По какво си приличат рекламният банер и странната дълбоководна риба целакант? Ами че подобно на целаканта, рекламният банер е живо изкопаемо, произхождащо от „древността“ на интернет. Тук говорим за 1994 г., когато световната мрежа въобще не е толкова „световна“, колкото днес, а форматът WWW (World Wide Web) e на младенческата възраст от 3 години.
За разлика от древната риба, чиято популация днес е силно ограничена, банерът продължава да процъфтява, „виреейки“ върху по-голямата част от интернет страниците.
Тези факти ни бяха припомнени тази седмица от Джо МакКимбли в интервю за бизнес изданието „Харвард Бизнес Ривю”. МакКимбли е виновникът за създаването на първия рекламния банер в историята и съосновател на щатската компания за дигитален брандинг Wonderfactory, пише „Бизнес инсайдър“.
През октомври 1994 г. компанията Modem Media, в която МакКимбли тогава работи, пуска за читателите на HotWired.com семпъл за днешните стандарти банер, с който да промотира седем музея за изящни изкуства. Проектът е финансиран от щатския телеком AT&T.
Снимка: Hotwired.com
Оттогава банерът шества победоносно по света, носейки милиарди долари на ползващите го компании. Неговата вездесъщност сваля сериозно цените на рекламата и води до фалита на десетки медийни компании, които не успяват да се адаптират към новите условия.
Отделно банерът е недолюбван от крайните потребители, които вече далеч не са толкова наивни, колкото са били през 1994 г. (първият банер е бил кликнат от 44% виделите го). В банера те често виждат поредното досадно святкащо поле, отклоняващо погледа им от важната информация на страницата.
Всичко това кара днес редица интернет компании да се опитват да открият нови рекламни стратегии и методи, които избягват ползването на банери. За момента обаче – доста безуспешно.
Тази статия ви хареса? Присъединете се към Еcon.bg и във Facebook, за да следите всичко най-интересно за икономиката, предприемачеството, кариерата, личните финанси, политиката и обществото!