"Стилмет" ще работи с BMW и Audi

13.04.2007 | 01:00
по статията работи: econ.bg
Пазарът на алуминиеви профили у нас расте постоянно

 

 

Специално за Econ.bg

 

"Стилмет" е най-големият български производител на екструдирани алуминиеви профили и архитектурни системи. Основен акционер с мажоритарен дял от фирмата е гръцката индустриална група "Етем". Търговската дейност на "Стилмет" АД започва през 1994 г., а през 1998 г. се пристъпва към изграждането на завод за алуминиеви профили, който е една от най-големите чуждестранни инвестиции "на зелено" в страната. Първоначалното производството е с два екструдера с общ годишен капацитет от 7000 тона. След реализирането на инвестиционна програма, надхвърляща 65 млн. лв., днес капацитетът на завода е над 15 хиляди тона годишно. Около 70% от продукцията се реализира на чужди пазари, предимно европейски, като Германия, Франция, Холандия, както и Гърция, Сърбия, Черна гора, Румъния и Украйна. На 11 април 2007 г. "Стилмет" въведе в експлоатация най-новите си производствени мощности, в които фирмата е инвестирала 15 млн. лв. - производствена линия за екструзия на алуминий, разработка на "Demag Cometal"; вертикална инсталация за електростатично прахово боядисване, производство на италианската фирма "Trevisan Cometal"; хоризонтална линия за боядисване на алуминиеви профили с ефект дърво "EZY".

 

Г-н Владимиров, как оценявате развитието на "Стилмет"АД през последните години?

Владимир Владимиров:

"Стилмет" беше създадена като фирма "на зелено" – пренасяйки машини от Гърция, инсталирайки нови машини и утвърждавайки едно неизвестно за тогава ноу хау в производството на алуминиеви профили. Така че мога да твърдя, че през всичките тези години нашето развитие беше интензивно, добре планирано и успешно.

Открихте нови производствени мощности на стойност 15 млн. лв. С какво новите инсталации са уникални за страната?

Владимир Владимиров:

Уникални са, защото отразяват последните тенденции в развитието, както на екструзията на алуминиеви профили, така и на боядисването на алуминиеви профили. Техниката е купена от водещи в бранша фирми - Trevisan Cometal – групировка, която работи в областта на изграждането на инсталации за електростатично прахово боядисване на профили, и Demag Cometal - фирма, която е може би една от най-добрите в изграждането на линии за екструдиране на алуминиеви профили. Тези фирми са с дългосрочна история и нашите най-нови инсталации отразяват всичко, което е открито в областта на технологията и производство на алуминиеви профили.

Машината за боядисване в ефект "дърво", е изцяло нова технология. Покритието е с много по-добри качества, отколкото са известните и вече съществуващи технологии, включително и в България. Нанасят се два слоя боя. В сравнение с другите технологии, което е фулиране на профилите или пък отпечатване на ефекта на дървото, е ясно, че двата слоя боя са много по-издържливи и на атмосферни условия, и във времето.

Другата инсталация – вертикалната, е абсолютно автоматизирана, с много голям капацитет, което ще доведе до поевтиняване на нашата продукция. Още от самото начало ние стартирахме с нова технология на химическата обработка на профилите - безхромно третиране на профилите. Тя е уникална за нашата страна, а и не само за нея. Ако вземем за сравнение Гърция, например, където това производство е много добре развито от дълги години, ще забележим, че там все още съществуват само две инсталации за безхромно третиране, независимо, че Гърция отдавна е член на Европейския съюз. Така че ние сме подготвени за 2009 г., когато европейските директиви, касаещи екологичността на производството, ще влезнат в сила за цяла Европа.

Ние имаме и изцяло нова пречиствателна станция за отпадните води. Смело твърдя, че нито един от конкурентите ни в бранша не притежава такава пречиствателна станция. Така че не знам как се решава при тях проблемът с отпадните води.

Планирате ли скоро да правите други мащабни инвестиции?

Владимир Владимиров:

Изграждайки нов дистрибуторски център за готовата продукция, ние ще освободим площи във вече изградения завод. Предвижда се изграждането на цех за допълнителна обработка на алуминиевите профили - за достигане до етап, в който изделието е полуготово. Мислим, че това е много важна част от развитието на "Стилмет". Нашата фирма-майка в Гърция - "Етем", вече две години работи за заводите на БМВ (BMW) и Ауди (Audi), произвеждайки полуготови продукти, които се вграждат в автомобилите БМВ. Ние мислим, че това е много добра референция и възможност за развитието и на "Стилмет". По всяка вероятност това е бъдещето пред нас. Ако започнем да работим за автомобилния бранш, това ще наложи инсталирането на поне още една линия за екструзия с по-голям капацитет, след което ще бъде необходимо да се инсталира и леярна. При четири преси, при четири линии за екструдиране, ще е рентабилно инсталирането на леярна, за да се затвори производственият цикъл.

Как оценявате пазара на алуминиеви профили в страната?

Владимир Владимиров:

Пазарът на алуминиеви профили расте постоянно. Отчетите ни за първото тримесечие на 2007 г. показват, че в сравнение със същия период миналата година, растежът на продажбите на "Стилмет" е 45%. Като се има предвид, че ние сме лидер на българския пазар, това говори общо за пазара на алуминиеви профили. В тази цифра не са включени количествата, които произвеждаме за индустриалния пазар. Ние произвеждаме около 400 тона индустриални профили месечно за вътрешния пазар. Това са профили за чадъри, за тенти, за велосипедни джанти – производства, които съществуват в страната и за които производителите поръчват профили при нас.

Изнасяте около 70% от продукцията си в чужбина, предимно в европейски страни. Планирате ли да разширите пазарите си – към Азия или към САЩ, например?

Владимир Владимиров:

Действително 70% от продукцията ни е за износ, предимно за европейския пазар. Част от нея - около 40%, касае износа на архитектурни профили от архитектурните системи "Етем". "Стилмет" беше създадена да дистрибутира тези архитектурни системи в региона. Ние имаме собствени складове в Украйна, Букурещ, Белград, Скопие. Изнасяме разбира се и за Гърция. Това е основният фокус на дейността ни. Останалата част е износът на индустриални профили за Западна Европа. Компании като "Тисен" (Thyssen) и "Кльокнер" (Klöckner) са наши основни клиенти в Европа.

Засега не планираме директно да изнасяме продукцията си в Азия или в САЩ. Мисля, че не е необходимо една производствена фирма да се разпростира прекалено много, по-добре е стъпките да са премерени. Това са интересни пазари, на които се заформя сериозен бум, но не трябва да се забравя, че ние де факто сме една обща производствена мощност с нашата фирма-майка "Етем" в Гърция. Тя произвежда по-големи профили, с по-големи габарити, включително и за пазарите в Азия. Те произвеждат и станалия известен на нашия пазар продукт "Еталбонт", който също дистрибутират в Азия. Ние изнасяме профили, за да обслужваме нуждите на нашата фирма-майка, така че може да се каже все пак, че косвено имамe достъп до азиатските пазари. Но засега "Стилмет" е фокусирана основно на Балканите.

 

 

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
-  Тате, защо Земята се върти? -  Как така се върти, бе! Да не си ми изпил ракията?
На този ден 13.12   1294 г. – Папа Целестин V абдикира от папството, което е първият случай на абдикация на папа в историята на католицизма. 1519 г. – Експедицията на Фернандо...