Наредба за условията и реда за извършване на екологична оценка на планове и програми

МС

Държавен вестник брой: 3

Година: 2006

Орган на издаване: МС

Дата на обнародване: 10.01.2006

Глава първа
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ

Чл. 1. (Изм., ДВ, бр. 3 от 2006 г.) С наредбата се определят условията и реда за екологична оценка на планове и програми, които са в процес на изготвяне и/или одобряване от централните и териториалните органи на изпълнителната власт, органите на местното самоуправление и Народното събрание, наричана по-нататък "екологична оценка" или "ЕО".

Чл. 2.
(1) (1) (Изм., ДВ, бр. 3 от 2006 г.) Извършването на ЕО е задължително за плановете и програмите, които се изискват по чл.85, ал. 1 Закона за опазване на околната среда (ЗООС) съгласно приложение № 1.
(2) Необходимостта от ЕО се преценява по реда на глава втора за:
1. (изм., ДВ, бр. 3 от 2006 г.) планове и програми и техните изменения съгласно приложение № 2, които очертават рамката за бъдещо развитие на инвестиционни предложения по приложение № 1 към чл.92, т. 1 и приложение № 2 към чл.93, ал. 1, т. 1 и 2 ЗООС;
2. планове и програми по приложение № 1 на местно равнище за малки територии;
3. измененията на планове и програми по приложение № 1;
4. планове и програми извън приложения № 1 и 2, когато се предполага значително въздействие върху околната среда при прилагането им.
(3) (Нова, ДВ, бр. 3 от 2006 г.) Екологичната оценка на плана или програмата, предвидена в международно споразумение, по което Република България е страна, се възлага по определената в споразумението процедура.
(4) (Нова, ДВ, бр. 3 от 2006 г.) За планове и програми по ал. 1 и 2, за които по реда на друг нормативен акт се изисква да се оцени въздействието върху околната среда, по писмено искане на възложителя компетентните органи по чл. 4 и органите по одобряване и/или приемане на съответния план или програма могат да координират провеждането на няколко процедури или да проведат една обща процедура.
(5) (Нова, ДВ, бр. 3 от 2006 г.) В случаите по чл.91, ал. 2 ЗООС, когато за инвестиционно предложение, включено в приложение № 1 към чл.92, т. 1 или в приложение № 2 към чл.93, ал. 1, т. 1 и 2 ЗООС, се изисква и изготвянето на самостоятелен план или програма по чл.85, ал. 1 и 2 ЗООС, компетентният орган по околна среда може по искане на възложителя или по своя преценка да допусне извършването само на екологична оценка.

Чл. 3.
(1) Екологичната оценка се извършва в следната последователност:
1. (изм., ДВ, бр. 3 от 2006 г.) преценяване на необходимостта и обхвата за ЕО;
2. изготвяне на доклад за ЕО;
3. провеждане на консултации с обществеността, заинтересувани органи и трети лица, които има вероятност да бъдат засегнати от плана или програмата;
4. отразяване на резултатите от консултациите в доклада за ЕО;
5. определяне на мерките за наблюдение и контрол при прилагане на плана или програмата;
6. издаване на становище по ЕО;
7. наблюдение и контрол при прилагането на плана или програмата.
(2) Действията по ал. 1, т. 1 - 7 или онези от тях, които са приложими според конкретния случай, се съвместяват с етапите, през които преминава процедурата за изготвяне и одобряване на плана/програмата при спазване на следните условия:
1. екологичната оценка се извършва едновременно с изготвянето на плана или програмата и становището по нея се издава преди одобряването на плана или програмата;
2. документацията, която се изисква за извършване на ЕО по реда на наредбата, може да се допълва съобразно съответния специален закон за плана/програмата.
(3) (Изм., ДВ, бр. 3 от 2006 г.) Разпоредбите, отнасящи се за изготвянето на доклада за ЕО и за провеждането на консултации, се прилагат и за екологичната част на плана или програмата в случаите по чл.86, ал. 4 ЗООС.

Чл. 4.
Компетентни органи за ЕО на планове и програми са:
1. за плановете и програмите, одобрявани от централните органи на изпълнителната власт и от Народното събрание - министърът на околната среда и водите;
2. за плановете и програмите, одобрявани от териториалните органи на изпълнителната власт или от общинския съвет - директорът на съответната регионална инспекция по околната среда и водите (РИОСВ) или министърът на околната среда и водите в обхвата на тяхната компетентност, определена съгласно чл.10, ал. 2 ЗООС или по съответния специален закон.

Чл. 5.
(1) При упражняване на правомощията си по ЕО органите по чл. 4 се подпомагат от:
1. Междуведомствена комисия, наричана по-нататък "комисията" - специализиран състав на Висшия експертен екологичен съвет (ВЕЕС) към министъра на околната среда и водите;
2. екологичен експертен съвет (ЕЕС) към РИОСВ.
(2) (Доп., ДВ, бр. 3 от 2006 г.) В състава на комисията и на експертните съвети по ал. 1 освен представители на Министерството на околната среда и водите (МОСВ) задължително се включват представители на Министерството на здравеопазването, на Министерството на земеделието и горите и на Министерството на регионалното развитие и благоустройството.

Чл. 6.
(1) Възложителят на плана/програмата осигурява възлагането на ЕО и необходимата подкрепа на експертите за провеждане на консултации с органите, отговорни за подготовката и прилагането на плана/програмата, заинтересуваните и засегнатите органи, и с екипа, който изготвя плана или програмата.
(2) Възложителят осигурява средствата за разходите по изготвянето на ЕО.

Чл. 7. Министерството на околната среда и водите води публичен регистър за процедурите за ЕО на планове и програми като база данни към регистъра по чл.102 ЗООС.

Глава втора
ПРЕЦЕНЯВАНЕ НА НЕОБХОДИМОСТТА И ОБХВАТА ЗА ЕКОЛОГИЧНА ОЦЕНКА
(Загл. изм., ДВ, бр. 3 от 2006 г.)

Чл. 8.
(1) За преценяване на необходимостта от ЕО възложителят на плана/програмата внася писмено искане до компетентния орган по чл. 4, което съдържа:
1. информация за възложителя (орган или оправомощено по закон трето лице): име, пълен пощенски адрес, лице за връзка - телефон, факс и адрес за електронна поща;
2. обща информация за предложения план/програма:
а) основание за изготвяне на плана/програмата - нормативен или административен акт;
б) период на действие и етапи на изпълнение на плана/програмата;
в) териториален обхват (национален, регионален, областен, общински, за по-малки територии) с посочване на съответните области и общини;
г) засегнати елементи на Националната екологична мрежа (НЕМ);
д) основни цели на плана/програмата;
е) финансиране на плана/програмата (например държавния и общинския бюджет, международни програми, финансови институции);
ж) срокове и етапи на изготвянето на плана или програмата и наличие на изискване за обществено обсъждане или друга процедурна форма за участие на обществеността;
3. орган, отговорен за прилагането на плана/програмата.
(2) Към искането по ал. 1 се прилагат:
1. характеристика на плана/програмата относно:
а) (изм., ДВ, бр. 3 от 2006 г.) инвестиционните предложения по приложение № 1 към чл.92, т. 1 и приложение № 2 към чл.93, ал. 1, т. 1 и 2 ЗООС и/или други инвестиционни предложения с предполагаемо значително въздействие върху околната среда, спрямо които предлаганият план/програма определя критерии, нормативи и други ръководни условия от значение за бъдещото им разрешаване или одобряване по отношение на местоположение, характер, мащабност и експлоатационни условия;
б) мястото на предлагания план/програма в цялостния процес или йерархия на планиране, степен на подробност на предвижданията;
2. обосновка на конкретната необходимост от изготвянето на плана/програмата;
3. информация за планове и програми и инвестиционни предложения, свързани с предложения план/програма, включително и за извършени ЕО или оценка на въздействието върху околната среда (ОВОС);
4. характеристики на засегнатата територия и на очакваните въздействия върху околната среда;
5. карта или друг актуален графичен материал на засегнатата територия, таблици, схеми, снимки и други - по преценка на възложителя, приложения.
(3) За преценяване на необходимостта от ЕО на планове/програми с нормативно изискваща се екологична част се внася и задание за тяхното изработване в обхват съгласно Закона за устройство на територията или съответния друг специален нормативен или административен акт. За устройствените схеми и планове не се прилага информацията по ал. 2, т. 1, буква "а".
(4) Когато възложителят има и качеството на компетентен орган по чл. 4, писменото искане се внася от ръководителя на отговорното за разработването на плана/програмата структурно звено в администрацията.

Чл. 9. (Изм., ДВ, бр. 3 от 2006 г.)Компетентният орган потвърждава, че за плана или програмата не се изисква извършването на ЕО, в случай че планът или програмата е за инвестиционно предложение, включено в приложение № 1 или в приложение № 2 от ЗООС, за което по реда на чл.91, ал. 2 ЗООС е допуснато да се извърши само ОВОС.

Чл. 10. (Отм., ДВ, бр. 3 от 2006 г.).

Чл. 11. (Отм., ДВ, бр. 3 от 2006 г.).

Чл. 12.
(1) (Изм., ДВ, бр. 3 от 2006 г.) Компетентният орган в 14-дневен срок разглежда искането по чл. 8 и приложенията към него и уточнява приложимата процедура по чл. 3, ал. 1 за всеки конкретен случай.
(2) При установени непълноти, пропуски и неточност в искането или в представената документация от възложителя се изисква писмено да отстрани допуснатите неточности и/или да предостави допълнителна информация в определен срок.
(3) В случай че неточностите не бъдат отстранени и/или не бъде предоставена допълнителна информация в срока по ал. 2, процедурата по разглеждане на искането се прекратява, а подадените документи се връщат на възложителя на плана.
(4) Времето, определено за отстраняване на непълнотите и неточностите в документацията, не се включва в срока за произнасяне по чл.85, ал. 5 ЗООС.

Чл. 13.
(1) (Изм., ДВ, бр. 3 от 2006 г.) Компетентният орган по чл. 4 изпраща представената с искането документация по чл. 8 за становище от специализираните компетентни органи на Министерството на здравеопазването и при необходимост - на общинските органи и на други специализирани органи, като определя срок за отговор 30 дни.
(2) В случай че в срока по ал. 1 не постъпи становище от съответния орган, се приема, че няма възражения, бележки и предложения по документацията.

Чл. 14.
(1) Компетентният орган по чл. 4 преценява необходимостта от извършване на ЕО, като определя степента на значимост на въздействието върху околната среда и човешкото здраве въз основа на:
1. представената от възложителя информация по чл. 8;
2. критериите по чл.85, ал. 4 ЗООС;
3. становищата по чл. 13.
(2) (Изм., ДВ, бр. 3 от 2006 г.) В срока по чл.85, ал. 5 ЗООС органът по чл. 4 се произнася с решение за преценяване на необходимостта от извършване на ЕО, която съдържа:
1. данните за възложителя и за предложения план или програма;
2. мотиви;
3. заключение.
(3) (Изм., ДВ, бр. 3 от 2006 г.) При решение да не се извършва ЕО за съответния план или програма компетентният орган по чл. 4 излага в мотивите на решението основания за заключението, че при прилагането на плана или програмата не се предполага значително въздействие върху околната среда.
(4) (Нова, ДВ, бр. 3 от 2006 г.) При решение да се извърши ЕО за съответния план или програма компетентният орган по чл. 4 може да постави изисквания към обхвата на оценката, с които възложителят трябва да се съобрази.

Чл. 15. (Изм., ДВ, бр. 3 от 2006 г.) В срок 7 дни от произнасянето си по чл. 14, ал. 2 компетентният орган:
1. (изм., ДВ, бр. 3 от 2006 г.) предоставя решението на възложителя на плана/програмата със задължение за обявяването му в 3-дневен срок от получаването чрез страницата на възложителя в интернет и/или по друг подходящ начин, включително по начина за обявяване на заданието за плана/програмата, предвиден в съответния специален закон (обнародване, публикуване в официален бюлетин и пр.);
2. (изм., ДВ, бр. 3 от 2006 г.) предоставя информация за решението и за достъпа до него чрез поставяне на съобщение на страницата на МОСВ и/или РИОСВ в интернет и в сградата си.

Глава трета
ИЗГОТВЯНЕ НА ДОКЛАД ЗА ЕКОЛОГИЧНА ОЦЕНКА

Чл. 16.
(1) Докладът за ЕО или екологичната част на плана/програмата се възлага за разработване от експерти, регистрирани по реда на чл.83, ал. 9 ЗООС.
(2) Експертите по ал. 1 представят декларация по чл.83, ал. 1 ЗООС.
(3) Експертите по ал. 1 не са лично заинтересувани, когато:
1. не са възложител на плана/програмата;
2. не са свързани лица по смисъла на § 1 от допълнителните разпоредби на Търговския закон или не са в трудово, гражданско или служебно правоотношение с възложителя на плана или програмата;
3. не са в трудово, гражданско или служебно правоотношение с компетентните органи по чл.10 ЗООС;
4. не са членове на комисията/експертния екологичен съвет по чл.5 или на ВЕЕС по чл.12, ал. 1, т. 1 ЗООС.
(4) Ръководителят на експертите е отговорен за:
1. определянето на състава от експерти, необходими за извършването на ЕО, предвид спецификата на плана или програмата и условията на средата;
2. съобразяването със схема, предложена от възложителя, за съвместяване на процеса на планиране и основните процедурни етапи на ЕО съгласно чл. 3, ал. 1, в т.ч. за взаимодействие на екипите по разработване на проекта за плана/програмата и на доклада за ЕО/екологичната част;
3. (изм., ДВ, бр. 3 от 2006 г.) пълнотата и достоверността на използваната информация за ЕО и избора на методи за ЕО;
4. отразяването на резултатите от консултациите;
5. обективността на заключението в доклада за ЕО/екологичната част на плана/програмата;
6. качеството на цялостния доклад за ЕО.
(5) Отговорността за пълнотата, достоверността, обективността и качеството на отделните раздели на доклада за ЕО се носи от експерта, разработил съответния раздел.

Чл. 17.
(1) Докладът за ЕО се оформя като единен документ, който включва:
1. (изм., ДВ, бр. 3 от 2006 г.) съдържателна част съгласно изискванията на чл.86, ал. 3 ЗООС;
2. списък на източниците на информация на използваните методи за оценка и прогноза на въздействието върху околната среда с посочване на източника, в който са публикувани;
3. списък с експертите и ръководителя, изготвили доклада за ЕО, в който всеки удостоверява с полагане на подпис разработените от него раздели на доклада;
4. копия от удостоверенията за вписване в регистъра на МОСВ по чл.83, ал. 4 ЗООС;
5. декларации по чл. 16, ал. 2;
6. справка за проведени консултации и за изразените при консултациите мнения и предложения, както и за начина на отразяването им.
(2) В справката по ал. 1, т. 6 възложителят на доклада за ЕО и регистрираните експерти описват приетите или неприетите бележки, препоръки или предложения и прилагат съставените за резултатите от консултациите документи (протоколи, становища, анкети др.).
(3) Като отделно самостоятелно приложение към доклада за ЕО се изготвя нетехническо резюме на достъпен за обществеността език в обем, не по-малък от 10 на сто от обема на доклада. Освен текстовата част резюмето съдържа необходимите нагледни материали (карти, снимки, схеми).
(4) (Нова, ДВ, бр. 3 от 2006 г.) Докладът за ЕО трябва да включва информация, която може да бъде изисквана основателно, като се имат предвид: съвременните познания и методи на оценка; съдържанието и детайлността на плана или програмата; етапът, на който е планът или програмата в процеса на одобряване; извършените оценки на друго ниво на планиране, които имат отношение към предвижданията в плана или програмата.

Чл. 18. (Отм., ДВ, бр. 3 от 2006 г.).

Глава четвърта
ПРОВЕЖДАНЕ НА КОНСУЛТАЦИИ И ОТ РАЗЯВАНЕ НА РЕЗУЛТАТИТЕ ОТ ТЯХ

Чл. 19.
(1) (Доп., ДВ, бр. 3 от 2006 г.) Възложителят организира консултации с обществеността, заинтересуваните органи и трети лица, които има вероятност да бъдат засегнати от плана или програмата през различните фази на подготовка на плана или програмата, съответно на ЕО.
(2) Органите по чл. 4 осигуряват консултациите по ал. 1, когато са едновременно и възложител на плана/програмата.
(3) (Изм., ДВ, бр. 3 от 2006 г.) Консултациите се провеждат по схема, разработена от възложителя.
(4) Консултациите с обществеността, заинтересуваните органи и трети лица се извършват и по реда, предвиден за съгласуване на проекта на нормативния или индивидуалния административен акт, с който планът или програмата се одобрява.

Чл. 19а. (Нов, ДВ, бр. 3 от 2006 г.) Възложителят и/или експертите, на които е възложено да изготвят доклада за ЕО/екологичната част към плана или програмата, провеждат консултации за определяне обхвата на оценката с компетентните органи по чл. 4 и с други специализирани ведомства.

Чл. 20.
(1) (Доп., ДВ, бр. 3 от 2006 г.) Консултациите по изготвения доклад за ЕО/екологичната част към плана или програмата включват:
1. публикуване на съобщение за провеждане на консултации, което съдържа:
а) информацията по чл. 8, ал. 1, както и информация за одобряващите и прилагащите плана/програмата органи;
б) място с публичен достъп и време за запознаване с проекта за плана/програмата, доклада за ЕО и материалите към него;
в) срок за изразяване на становище, който не може да бъде по-кратък от 14 дни;
г) начин на изразяване на становище, който не може да бъде само чрез Интернет или други електронни средства;
2. осигуряване на:
а) достъп и достатъчна техническа възможност за запознаване с материалите по доклада за ЕО, с проекта на плана/програмата и с нагледните материали по всяка от оценяваните алтернативи;
б) регистриран експерт или лице с необходимата квалификация от планиращия екип, отговорно да предоставя допълнителни устни разяснения на място;
в) приемането на изразените в срок становища.
(2) (Доп., ДВ, бр. 3 от 2006 г.) Консултациите с обществеността, заинтересуваните органи и трети лица могат да се извършват и по един или няколко от следните начини:
1. изпращане на съобщения до централните и териториалните органи на изпълнителната власт и до общинските съвети;
2. изготвяне и разпространение на дипляна или брошура с кратка информация за плана/програмата;
3. организиране на експертни или обществени групи по обхвата на оценката;
4. изпращане по пощата или чрез интернет на мнения, предложения, становища и препоръки до колектива по доклада за ЕО и до възложителя;
5. обществени обсъждания.
(3) (Нова, ДВ, бр. 3 от 2006 г.) Възложителят провежда консултации по доклада за ЕО или по екологичната част на плана или програмата и с компетентните органи по чл. 4, като им предоставя документацията за становище в срока по ал. 1, т. 1, буква "в".
(4) (Предишна ал. 3, ДВ, бр. 3 от 2006 г.) Съобщението по ал. 1, т. 1 се разпространява чрез страницата на възложителя в интернет и/или по друг общодостъпен начин

Чл. 21.
(1) Обществено обсъждане на доклада за ЕО е задължително в случаите, когато:
1. се изисква за проекта на плана или програмата съгласно специален закон;
2. са постъпили повече от две мотивирани негативни становища или предложения за алтернативи, отразени в доклада за ЕО или при провеждане на консултациите.
(2) Общественото обсъждане се провежда в следната последователност:
1. възложителят уведомява писмено органа по чл. 4, както и органите, участвали в консултациите, за наличието на обстоятелствата по ал. 1, като определя мястото, датата и часа за провеждане на срещата за общественото обсъждане;
2. възложителят уведомява писмено лицата, представили становище по ал. 1, т. 2, и по своя преценка може да уведоми писмено и други лица, органи и организации за срещата за обществено обсъждане;
3. срещата за общественото обсъждане се провежда най-рано 7 дни от уведомяването по т. 1 и се ръководи от възложителя или от упълномощено от него длъжностно лице;
4. възложителят осигурява присъствието на срещата на ръководителя и на независимите експерти, като те запознават накратко присъстващите с плана или програмата и съответно с резултатите от извършената ЕО; 5. за общественото обсъждане се води протокол от лице, определено от възложителя; протоколът се подписва от представителя на възложителя и от протоколиста и към него се прилагат писмените становища, предоставени предварително или по време на обсъждането;
6. лицето по т. 5 предоставя материалите с резултатите от общественото обсъждане на възложителя в срок 3 дни от датата на срещата.

Чл. 22. Когато в резултат на консултациите е необходимо да бъдат разгледани и оценени други алтернативи, мнения или предложения към плана или програмата, възложителят възлага допълване на доклада за ЕО или преценява необходимостта от продължаване на консултациите, включително организиране на ново обществено обсъждане по реда на чл. 21, ал. 2.

Глава пета
ИЗДАВАНЕ НА СТАНОВИЩЕ ПО ЕКОЛОГИЧНА ОЦЕНКА

Чл. 23.
(1) Възложителят внася искане за издаване на становище по ЕО до компетентния орган по чл. 4, към което прилага:
1. доклада за ЕО и нетехническо резюме - в 3 екземпляра на хартиен и електронен носител;
2. документация за резултатите от консултациите с обществеността и със заинтересувани и засегнати органи и лица.
(2) В случаите по чл. 3, ал. 3 възложителят внася искане, придружено с копие на екологичната част от плана/програмата.
(3) Искането по ал. 1, което не е оформено или комплектувано съобразно изискванията, се връща на вносителя в срок 7 дни със съответните указания.
(4) Възложителят е длъжен да предостави на представители на компетентния орган по чл. 4 достъп до проекта на плана/програмата и до съпътстващата го документация, включително до резултатите от консултациите с обществеността.

Чл. 24.
(1) В срок 7 дни от внасяне на искането по чл. 23, ал. 1 органът по чл. 4 въз основа на комплектуваната документация предлага мерки относно наблюдението и контрола при прилагането на плана или програмата.
(2) Органът по чл. 4 изпраща на възложителя и на органа, отговорен за прилагането на плана/програмата, предложените мерки по ал. 1 и определя срок не по-кратък от 7 дни за съгласуването им.
(3) Когато в определения срок по ал. 2 не постъпи отговор, се счита, че няма възражения и мерките са приети като условие за прилагането на плана/програмата.

Чл. 25.
(1) В срок 30 дни от внасяне на искането по чл. 23, ал. 1 компетентният орган по чл. 4 издава становище въз основа на решение на комисията/експертния екологичен съвет по чл. 5, ал. 1.
(2) За вземане на решение по ал. 1 комисията/експертният съвет преценява документацията по чл. 23, ал. 1 и 2 за съответствие с изискванията за:
1. структура и съдържание на доклада за ЕО по чл.86, ал. 3 ЗООС;
2. формата на доклада, включително на необходимите приложения;
3. достоверност и актуалност на източниците на изходни данни;
4. разглеждане на разумни алтернативи, включително "нулева" алтернатива, за постигане на основните цели на плана/програмата;
5. сходимост на целите и мерките на плана/програмата с основните цели и приоритети на Националната стратегия за околна среда и с общинските програми за околна среда на засегнатите общини;
6. организация за изработване на доклада за ЕО едновременно с плана или програмата;
7. отразяване на резултатите от консултациите в доклада за ЕО.
(3) (Нова, ДВ, бр. 3 от 2006 г.) Когато при прегледа на документацията по ал. 2 комисията или експертният екологичен съвет установи, че предоставената информация е непълна, неточна или че съществуват съмнения относно достоверността й, със свое решение изисква от възложителя да представи в определен срок допълнената и/или преработената информация.
(4) (Предишна ал. 3, ДВ, бр. 3 от 2006 г.) В решението по ал. 1 комисията/експертният съвет включва мерките по чл. 24, ал. 1, съгласувани от възложителя и от органа, отговорен за прилагането на плана/програмата.

Чл. 26.
(1) Компетентният орган по чл. 4 издава становище по ЕО, като:
1. съгласува плана/програмата, когато предвижданията на плана/програмата са в съответствие с нормативната уредба по околна среда и в резултат на провеждането на консултациите не са постъпили мотивирани възражения по законосъобразност;
2. не съгласува плана/програмата, когато предвижданията в тях не са в съответствие с нормативната уредба по околна среда и/или в доклада по ЕО са отразени мотивирани възражения срещу осъществяването или са постъпили мотивирани възражения по законосъобразност.
(2) Становището съдържа:
1. мотиви с обосновка на заключението за предпочитаната алтернатива от гледна точка на околната среда, включително предвид резултатите от консултациите със заинтересуваните органи и с обществеността;
2. мерките за предотвратяване, намаляване или възможно най-пълно отстраняване на предполагаемите неблагоприятни последствия от осъществяването на плана или програмата върху околната среда;
3. мерките за наблюдение и контрол при прилагането на плана или програмата, включително периодичност на изготвяне на доклад по контрола и наблюдението.

Чл. 27.
(1) Становището по ЕО се предоставя на възложителя в срок 5 дни от постановяването му и се оповестява заедно с плана/програмата чрез страницата на възложителя в интернет и/или по друг подходящ начин, включително по начина за обявяване на плана/програмата, предвиден в съответния специален закон.
(2) (Доп., ДВ, бр. 3 от 2006 г.) Компетентният орган осигурява достъп до съдържанието на становището по ЕО след постановяването му, включително чрез поставяне на съобщение в сградата си и на страницата си в интернет.
(3) Достъпът до доклада за ЕО/екологичната част на плана или програмата се осъществява по реда на глава втора от ЗООС.

Глава шеста
НАБЛЮДЕНИЕ И КОНТРОЛ ПРИ ПРИЛАГАНЕТО НА ПЛАНА/ПРОГРАМАТА

Чл. 28. Органът по чл. 4, издал становището по чл. 26, ал. 1, т. 1, или упълномощено длъжностно лице по реда на чл. 14, ал. 2 ЗООС е компетентен по наблюдението и контрола по изпълнението на мерките, посочени в становището по ЕО, в процеса на прилагането на плана или програмата.

Чл. 29.
(1) Възложителят е длъжен в 14-дневен срок преди окончателното приемане или одобряване на плана/програмата да изпрати до органите по чл. 28 и до отговорните за прилагането на плана/програмата обобщена справка, включваща анализ на:
1. съответствието на плана/програмата с основните резултати и препоръки в доклада по ЕО и с резултатите от консултациите, включени в становището по ЕО;
2. съответствието на плана/програмата с обоснованата в становището по ЕО алтернатива по чл. 26, ал. 2, т. 1 за постигане целите на плана или програмата;
3. степента, в която мерките по чл. 26, ал. 2, т. 2 и 3 са предвидени в плана или програмата.
(2) Органът по чл. 28 се произнася писмено по справката по ал. 1 в срок 7 дни от представянето й, като уведомява за това органа по одобряване на плана.

Чл. 30.
(1) Възложителят изготвя доклад по наблюдението и контрола при прилагането на плана/програмата, включително на мерките за предотвратяване, намаляване или отстраняване на екологичните щети в резултат на прилагането на плана/програмата, с периодичността, определена в становището по ЕО.
(2) Органът по чл. 28 одобрява доклада по ал. 1 или го връща за допълване със задължителни указания.
(3) Възложителят осигурява обществен достъп до доклада по ал. 1 и справката по чл. 29, ал. 1.

Чл. 31.
(1) В случаите, когато не е постъпило искане по чл. 8, ал. 1, справка по чл. 29, ал. 1, процедурата е била прекратена при връщане на документацията на възложителя или произнасянето по чл. 29, ал. 2 или по чл. 30, ал. 2 е отрицателно, компетентният орган по чл. 28 може да спре изготвянето и прилагането на плана/програмата в зависимост от фазата на изпълнение като принудителна административна мярка на контрол, както и да предложи на други контролни органи предприемането на мерки от тяхната компетентност.
(2) Институции, контролиращи финансирането на плана/програмата с бюджетни и обществени средства, уведомяват органите по чл. 28 за констатирани нарушения на изискванията за извършване на екологична оценка, както и за неизпълнение на мерките по чл. 26, ал. 2, т. 2 и 3.

Глава седма
ИЗВЪРШВАНЕ НА ЕКОЛОГИЧНА ОЦЕНКА В ТРАНСГРАНИЧЕН КОНТЕКСТ

Чл. 32. Екологична оценка на планове и програми с трансгранично въздействие се извършва съгласно изискванията на ЗООС, наредбата, Конвенцията за оценка на въздействието върху околната среда в трансграничен контекст (Конвенцията за ОВОС), ратифицирана със закон, и международен договор между Република България и засегната държава или държави.

Чл. 33. Компетентен орган за процедурата по ЕО в трансграничен контекст е министърът на околната среда и водите. Останалите органи по околна среда са длъжни своевременно да предоставят постъпилата информация по провежданите процедури и да оказват необходимото съдействие на компетентния орган и на възложителите.

Чл. 34.
(1) При преценка, че предложен за ЕО план/програма е вероятно да има значително въздействие върху околната среда на територията на друга държава или държави, спрямо които Република България е държава на произход, министърът на околната среда и водите уведомява възложителя и засегнатата държава или държави за това и определя срок за отговор дали съответната държава ще участва в процедурата.
(2) В уведомлението по ал. 1 се посочват:
1. засегнатата държава или държави;
2. данни за възложителя;
3. срокът, в който възложителят е задължен да изпрати копие от плана/програмата, включително екологична част или доклада за ЕО, след като бъде уведомен за лицето за контакти от засегнатата държава;
4. срокът, в който засегнатата държава да предостави необходимата информация за лицето по т. 3.
(3) При положителен отговор от страна на засегнатата държава, придружен с решение на компетентния национален орган за участие в процедурата, се отчитат трансграничните аспекти в заявения обхват, като се провеждат двустранни или многостранни междудържавни консултации относно постигането на споразумение за:
1. реда на информиране и предоставяне на възможност за изразяване на становище от компетентните органи по опазване на околната среда и здравеопазването и на засегнатата общественост в определен срок;
2. определяне на разумен срок за времетраенето на консултациите;
3. осигуряване на достъп до становището по ЕО.

Чл. 35.
Екологична оценка на планове и програми с трансгранично въздействие, осъществявани на територията на други държави, спрямо които Република България е засегната държава, се извършва в следната последователност:
1. при получаване на уведомление за план/програма, който/която ще се осъществи на територията на друга държава с предполагаемо значително въздействие на територията на Република България, в посочения в уведомлението срок МОСВ уведомява държавата по произход за своето решение да участва или да не участва в процедурата по ЕО:
а) при изразено съгласие за участие се следва националната процедура на държавата на произход, ако друго не е предвидено в международен договор, по който Република България е страна;
б) министърът на околната среда и водите осигурява обществен достъп до предоставената информация за ЕО при условията и по реда на чл. 20 и своевременно изпраща всички становища по документацията преди вземането на решения от компетентния орган на другата държава;
2. в случай, че не е постъпило уведомление от държавата на произход за план/програма в трансграничен контекст, което може да окаже съществено въздействие на територията на Република България, МОСВ прави необходимите постъпки пред компетентния орган на държавата по произход за провеждане на консултации за участие в процедурата.

ДОПЪЛНИТЕЛНА РАЗПОРЕДБА

§ 1.
По смисъла на наредбата:
1. "Държава на произход" е договаряща се страна или страна по Конвенцията за ОВОС или по Протокола за стратегическа екологична оценка към същата конвенция, както и всяка друга държава, под чиято юрисдикция се предвижда изготвянето на плана/програмата.
2. "Засегната държава" е договаряща се страна или страна по Конвенцията за ОВОС или по Протокола за стратегическа екологична оценка към същата конвенция, както и всяка друга държава, която може да бъде засегната от трансгранично въздействие на плана/програмата върху околната среда.
3. "Орган, отговорен за прилагането на съответния план/програма" е определеният в съответния нормативен или административен акт, а когато не е изрично определен - възложителят.

ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ

§ 2.
(1) Екологични оценки и влезли в сила решения по ОВОС на планове и програми, извършени до влизането в сила на наредбата, запазват действието си.
(2) Процедури за ОВОС на планове и програми, за които е одобрено задание по чл.7, ал. 1 от отменената Наредба № 2 от 2003 г. за реда за извършване на оценка на въздействието върху околната среда на националните, регионалните и областните планове и програми за развитие, устройствените планове и техните изменения, се довършват по реда на тази наредба.
(3) За период 24 месеца от датата на влизане в сила на наредбата за планове и програми и техни изменения по чл. 1 - в процес на изготвяне, които не са приети от централен и териториален орган на изпълнителната власт и от общински съвет или проектът за които не е внесен в Народното събрание към датата на влизане в сила на наредбата, необходимостта от ЕО се преценява по реда на глава втора.

§ 3.
(1) Възложителите на планове/програми в областите по чл.85, ал. 1 ЗООС, които се изготвят и приемат на основание на нормативен или административен акт, или на техни изменения, влезли в сила след 1 юли 2004 г., уведомяват министъра на околната среда и водите при влизането в сила на съответния акт.
(2) При промени на наименованията на плановете/програмите по приложения № 1 и 2 поради изменения в уредбата изискванията за ЕО се прилагат за съответните планове/програми според новата уредба.

§ 4. Министърът на околната среда и водите дава указания по прилагането на наредбата.

§ 5.
(1) Наредбата се приема на основание чл.90 ЗООС.
(2) Наредбата влиза в сила от 1 юли 2004 г.

Приложение № 1
към чл. 2, ал. 1

Планове и програми, за които извършването на екологична оценка е задължително
(Област по чл.85, ал. 1 ЗООС/нормативен акт/план или програма)

1. Селско стопанство
1.1. Закон за сдружения за напояване
• Стратегия за поливното земеделие
2. Горско стопанство
2.1. Закон за горите
• Национална стратегия за дългосрочно развитие на горите и горското стопанство в Република България
• Програма за ускорено залесяване на обезлесените и ерозиралите райони в страната чрез развитие на алтернативната трудова заетост
3. Рибарство 3.1. Закон за рибарството и аквакултурите
• Национална програма за рибарството и аквакултурите
4. Транспорт
4.1. Закон за пътищата
• Средносрочни и дългосрочни програми за развитие на пътната мрежа
4.2. Закон за железопътния транспорт
• Програма за развитието на железопътния транспорт и на железопътната инфраструктура
• Дългосрочна програма за развитието на железопътната инфраструктура и нейната безопасна и надеждна експлоатация, включително при кризисни ситуации (природни бедствия, терористични действия и военни конфликти)
5. Енергетика
5.1. Закон за енергетиката
• Енергийна стратегия на Република България
5.2. Закон за енергийната ефективност
• Национални дългосрочни програми по енергийна ефективност
6. Управление на отпадъците
6.1. Закон за управление на отпадъците
• Национална програма за управление на дейностите по отпадъците
7. Управление на водните ресурси
7.1. Закон за водите
• Национален водностопански план
• Планове за управление на речните басейни
8. Промишленост, включително добив на подземни богатства
8.1. Закон за подземните богатства
• Стратегия в областта на търсенето, проучването и добива на подземните богатства и опазването на земните недра на територията на Република България в континенталния шелф и в изключителната икономическа зона в Черно море
9. Далекосъобщения
9.1. Закон за далекосъобщенията
• Секторна политика, която съдържа стратегията, принципите и етапите на развитие в далекосъобщенията
10. Туризъм
10.1. Закон за туризма
• Стратегия за развитие на туризма
10.2. Национална стратегия за екотуризъм
11. Устройствено планиране и земеползване
11.1. Закон за устройство на територията
• Национална комплексна устройствена схема
• Районни устройствени схеми
• Общи устройствени планове
11.2. Закон за одобрение и приложение на общия градоустройствен план на София
• Общ устройствен план на София и Столичната община
11.3. Закон за регионалното развитие
• Национална оперативна програма за регионално развитие
• Регионални планове за развитие

Приложение № 2
към чл. 2, ал. 2, т. 1
(Изм., ДВ, бр. 3 от 2006 г.)

Планове или програми, за които се преценява необходимостта от екологична оценка
(Област по чл.85, ал. 1 ЗООС/нормативен акт/план или програма)

1. Селско стопанство
1.1. Закон за собствеността и ползването на земеделските земи
• Планове за образуване на масиви за ползване на земеделски земи
1.2. Закон за опазване на земеделските земи
• Краткосрочни и дългосрочни програми за подобряване на продуктивните качества на земеделските земи и опазването им от ерозия, замърсяване, засоляване, окисляване и заблатяване
1.3. Закон за животновъдството
• Стратегия за развитие на животновъдството по подотрасли
1.4. Закон за сдружения за напояване
• План за напояване и разпределение на водата
• Програма за проектиране, основен ремонт и реконструкция на хидромелиоративната инфраструктура
1.5. Закон за виното и спиртните напитки
• Национална стратегия за развитие на лозарството и винарството в страната
1.6. Закон за тютюна и тютюневите изделия
• Национална стратегия за развитие на тютюнопроизводството
2. (Зал., ДВ, бр. 3 от 2006 г.)
2.1. (Зал., ДВ, бр. 3 от 2006 г.)
3. Транспорт
3.1. Закон за пътищата
• Програми за развитие и усъвършенстване на републиканските пътища
3.2. Закон за гражданското въздухоплаване
• Генерален план за развитие на летището
3.3. Закон за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата на Република България
• Генерални планове за изграждане, реконструкция или разширяване на пристанищата и на съоръженията за навигация
4. Енергетика
4.1. Закон за енергетиката
• Национални дългосрочни и краткосрочни програми за насърчаване използването на възобновяеми енергийни източници
4.2. Закон за енергийната ефективност
• Национални краткосрочни програми по енергийна ефективност
• Целеви годишни програми за осъществяване на мерки по енергийна ефективност
4.3. Закон за безопасно използване на ядрената енергия
• Стратегия за управление на отработеното ядрено гориво и на радиоактивните отпадъци
5. Управление на отпадъците
5.1. Закон за управление на отпадъците
• Общински програми за управление на дейностите по отпадъците - част от общинските програми за околна среда (чл.79 ЗООС)
6. Управление на водните ресурси
6.1. Закон за водите
• Национални програми за изграждане, разширение, реконструкция и модернизация на съоръжения и/или системи за използване и опазване на водите
• Национална програма за приоритетно изграждане на градски пречиствателни станции за отпадъчни води за населени места с над 10 хиляди еквивалентни жители в Република България
• Национални програми в областта на опазването и устойчивото развитие на водите
• Програми за намаляване на замърсяванията на водите и водните обекти
7. Промишленост, включително добив на подземни богатства
7.1. Закон за подземните богатства
• Стратегия и приети дългосрочни планове за геоложки изследвания
8. Туризъм
8.1. Закон за туризма
• Общинска програма за развитие на туризма
8.2. Стратегия за развитие на културния туризъм
9. Устройствено планиране и земеползване
9.1. Закон за устройство на територията
• Подробни устройствени планове
• Специализирани подробни устройствени планове
9.2. Закон за одобрение и приложение на общия градоустройствен план на София
• Подробен устройствен план на София и Столичната община
9.3. Закон за регионалното развитие
• Общински планове за развитие
9.4. Закон за защитените територии и Закон за биологичното разнообразие
• Планове за управление на защитени зони и защитени територии (без резерватите)
9.5. Закон за опазване на почвата от замърсяване
• Програми за изграждане на пречиствателни съоръжения със средства, предвиждани в държавния и общинските бюджети във всички заварени промишлени предприятия, животновъдни стопанства и други подобни, както и в отделни обекти, замърсяващи почвата с твърди и течни замърсители.

Предложи
корпоративна публикация
Holiday Inn Sofia Добре дошли в най-новия 5-звезден хотел в София.
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
Holiday Inn Sofia A warm "Welcome" to Sofia's newest 5 Star hotel.
Резултати | Архив