Съвместно интервю на в-к ПАРИ и ECON.BG
Г-н Костов, на какъв етап е проектът за въвеждане на международен номер на банкова сметка - IBAN, в българската банкова система?
Димитър Костов:
Към момента проектът е в решителната фаза на реализация. Търговските банки, системните оператори - Банксервиз, БОРИКА и Централният депозитар, както и БНБ, работят по пренастройване на софтуерните системи. Самите софтуери за генериране на IBAN номерата на практика са готови и банките са в състояние да започнат уведомяването на клиентите. Процесът на уведомяване ще продължи не само до края на март. И през следващите месеци всеки клиент може да получи от обслужващата го банка своя IBAN номер. Реалното прилагане и използване на сметките ще започне от 5 юни 2006 г. Дотогава всеки би трябвало да знае новия номер на сметката си, да уведоми за това контрагентите си, както и да получи коректната платежна идентификация съответно от бизнеспартньорите си. През април би трябвало да приключи тестването на системите. Самата пренастройка на системите не е много сложно софтуерно решение.
Защо се предприе тази промяна на номерата на банковите сметки?
Димитър Костов:
По този начин се възприемат европейските стандарти в областта. Така България би трябвало да има възможността да оползотвори в максимална степен ползите от присъединяване към европейската общност.
Сигурното и бързото извършване на плащанията е критичен фактор въобще за успешното развитие на бизнеса. Разбира се, в ежедневието не всеки си дава сметка за това. Разходите, които се извършват по
обслужване на плащанията в икономиката, са в порядъка на около 1-1.5% от БВП.
Какъв ще е ефектът от въвеждането на международен номер на банковите сметки?
Димитър Костов:
Плащанията - както национални, така и трансгранични, ще бъдат по-надеждни, по-бързи и сигурни. Всеки IBAN номер е уникален за всяка сметка. На практика вероятността от грешки отпада. Заедно с него
се въвежда и единен формат на плащания. Международните плащания и тези над 100 хил. лв., които се обслужват от системата за брутен сетълмент в реално време RINGS, са в т. нар. SWIFT формат. Докато
плащанията през БИСЕРА, които са под 100 хил. лв., са в друг формат.
С въвеждането на IBAN и плащанията през БИСЕРА ще бъдат в SWIFT формат. Това ще облекчи банките, няма да е необходимо те да поддържат два интерфейса, което прави процеса по-бърз. Така по-малки биха
били разходите на банките, вследствие на което може да се очаква и относително по-ниска цена като цяло. Доколко това ще се трансферира от намаление на разходите на банките към намаление на тарифите
за крайния клиент, е друг въпрос. Ефектът и за двете страни - банки и клиенти, е преди всичко в това, че се получава по-голяма сигурност и по-лесно "общуване". Когато клиент получава средства от
страна от ЕС по IBAN сметка, преводът пристига много по-бързо. Това е едно сериозно преимущество за бизнеса.
Какво трябва да направят клиентите и преди всичко фирмите, за да улеснят за себе си процеса по смяната на номерата?
Димитър Костов:
След като получат новите номера на сметките си, клиентите трябва да уведомят своите търговски партньори и клиентите си за промяната. Публична и широкодостъпна информация ще бъдат новите номера на
банковите сметки на държавните ведомства и учреждения, с които фирмите имат взаимоотношения. Така те ще може спокойно да се уведомят за новите сметки. Същевременно в случаите, в които фирмите са
доставчици на стоки и услуги за бюджетни организации, трябва да уведомят съответните бюджетни организации за новите си сметки, по които да им плащат доставките. С цел улеснение на клиентите е
договорено търговските банки по служебен път да уведомят Националната агенция за приходите, Националния осигурителен институт и Министерството на труда и социалната политика за новите номера на
клиентите си. На фирмите няма да им се налага да декларират новите си сметки пред тези институции.
Как ще се осъществи комуникацията между клиентите и банките за уведомяване на новите номера?
Димитър Костов:
Възможностите за уведомяване са много. Те отговарят на начините, които клиентите и банките са договорили за общуване помежду си. Има случаи, при които банките изпращат на клиентите извлечения по пощата. Но те са малко. В повечето случаи, когато клиентът посети съответния офис или клон на банката, където е сметката му, ще получи съответно новите номера. Предполагам, че клиентите, които общуват с банките по електронен път, ще използват тези канали за дистанционна комуникация.
По същество нещата са прости - номерът на съществуващите сметки се променя и трябва всички взаимно да се уведомят. Това е, което безспорно създава напрежение, но период от 3 месеца - от началото на март до 5 юни, е достатъчно време.
На практика новите номера на сметките ще започнат да се прилагат и с нови платежни документи. Те бяха оповестени още миналата година. Предвидено е и да няма стандартизирани форми. Банките ще имат възможност сами да преценят за формaтa на платежните документи. Но същевременно е установено изискването, че независимо от външния вид на този формуляр, когато той съдържа всички изискуеми реквизити, включително брой кутийки, подредени по съответния начин, банката трябва да го приеме.