PR ще се увеличи с 30% през 2005 г.

28.09.2004 | 01:00
по статията работи: econ.bg
В агенцията на бъдещето поне половината от персонала трябва да се занимава с web креативност

 

Съвместно интервю на в-к ПАРИ и ECON.BG

 

Господин Бехар, кои са най-новите тенденции в света на PR?

Максим Бехар:

Според мен Public Relations е бизнесът, който най-бързо се развива в света въобще. И това е нещо, което наблюдавам през последните 2-3 години, включително и в България. PR бизнесът израства много по-динамично, отколкото характерните с бързината на своя възход телекомуникации и Интернет услуги. По принцип Public Relations е второстепенен. Ние не сме на първичния, а на вторичния пазар. Трябва да има добра икономика, добре функционираща пазарна машина, за да може да има добре развит пазар на услугите, където е и самият Public Relations. Преди 7-8 години това не беше възможно, тъй като компаниите едва започваха своя бизнес. Те бяха малки и не можеха да си позволят както скъпи консултанти по Public Relations, така и скъпи рекламни агенции. Сега това е различно. Само за последната седмица ние имаме договори с две големи български компании...

Бихте ли ги назовали?

Максим Бехар:

Да, Приста ойл и минералната вода Девин. Ако се върнем 6-7 години назад и погледнем как са се развивали, ще видим, че тогава те не са имали нито необходимост, нито възможност да наемат консултанти по публична комуникация. Има още много български компании, които тепърва ще стават големи и мощни. Те също ще имат нуждата от добри консултанти. Според мен това е много здравословно развитие на пазара и показва, че нещата вървят добре.

Как събитията в международен план влияят на Public Relations?

Максим Бехар:

По принцип икономиката в света сега е в голяма криза и 11 септември 2001 г. е само една от причините. Икономиката е в рецесия, има и спад в пазара на телекомуникации. След големия бум на Интернет в момента има известно задържане и това не може да не повлияе на нуждата от комуникации. От друга страна, фактът, че Интернет медиите заемат все по-голямо пространство в света на комуникациите, означава, че компаниите имат все по-голяма нужда от консултанти, които да ги ориентират в общуването с медиите. В глобален мащаб това, което видях преди месец и половина на световната среща на управителите на компаниите - част от Hill&Knowlton - е, че оборотът на PR услугите в света е намалял с 14%. От друга страна, съм абсолютно убеден, че в България делът на PR бизнеса нараства. България е страна с огромен потенциал. Убеден съм, че през 2005 г. пазарът на PR услуги ще отбележи поне 30 на сто ръст в сравнение с 2004 г.

Това е голяма цифра, сравнена с тенденциите в световен мащаб...

Максим Бехар:

Да, защото в България стартовата позиция на много компании и въобще на икономиката е съвсем различна от тази, която е в Германия или Франция. Там има голямо насищане на предлагането на PR услуги, докато в България този пазар все още се развива.

Има ли тенденция Интернет изданията да дръпнат от рекламните постъпления на печатните медии?

Максим Бехар:

Категорично да. Тъй като медиите в Интернет заемат все по-голям дял от пазара, нормално е читателите им да се влияят много повече от рекламите, публикувани в тях. Повечето си време те прекарват там, в киберпростанството. Освен това Интернет рекламата предоставя интерактивни възможности, каквито печатната реклама и дори тази в радиата и телевизиите няма как да даде. В Интернет рекламата позволява да влезеш в пространство, в което има огромен масив от информация и възможности за влияние върху потребителя. Това са сайтове, филми, където можеш да кажеш мнението си, да зададеш въпроси и да намериш отговор. Просто тя е уникална. Според мен до 10 г., към 2015-а, пазарът на реклама в медиите ще бъде 50% Интернет и 50% всички останали.

Как ще се разпределят според Вас рекламните обеми между електронни медии, печат и Интернет издания през тази година?

Максим Бехар:

Ползвателите на Интернет в България средно са около 15%. В София според мен са 80%, но има села, в които изобщо няма Интернет мрежа. Това може да даде отражение и върху разпределението на рекламния пазар. Струва ми се, че като оборот не повече от 3-5% от рекламните разходи в България отиват в Интернет. Това не е малко, като се има в предвид, че в у нас този дял ще става все по-голям. Едно е Америка, където средната наситеност, или както се казва, penetration на Интернет ползвателите е 80%. При всички случаи, ако сега в България те са около 5, то през следващата година те ще бъдат минимум 10%...

И ще нарастват непрекъснато?

Максим Бехар:

Да, ще нараства също така, дай боже, и креативността на рекламните агенции, които ще трябва да изработват много добри и казващи web сайтове. Те ще трябва да пишат своите послания на по-различен език, защото едно е да направиш послание за Интернет, друго за печатна медиа и съвсем различно за телевизия. Това също е и голямо предизвикателство пред PR агенциите.

Какво е мястото именно на Public Relations в Интернет?

Максим Бехар:

PR агенциите все повече ще трябва да разширяват или да създават, ако нямат, свои web отдели. В M3 Communications отделът, който се занимава с Интернет в момента, е около 40 процента от персонала на цялата фирма. При нас работят близо 50 души. От тях минимум 20 са в Интернет бизнеса на компанията. И това е така, защото поддържаме web сайтовете на голяма част от нашите клиенти. В крайна сметка съдържанието на един web сайт е работа 100 процента на една PR компания, а не на рекламна агенция, нито на дизайнерско студио, нито на самата фирма или на PR координатора в нея. И ако PR компанията има добре развит Интернет отдел - това, което ние наричаме web поддръжка или web creation, - тогава цялата тази информация, която компанията иска да предаде на медиите или на своите потребители, може да стане за секунди. И то по добър, професионално направен начин. PR агенция, в която поне 30% от служителите не работят за Интернет, е просто агенция на миналото. В агенцията на бъдещето половината от персонала трябва да се занимава с web поддръжка или web creation, а другата половина с клиентски задачи.

А какви ще са първите Ви стъпки като почетен консул на Сейшелските острови у нас?

Максим Бехар:

Искам да направя клуб на приятелите на Сейшелските острови в България, да се свържа с няколко големи туроператора и да помислим как можем да предлагаме по-добри и по-интересни почивки на това екзотично и прекрасно място. А след време, може би другата година, възнамерявам да сформирам българска бизнесделегация, с която заедно да отидем до Сейшелите. Там има изключителни възможности за бизнес и се надявам да се получат добри контакти.

 

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Венто - К ООД Проектиране, изграждане, монтаж и продажба на вентилационни и климатични системи.
Holiday Inn Sofia Добре дошли в най-новия 5-звезден хотел в София.
Свободна Безмитна Зона – Бургас АД Първокласни мултифункционални складове, митническо агентиране.
Резултати | Архив
  • Зимна приказка
  • Женевски конвенции
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
Блондинка звъни на оператора си: - Извинете, не ми работи интернетът... - А вие с рутер ли сте? Кратко мълчание... - Не, сама съм!!!
На този ден 20.11   284 г. – Диоклециан става римски император. 1194 г. – Палермо (Сицилия) е завладян от император Хайнрих VI. 1541 г. – Жан Калвин представя теорията си...