Наредба № 131 от 31 март 2006 г. за одобряване типа на нови моторни превозни средства по отношение на предните им повърхности за защита при удар на пешеходците и на другите участници в движението по пътищата

МТ

Държавен вестник брой: 38

Година: 2006

Орган на издаване: МТ

Дата на обнародване: 09.05.2006

Глава първа
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ

Чл. 1. С тази наредба се определят:
1. условията и редът за одобряване типа на нови моторни превозни средства (ПС) по отношение на предните им повърхности за защита при удар на пешеходците и на другите участници в движението по пътищата;
2. техническите предписания, изискванията към предните повърхности и необходимите изпитвания, на които се подлагат тези повърхности.

Чл. 2. Наредбата се прилага за предните повърхности на ПС от категория М1 с максимална маса не по-голяма от 2,5 t и от категория N, произведени на база ПС от категория М1 с максимална маса не по-голяма от 2,5 t.

Глава втора
ОДОБРЯВАНЕ НА ТИПА

Раздел I
Заявление за одобряване на типа

Чл. 3. Типът на ПС по отношение на предните им повърхности се одобрява при условията и по реда на глава втора от Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета (ДВ, бр. 59 от 2003 г.).

Чл. 4.
(1) За одобряване типа на ПС по отношение на предните повърхности производителят подава заявление до изпълнителния директор на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" (ИА "АА") в съответствие с чл.3, ал. 2 от Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета.
(2) Към заявлението по ал. 1 производителят прилага попълнен списък с данни в три екземпляра по образец съгласно приложение № 1.
(3) Всички скици и/или чертежи, приложени към списъка с данни, се представят в подходящ мащаб, достатъчно подробно, във формат А4 или в папка с формат А4. Снимките, когато има такива, трябва да показват съответните части с достатъчни и ясно различими подробности.
(4) За отделни части от предните повърхности, свързани или представляващи системи, компоненти или технически възли с електронно управление, към списъка с данни се прилага информация за тяхното действие.
(5) Към заявлението по ал. 1 производителят прилага документ за платена държавна такса.

Раздел II
Одобряване на типа

Чл. 5. Производителят предоставя за изпитване от техническата служба ПС, представително за типа, за който се иска одобряване.

Чл. 6.
(1) В срок един месец от представяне от заявителя на техническата документация с извършени изпитвания за одобряване типа на ПС по отношение на предните повърхности изпълнителният директор на ИА "АА" издава сертификат за одобряване на типа, когато:
1. превозното средство отговаря на техническите изисквания на наредбата;
2. е изпълнена процедурата по глава втора от Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета.
(2) (В сила до датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) Сертификатът по ал. 1 се издава по образец съгласно приложение № 2, част 1.
(3) (В сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) Сертификатът по ал. 1 се издава по образец съгласно приложение № 2, част 2.

Чл. 7.
(1) Изпълнителният директор на ИА "АА" не може да откаже издаването на сертификат по чл. 6, ал. 1, когато типът ПС отговаря на техническите изисквания на наредбата и е изпълнена процедурата по глава втора от Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета.
(2) Отказът да се издаде сертификат по чл. 6, ал. 1 се мотивира писмено и подлежи на обжалване по реда на Закона за административното производство.

Чл. 8.
(1) За всеки одобрен тип ПС се издава номер на одобряването при спазване на изискванията за образуване на номера съгласно приложение № 5 от Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета, като за секции 2 и 3 на номера се попълва съответно "2003/102" и "2004/90".
(2) За различните типове ПС се издават различни номера.

Чл. 9.
(1) Производителят писмено информира изпълнителния директор на ИА "АА" за всички изменения на одобрения по реда на наредбата тип ПС по отношение на предните повърхности.
(2) В случай на изменения на одобрения в съответствие с тази наредба тип ПС се прилагат разпоредбите на глава четвърта, раздел I от Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета.
(3) В случай на съмнение изпълнителният директор на ИА "АА" може да определи извършване на нови изпитвания на изменения тип ПС по отношение на предните повърхности.

Чл. 10. В случай на несъответствие с изискванията на наредбата изпълнителният директор на ИА "АА" отказва одобряване на измененията на типа ПС по отношение на предните повърхности.

Чл. 11. Мерките за осигуряване съответствието на продукцията с одобрения тип се предприемат съгласно разпоредбите на глава четвърта, раздел II от Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета.

Чл. 12. Видовете изпитвания и техническите изисквания към предните повърхности са описани в приложение № 3.

Чл. 13. (В сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз) Всеки месец ИА "АА" изпраща до комисията на Европейския съюз копие от ЕО сертификата за одобряване на типа за всяко ПС, одобрено през съответния месец.

ДОПЪЛНИТЕЛНА РАЗПОРЕДБА

§ 1. По смисъла на тази наредба:
1. "Превозно средство" е всяко моторно превозно средство от категория М1 с максимална маса не по-голяма от 2,5 t и от категория N, произведено на база ПС от категория М1 с максимална маса не по-голяма от 2,5 t, посочени в приложение № 1 от Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета.
2. "А-колона" е крайната предна и външна опора на покрива, включена между шасито и покрива на ПС.
3. "Предно стъкло" е челното остъкляване на ПС, което отговаря на всички приложими изисквания от приложение № 2 на Наредба № 112 от 8.I.2004 г. за одобряване типа на нови моторни превозни средства по отношение на полето на видимост на водача (ДВ, бр. 54 от 2004 г.).
4. "Тип превозно средство" са ПС от една категория, които пред А-колоните не се различават по такива съществени характеристики, като конструкция, основни размери, материали на външните повърхности на ПС, разположение на компонентите (външни или вътрешни), доколкото същите могат да се разглеждат като допринасящи неблагоприятно за резултатите от изпитванията на удар, описани в приложение № 3, раздел III.
5. "Максимална маса" е технически допустимата максимална маса на ПС, обявена от производителя в съответствие с Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета, приложение № 2, т. 2.8.
6. "Първоначални базови точки" са вдлъбнатините, повърхностите, маркировките и средствата за идентифициране, намиращи се върху купето (каросерията) на ПС. Типът на използваната базова точка и положението на тези точки по вертикалата (Z) спрямо земята сe определят от производителя в зависимост от готовността на ПС за движение, определена в т. 7. Тези базови точки се избират така, че да позволяват бързото определяне на височините отпред и отзад и на положението на ПС. Когато първоначалните базови точки се намират на разстояние до ± 25 mm по вертикалната ос Z спрямо положението, предвидено от производителя, това положение се счита за нормално положение по височина. Когато това условие е изпълнено, ПС се поставя в предвиденото от производителя положение или се имитира това положение при пригаждане на всички последващи измервания и извършване на изпитванията.
7. "Нормално положение за движение" е положението на ПС в готовност за движение, когато то е поставено върху пътя; с пневматични гуми с препоръчаното от производителя налягане; с предни колела, ориентирани по оста на ПС; със системи, запълнени с всички необходими за работата на ПС течности, с монтиране на цялото предоставено от производителя оборудване; с поставена маса 75 kg на седалката на водача и същата такава маса, поставена на седалката за пътника отпред; с окачване с възможност за движение със скорост 40 или 35 km/h при нормалните условия на движение, определени от производителя (в частност за превозните средства с активно окачване или автоматичен регулатор на височината на купето (каросерията).
8. "Базово ниво на пътя" е хоризонталната равнина, успоредна на нивото на пътя, представляваща това ниво за ПС в своето нормално положение за движение, спряло върху равна повърхност с включена ръчна спирачка.
9. "Броня" е външната конструкция, разположена отпред, в долната част на купето (каросерията) на ПС. Тя включва всички елементи, предназначени да защитят ПС в случай на челен удар при ниска скорост с друго ПС, както и всички части за закрепването на тази конструкция. Базовото равнище и страничните краища на бронята се определят от ъглите и базовите линии на бронята, определени в т. 10 до 14.
10. "Горна базова линия на бронята" е горната граница на основните точки на контакт на пешеходеца с бронята при удар. Тя се определя като геометричната следа на най-високите допирни точки между права линия с дължина 700 mm и бронята, когато правата линия, поддържана успоредно на надлъжната вертикална равнина на ПС и наклонена на 20° назад, е в постоянен допир с пътя и с повърхността на бронята и се премества по предната част на ПС (виж приложение № 3, раздел II, фиг. 1а). Когато е необходимо, правата линия може да се скъси, за да се избегне всякакъв контакт с елементи, разположени над бронята.
11. "Долна базова линия на бронята" е долната граница на основните точки на контакт на пешеходеца с бронята при удар. Тя се определя като геометричната следа на най-ниските допирни точки между права линия с дължина 700 mm и бронята, когато правата линия, поддържана успоредно на надлъжната вертикална равнина на ПС и наклонена на 20° напред, е в постоянен допир с пътя и с повърхността на бронята и се премества по предната част на ПС (виж приложение № 3, раздел II, фиг. 1b).
12. "Максимална височина на бронята" е разстоянието по вертикала между пътното платно и горната базова линия на бронята, определена в т. 10, когато ПС е поставено в неговото нормално положение за движение.
13. "Минимална височина на бронята" е разстоянието по вертикала между пътното платно и долната базова линия на бронята, определена в т. 11, когато ПС е поставено в неговото нормално положение за движение.
14. "Ъгъл на бронята" е ъгълът между вертикална равнина, допираща се до външната повърхност на бронята и образуваща ъгъл от 60° със средната надлъжна вертикална равнина на ПС (виж приложение № 3, раздел II, фиг. 2).
15. "Една трета от бронята" е геометричната следа, разположена между ъглите на бронята, определени в т. 14, и измерена, следвайки външния контур на бронята с една лента, разделена на три равни части.
16. "Предна част на бронята" за всяко сечение на един автомобил е хоризонталното разстояние между горната базова линия на бронята, определена в т. 10, и базовата линия на предния контур на капака, определена в т. 20.
17. "Разгъната дължина 1000 mm" е геометричната следа, описана върху горната повърхност на капака от единия край на лента с дължина 1000 mm, когато тя се поддържа във вертикална равнина, успоредна на оста на ПС и се премества пред капака и бронята. По време на тази операция лентата е опъната и единият й край се поддържа в контакт с пътното платно във вертикално положение пред предната повърхност на бронята, а другият й край се поддържа в контакт с горната повърхност на капака (виж приложение № 3, раздел II, фиг. 3). Превозното средство е поставено в своето нормално положение за движение. Операцията се повтаря с ленти с подходяща дължина, за да се определят разгънатите дължини 1500 mm и 2000 mm.
18. "Горен капак" е повърхността, определена, както следва:
а) от базовата линия на предния контур (ръб) на капака така, както е описана в т. 20;
б) от базовите линии на страничните повърхности на капака така, както са описани в т. 22;
в) от базовата линия на задната повърхност на капака така, както е описана в т. 25.
19. "Преден контур (ръб) на капака" е външната конструкция, разположена в предната горна част на купето (каросерията), която включва капака, калниците, горните и страничните елементи на корпусите на фаровете и всички скрепителни елементи. Базовата линия, обозначаваща положението на предния контур (ръб) на капака, се определя от нейната височина над земята и от хоризонталното разстояние, което го отделя от бронята (от предната част на бронята), определени в съответствие с т. 16, 20 и 21.
20. "Базова линия на предния контур (ръб) на капака" е геометричната следа на допирните точки между една права линия с дължина 1000 mm и предната повърхност на капака, когато правата линия, поддържана успоредно на надлъжната вертикална равнина на ПС и наклонена на 50° назад, с долен край, разположен на 600 mm над земята, се премества по предния ръб на капака (виж приложение № 3, раздел II, фиг. 4). При превозните средства, чиято горна повърхност на капака е наклонена на повече или по-малко от 50°, така че правата линия се допира до един участък или до няколко точки вместо само в една, базовата линия се определя, като правата линия се наклони назад, докато образува ъгъл от 40°. За ПС със силует, при който първата допирна точка се намира върху долния край на правата линия, тази точка се разглежда като базова линия на предния контур (ръб) на капака в този частен случай. За ПС със силует, при който първата допирна точка се намира върху горния край на правата линия, геометричната следа на разгънатата дължина 1000 mm, определена в т. 17, се използва като базова линия на предния ръб на капака в този случай. Горният контур (ръб) на бронята също се разглежда като базова линия на предния контур (ръб) на капака по смисъла на това определение, когато той влиза в допир с правата линия по време на тази проверка.
21. "Височина на предния контур (ръб) на капака" за всяко сечение на един автомобил е вертикалното разстояние между пътя и базовата линия на предния контур (ръб) на капака, определена в т. 20, като ПС е поставено в своето нормално положение за движение.
22. "Базова линия на страничната повърхност на капака" е геометричната следа на най-високо разположените допирни точки между права линия с дължина 700 mm и страничната повърхност на капака, когато правата линия, поддържана успоредно на страничната вертикална равнина на ПС и наклонена на 45° навътре, е в непрекъснат контакт с повърхността на каросерията и се премества напред по горната повърхност на капака (виж приложение № 3, раздел II, фиг. 5).
23. "Връх на базовия ъгъл" е пресечната точка на базовата линия на предния контур (ръб) на капака и базовата линия на страничната повърхност на капака (приложение № 3, раздел II, фиг. 6).
24. "Една трета от предния контур (ръб) на капака" е геометричната следа, разположена между върховете на базовите ъгли, определени в т. 23, и измерена, следвайки външния контур на предния контур (ръб) на капака, с една лента, разделена на три равни части.
25. "Базова линия на задната повърхност на капака" е геометричната следа на най-задните допирни точки между една сфера и горната повърхност на капака, определена в т. 18, когато сферата се поддържа в постоянен контакт с предното стъкло и се премества от едната към другата страна на горната повърхност на капака (виж приложение № 3, раздел II, фиг. 7). Тази операция изисква демонтирането на перата и рамената на стъклочистачките.
26. "Една трета от горната повърхност на капака" е геометричната следа, разположена между базовите линии на страничните повърхности на капака, определени в т. 22, и измерена, следвайки външния контур на горната повърхност на капака, с една лента, разделена на три равни части.
27. "Пресичане между базовата линия на задната повърхност на капака и базовата линия на страничната повърхност на капака" е пресечната точка между двете базови линии. Когато базовата линия на задната повърхност на капака и базовата линия на страничната повърхност на капака не се пресичат, базовата линия на задната повърхност на капака се продължава и/или изменя, като се използва шаблон във формата на полукръг с радиус 100 mm (виж приложение № 3, раздел II, фиг. 8).
28. "Критерий за натоварване на главата (НРС)" се пресмята от уравнението, когато резултантната на ускорението в зависимост от времето има максимална стойност (зависеща от моментите t1 и t2):

в което "а" е резултантна на ускорението, умножена с "g", а "t1" и "t2" са двата момента (изразени в секунди), определящи по време на удара началото и края на регистрирането, при което НРС достига своята максимална стойност. Стойностите на НРС, за които интервалът (t2 - t1) е по-голям от 15 ms, не се взимат предвид при пресмятането на максималната стойност.
29. "Базова линия на задния край на предното стъкло" е геометричната следа на най-предните допирни точки между сфера с диаметър 165 mm и предното стъкло (определено в т. 3), като сферата се поддържа в постоянен контакт с предното стъкло и се премества от едната към другата страна на горната част на рамката на предното стъкло, включително евентуалните уплътнители (виж приложение № 3, раздел II, фиг. 10).
30. "Предна горна повърхност" е външната конструкция, която включва горната повърхност на всички външни елементи на превозното средство, с изключение на предното стъкло, А-колоните и структурите, разположени зад тези компоненти. Следователно тя включва предимно капака, калниците, осите за въртене на рамената на стъклочистачките и долната част от рамката на предното стъкло.
31. "Център на коляното" е действителната точка на сгъване на коляното.
32. "Бедро" са всички компоненти или части на компоненти (включително плътта, кожата, амортизатора, измерителната верига, както и направляващите, ролките и другите елементи, закрепени към макета на крака за неговото задвижване), разположени над центъра на коляното.
33. "Пищял" са всички компоненти или части на компоненти (включително плътта, кожата, амортизатора, измерителната верига, както и направляващите, ролките и другите елементи, закрепени към макета на крака за неговото задвижване), разположени под центъра на коляното. Пищялът включва масата и другите характеристики на стъпалото.
34. "Производител" е физическо или юридическо лице, което осъществява производството на ПС, система, компонент или отделен технически възел, отговаря за всички етапи в процеса на одобряване на типа и осигурява съответствието на произведените ПС, система, компонент или отделен технически възел с одобрения тип. Производителят може да не е пряко свързан с всички етапи на производството на ПС, система, компонент или отделен технически възел, които са предмет на одобряване на типа. Производителят може да упълномощи писмено свой представител - местно лице, който е регистриран по Търговския закон, да действа от негово име за изпълнение на задълженията, свързани с изискванията по тази наредба.

ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ

§ 2.
(1) От датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз изпълнителният директор на ИА "Автомобилна администрация" отказва издаването сертификати за одобряване на типа, когато ПС не отговаря на техническите изисквания, посочени в приложение № 3, раздел I, т. 1 или т. 2. Изключение се допуска само в случаи на одобряване на ПС по чл.17, т. 2 от Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета.
(2) Разпоредбата на ал. 1 не се прилага за ПС, които не са били одобрени съгласно наредбата и които не се различават по отношение на съществени конструктивни характеристики на каросерията и конструкцията пред А-колоните на типове ПС, за които е издаден сертификат за одобряване на типа преди датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз.

§ 3. От 1 септември 2010 г. изпълнителният директор на ИА "Автомобилна администрация" отказва издаването на сертификати за одобряване на типа, когато ПС не отговаря на техническите изисквания, посочени в приложение № 3, раздел I, т. 2. Изключение се допуска само в случаи на одобряване на ПС по чл.17, т. 2 от Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета,

§ 4. От 31 декември 2012 г. за нови ПС, за които се изисква сертификат за одобряване на типа, издадените от производителя сертификати за съответствие съгласно Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета ще се считат за невалидни, когато ПС не отговарят на техническите изисквания, посочени в приложение № 3, раздел I, т. 1 или т. 2;

§ 5. От 1 септември 2015 г. за нови ПС, за които се изисква сертификат за одобряване на типа, издадените от производителя сертификати за съответствие съгласно Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета ще се считат за невалидни, когато ПС не отговарят на техническите изисквания, посочени приложение № 3, раздел I, т. 2.

§ 6. Разпоредбата на чл. 6, ал. 2 е в сила до датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз, а разпоредбите на чл. 6, ал. 3 и чл. 13 влизат в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз.

§ 7. Наредбата се издава на основание чл.138, ал. 4 от Закона за движението по пътищата и въвежда изискванията на Директива 2003/102/ЕО, последно изменена с Решение 2004/90/ЕО.

Приложение № 1
към чл. 4, ал. 2 (pdf)

Приложение № 2
към чл. 6, ал. 2 (pdf)

Приложение № 3
към чл. 12 (pdf)

Предложи
корпоративна публикация
Интерлийз ЕАД Лизинг на оборудване, транспорни средства, леки автомобили и др.
Бул Одит ООД Дружество за счетоводни консултации и одит.
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
Резултати | Архив