Съвместно интервю на в-к ПАРИ и ECON.BG
Господин Кошлуков, доволен ли сте от персоналните и структурните промени в кабинета?
Емил Кошлуков:
Да, промените са положителни. Виждаме двама министри - Лидия Шулева и Божидар Абрашев, които не се справяха добре и бяха сменени. Виждаме една структурна промяна, която за нас е добра и перспективна. Разбира се, правото на Новото време вече да участва в процеса на работа на Министерския съвет като изпълнение на трипартийното споразумение ни удовлетворява напълно.
Реално ли е да се смята, че в оставащите четири месеца може да се промени нещо радикално в работата на правителството?
Емил Кошлуков:
Зависи как работи Новото време в Министерския съвет и в процеса на взимане на решения. В политиката трябва да можем, след като претендираме за идеи, дори и за кратък срок да ги представим. Най-важното е, че можем да участваме в обсъждането, а не в конкретното министерство. Разбира се - някои идеи може да станат, други не. Но можем да предложим различна визия за цялостната работа на кабинета. Имаме право на глас и това е голямото ни постижение.
Защо Новото време си избра министерството на енергетиката?
Емил Кошлуков:
Заедно с трите политически сили участвахме в коалиционните разговори. За нас е много по-важно да се промени процесът на взимане на решения. Така че когато договаряхме своето сътрудничество и кооперацията с трите сили - нещо, което върви от една година, за нас е по-съществено при взимането на постановленията и решенията на Министерския съвет да се чува гласът на Новото време. Разбираме предизвикателството на енергийното министерство, имаме представа кой кой е в сектора и напълно съзнаваме огромния риск. Знаем кранчетата в енергетиката и не е нужно да си ядрен физик, за да затвориш източването на държавата към червени и сини барони.
Но, от друга страна, ако претендираме, че имаме визия за управление, готови сме да поемем предизвикателството, а не да се вайкаме. Вече чухме доста мнения, че това е почти капан, че играчите са толкова големи в тази област и такива акули, че е трудно да докажем каквото и да е за четири месеца. Предстои да се докажем.
Смятате ли, че Мирослав Севлиевски е достатъчно добре подготвен да оглави министерството на енергетиката и енергийните ресурси?
Емил Кошлуков:
Аз лично мисля, че да, може да се справи. Не е нужно да си стъпил в АЕЦ или да си ядрен физик, за да се справиш. По принцип се търсят специалисти по бизнесадминистрация и управленчески кадри. Идеята не е ти да си специалист, а администратор. Сами виждате, че когато лекар управлява лекари, проблемите са най-големи. Опитът на Мирослав Севлиевски е бизнесадминистрация и това трябва да се разбере. Веднага давам пример със Сергей Станишев, Румен Петков - председател и зам.-председател. Единият няма един ден трудов стаж, а другият е учител по математика. Утре това ще са премиер и министър, ако спечелят изборите.
А как ще коментирате обвиненията на опозицията, че Севлиевски е протеже на Ахмед Доган?
Емил Кошлуков:
Това се чува единствено от хората на Костов, които са решили да се карат с ДПС и непрекъснато го обвиняват във всички възможни злини. Това е битка между Костов и Доган.
Не можеше ли все пак Новото време като равнопоставен партньор да получи още едно министерско кресло? Например това на министъра на културата и туризма. Имахте интерес и към строителното ведомство...
Емил Кошлуков:
Разговорът при нас никога не е за кресла, независимо дали министерски и зам.-министерски. Настъпилите промени са доста добри и въпросът не е да сменяш конкретни хора. Нямам нищо против Лидия Шулева - ако тя успее да продаде Булгартабак за 1 млрд. лв. лично ще гласувам да я върнат още утре. Нямам нищо против нея. Може би е чудесен икономист-теоретик, нелош бизнесмен, но се провали два пъти в една сделка за Булгартабак. Ако не можеш да продадеш това, какво можеш да продадеш изобщо? Явно, ако пише разработки и прави кампанийна дейност, може и да се справи по-добре. За разлика от опозицията, която си мисли, че човекът е всичко, при нас не е така - политиката е водеща. Затова се борим за промяна на политическия и икономическия модел. Създаваме среда за младите и кадърните хора. Искаме насърчителни, а не регулативни закони. Мажоритарни избори, а не фиксирани листи. Много по-важно е да мине законът за референдумите или да се създаде комисия за разследване на РМД в България.
Как ще се отрази на културата и туризма сливането им в едно министерство?
Емил Кошлуков:
Може да бъдат съчетани, стига да се приемат предизвикателствата и в двете области.
Културата и туризмът може взаимно да си помагат и България да има милиарди приходи
Емил Кошлуков:
За насърчаване на културата е необходимо финансиране, защото се изправяме пред натиска на много по-мощни култури в Европейски съюз и много по-богати държави. Имаме Теди Москов, трябват му пари за постановка. Имаме Мадарския конник - трябват средства за реставрация, и още много примери. Културният туризъм е основно перо за средства за културата.
Нина Чилова ли беше най-подходящата кандидатура да оглави това ведомство?
Емил Кошлуков:
Това беше предложение на НДСВ и те трябва да ви дадат аргументи защо са издигнали тази кандидатура. Тя не е наша. Искаме да видим как се справя и тогава ще дадем оценката си. Има възможности и остава да видим дали ще ги реализира.
Ще продължавате ли да настоявате Борислав Великов, вече в качеството си на председател на народното събрание, да смени проф. Васил Мръчков от шефското място в съвета по законодателство?
Емил Кошлуков:
Категорично, от него зависи. Това беше и условието ни за подкрепа кандидатурата на Великов. Още преди два дни той ни увери, че ще постави въпроса пред НДСВ и парламентарната група. Няма нищо лично, но сме антикомунисти. Не бива такива мрачни фигури от миналото да се появяват отново. Надявам се този път да успеем.
Притеснява ли ви Лидия Шулева като шеф на предизборния щаб на НДСВ и фактът, че може да постави нововремци в неблагоприятна позиция и да попречи на участието ви в общи листи?
Емил Кошлуков:
Единствените хора, които правят листите, са политическите органи и конгресите.Шефът на предизборния щаб гледа дали плакатите са разлепени добре и толкова. Това прилича ли ви на повишение? Решението как ще се явим на изборите може да вземе само конгресът на партията. Ние сме демократична партия и аз не мога да влияя на висшия форум. Във вече създадената предизборна ситуация трите либерални партии в управленската коалиция би трябвало да си взаимодействат по всички възможни начини. Това не задължава нито една от формациите да се яви на вота с общи листи с някой от другите партньори. И трите са достатъчно самостойни и с достатъчно на брой членове за самостоятелно участие в избори и сигурно подобни решения ще бъдат взети на конгреса. Намерението ни е дотогава Новото време да доизгради партийните си структури, да укрепва, да налага доколкото е възможно своето разбиране за управлението и към датата на изборите да имаме готовност да участваме и самостоятелно в тях. Но ако конгресът реши друго, това ще бъде уважено. Вярвам, че Новото време е в състояние да се яви самостоятелно на изборите и да има достатъчен брой депутати в следващия парламент, за да участва в обединения либерален алианс и в следващото управление на страната.
Чуха се гласове, че Шулева може да е мост към коалирането със СДС и чрез нея да набере потенциал лобито в НДСВ, което настоява за широка дясна коалиция.
Емил Кошлуков:
На избори основната разделителна линия е - или си "за" или си "срещу" него. Дали си за това управление и работиш за него, но развиващо се /както Костов разви неговото, както и Виденов/. Или го отричаш и издигаш друго. СДС го отрича, ОДС също. Т. нар. десни сили заявиха ясно, че са недоволни и не може на изборите да си "за". Няма жълто-синя коалиция и това е безпринципен разговор. Винаги сме били много по-силен коректив от тях и конкретен пример е приемането на Бюджет 2005. Този кабинет работи и има ресурси, защото Новото време натисна копчето за неговото приемане с едно-единствено условие - пари за образование.