Съвместно интервю на в-к ПАРИ и ECON.BG
- Проф. Райков, каква е оценката ви за българския PR пазар през 2003 г.?
проф. д-р Здравко Райков:
- Годината беше добра за онези български специалисти, за които PR не е единствено инструмент за правене на пари, а преди всичко социалноотговорна професия. В условията на глобализиращия се свят оценките за всяка компания се правят не единствено по размера на капиталите, преминали през нейните банкови сметки, а все повече и по нейното демонстрирано отношение към ценностите и проблемите, които вълнуват обществото. Тази истина се отнася и за хората, практикуващи PR. Затова за мен годината бе успешна за тези български агенции, които възприемат и прилагат PR като технология, която реално допринася за хуманизиране на социалната среда.
Не мога да не отбележа два крупни успеха за българския PR от миналата година. БАПРА през март 2003 г. бе прието за член на една от най-престижните организации в света - Международната организация на консултантите по комуникация /ICCO/. Това е свидетелство, че и у нас вече има PR професионалисти на международно равнище.
PR кампанията на Юнайтед партнерс за Procter&Gamble - "БГ Тийн инфо", спечели първото място в категорията Корпоративна социална отговорност на световните златни награди на IPRA за 2003 г.
През годината повечето от PR агенциите бяха ангажирани и в кампанията за местните избори. Резултатите от тяхната работа потвърдиха представата за невисокото равнище на професионализъм на някои PR, които иначе са доста шумни в медийното пространство: кандидатите, за които те работеха, се провалиха. Това е още едно потвърждение, че PR не е просто начин да прибереш повече пари от наивни и неориентирани клиенти, а изкуство и наука, които трябва да се владеят отлично.
- А как се развиваше PR по света през 2003 г.?
проф. д-р Здравко Райков:
- И през 2003 г. PR на планетата отбеляза устойчив растеж - тенденция, която ясно е очертана в последното десетилетие. Още е рано за обобщени цифри за капиталите, които се движиха в този бизнес през миналата година, но по всичко личи, че се запазва тенденцията от минали години: стабилен ръст на PR бюджетите на клиентите и на приходите на PR агенциите. Разбира се, това е само един от показателите за нарастващата роля на PR в съвременния свят. Нямам точни цифри за броя на новосъздадените PR агенции, но вероятно те не са малко, като се има предвид нарастващото търсене на PR услуги от страна на бизнеса, правителствени институти и нестопански организации.
2003 г. потвърди и една друга тенденция, особено ярко очертана в края на миналия и началото на новия век: без PR е невъзможно вече за която и да е организация да си осигури публичност, а следователно да бъде и конкурентоспособна. Като управлява нейната репутация и печели доверието на хората, PR работи за постигане на преследвания от нея успех.