Фирмите нямат стимули за инвестиции

11.11.2005 | 01:00
по статията работи: econ.bg
Данъчните промени са повърхностни и без идея

 

 

Съвместно интервю на в-к ПАРИ и ECON.BG

 

 

Как оценявате предложените данъчни промени за 2006 г.?

Владимир Пенков:

Макар в правилната посока, те са твърде повърхностни, недостатъчни и без идея. Отново станахме свидетели на извинения, че поради наводнения и поскъпване на петрола ще бъдат отложени големите промени в данъчното облагане и социалното осигуряване. А на България е необходим съществен икономически растеж заради голямото ни изоставане от другите европейски страни. Предлагат се намаляване на осигурителната тежест с 6% и увеличаване на необлагаемия минимум и минималната заплата. Увеличава се обаче и осигурителният доход от 1300 на 1400 лв. Променя се и разпределението на осигурителната тежест от 70:30 на 65:35. В същото време не се намаляват корпоративният данък и максималната ставка от 24% за облагане на големите доходи, не се признават инвестициите за разход, не се променят амортизационните срокове и не се извършват необходимите промени в ЗДДС. Не се въвежда и същинско семейно подоходно облагане. Това говори за липса на стратегия, която да стимулира фирмите за инвестиции и нови технологии, създаване на работни места. 

Ще останат ли в бизнеса свободни средства за инвестиции от намаляването на осигуровките?

Владимир Пенков:

Обявените като свободни 600 млн. - 700 млн. лв. според мен са чисто математическа величина. Намаляването на осигурителната тежест не променя съществено условията за инвестиране. Да, ще има повече средства у работодателите, но те едва ли ще бъдат използвани за развитието на фирмите. Затова следва да се проведе комплексна реформа, която да мотивира фирмите да инвестират в оборудване и ноу-хау, да разширяват производството и т. н. 

Каква промяна в условията за бизнес е необходима?

Владимир Пенков:

Безспорно е необходимо да се намали корпоративният данък от 15% сега на 9-10%. Голям противник съм на непрекъснатото повтаряне, включително от министри на финансите, членове на бюджетната комисия в парламента и от някои специалисти фискалисти, че като се намали корпоративният данък, видите ли, се реализират фискални загуби. Истината е обратна - стимулира се икономиката, извършва се трансфер на технологии, увеличава се производителността на труда, фирмите излизат от сивия сектор. Сега в него са не между 20 и 30%, както често се посочва, а над 50%, заедно с тези фирми, които изобщо не са обхванати от статистиката. Друго изискване на бизнеса е за разход да бъдат признати абсолютно всички инвестиции, независимо от кого и в каква област са направени. На нас ни трябва прост, ясен и валиден за всички механизъм, който да не позволява поставяне на участниците в стопанския живот в неравноправно положение. 

Справедлива ли е таблицата за облагане доходите за 2006 г.?

Владимир Пенков:

На пръв поглед, чисто популистки погледнато, по-скоро е справедлива. Намаленията на данъка обаче са при ниските доходи, получавани обикновено от дейности, които не са най-силният мотор на икономическото развитие. Разходите за социални осигуровки и данък общ доход при заплата от 300 лв. са около 62 лв., а при заплата от 1400 лв. - 424 лв., т. е. налице е съотношение 1:6. Максималният размер на пенсията, от друга страна, се лимитира до 420 лева. Това не мотивира нито работодателите, нито служителите да обявяват реалната заплата. На второ място, голямата заплата обикновено се предоставя за длъжност или работа, свързана с огромен интензитет и работно време, значително надвишаващо 8 часа. Това създава несправедливост в данъчното облагане на тези активни граждани, които създават просперитета на държавата. Трябва да се сложи край на популизма и максималните ставки да бъдат значително намалени, така че съотношението да не е по-голямо от1:2 - 2.5 

Какво може да направи държавата за решаването на приоритетните въпроси?

Владимир Пенков:

Първо, държавата следва да въведе механизъм за стимулиране на фирмите, когато извършват дейност в приоритетни области, чрез предоставянето на подходящи данъчни облекчения, като пак подчертавам, че не става дума само за признаване на действително направи разходи, а за допълнително намаляване на финансовия резултат. На второ място, необходимо е въвеждането на принципно ново семейно подоходно облагане, съгласно което всеки член на семейството да има равни права и да се взема предвид, а по този начин да се намали базата на облагане. Допълнително следва да се предвидят най-малко 150 лева, с които да се намалява облагаемата основа за всеки член, ако семейството е извършило разходи в приоритетни области - например покупка на бяла или черна техника, автомобил, жилище, компютър и др. Така при семеен доход от 1200 лв. на четиричленно семейство с около 210 лв. на месец /съответно с около 2500 годишно/ ще се увеличи покупателната му способност. Това ще бъде мощно средство за увеличаването на производството, потреблението и приходите от ДДС. 

ДДС трябва да се връща до 15 дни

Бизнесът изисква бърза и решителна реформа в Закона за данък добавена стойност, най-вече в посока по-бързо възстановяване на данъчния кредит - не повече от 10-15 дни, както и незабавното премахване на безвиновната отговорност на изправните търговци за пропуски на други по веригата. Изправени сме пред хипотеза, в която държавата разполага с цялата власт да преследва нарушителите, но наличието на безвиновната отговорност не стимулира държавата да предприема необходимите мерки. Така хазната се пълни със собствените средства на добросъвестните търговци и данъкоплатци, което спъва развитието. 

Справедливост

Държавата трябва да помисли едно лице да не се облага за доходите си от допълнителен труд, положен над установената максимална продължителност на работния ден от 8 часа, както и да не се ограничава размерът на пенсията, който да е около 70% от дохода. По този начин ще се получи справедливо подоходно облагане и икономически просперитет. Ние бързо трябва да постигнем значителен ръст в заплатите, защото не е важно да плащаме висок процент върху малка сума, а нисък процент върху голяма сума, тъй като във втория случай абсолютните стойности ще са по-високи. Държавата освен това следва да стимулира не просто разкриване на нови работни места, а на високо платени и атрактивни. Би трябвало да се посочат критерии за това, като стимулирането може да се изрази в намаляване наполовина на отчисленията за социални осигуровки за сметка на работодателя.

 

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Holiday Inn Sofia A warm "Welcome" to Sofia's newest 5 Star hotel.
Венто - К ООД Проектиране, изграждане, монтаж и продажба на вентилационни и климатични системи.
Свободна Безмитна Зона – Бургас АД Първокласни мултифункционални складове, митническо агентиране.
Резултати | Архив
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Женевски конвенции
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Зимна приказка
Лекарят ми предписа 2 литра вода на ден. Сметнах я в кубчета лед и ми излезе 14 уискита...
На този ден 13.11   615 г. – Започва понтификатът на папа Адеодат I. 1002 г. – С благословията на крал Етелред II се извършва масово убийство на датчани, живеещи в Англия. 1775...