Наредба № 145 от 11 август 2004 г. за условията и реда за издаване на лицензи на организации за техническо обслужване и ремонт на авиационна техника

МТС

Държавен вестник брой: 87

Година: 2004

Орган на издаване: МТС

Дата на обнародване: 18.08.2005

Глава първа
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ

Чл. 1.
(1) С тази наредба се определят условията и редът за лицензиране на физически и юридически лица, извършващи техническо обслужване и ремонт на граждански въздухоплавателни средства, с които се изпълняват търговски въздушни превози, и на компоненти, предназначени за монтаж на граждански въздухоплавателни средства, наричани по-нататък за краткост "авиационна техника". Техническото обслужване и ремонтът на авиационна техника се извършват за поддържане на летателната годност на въздухоплавателни средства.
(2) Техническо обслужване и ремонт на самолети с максимална излетна маса под 5700 кг и вертолети с максимална излетна маса под 3175 кг, с които се изпълняват специализирани авиационни дейности, се извършват при спазване на изисквания по глава четвърта, раздел VI от наредбата.
(3) Техническо обслужване и ремонт на въздухоплавателни средства с максимална излетна маса под 5700 кг, които извършват нетърговски полети, може да се извършват и от физически лица, които притежават свидетелство за правоспособност за извършване на техническо обслужване на въздухоплавателни средства.

Чл. 2.
(1) Въздухоплавателно средство (ВС) може да бъде допуснато до полет само ако притежава удостоверение за допускане до експлоатация, издадено от лицензирано по реда на тази наредба физическо или юридическо лице, наричано по-нататък "организация за техническо обслужване", която се означава за краткост "ОТО", или от лице по чл.1, ал. 3.
(2) Лицензиране по тази наредба не е необходимо за извършване на предполетен преглед.

Чл. 3. Организацията за техническо обслужване може да извършва дейности по техническо обслужване и ремонт на авиационна техника, означавани за краткост "ТО", и да издава удостоверение за допускане до експлоатация (УДЕ) на ВС или удостоверение за разрешаване за допускане до експлоатация (УРДЕ) на компонент в следните случаи:
1. ако е лицензирана в съответствие с изискванията на тази наредба;
2. ако е призната в съответствие с тази наредба;
3. ако е лицензирана по Общите авиационни изисквания (Joint Aviation Requirements - JAR 145) от въздухоплавателните власти на държава от Обединените авиационни власти.

Чл. 4.
(1) Организацията за техническо обслужване може да бъде лицензирана за следните видове ТО:
1. на ВС като цяло;
2. на двигател и/или спомагателен енергиен агрегат;
3. на друг компонент на ВС освен тези по т. 2.
(2) Лиценз се издава за извършване на:
1. базово ТО на ВС;
2. линейно ТО на ВС;
3. ТО на демонтирани авиационни двигатели;
4. ТО на демонтирани спомагателни енергийни агрегати (СЕА);
5. ТО на други авиационни компоненти;
6. специализирани дейности.
(3) Организацията за техническо обслужване може да бъде лицензирана за повече от един вид ТО.

Чл. 5.
(1) Издаването, изменението, ограничаването и спирането на правата по лиценза, както и отнемането и прекратяването му се извършват от ръководителя на Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" (ГД "ГВА").
(2) Изричният или мълчаливият отказ за издаване или изменение на лиценз, ограничаване или спиране на правата по лиценза, както и отнемането на лиценза подлежат на обжалване по реда на Закона за административното производство.

Чл. 6. При условията и по реда на тази наредба се лицензират и ОТО, разположени изцяло или частично извън територията на Република България.

Чл. 7. Лицензи на лица, получили право да извършват техническо обслужване и ремонт на авиационна техника, издадени от други държави, могат да бъдат признати от ръководителя на ГД "ГВА" при необходимост от такова признаване и ако изискванията към дейността на организациите съответстват на изискванията по тази наредба или ги превишават.

Чл. 8. Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" създава и поддържа публичен регистър, в който се вписват ОТО с издадени, спрени, прекратени и отнети лицензи.

Чл. 9. Лиценз по тази наредба може да се издаде на физическо и юридическо лице, регистрирано по Търговския закон, при условията на чл.25, ал. 5 от Закона за гражданското въздухоплаване.

Чл. 10.
(1) Лицензът се издава по образец съгласно приложение № 1.
(2) Неразделна част от лиценза са приложенията към него:
1. обхват на одобрените дейности;
2. списък на одобрените места за извършване на ТО.
(3) Лицензът се изписва на български и на английски език.
(4) При изменение на лиценза номерът му се запазва.

Чл. 11.
(1) Ръководителят на ГД "ГВА" издава следните категории лицензи:
1. категория "А" за извършване на ТО на ВС и всички негови компоненти, когато те са монтирани на ВС; категория "А" се издава за извършване на базово и/или линейно ТО;
2. категория "В" за извършване на ТО на демонтирани двигатели и/или СЕА и/или на техните компоненти, когато те са монтирани на двигателя или на СЕА; лицензът по категория "В" дава право да се извършва ТО на монтирани на ВС двигатели и/или СЕА при извършване на базово и линейно ТО;
3. категория "С" за извършване на ТО на демонтирани компоненти с изключение на посочените в т. 2, предназначени за монтаж на ВС и/или на двигател, и/или на СЕА; лицензът по категория "С" дава право да се извършва ТО и на монтирани компоненти с изключение на цели двигатели и СЕА при извършване на базово и линейно ТО или в помещения за извършване на ТО на двигатели или СЕА; обхватът и видът на дейностите, включени в категория "С", се посочват в Списък на одобрените дейности по категория "С" съгласно приложение № 2, който е неразделна част от описанието на ОТО;
4. категория "D" за извършване на специализирани дейности по ТО, които не се отнасят до тип ВС, двигател или СЕА.
(2) Допустими са следните отклонения от ал. 1:
1. организацията за техническо обслужване с лиценз по категория "А" може да извърши демонтаж на компонент на ВС с цел улесняване на достъпа за извършване на ТО и ако това е разрешено в Ръководството за техническо обслужване на ВС;
2. организацията за техническо обслужване с лиценз от категория "В" може да извърши демонтаж на компонент на двигател или СЕА с цел улесняване на достъпа за извършване на ТО и ако това е разрешено в Ръководството за техническо обслужване на двигателя или СЕА.
(3) Към категориите лицензи на ОТО има следните класове:
1. към категория "А" за ВС:
а) клас "А1" за самолети и свободни балони с максимална излетна маса над 5700 кг;
б) клас "А2" за самолети и свободни балони с максимална излетна маса до 5700 кг;
в) клас "А3" за вертолети;
г) клас "А4" за други, различни от А1, А2 и А3;
2. към категория "В" за двигатели и/или СЕА:
а) клас "В1" за турбинни двигатели;
б) клас "В2" за бутални двигатели;
в) клас "В3" за СЕА; 3. към категория "С" - класове с номера от 1 до 20 съгласно чл.10, ал. 2, т. 1;
4. към категория "D" - клас "D1" за извършване на безразрушителен контрол за други ОТО.
(4) Организациите за техническо обслужване, които имат лицензи от категории "А", "В" или "С", апаратура и персонал по чл.58, могат да извършват безразрушителен контрол за собствени нужди по процедура, която е част от описанието на ОТО.

Чл. 12.
(1) Всяка ОТО има право да извършва само тези дейности, за които е лицензирана.
(2) В лиценза на ОТО могат да бъдат вписани ограничения в обхвата на дейностите по извършване на ТО от съответната категория.
(3) Правата по лиценза не подлежат на прехвърляне и преотстъпване.

Чл. 13.
(1) Лицензът за техническо обслужване и ремонт на авиационна техника е безсрочен.
(2) Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" проверява цялостната дейност на ОТО най-малко веднъж на две години.

Чл. 14.
(1) Ръководителят на ГД "ГВА" към министъра на транспорта и съобщенията:
1. издава, изменя, отнема или прекратява лицензите;
2. ограничава и спира действието на правата по лицензите;
3. заверява лицензите след проверката по чл.13, ал. 2;
4. признава лицензи, издадени от друга държава;
5. контролира ОТО и техния персонал;
6. поддържа регистър на ОТО;
7. одобрява програмите за обучение на персонала;
8. одобрява преподавателите, които извършват обучение на персонала на ОТО;
9. одобрява "Описанието на ОТО" и процедурите, които са включени в него;
10. одобрява ръководния персонал на ОТО;
11. одобрява договори за ТО в частта им относно извършването на ТО по критерии за оценка съгласно приложение № 3.
(2) Ръководителят на ГД "ГВА" може да оправомощи длъжностни лица за извършване на дейностите по ал. 1 с изключение на тези по ал. 1, т. 1 и 3.

Чл. 15. В изпълнение да своите правомощия инспекторите по въздухоплаване имат право:
1. на свободен достъп до помещенията на ОТО за извършване на проверки;
2. да изискват необходимите данни, сведения, обяснения, оперативна и друга информация от съответните длъжностни лица, включително за правоспособността на персонала, както и всякаква друга информация, свързана със спазване на изискванията на тази наредба;
3. да съставят актове за административни нарушения по Закона за гражданското въздухоплаване;
4. да дават задължителни писмени предписания за осигуряване спазването на тази наредба и гарантиране на сигурността и безопасността на гражданското въздухоплаване, с които да предписват отстраняване в определен срок на установени нарушения, свързани с безопасността на полетите;
5. да правят предложения за спиране, прекратяване, отнемане и ограничаване на правата по издадените лицензи.

Глава втора
ИЗДАВАНЕ И ИЗМЕНЕНИЕ НА ЛИЦЕНЗ

Чл. 16.
(1) Лиценз се издава въз основа на подадено в ГД "ГВА" писмено заявление по образец съгласно приложение № 4, придружено от:
1. заверено копие на съдебното решение за вписване в търговския регистър и удостоверение за актуално състояние;
2. заверена справка за назначения по трудов договор персонал;
3. описание на ОТО съгласно приложение № 5;
4. програми за обучение на персонала;
5. документ за платена такса.
(2) Заявлението се подписва от изпълнителния ръководител и от отговорния ръководител на ОТО.
(3) Организацията за техническо обслужване уведомява ГД "ГВА" за всяка промяна в обстоятелствата по чл.16, ал. 1, т. 1 и 2 в седемдневен срок от настъпването им.

Чл. 17. Заявленията се разглеждат в срок до 30 дни. Срокът започва да тече от подаването на заявлението или от отстраняването на нередовностите съгласно чл.20, ал. 4.

Чл. 18. Лицензирането преминава през следните етапи:
1. предварителен;
2. същински, който включва:
а) проверка на заявлението и документите, приложени към него за съответствие с условията на наредбата;
б) проверка за съответствие с условията на наредбата на персонала, помещенията, съоръженията, оборудването, инструментите, контролната апаратура, материалите и техническата документация;
в) проверка на практическата възможност за извършване на заявеното ТО;
3. заключителен.

Чл. 19.
(1) В срок 3 дни от подаване на заявлението ръководителят на ГД "ГВА" определя със заповед комисия за разглеждането му.
(2) Комисията се състои от най-малко трима членове, притежаващи необходимата професионална квалификация и практически опит в съответствие със съдържанието на заявлението.

Чл. 20.
(1) През предварителния етап се проверява наличието и редовността на заявлението и документите, приложени към него.
(2) Представители на кандидата могат да се срещат с членове на комисията, за да се консултират за съответствието на заявлението и документите към него с условията на наредбата, както и по други въпроси по лицензирането.
(3) Срещите се провеждат в присъствието на най-малко двама от членовете на комисията. Те могат да искат уточнения по представените документи. За срещите се съставят протоколи, които се подписват от присъствалите.
(4) При непълнота и нередовност на заявлението и документите не се преминава към същинския етап на лицензиране и на кандидата се дава възможност да отстрани допуснатите нередовности в седемдневен срок от уведомлението.
(5) Ако кандидатът не отстрани нередовностите в срока по ал. 4, заявлението не се разглежда и процедурата се прекратява със заповед на ръководителя на ГД "ГВА".

Чл. 21.
(1) През същинския етап се извършва проверка на заявлението и документите към него за съответствие с условията на наредбата и проверка на наличието и квалификацията на необходимия персонал, на помещенията, съоръженията, оборудването, инструментите, контролната апаратура, материалите и техническата документация на кандидата, както и проверка на практическата възможност за извършване на заявеното ТО.
(2) Членовете на комисията изготвят доклади до председателя на комисията за резултатите от проверките.

Чл. 22. До изтичане на срока по чл.17 комисията приключва работата си с доклад до ръководителя на ГД "ГВА", в който се предлага да се издаде или да се откаже издаването на лиценз.

Чл. 23.
(1) Заключителният етап продължава 10 дни, считано от представяне на доклада на комисията, но не по-късно от изтичане на срока по чл.17.
(2) В заключителния етап ръководителят на ГД "ГВА":
1. издава лиценз, когато кандидатът отговаря на изискванията за издаването му;
2. отказва мотивирано издаването на лиценз, когато кандидатът не отговаря на изискванията за издаването му.

Чл. 24.
(1) За изменение на лиценз ОТО подава в ГД "ГВА" писмено заявление съгласно приложение № 4, подписано от изпълнителния ръководител и от отговорния ръководител, придружено от документи, относно обстоятелствата, за които се иска изменението, както и документ за платена такса.
(2) Заявлението се разглежда при спазване на сроковете и етапите на лицензиране по този раздел.
(3) В заключителния етап ръководителят на ГД "ГВА":
1. изменя лиценза, когато са налице условия за изменението му;
2. отказва мотивирано изменението на лиценза, когато не са налице условия за изменението му.

Глава трета
ОГРАНИЧАВАНЕ, СПИРАНЕ И ОТНЕМАНЕ НА ЛИЦЕНЗА. ПРЕКРАТЯВАНЕ НА ПРАВА ПО ЛИЦЕНЗА

Чл. 25.
(1) Нарушенията по отношение на дейността на ОТО се класифицират в две степени. Нарушения от първа степен са значителни несъответствия с условията по тази наредба, които застрашават безопасността на полетите:
1. за всички ОТО към нарушенията от първа степен се отнасят:
а) системни несъответствия по отношение на персонала;
б) системни несъответствия по отношение на помещенията и съоръженията;
в) системни несъответствия по оборудването, инструментите и контролната апаратура;
г) системни несъответствия по отношение на материалите;
д) системни несъответствия по отношение на извършването или удостоверяването на ТО;
е) системни несъответствия по отношение на техническата документация (одобрени данни);
ж) системни несъответствия по отношение на техническите записи;
з) системни несъответствия по отношение на процедурите и системата за управление на качеството;
и) системни несъответствия по отношение на процедурите за ТО, посочени в описанието на ОТО;
й) извършване на дейност по ТО, за която лицето не е лицензирано;
к) неспазване на ограниченията, вписани в лиценза;
2. за ОТО, когато лицето освен лиценз по тази наредба има и лиценз за въздушен превозвач или свидетелство за авиационен оператор, към нарушенията от първа степен се отнасят и:
а) назначаване на неодобрен от ГД "ГВА" ръководен персонал;
б) липса на договор или сключване на договор с ОТО, която не е подходяща за ТО на типовете ВС на въздушния превозвач или авиационния оператор;
в) несъответствия в Ръководството за контрол на ТО;
г) неосигурен достъп на инспектори по въздухоплаване.
(2) Нарушения от втора степен са други несъответствия с изискванията по тази наредба, които биха могли да застрашат безопасността на полетите, вкл. единични несъответствия от първа степен по ал. 1, т. 1.

Чл. 26.
(1) При установяване на нарушение от първа степен, при нарушаване на другите изисквания за безопасност и сигурност и на други задължения, установени със закон, правата по издадения лиценз временно се спират до отстраняване на нарушението и изпълнение на дадените задължителни предписания, ако извършването на дейността ще застраши сигурността и безопасността на въздухоплаването и ще създаде опасност от настъпване на вреди или застрашаване на живота и здравето на хора.
(2) Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" изпраща на притежателя на лиценза най-малко 30 дни преди спиране на правата по лиценза писмено уведомление, в което посочва нарушението, срока и действията, които следва да бъдат предприети от ОТО за отстраняването му. Уведомлението се извършва лично срещу подпис на лицето, представляващо ОТО, чрез препоръчано писмо с обратна разписка, по факс или с телеграма. Уведомлението по факса се удостоверява писмено от длъжностното лице, което го е извършило, а уведомлението с телеграма - с известие за доставянето й.
(3) В седемдневен срок от получаване на уведомлението ОТО може да представи писмени обяснения.
(4) При неотстраняване на нарушението в предписания срок, който не може да е по-кратък от срока по ал. 2, лицензът се отнема.
(5) Когато безопасността на полетите е застрашена, ал. 2 и 4 не се прилагат.

Чл. 27.
(1) При установяване на нарушения от втора степен, при нарушаване на другите изисквания за сигурност и безопасност и на други задължения, установени със закон, правата по издадения лиценз се ограничават до отстраняване на нарушението и изпълнение на дадените задължителни предписания, ако извършването на ограничената дейност няма да застраши сигурността и безопасността на въздухоплаването и няма да създаде опасност от настъпване на вреди или застрашаване на живота и здравето на хора.
(2) В случаите по ал. 1 по преценка на ръководителя на ГД "ГВА" на ОТО може да бъде даден срок до 3 месеца за отстраняване на нарушението. Срокът може да се удължи с още 3 месеца, когато се установи, че е необходимо допълнително време за изпълнение на задължителните предписания.

Чл. 28. Лицензът се отнема:
1. когато ОТО престане да отговаря на изискванията за издаване на лиценз;
2. когато лицензът е издаден въз основа на неистински документи или на документи с невярно съдържание;
3. при нарушение на закона или на подзаконовите актове, свързани с издаването на лиценза, и неизпълнение на дадените задължителни предписания в указания срок.

Чл. 29. Правата по издадения лиценз се прекратяват:
1. по заявление на притежателя;
2. с прекратяването на дейността на ОТО;
3. с прекратяване на юридическото лице;
4. при смърт или поставяне под запрещение на физическото лице - едноличен търговец.

Глава четвърта
ИЗИСКВАНИЯ КЪМ ОРГАНИЗАЦИЯТА ЗА ТЕХНИЧЕСКО ОБСЛУЖВАНЕ

Раздел I
Общи положения

Чл. 30.
(1) Организацията за техническо обслужване разработва описание на организация за техническо обслужване и ремонт на авиационна техника.
(2) Описанието на ОТО и всички изменения в него се одобряват от ГД "ГВА".

Чл. 31. Организацията за техническо обслужване може да извършва ТО на ВС и/или компоненти, за които е лицензирана, само в случай че разполага с необходимия персонал, помещения, съоръжения, оборудване, инструменти, контролна апаратура, материали и техническа документация (одобрени данни).

Чл. 32.
(1) Организацията за техническо обслужване може да извършва ТО на местата, посочени в лиценза.
(2) Организацията за техническо обслужване може да извършва ТО и на друго място при неизправност на ВС или при необходимост временно да се извършва линейно ТО в съответствие с одобрена от ГД "ГВА" процедура.

Чл. 33.
(1) Организацията за техническо обслужване може да възлага извършването на дейности по ТО и на подизпълнители, при условие че те са под контрола на неговата система за управление на качеството и че УДЕ се издава от ОТО.
(2) Подизпълнителите се посочват в описанието на ОТО.

Чл. 34.
(1) Организацията за техническо обслужване разработва система за планиране на необходимия персонал, помещения, съоръжения, оборудване, инструменти, контролната апаратура, материали и техническа документация (одобрени данни), необходими за безопасно изпълнение на работите по ТО в съответствие с планираната дейност по ТО.
(2) Планирането се извършва:
1. предварително - в човекочасове, в съответствие с очаквания обем работа по ТО се осигурява необходимият персонал, помещения, съоръжения, оборудване, инструменти, материали и техническа документация (одобрени данни);
2. оперативно - предприемане на своевременни действия за осигуряване необходимия персонал, помещения, съоръжения, оборудване, инструменти, материали и техническа документация (одобрени данни) при настъпили промени в предварително планираните работи по ТО.
(3) Планът по ал. 2, т. 1 се преразглежда на всеки 3 месеца.
(4) Когато през календарен месец не достигат повече от 25 на сто от човекочасовете, се уведомяват ръководителят по качеството, отговорният ръководител и ГД "ГВА".

Чл. 35. При планирането се вземат предвид снабдяване, контрол на наличното оборудване, инструменти, контролна апаратура и материали, размер на помещенията, очаквани човекочасове, фактически човекочасове, подготовка на работата, наличие на хангар, състояние на околната среда, планиране на изпълнението на работи с критична важност за безопасността на полетите по време, когато персоналът е най-работоспособен, както и ограниченията на човешките възможности.

Чл. 36.
(1) Организацията за техническо обслужване разработва процедура за предаване на незавършена работа по ТО между различни смени и изпълнители, която се одобрява от ГД "ГВА".
(2) При изготвяне на процедурата се вземат предвид:
1. редът и планираното застъпване на смените;
2. способността на лицето от напускащата смяна да разбира и предава важните елементи на работата или задачата, която се предава на лице от пристигащата смяна;
3. способността на лицето от пристигащата смяна да разбира получената информация;
4. мястото, където се извършва предаването на информацията.

Чл. 37. При планиране на ТО се спазват изискванията на трудовото законодателство за работното време, почивките и отпуските.

Раздел II
Изисквания по отношение на персонала

Чл. 38. Организацията за техническо обслужване назначава достатъчно персонал за ръководство, планиране, извършване, удостоверяване и контрол на дейностите, за които е лицензирана.

Чл. 39.
(1) Организацията за техническо обслужване разработва учебни програми за текущо обучение в съответствие с издадения лиценз съгласно приложение № 6.
(2) Учебните програми се одобряват от ГД "ГВА" първоначално за 12 месеца.
(3) След изтичане на срока по ал. 2 ГД "ГВА" оценява програмите, при необходимост дава задължителни предписания за изменението им или дава окончателно одобрение, когато чрез програмите се осигурява нужното равнище на знания.

Чл. 40. Обучението може да се извършва в ОТО или в авиационен учебен център от преподаватели, одобрени от ГД "ГВА".

Чл. 41. Всяко лице от персонала при постъпване на работа се проверява за знанията му по програмата "Човешки фактор". Когато е необходимо, лицето преминава първоначално обучение съгласно приложение № 7.

Чл. 42.
(1) Организацията за техническо обслужване назначава ръководен персонал с необходимата квалификация, знания и опит.
(2) Ръководният персонал предварително се одобрява от ГД "ГВА". Заявлението за одобрение е по образец съгласно приложение № 8.

Чл. 43.
(1) В зависимост от категорията на лиценза ОТО има следният ръководен персонал:
1. отговорен ръководител, който организира, ръководи, отговаря и контролира изпълнението на цялостната дейност, определя политиката на безопасност, утвърждава системата за управление на качеството; когато той е и изпълнителен ръководител на ОТО, отговаря за своевременното осигуряване на достатъчно финансови средства за осъществяване на дейностите по ТО;
2. ръководител на базовото ТО, който осигурява съответствието на извършваното базово ТО с техническата документация и отговаря за своевременно отстраняване на несъответствия, установени в резултат на независим одит на системата за управление на качеството;
3. ръководител на линейното ТО, който осигурява съответствието на извършваното линейно ТО с техническата документация и отговаря за своевременно отстраняване на несъответствия, установени в резултат на независим одит на системата за управление на качеството;
4. ръководител на работилниците, който осигурява съответствието на извършваното ТО на компоненти с техническата документация и отговаря за своевременно отстраняване на несъответствия, установени в резултат на независим одит на системата за управление на качеството;
5. ръководител по качеството, който е отговорен за прилагане на системата за управление на качеството и осъществява обратна връзка с отговорния ръководител.
(2) Длъжностните лица по ал. 1, т. 2 - 5 са пряко подчинени на отговорния ръководител.
(3) При малки ОТО се допуска съвместяване на длъжности от ръководния персонал.

Чл. 44. За ръководен персонал, с изключение на отговорния ръководител, може да бъде назначено лице, което:
1. има висше техническо образование;
2. притежава свидетелство за правоспособност за техническо обслужване (AML) съгласно Наредба № 1 от 2003 г. за свидетелствата за правоспособност на авиационния персонал (обн., ДВ, бр. 23 от 2003 г.; изм. и доп., бр. 84 от 2003 г. и бр. 56 от 2004 г.) за най-малко един от типовете ВС, които ОТО обслужва;
3. има професионален опит поне 3 г. в ОТО като удостоверяващ персонал на най-малко един от типовете ВС, които ОТО обслужва.

Чл. 45.
(1) Отговорният ръководител трябва да притежава основни познания по Закона за гражданското въздухоплаване, тази наредба и другите нормативни актове по прилагането на закона.
(2) Когато отговорният ръководител не е изпълнителен ръководител, той е пряко подчинен на изпълнителния ръководител. Двамата, в границите на своята компетентност, отговарят за своевременното осигуряване на достатъчно финансови средства за осъществяване на дейностите по ТО.
(3) Едно лице може да бъде отговорен ръководител на повече от една ОТО при спазване на ограниченията на трудовото законодателство.

Чл. 46. При отсъствие на някое от лицата от ръководния персонал в описанието на ОТО писмено се посочват лицата, които изпълняват техните функции до завръщането им.

Чл. 47.
(1) Удостоверяващ персонал са лица, притежаващи Разрешение за удостоверяване на ТО, издадено от ОТО.
(2) Разрешението за удостоверяване на ТО определя обхвата на дейностите по ТО, които лицето може да удостоверява, и се издава по образец съгласно приложение № 9.

Чл. 48. Лицата от удостоверяващия персонал издават УДЕ и УРДЕ от името на ОТО.

Чл. 49.
(1) За удостоверяване на извършено линейно ТО ОТО назначава персонал, притежаващ AML с вписани квалификационни класове "В1" и "В2" за типовете ВС, чието ТО ще удостоверява, както и персонал с AML с вписан квалификационен клас "А".
(2) За удостоверяване на извършено базово ТО ОТО назначава персонал, притежаващ AML с вписан квалификационен клас "С", както и персонал с вписани квалификационни класове "В1" и "В2" за типовете ВС, чието ТО ще удостоверява.

Чл. 50. Разрешението за удостоверяване на ТО се издава само ако лицето:
1. е извършвало ТО на същата авиационна техника, чието ТО ще удостоверява, най-малко 6 месеца за последните 2 години;
2. успешно е издържало теоретичен изпит за удостоверяване на ТО съгласно процедурата по чл.51;
3. е получило положителна оценка на способността му да изпълнява задълженията си от друго лице от удостоверяващия персонал, под чието наблюдение е работило в същата организация.

Чл. 51. Организацията за техническо обслужване създава процедура за проверка и поддържане на квалификацията на лицата от удостоверяващия персонал, която е част от описанието на ОТО.

Чл. 52. Удостоверяващият персонал се обучава на всеки две години за новостите в технологиите, модификациите на ВС и компонентите, процедурите в ОТО и програмата "Човешки фактор".

Чл. 53. Лицата от удостоверяващия персонал може да не носят при работа разрешението си за удостоверяване на ТО, но са длъжни да го представят при поискване от инспектор от ГД "ГВА" или от лицето, експлоатиращо ВС.

Чл. 54.
(1) Организацията за техническо обслужване поддържа списък на лицата от удостоверяващия персонал, който съдържа най-малко:
1. трите имена и дата на раждане;
2. образование;
3. длъжност;
4. информация за AML с вписаните квалификационни и подквалификационни класове;
5. номер и дата на издаване на Разрешение за удостоверяване на ТО;
6. срок на Разрешението за удостоверяване на ТО;
7. справка за професионалния опит;
8. проведено обучение и резултатите от него.
(2) Данните в списъка по ал. 1 се записват и съхраняват така, че да се осигури защита от незаконно разкриване или достъп, нерегламентирано изменение или разпространение.
(3) Данните се съхраняват поне две години след прекратяване на трудовия договор на лицето.

Чл. 55.
(1) Дейностите по ТО се извършват от техническия персонал при спазване на техническата документация.
(2) Лицата от техническия персонал трябва да отговарят на изискванията, посочени в приложение № 10.
(3) Най-малко половината от техническия персонал, зает във всеки хангар, работилница или място за извършване на линейно ТО, трябва да е назначен на постоянен трудов договор.

Чл. 56. Техническият персонал трябва да притежава AML.

Чл. 57.
(1) След назначаване на лице от техническия персонал то преминава курс на обучение за изпълнение на конкретните му задължения по извършване на ТО, описани в длъжностната му характеристика, и полага практически изпит.
(2) След успешно полагане на изпита лицето работи под наблюдението на друго лице от техническия персонал за установяване на способността му да изпълнява задълженията си.
(3) Лицето се допуска до самостоятелна работа след получаване на положителна оценка от наблюдаващия.
(4) Разпоредбите на ал. 1 - 3 се прилагат и когато се въвежда извършване на ТО на нов тип авиационна техника.

Чл. 58. За извършвана на безразрушителен контрол ОТО трябва да разполага с персонал, квалифициран по стандарт БДС EN 4179 за "Авиационна и космическа техника. Квалификация и допускане на персонала за извършване (изпитване) на контрол без разрушаване". При извършването на безразрушителен контрол задължително се спазват методите и техниките, предвидени от производителя или държателя на типовия или допълнителния сертификат на съответната авиационна техника.

Раздел III
Изисквания по отношение на помещенията, съоръженията, оборудването, инструментите, контролната апаратура и материалите

Чл. 59.
(1) Организацията за техническо обслужване трябва да разполага с достатъчно помещения за управление на планираните работи, вкл. за управление на качеството, планиране на ТО, както и за ползване на техническата документация и водене техническите записи.
(2) Изискванията по отношение на помещенията и съоръженията са посочени в приложение № 11.

Чл. 60. Работилниците, лабораториите и работните зони трябва да са отделени по подходящ начин за предотвратяване на замърсяване на работната и околната среда.

Чл. 61. Организацията за техническо обслужване трябва да разполага с помещения и съоръжения, осигуряващи защита от неблагоприятно въздействие на атмосферните условия.

Чл. 62.
(1) Организацията за техническо обслужване осигурява охраняеми складове за съхраняване на компоненти на ВС, оборудване, инструменти и материали с отделни зони за годни и негодни изделия. Условията за съхранение трябва да отговарят на изискванията на производителите, като по възможност изделията се оставят пакетирани в оригиналните опаковки.
(2) Достъп до складовете могат да имат само оправомощени лица от персонала на ОТО.

Чл. 63.
(1) Инструментите и контролната апаратура, когато е приложимо, подлежат на периодичен метрологичен контрол и калибриране. ОТО съхранява записи за извършените калибрирания.
(2) Изискванията по отношение на оборудването, инструментите и материалите са посочени в приложение № 12.

Раздел IV
Изисквания по отношение на техническата документация (одобрени данни)

Чл. 64.
(1) Организацията за техническо обслужване трябва да притежава и използва техническа документация (одобрени данни) в съответствие с категорията и класа на лиценза, вкл. за модификации и поправки, за всяко отделно ВС, негов компонент или специфична дейност по списъка на одобрените дейности към лиценза.
(2) Техническата документация включва:
1. приложимите национални изисквания за летателната годност;
2. приложимите изискванията за летателна годност на държавата на производителя или държателя на типовия или допълнителния сертификат на съответната авиационна техника;
3. регламент за ТО, издаден от производителя или държателя на типовия или допълнителния сертификат на съответната авиационна техника;
4. технически описания;
5. инструкции за ТО, описващи последователността и начина на извършване на специфична работа по ТО;
6. ръководство за ремонт, издадено от производителя или държателя на типовия или допълнителния сертификат на съответната авиационна техника;
7. схеми на електрическите кабели и монтажни схеми;
8. албуми на основните съчленения;
9. илюстровани каталози на части на ВС, двигатели или СЕА;
10. пълен комплект бюлетини на производителя за всеки тип ВС;
11. технологии за извършване на ТО.
(3) Допълнителните изисквания към техническата документация за отделните категории лиценз са посочени в приложение № 13.

Чл. 65. Организацията за техническо обслужване създава процедура за документирането и информирането на автора на техническата документация, когато в нея са открити неточности, непълноти или двусмислия.

Чл. 66. Организацията за техническо обслужване може да изменя инструкциите за ТО само след предварително писмено съгласие на производителя или държателя на типовия или допълнителния сертификат на съответната авиационна техника при осигуряване на равностойно или по-високо равнище на извършеното ТО в съответствие с одобрена от ГД "ГВА" процедура.

Чл. 67.
(1) Организацията за техническо обслужване класифицира модификациите на авиационната техника на "големи" и "малки" в зависимост от конструктивна промяна.
(2) "Големи" модификации се извършват само по документация на производителя или държателя на типовия или допълнителния сертификат на съответната авиационна техника и без да се изменят инженерингови проекти.
(3) Одобрение от ГД "ГВА" не се изисква за "големи" модификации, когато ОТО ги извършва в съответствие с документация на притежателя на типовото или допълнителното удостоверение за летателна годност.
(4) Организацията за техническо обслужване може да разработва техническа документация за извършване на "малки" модификации след предварително одобрение на ГД "ГВА".

Чл. 68.
(1) Организацията за техническо обслужване класифицира повредите на авиационната техника на "големи" и "малки".
(2) "Малки" са повреди, чието отстраняване производителят или държателят на типовия или допълнителния сертификат на съответната авиационна техника е включил в съответните ръководства за ремонт.
(3) "Големи" са всички останали повреди. Тяхното отстраняване се извършва по документация на производителя или държателя на типовия или допълнителния сертификат на съответната авиационна техника.
(4) Организацията за техническо обслужване няма право да изменя инженерингови проекти за отстраняване на "големи" повреди.

Чл. 69.
(1) Организацията за техническо обслужване осигурява в структурните си звена за ползване общи работни карти и система за работни документи и бланки.
(2) Работните карти съдържат точно възпроизведени данни за ТО от техническата документация или препратка към конкретна работа или задача за ТО, съдържаща се в техническата документация за ТО.
(3) Когато работните карти се създават по електронен начин, ОТО осигурява защита от нерегламентиран достъп и изменение на работните карти и създава резервна електронна база данни, която се актуализира до 24 часа от извършване на запис в основната база данни.
(4) Организацията за техническо обслужване може да извършва ТО по работни карти и система от работни документи и бланки на лицето, експлоатиращо ВС, по негово искане. В този случай ОТО създава процедура за документооборот с лицето, експлоатиращо ВС.

Чл. 70. Организацията за техническо обслужване осигурява достъп на персонала до техническата документация.

Чл. 71. Приложимата техническа документация трябва да се намира на всяко място, на което се извършва ТО.

Раздел V
Изисквания по отношение на системата за управление на качеството и плана за одит на качеството

Чл. 72. Организацията за техническо обслужване въвежда и поддържа система за управление на качеството и план за одит на качеството.

Чл. 73. Системата за управление на качеството осигурява, че:
1. са създадени вътрешни правила на ОТО, които се спазват постоянно;
2. правилата на ОТО се спазват и съществува вътрешна система за оценка на качеството в съответствие с тези правила;
3. ясно са посочени отговорностите, правата и взаимоотношенията на персонала, чиято работа има отношение към качеството на извършваното ТО;
4. цялостната дейност на ОТО се извършва в условията на строг вътрешен контрол;
5. Организацията за техническо обслужване е изградила действаща система за наблюдение на работата на ръководния, удостоверяващия и техническия персонал;
6. прилага система за поддържане и повишаване на квалификацията на персонала;
7. води записи, доказващи спазването на изискванията при извършването на ТО, както и ефективната работа на системата за управление на качество;
8. поддържа документация за проведените вътрешни одити на системата за управление на качеството на всички места за извършване на ТО;
9. има ясно определени отговорности на ръководния и удостоверяващия персонал на ОТО;
10. има ясно определени начини на взаимодействие между отделните места в една ОТО.

Чл. 74.
(1) Организацията за техническо обслужване разработва система за обратна връзка, която е част от системата за управление на качеството.
(2) Системата за обратна връзка гарантира, че отговорният ръководител непрекъснато ще разполага с актуална информация по всички въпроси, свързани с дейността на ОТО.

Чл. 75.
(1) Планът за одит на качеството се създава от ОТО в съответствие с категорията и класовете лиценз съгласно приложение № 14.
(2) Планът се изпълнява в пълен обем всяка година.

Чл. 76.
(1) Докладите за резултатите от одита на качеството се изпращат на структурните звена на ОТО преди съставяне на окончателния доклад.
(2) В звената се обсъждат видовете и сроковете на завършване на действията, необходими за отстраняване на несъответствията. (3) Становищата на звената се включват в окончателния доклад.

Чл. 77. Докладите за резултатите от одита на качеството и записите за действията за отстраняване на несъответствията се съхраняват поне две години от датата на отстраняване на несъответствията.

Раздел VI
Изисквания към ОТО, извършващи ТО на ВС по чл.1, ал. 2

Чл. 78.
(1) На ОТО може да се издаде лиценз от категория "А" със следните класове:
1. клас "А2" за самолети с бутални двигатели с право да извършва базово и/или линейно ТО;
2. клас "А2" за самолети с турбинни двигатели с право да извършва линейно ТО;
3. клас "А3" за еднодвигателни вертолети с право да извършва базово и/или линейно ТО;
4. клас "А4" за ВС, различно от посочените в предходните точки, без ограничения на правата.
(2) В лиценза могат да се вписват ограничения.

Чл. 79. Персоналът на ОТО може да съвместява функции на ръководен, удостоверяващ и технически персонал и може да се състои от две лица.

Чл. 80. Организацията за техническо обслужване трябва да разполага с достатъчно помещения, съоръжения, инструменти, материали и техническа документация за извършване на ТО.

Чл. 81. В описанието на ОТО се включват само приложимите за ОТО процедури.

Чл. 82.
(1) Организацията за техническо обслужване може да не въвежда и поддържа собствена система за управление на качеството и план за одит на качеството.
(2) Всяка година ОТО сключва договор за извършване на одит на качеството с друга ОТО, която има собствена система за управление на качеството.

Глава шеста
УДОСТОВЕРЯВАНЕ НА ТЕХНИЧЕСКОТО ОБСЛУЖВАНЕ

Чл. 83. Удостоверението за допускане до експлоатация и УРДЕ се издават, след като лице от удостоверяващия персонал се убеди, че изискващото се ТО за даденото ВС или компонент е изпълнено съгласно тази наредба, техническата документация и процедурите от описанието на ОТО и авиационната техника е годна за експлоатация.

Чл. 84.
(1) Извършването на ТО на свалени от ВС компоненти, с изключение на двигатели и СЕА, се удостоверява чрез удостоверение за разрешено допускане до експлоатация (УРДЕ) съгласно приложение № 15.
(2) Удостоверението за разрешаване за допускане до експлоатация се издава след завършване на ТО на компонент.

Чл. 85.
(1) Удостоверение за запускане до експлоатация и УРДЕ съдържат основните данни за извършеното ТО, както и:
1. номер на удостоверението;
2. декларация, че работата е била извършена;
3. дата на завършване на ТО;
4. данни за всички компоненти с ограничен ресурс към датата на завършване на ТО - дата/летателни часове/цикли/кацания и т.н.;
5. номер на лиценза на ОТО;
6. подпис и номер на разрешението за удостоверяване на ТО на лицето, издало УДЕ и УРДЕ; при издаване на електронно УДЕ или УРДЕ се прилагат правилата на Закона за електронния документ и електронния подпис и нормативните актове по прилагането му.
(2) Декларацията по ал. 1, т. 2 има следното съдържание: "Удостоверявам, че посочената работа, освен ако не е упоменато друго, е извършена в съответствие с Наредба № 145 за условията и реда за издаване на лицензи на организации за техническо обслужване и ремонт на авиационна техника и по отношение на тази работа ВС или компонент се счита готово за допускане до експлоатация."

Чл. 86.
(1) Удостоверението за допускане до експлоатация и УРДЕ се издават в два екземпляра. Единият се дава на лицето, експлоатиращо ВС, а вторият се съхранява в ОТО.
(2) Когато е извършена модификация или поправка, към УДЕ и УРДЕ се прилага и техническата документация за изпълнението им.

Чл. 87.
(1) Удостоверението за допускане до експлоатация се издава:
1. преди полет след завършване на всяка работа по ТО съгласно програмата за ТО на лицето, експлоатиращо ВС;
2. преди полет след завършване на отстраняването на какъвто и да е недостатък, когато ВС се експлоатира между планови ТО на ВС.
(2) При извършване на модификации и поправки към УДЕ се прилага техническата документация за тяхното извършване.

Чл. 88.
(1) Лицето, експлоатиращо ВС, е длъжно да осигури преди полет цялото необходимо ТО и отговаря за поддържането на летателната годност на ВС.
(2) Когато цялото ТО не може да бъде завършено, се допуска издаване на УДЕ със съгласието на ръководителя по качеството, на лицето, експлоатиращо ВС, и след уведомяване на ГД "ГВА".
(3) Удостоверението за допускане до експлоатация не се издава, когато е налице несъответствие с изискванията на техническата документация, което би могло да застраши безопасността на полета.

Чл. 89.
(1) Организацията за техническо обслужване съхранява подробни записи за всички извършени работи по ТО.
(2) Записите и техническата документация за съответния вид работа по ТО се съхраняват най-малко две години след извършването на ТО.

Глава седма
ДОКЛАДВАНЕ ЗА НЕДОСТАТЪЦИ И ГРЕШКИ

Чл. 90.
(1) Организацията за техническо обслужване уведомява ГД "ГВА", производителя или държателя на типовия или допълнителния сертификат на съответната авиационна техника и лицето, експлоатиращо ВС, за всеки открит от нея недостатък на ВС или компонент, което може да застраши безопасността на полетите.
(2) Безопасността на полетите е застрашена при пукнатина, постоянна деформация, обгаряне, големи корозионни поражения на конструкцията, открити по време на ТО на ВС, двигател или СЕА, витло, роторна система на вертолет, отказ на аварийна система по време на планова проверка.
(3) Докладите се изготвят най-късно три дни след установяване на недостатъка.

Чл. 91.
(1) Организацията за техническо обслужване разработва система за докладване на грешки, свързани с безопасността, която се одобрява от ГД "ГВА".
(2) Системата обхваща начините на събиране и обработване на докладите, вкл. анализ и оценка на грешките.
(3) Целта на докладването е да се определят причините, водещи до грешки, и тяхното предотвратяване.
(4) Системата се разработва така, че да осигури:
1. насърчаване на свободното докладване на всички грешки, които биха могли да бъдат свързани с безопасността;
2. гаранция, че никой няма да бъде наказан за докладване на грешка или за сътрудничество при неговото изясняване;
3. възможност да се определи тенденцията за неблагоприятен изход, необходимите действия за отстраняване на резултатите от грешката;
4. възможност за обработването на цялата информация, свързана с подобни грешки, и да определи начина за информиране на необходимите адресати.
(5) Докладите се изготвят по образец съгласно приложение № 16 и съдържат цялата информация, отнасяща се до грешката и резултата от оценката й, с които разполага ОТО.

Чл. 92. При извършване на базово и линейно ТО на ВС с цел най-малък риск от множество грешки и натрупване на грешки ОТО:
1. създава процедура, която гарантира, че лице от техническия или удостоверяващия персонал няма да бъде принудено да извърши или да удостовери ТО по време на форма за ТО, когато се сглобяват и разглобяват няколко еднотипни компонента на ВС, монтирани на повече от една система на едно и също ВС;
2. създава процедура за откриване и отстраняване на грешки при извършване на ТО, които могат да доведат до отказ, неправилна работа на ВС, компонент или система, скрит или явен недостатък, застрашаващи безопасната експлоатация на ВС;
3. планира ТО така, че работи с критична важност да бъдат извършвани, когато персоналът е най-работоспособен; работи с критична важност са:
а) монтаж, напасване и регулиране на елементи от системата за управление на ВС;
б) монтаж на двигатели, витла и ротори;
в) ремонт, калибриране или настройка на компоненти, като двигатели, витла, предавки и кутии на моторни агрегати.

ДОПЪЛНИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ

§ 1. По смисъла на тази наредба:
1. "Базово техническо обслужване" са всички работи по ТО, които са извън тези по линейно техническо обслужване.
2. "Компонент на въздухоплавателно средство" е която и да е част от ВС, вкл. двигател, спомагателен енергиен агрегат, спомагателно или аварийно оборудване.
3. "Линейно техническо обслужване" е ТО, което се извършва преди полет и включва: регламентирани форми на ТО, замяна на компоненти, отстраняване на недостатъци, малки модификации и поправки.
4. "Малки ОТО" са ОТО с удостоверяващ и технически персонал до 10 човека.
5. "Модификация" означава изменение във ВС или компонент в съответствие с одобрен стандарт.
6. "Поправка" означава поправяне на ВС или компонент до състояние на годност в съответствие с одобрен стандарт.
7. "Предполетен преглед" означава преглед, извършван преди полет за установяване годността на въздухоплавателното средство за планирания полет. Предполетният преглед не включва отстраняване на недостатъци.
8. "Производител или държател на типовия или допълнителния сертификат" е лице, получило удостоверение от ГД "ГВА" или от компетентен орган на друга държава за производство или възстановяване на ВС и свързаните с тях продукти, части и уреди. 9. "Ремонт" означава поправяне на ВС или компонент за удължаване на експлоатационния му ресурс.
10. "Системни несъответствия" са налице, когато ГД "ГВА" установи две или повече несъответствия от един и същ вид в рамките на една календарна година.
11. "Стандарт" е всяко изискване към физически характеристики, конфигурация, материал, състояние, персонал или процедури, еднообразното прилагане на което се признава за необходимо за осигуряване на безопасността на въздухоплаването.
12. "Форма на ТО" е съвкупност от дейности по ТО на ВС, двигателите и компонентите му, изпълнявани през интервал от време, летателни часове или кацания съгласно програмата за техническо обслужване на ВС.
13. "Човешки фактор" са принципи, прилагани в авиационното проектиране, лицензиране, обучение, експлоатиране и техническо обслужване с оглед осигуряване на безопасно взаимодействие между човека и другите компоненти в една система при взимане под внимание на човешкото поведение.
§ 2. В случаите, когато ОТО е разположена в чужбина, се прилага чл.4 от Наредбата за служебните командировки и специализации в чужбина (ДВ, бр. 50 от 2004 г.).

ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ

§ 3. Тази наредба се издава на основание чл.25, ал. 1 и 2 във връзка с чл.16а, т. 7 от Закона за гражданското въздухоплаване и отменя Наредба № 145 от 1999 г. за лицензиране на организации за техническо обслужване и ремонт на авиационна техника (обн., ДВ, бр. 8 от 1999 г.; изм., бр. 21 от 2002 г.).

§ 4.
(1) Организациите за техническо обслужване и ремонт на авиационна техника, лицензирани по досегашния ред, запазват правата си до изтичане на срока на лицензията им.
(2) Организациите по ал. 1 са длъжни да предприемат действия за постигане на съответствие с изискванията на тази наредба в срок до 6 месеца от влизането й в сила.
(3) Започналите процедури по издаване и изменение на лиценз се довършват в съответствие с разпоредбите на тази наредба.
(4) При изпълнение на задължението по ал. 2 ГД "ГВА" заменя лицензията с лиценз по тази наредба без заплащане на такса за издаване на лиценз.

§ 5. В Наредба № 1 от 2003 г. за свидетелствата за правоспособност на авиационния персонал (обн., ДВ, бр. 23 от 2003 г.; изм. и доп., бр. 84 от 2003 г. и бр. 56 от 2004 г.) се правят следните изменения:
1. В чл.358 ал. 2 и 3 се заличават.
2. Навсякъде думите "оперативно", "оперативното", "периодично", "периодичното" се заменят съответно с "линейно", "линейното", "базово", "базовото".

Приложение № 1 към чл. 10, ал. 1 (pdf)

Приложение № 2 към чл. 11, т. 3 (pdf)

Приложение № 3 към чл. 14, т. 10 (pdf)

Приложение № 4 към чл. 16, ал. 1 и чл. 24, ал. 1 (pdf)

Приложение № 5 към чл. 16, ал. 1, т. 3 (pdf)

Приложение № 6 към чл. 39, ал. 1 (pdf)

Приложение № 7 към чл. 41 (pdf)

Приложение № 8 към чл. 42, ал. 2 (pdf)

Приложение № 9 към чл. 47, ал. 2 (pdf)

Приложение № 10 към чл. 55, ал. 2 (pdf)

Приложение № 11 към чл. 59, ал. 2 (pdf)

Приложение № 12 към чл. 63, ал. 2 (pdf)

Приложение № 13 към чл. 64, ал. 3 (pdf)

Приложение № 14 към чл. 75, ал. 2 (pdf)

Приложение № 15 към чл. 84, ал. 1 (pdf)

Приложение № 16 към чл. 91, ал. 5 (pdf)

Предложи
корпоративна публикация
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
Бул Одит ООД Дружество за счетоводни консултации и одит.
Интерлийз ЕАД Лизинг на оборудване, транспорни средства, леки автомобили и др.
Резултати | Архив