Раздел I
Общи положения
Чл. 1. С тази наредба се определя държавното образователно изискване (ДОИ) за придобиване на квалификация по професия 525080 "Монтьор на железопътна техника" от област на образование "Техника" и професионално направление 525 "Моторни превозни средства, кораби и летателни апарати" съгласно списъка на професиите за професионално образование и обучение по чл.6, ал. 1 от Закона за професионалното образование и обучение.
Чл. 2. Държавното образователно изискване за придобиване на квалификация по професия 525080 "Монтьор на железопътна техника " съгласно приложението определя изискванията за придобиване втора степен на професионална квалификация за специалностите:
1. 5250801 "Локомотиви и вагони";
2. 5250802 "Подемно-транспортна, пътностроителна и ремонтна жп техника".
Чл. 3.
(1) Въз основа на ДОИ по чл. 1 и рамковите програми по чл.10, ал. 3 от Закона за професионалното образование и обучение се разработва учебен план и учебни програми за обучението по съответната специалност по чл. 2.
(2) Документацията по ал. 1 за професионално образование се разработва от Министерството на образованието и науката, а за професионално обучение - от обучаващата институция.
Раздел II
Съдържание на държавното образователно изискване
(1) С ДОИ по чл.1 се определя равнището на задължителната професионална подготовка в края на обучението по професията, което гарантира на обучаемия възможност за упражняване на професията "Монтьор на железопътна техника".
(2) Държавното образователно изискване за придобиване на квалификация по професия "Монтьор на железопътна техника " определя общата, отрасловата и специфичната задължителна професионална подготовка за професията, както и задължителната чуждоезикова подготовка по професията и избираемата подготовка.
(3) Съдържанието на всеки вид задължителна професионална подготовка по ал. 2 включва:
1. необходимите професионални компетенции (знания, умения и професионално-личностни качества);
2. тематичните области, от които се формира съдържанието на учебните предмети/модули.
Чл. 5. С ДОИ по чл.1 се определят и входящото образователно равнище, изискванията към здравословното състояние на кандидатите за обучение, профилът на професията, целите на обучението, оценяването по време и при завършване на обучението, удостоверяването на придобитата професионална квалификация, необходимата материална база.
Преходни и заключителни разпоредби
§ 1. Лицата, които са приети за обучение до учебната 2003/2004 г., включително по специалности и професии от група професии "Монтьори" от списъка на специалностите и професиите за професионалните училища на Министерството на образованието, науката и културата от 1993 г., се обучават и завършват обучението си по учебните планове и учебните програми, които са действали при постъпването им.§ 2. Тази наредба се издава на основание чл.17, т. 3 във връзка с чл.16, т. 7 от Закона за народната просвета.
§ 3. Наредбата влиза в сила от деня на обнародването й в "Държавен вестник".
Приложение
към чл. 2
Държавно образователно изискване за придобиване на квалификация по професията "Монтьор на железопътна техника"
Професионално направление: | |
525 | Моторни превозни средства, кораби и летателни апарати |
Наименование на професията: | |
525080 | Монтьор на железопътна техника |
1. Входни характеристики
1.1. Степен на професионална квалификация и входящо образователно равнище
В табл. 1 са представени специалностите, включени в професията "Монтьор на железопътна техника" съгласно списъкa на професиите за професионално образование и обучение (2005 г.), както и входящото минимално образователно равнище за придобиване на втора степен на професионална квалификация.
Таблица 1
Специалности | Степен на професионална квалификация | Входящо минимално образователно равнище | |
5250801 | Локомотиви и вагони | Втора |
Завършено основно образование |
5250802 | Подемно-транспортна, пътностроителна и ремонтна жп техника | Втора |
Завършено основно образование |
1.2. Изисквания към здравословното състояние на кандидатите за обучение
Кандидатът за обучение е физически здрав и психически устойчив да упражнява професията "Монтьор на железопътна техника" - втора степен на професионална квалификация, което се удостоверява с медицинско свидетелство, доказващо, че тази професия не му е противопоказна.
2. Профил на професията
2.1. Дейности, предмети и средства на труда и професионални компетенции по специалности
Основните характеристики на профила на професията, диференцирани по специалности, са представени в табл. 2.
Таблица 2
Описание на трудовите дейности |
Предмети и средства на труда |
Професионални компетенции |
||
знания за: |
умения за: |
професионално-личностни качества |
||
1. Специалност 5250801 "Локомотиви и вагони" |
||||
1. Извършва експлоатационен преглед на агрегати, възли и части от локомотиви и вагони. |
Канал за преглед и ремонт с отводняване и осветление; Платформи и предпазни колани за преглед на покривното оборудване; Крикове; Фенерче за осветление; Лупи; Чук (50 г) и ревизорски лост (Ст. 45; Ж 25; L=700 мм, със заострени краища); Телена четка; Шкурка - Р от 60 до 120; Техническа салфетка; Набор от шлосерски инструменти; Тебешир; Каска, ръкавици и предпазни очила; Наредби на МТС; Предписания на "БДЖ" - ЕАД, правилници и инструкции за ремонт и поддържане; Правилници за безопасна работа, противопожарна охрана и опазване на околната среда; Правилник по безопасността на труда в железопътните заводи, депа и работилници; Инструкция за безопасна работа в електрифицирани участъци на жп. |
Нормите и критериите за безопасна експлоатация на различните видове локомотиви, вагони и техните агрегати, възли и части; Устройството и принципа на действие на агрегати, възли и части, изграждащи локомотивите и вагоните (екипажна част на подвижния жп състав; конструкция на локомотивните ДВГ; спомагателни уредби на дизелов локомотив; предавателни системи на дизелов локомотив; електрически машини и преобразуватели в ПЖПС; вериги за управление и защита; спирачни уредби на ПЖПС); Предписания на "БДЖ" - ЕАД, правилници и инструкции за ремонт и поддържане на ПЖПС. |
Оглед и проверка на агрегати, възли и части от локомотиви и вагони; Преценка на годността за безопасна и безаварийна експлоатация на прегледаните агрегати; Спазване на предписани технологични правила, правила за безопасна работа, противопожарна охрана и опазване на околната среда. |
Отговорност; Изпълнителност и стриктност; Дисциплинираност; Сръчност и прецизност; Концентрация на вниманието; Способност за откриване, разпознаване, запомняне на обекти и специфични сигнали в трудовата дейност; Наблюдателност; Умения за работа в екип. |
2. Демонтира и маркира агрегати, възли и части от локомотиви и вагони. |
Стендове за демонтаж; Товарозахватни приспособления; Товароподемни съоръжения; Гайковърти; Пробивни машини; Преси; Клещи; Чукове; Сечащи, режещи и пишещи инструменти; Бои и четка; Табели; Ръкавици; Работно облекло и обувки; Ръководства от заводите производители за техническа експлоатация и ремонт на вагони и локомотиви. Инструкции за работа със стендове за демонтаж. Инструкции за маркировка на агрегати и части. Наредба № 31 за изискванията към устройството и безопасната експлоатация на повдигателните съоръжения (ДВ, бр. 4 от 1997 г.) |
Устройството, предназначението и разположението на агрегатите, възлите и частите на локомотивите и вагоните; Стендове, приспособления и съоръжения за демонтаж и правилници за приложението им; Правилата по охрана на труда при демонтаж на възли, агрегати и части от локомотиви и вагони; Правилата за маркиране; Технологичните правила (последователност) за демонтаж. |
Използване на стендове, приспособления и съоръжения при демонтаж на агрегати, възли и части от локомотиви и вагони; Правилен подбор на шлосерски инструменти; Спазване на изискванията за здравословни и безопасни условия на труд; Маркиране на агрегати, възли и части от локомотиви и вагони. |
Отговорност; Изпълнителност и стриктност; Дисциплинираност; Сръчност и прецизност; Концентрация на вниманието; Способност за откриване, разпознаване, запомняне на обекти и специфични сигнали в трудовата дейност; Наблюдателност; Умения за работа в екип. |
3. Транспортира, подрежда и съхранява демонтирани агрегати, възли, части и материали. |
Кари, палети, въжета, площадки, рафтове; ръкавици, работно облекло и обувки; Правилник за вътрешен транспорт; Инструкции за транспорт, складиране и съхранение на материали. |
Транспортни средства, съоръжения и приспособления за транспорт, подреждане и съхранение на демонтирани агрегати, възли, части и материали от локомотиви и вагони; Здравословни и безопасни условия на труд; Правилата за товаро-разтоварни работи; Правилата за подреждане и съхранение при складиране на товари и материали. |
Разпределение на товара в транспортното средство; Укрепване на товарите при транспорт; Складиране и съхранение на товари и материали; Спазване на изискванията за здравословни и безопасни условия на труд. |
Отговорност; Изпълнителност и стриктност; Дисциплинираност; Сръчност и прецизност; Концентрация на вниманието; Способност за откриване, разпознаване, запомняне на обекти и специфични сигнали в трудовата дейност; Наблюдателност; Умения за работа в екип. |
4. Почиства агрегати, възли и части от локомотиви и вагони за преглед и дефектоскопия. |
Миещи и обезмасляващи препарати, Вани, Песъкоструйни и миячни машини; Предпазни очила; Противопрахови маски; Ръкавици, работно облекло и обувки; Предписания и инструкции за почистване на агрегати, детайли и части; Инструкции за употреба на почистващи препарати; Инструкции за експлоатация на почистващи машини и съоръжения; Инструкции за подготовка на части и агрегати за дефектоскопия. |
Начините за механично и химическо почистване; Експлоатацията на миещи и почистващи машини; Инструкциите и правилата по охрана на труда при експлоатация на миещи и почистващи машини и при използване на миещи и обезмасляващи препарати; Личните предпазни средства, които се използват при почистване на агрегати, възли и части от локомотиви и вагони. |
Управление на миячни машини и използване на почистващи препарати; Подготовка за дефектоскопия на части и агрегати; Ползване на лични предпазни средства; Спазване на изискванията за здравословни и безопасни условия на труд. |
Отговорност; Изпълнителност и стриктност; Дисциплинираност; Сръчност и прецизност; Концентрация на вниманието; Способност за откриване, разпознаване, запомняне на обекти и специфични сигнали в трудовата дейност; Наблюдателност; Умения за работа в екип. |
5. Преглежда и измерва стойностите на технически величини и участва при извършване на дефектоскопия на агрегати, възли и части от локомотиви и вагони. |
Ролетка; Шублер; Луфтомери; Шаблони; Калибри; Нивомери; Твърдомери; КИП; Термометри, Манометри; Омметри; Амперметри; Аерометри; Волтметри; Везни; Пенетранти; Лупи; Измерителни карти и протоколи. |
Уредите и методите за измерване на технически величини; Методите на дефектоскопия; Правилниците и инструкциите за деповски ремонт; Принципни и монтажни схеми. |
Измерване с уреди от нисък и среден клас на точност; Ползване на принципни и монтажни схеми. |
Отговорност; Изпълнителност и стриктност; Дисциплинираност; Сръчност и прецизност; Концентрация на вниманието; Способност за откриване, разпознаване, запомняне на обекти и специфични сигнали в трудовата дейност; Наблюдателност; Умения за работа в екип. |
6. Заявява и получава материали и резервни части. | Правила, нормативни разпореждания, инструкции и др. за заявка и получаване на материали и резервни части. |
Материалите и резервните части, необходими за ремонта и експлоатацията на локомотивите и вагоните; Реда и начините за заявяване и получаване на материали и резервни части. |
Разпознаване и правилно поддържане, транспортиране и съхраняване на материали и резервни части; Заявяване и получаване на материали и резервни части. |
Отговорност; Изпълнителност и стриктност; Дисциплинираност; Способност за откриване, разпознаване, запомняне на обекти и специфични сигнали в трудовата дейност; Наблюдателност; Умения за работа в екип. |
7. Възстановява износени детайли на възли и агрегати от локомотиви и вагони. | Наплавъчни апарати; Струг; Фреза; Шлайф; Пещ; Галванични вани; Работно облекло, Списък на частите, разрешени за възстановяване; Одобрени технологии, предписания, инструкции за възстановяване на износени детайли. |
Наплавъчни апарати, металообработващи машини, съоръжения и материали, използвани при възстановяване на износени детайли; Основните методи, одобрените технологии, предписанията и инструкциите за възстановяване. |
Извършване на елементарни операции с металорежещи машини и подготовка на детайли за обработване в пещи и вани по предписани технологични правила, при спазване правилата за здравословни и безопасни условия на труд. |
Отговорност; Изпълнителност и стриктност; Дисциплинираност; Сръчност и прецизност; Концентрация на вниманието; Способност за откриване, разпознаване, запомняне на обекти и специфични сигнали в трудовата дейност; Наблюдателност; Умения за работа в екип. |
8. Монтира агрегати, възли и части от локомотиви и вагони. | Стендове за монтаж; Товарозахватни приспособления; Товароподемни съоръжения; Гайковърти; Пробивни машини, Преси, Клещи, Чукове; Сечащи, режещи и пишещи инструменти; Бои и четка; Табели; Ръкавици, работно облекло и обувки; Ръководства от заводите производители за техническа експлоатация и ремонт на вагони и локомотиви; Инструкции за работа със стендове за монтаж; Инструкции за маркировка на агрегати и части; Наредбата за изискванията и безопасната експлоатация на повдигателните съоръжения. |
Устройството на агрегати, възли и части на локомотиви и вагони; Стендове, съоръжения и приспособления, инструменти и материали, използвани при монтажа; Инструкциите за работа при монтаж; Наредбата за изискванията към устройството и безопасната експлоатация на повдигателните съоръжения; Технологичните правила (последователност) за монтаж. |
Използване на стендове, приспособления, съоръжения и шлосерски инструменти за монтаж, при спазване на инструкциите за работа с тях и правилата за здравословни и безопасни условия на труд. |
Отговорност; Изпълнителност и стриктност; Дисциплинираност; Сръчност и прецизност; Концентрация на вниманието; Способност за откриване, разпознаване, запомняне на обекти и специфични сигнали в трудовата дейност; Наблюдателност; Умения за работа в екип. |
9. Екипира локомотиви и вагони. | Инсталации за вода, масла, горива, пясък; Работно облекло и обувки. |
Правилата за екипиране на локомотиви и вагони; Устройството и действието на инсталации за вода, масла и пясък и инструкции за работа с тях; Правилата за здравословни и безопасни условия на труд. |
Екипиране на локомотиви и вагони; Използване на инсталации за вода, масла, горива и пясък, при спазване на инструкциите за работа с тях. |
Отговорност; Изпълнителност и стриктност; Дисциплинираност; Сръчност и прецизност; Концентрация на вниманието; Способност за откриване, разпознаване, запомняне на обекти и специфични сигнали в трудовата дейност; Наблюдателност; Умения за работа в екип. |
10. Участва в изпитването и настройката на агрегати, възли и части от локомотиви и вагони. |
Стендове за изпитване и настройка; Правилници, инструкции, предписания за деповски ремонт на локомотиви и вагони. |
Начините за изпитване и настройка на агрегати, възли и части от локомотиви и вагони; Експлоатацията на стендове за изпитване и настройка. |
Участие в изпитване, регулиране и настройка на агрегати, възли и части от локомотиви и вагони чрез стендове; Спазване на правилата за здравословни и безопасни условия на труд при изпитанията и настройката. |
Отговорност; Изпълнителност и стриктност; Дисциплинираност; Сръчност и прецизност; Концентрация на вниманието; Способност за откриване, разпознаване, запомняне на обекти и специфични сигнали в трудовата дейност; Наблюдателност; Умения за работа в екип. |
2. Специалност 5250802 "Подемно-транспортна, пътностроителна и ремонтна жп техника" |
||||
1. Извършва експлоатационен преглед на агрегати, възли и части от подемно-транспортната, пътностроителната и ремонтната жп техника (ПТПСРЖПТ). |
Канал за преглед и ремонт с отводняване и осветление; Платформи и предпазни колани за преглед на покривното оборудване; Крикове; Фенерче за осветление; Лупи; Чук (50 г) и ревизорски лост (Ст. 45; Ж 25; L=700 мм, със заострени краища); Телена четка; Шкурка - Р от 60 до 120; Техническа салфетка; Набор от шлосерски инструменти; Тебешир; Каска, ръкавици и предпазни очила; Наредби на МТС; Предписания на НК "ЖИ", правилници и инструкции за ремонт и поддържане; Правилници за безопасна работа, противопожарна охрана и опазване на околната среда; Правилник по безопасността на труда в железопътните заводи, депа и работилници; Инструкция за безопасна работа в електрифицирани участъци на жп; Инструкция за техническо обслужване на ПТПСРЖПТ. |
Нормите и критериите за безопасна експлоатация на различните видове ПТПСРЖПТ; Устройството и принципите на действие на отделните агрегати, възли и части, изграждащи ПТПСРЖПТ; Техническото обслужване на ПТПСРЖПТ; Безопасност на труда. |
Оглед и проверка на елементите на отделните агрегати и възли по предписани технологични правила, правила за безопасна работа, противопожарна охрана и опазване на околната среда; Преценка на годността за безопасна и безаварийна експлоатация в следващ период на прегледаните агрегати. |
Отговорност; Изпълнителност и стриктност; Дисциплинираност; Сръчност и прецизност; Концентрация на вниманието; Способност за откриване, разпознаване, запомняне на обекти и специфични сигнали в трудовата дейност; Наблюдателност; Умения за работа в екип. |
2. Демонтира и маркира агрегати, възли и части от ПТПСРЖПТ. |
Стендове за демонтаж; Товарозахватни приспособления; Товароподемни съоръжения; Гайковърти; Пробивни машини; Преси; Клещи; Чукове; Сечащи, режещи и пишещи инструменти; Бои и четка; Табели; Ръкавици, работно облекло, обувки и каска; Ръководства от заводите производители за техническа експлоатация и ремонт на вагони и локомотиви; Инструкции за работа със стендове за демонтаж; Инструкции за маркировка на агрегати и части; Наредбата за изискванията към устройството и безопасната експлоатация на повдигателните съоръжения. |
Устройството на агрегатите, възлите и частите на ПТПСРЖПТ; Технологичните правила (последователност) за демонтаж и правилник за безопасност на труда при демонтажа; Правилата за маркировка на агрегати, възли и части на ПТПСРЖПТ. |
Използване на приспособления, съоръжения и стендове при демонтажа на агрегати, възли и части на ПТПСРЖПТ; Правилен подбор на шлосерски инструменти; Спазване на правилата за безопасна работа при демонтажа; Маркиране на агрегати, възли и части на ПТПСРЖПТ. |
Отговорност; Изпълнителност и стриктност; Дисциплинираност; Сръчност и прецизност; Концентрация на вниманието; Способност за откриване, разпознаване, запомняне на обекти и специфични сигнали в трудовата дейност; Наблюдателност; Умения за работа в екип. |
3. Транспортира, подрежда и съхранява демонтирани агрегати, възли, части и материали. |
Кари, палети, въжета, площадки, рафтове, ръкавици, работно облекло и обувки; Правилник за вътрешен транспорт; Инструкции за транспорт, складиране и съхранение на материали. |
Транспортни средства, съоръжения и приспособления за транспорт, подреждане и съхранение на демонтирани агрегати, възли, части и материали от ПТПСРЖПТ; Здравословните и безопасни условия на труд; Правилата за товаро-разтоварни работи; Правилата за подреждане и съхранение при складиране на товари и материали. |
Разпределение на товара в транспортното средство; Укрепване на товарите при транспорт; Складиране и съхранение на товари и материали; Спазване на изискванията за здравословни и безопасни условия на труд. |
Отговорност; Изпълнителност и стриктност; Дисциплинираност; Сръчност и прецизност; Концентрация на вниманието; Способност за откриване, разпознаване, запомняне на обекти и специфични сигнали в трудовата дейност; Наблюдателност; Умения за работа в екип. |
4. Почиства агрегати, възли и части от ПТПСРЖПТ за преглед и дефектоскопия. |
Миещи и обезмасляващи препарати; Вани; Песъкоструйни и миячни машини; Предпазни очила; Противопрахови маски; Ръкавици, работно облекло и обувки; Предписания и инструкции за почистване на агрегати, детайли и части; Инструкции за употреба на почистващи препарати; Инструкции за експлоатация на почистващи машини и съоръжения; Инструкции за подготовка на части и агрегати за дефектоскопия. |
Начините за механично и химическо почистване; Експлоатацията на миещи и почистващи машини; Правилата за безопасна работа с почистващи препарати; Лични предпазни средства, които се използват при почистване на агрегати, възли и части от ПТПСРЖПТ. |
Управление на миячни машини и почистващи апарати; Избор на подходящи почистващи препарати; Подготовка за дефектоскопия на части и агрегати; Ползване на лични предпазни средства; Спазване на изискванията за здравословни и безопасни условия на труд. |
Отговорност; Изпълнителност и стриктност; Дисциплинираност; Сръчност и прецизност; Концентрация на вниманието; Способност за откриване, разпознаване, запомняне на обекти и специфични сигнали в трудовата дейност; Наблюдателност; Умения за работа в екип. |
5. Преглежда и измерва стойностите на технически величини и участва при извършване на дефектоскопия на агрегати, възли и части от ПТПСРЖПТ. |
Ролетка; Шублер; Луфтомери; Шаблони; Калибри; Нивомери; Твърдомери; Контролно-измервателни прибори; Термометри, Манометри; Омметри; Амперметри; Аерометри; Волтметри; Везни; Пенетранти; Лупи; Измерителни карти и протоколи. |
Уредите и методите за измерване на технически величини; Методите на дефектоскопия; Правилниците и инструкциите за деповски ремонт; Принципни и монтажни схеми. |
Измерване с уреди от нисък и среден клас на точност; Ползване на принципни и монтажни схеми. |
Отговорност; Изпълнителност и стриктност; Дисциплинираност; Сръчност и прецизност; Концентрация на вниманието; Способност за откриване, разпознаване, запомняне на обекти и специфични сигнали в трудовата дейност; Наблюдателност; Умения за работа в екип. |
6. Заявява и получава материали и резервни части. | Правила, нормативни разпореждания, инструкции и др. за заявка и получаване на материали и резервни части. | Материалите и резервните части за ремонта и експлоатацията на ПТПСРЖПТ; Реда и начините за заявяване и получаване на материали и резервни части. | Разпознаване и правилно поддържане, транспортиране и съхраняване на материали и резервни части; Заявяване и получаване на материали и резервни части. |
Отговорност; Изпълнителност и стриктност; Дисциплинираност; Наблюдателност; Умения за работа в екип. |
7. Възстановява износени детайли на възли и агрегати от ПТПСРЖПТ. | Наплавъчни апарати; Струг; Фреза; Шлайф; Пещ; Галванични вани; Работно облекло; Списък на частите, разрешени за възстановяване; Одобрени технологии, предписания, инструкции за възстановяване на износени детайли. |
Основните методи, одобрени технологии, предписания и инструкции за възстановяване на износени детайли; Видове металорежещи машини и правилата за работа с тях. |
Извършване на елементарни операции с металорежещи машини и подготовка на детайли за обработване в пещи и вани по предписани технологични правила, при спазване правилата за здравословни и безопасни условия на труд. |
Отговорност; Изпълнителност и стриктност; Дисциплинираност; Сръчност и прецизност; Концентрация на вниманието; Способност за откриване, разпознаване, запомняне на обекти и специфични сигнали в трудовата дейност; Наблюдателност; Умения за работа в екип. |
8. Монтира агрегати, възли и части от ПТПСРЖПТ. |
Стендове за монтаж; Товарозахватни приспособления; Товароподемни съоръжения; Гайковърти; Пробивни машини; Преси; Клещи; Чукове; Сечащи, режещи и пишещи инструменти; Бои и четка; Табели; Ръкавици, работно облекло, обувки и каска; Ръководства от заводите производители за техническа експлоатация и ремонт на вагони и локомотиви; Инструкции за работа със стендове за монтаж; Инструкции за маркировка на агрегати и части; Наредбата за изискванията към устройството и безопасната експлоатация на повдигателните съоръжения. |
Устройството на агрегати, възли и части на ПТПСРЖПТ; Стендове, съоръжения и приспособления, инструменти и материали, използвани при монтажа; Инструкциите за работа при монтаж; Наредбата за изискванията към устройството и безопасната експлоатация на повдигателните съоръжения; Технологичните правила (последователност) за монтаж. |
Използване на стендове, приспособления, съоръжения и шлосерски инструменти за монтаж при спазване на инструкциите за работа с тях и правилата за здравословни и безопасни условия на труд. |
Отговорност; Изпълнителност и стриктност; Дисциплинираност; Сръчност и прецизност; Концентрация на вниманието; Способност за откриване, разпознаване, запомняне на обекти и специфични сигнали в трудовата дейност; Наблюдателност; Умения за работа в екип. |
9. Екипира ПТПСРЖПТ. | Инсталации за вода, масла, горива, пясък; Работно облекло и обувки. |
Правилата за екипиране на ПТПСРЖПТ; Устройството и действието на инсталации за вода, масла и пясък и инструкции за работа с тях; Правилата за здравословни и безопасни условия на труд. |
Екипиране на ПТПСРЖПТ; Използване на инсталации за вода, масла, горива и пясък, при спазване на инструкциите за работа с тях. |
Отговорност; Изпълнителност и стриктност; Дисциплинираност; Сръчност и прецизност; Концентрация на вниманието; Способност за откриване, разпознаване, запомняне на обекти и специфични сигнали в трудовата дейност; Наблюдателност; Умения за работа в екип. |
10. Участва в изпитването и настройката на агрегати, възли и части от ПТПСРЖПТ. |
Стендове за изпитване и настройка; Правилници, инструкции, предписания за деповски ремонт на ПТПСРЖПТ. |
Начините за изпитване и настройка на агрегати, възли и части от ПТПСРЖПТ; Експлоатацията на стендове за изпитване и настройка. |
Участие в изпитване, регулиране и настройка на агрегати, възли и части от ПТПСРЖПТ чрез стендове; Спазване на правилата за здравословни и безопасни условия на труд при изпитанията и настройката. |
Отговорност; Изпълнителност и стриктност; Дисциплинираност; Сръчност и прецизност; Концентрация на вниманието; Способност за откриване, разпознаване, запомняне на обекти и специфични сигнали в трудовата дейност; Наблюдателност; Умения за работа в екип. |
2.2. Тенденции в развитието на професионалното направление
Значението на качеството на подготовката по специалисти по професиите от професионалното направление "Моторни превозни средства, кораби и летателни апарати" се очаква да нараства поради все по-високите изисквания към техническото състояние и безопасната експлоатация на транспортната и пътно-строителната техника.
Предстои изграждането на високоскоростна железопътна мрежа в България по линиите, които са част от международните транспортни коридори.
Стратегията за високоскоростни превози се основава на реконструкцията и строителството на нови железопътни линии за 160, 200 и 250 km/h и въвеждането в експлоатация на нов подвижен състав ICE2 с вагони с накланящи се кошове. Високоскоростните влакове със своя комфорт, безопасност, бързина и модерни телекомуникационни връзки ще се превърнат в алтернатива на автомобилния и въздушния транспорт и у нас, както е в много други страни по света.
Проектът за високоскоростна железопътна мрежа у нас стартира и необходимостта от висококвалифицирани кадри по специалността "Подемно-транспортна, пътностроителна и ремонтна жп техника" за построяването и реконструкцията на високоскоростните линии и по специалността "Локомотиви и вагони" за поддръжката и ремонта на новия подвижен състав ICE2 непрекъснато ще нараства. Това ще разкрива възможност за нови работни места и безспорно доказва необходимостта от подготовка на специалисти, обслужващи съоръжения и техника от ново поколение.
2.3. Възможности за професионална реализация
Придобилите втора степен на професионална квалификация по професията "Монтьор на железопътна техника" имат възможност да се реализират както в направления "Транспорт" и "Строителство", така и в другите отрасли на икономиката. Завършилите могат да работят в жп заводи, локомотивни и вагонни депа, както и като монтьори във всички машиностроителни предприятия, във всички сфери, свързани с обслужването на двигатели с вътрешно горене, в държавния и частния бизнес.
Придобилите втора степен на професионална квалификация по професията "Монтьор на железопътна техника" могат да се явят на изпити за придобиване на правоспособност "Заварчик на ъглови шевове" - модул Е2.
Придобилите втора степен на професионална квалификация по професията "Монтьор на железопътна техника" могат да постъпват и на длъжности, които съответстват на следните професии от Националната класификация на професиите (1996 г.) в Република България: 5113 "Обслужващ персонал в жп транспорта", 7226 "Шлосери", 7231 "Монтьори на моторни превозни средства", 7232 "Монтьори на трактори, пътностроителни и селскостопански машини", 7234 "Монтьори на подвижен жп състав", 7241 "Монтьори на електрически машини и апарати", 8281 "Работници по монтажа на механични компоненти", 8282 "Работници по монтажа на електрически компоненти", 8284 "Работници по монтажа на пластмасови, каучукови и метални компоненти", 8312 "Оператори в железопътния транспорт", 9331 "Водачи на транспортиращи средства с ръчно и педално управление" и други, в това число допълнени при актуализиране на НКП.
2.4. Възможност за повишаване на професионалната квалификация
След придобиване на втора степен на професионална квалификация по едната специалност обучаваният може да се обучава по другата специалност на професията "Монтьор на железопътна техника", като обучението му по общата задължителна професионална подготовка - единна за всички професионални направления, и отрасловата задължителна професионална подготовка - единна за всички професии от професионално направление "Моторни превозни средства, кораби и летателни апарати", се зачита.
Придобилият втора степен на професионална квалификация по професията "Монтьор на железопътна техника" може да се обучава по друга професия от професионално направление "Моторни превозни средства, кораби и летателни апарати", като обучението му по общата задължителна професионална подготовка - единна за всички професионални направления, и част от отрасловата задължителна професионална подготовка се зачита.
След придобиване на втора степен на професионална квалификация по професията "Монтьор на железопътна техника" обучаваният може да продължи обучението си за придобиване на трета степен на професионална квалификация по същите специалности на професията "Техник на железопътна техника".
След успешно завършване на средно образование обучаваният може да продължи обучението си във висше училище.
3. Цели на обучението
Основна цел на обучението е придобиване на професионални компетенции за безопасно техническо обслужване, поддръжка и ремонт на железопътна техника, необходими за реализация в областта на жп строителството и транспорта.
3.1. Подцели за формиране на ключови компетенции при обучението по общата задължителна професионална подготовка, единна за всички професионални направления
След завършване на обучението по професията "Монтьор на железопътна техника" обучаваният трябва да:
- познава и използва лични предпазни средства, знае и прилага основните правила за здравословни и безопасни условия на труд при техническото обслужване, поддръжката и ремонта на железопътната техника, не замърсява с работата си околната среда;
- познава пазарните отношения и устройството на железопътната инфраструктура, мястото и ролята на отделните лица, фирми, институции и държавата в тях;
- познава правата и задълженията си като участник в трудовия процес, съгласно Кодекса на труда, разбира договорните отношения между работодател и работник;
- осъществява ефективни комуникации при изпълнение на трудовата си дейност в работен екип, формулира проблеми, задава въпроси и прави отчет за извършената работа;
- участва при разпределяне на задачите между членовете на екипа, съдейства и търси помощ от тях, отнася се отговорно при изпълнение на възложената му задача;
- разбира ролята си в трудовия процес и съзнава необходимостта от повишаване на квалификацията си;
- намира и съхранява информация в компютъра, създава елементарен текст;
- осъществява функционално ограничена комуникация на чужд език, като използва основната професионална терминология.
3.2. Подцели за формиране на базисни компетенции за изпълнение на дейностите от "Профила на професията" при обучението по отрасловата задължителна професионална подготовка, единна за всички професии от професионално направление "Моторни превозни средства, кораби и летателни апарати"
След завършване на обучението по професията обучаваният трябва да:
- разпознава и поддържа, транспортира и съхранява основните материали, резервни части и инструменти в зависимост от предназначението им;
- измерва основни технически величини, като работи с измервателни уреди с нисък и среден клас на точност;
- разпознава, разчита и използва техническата документация - наредби, предписания, правилници, инструкции, чертежи, скици, схеми и др.;
- познава основни машинни елементи, агрегати и възли и тяхното приложение в железопътната техника;
- познава и спазва технологичната последователност и изискванията по охрана на труда, техника на безопасност, противопожарна и аварийна безопасност при изпълнение на трудови дейности, свързани с техническото обслужване и ремонта на железопътната техника.
3.3. Подцели за формиране на специфични компетенции за изпълнение на дейностите от "Профила на професията" при обучението по специфичната за професията "Монтьор на железопътна техника" задължителна професионална подготовка:
3.3.1. Специалност 5250801 "Локомотиви и вагони"
След завършване на обучението по специалността обучаваният трябва да умее да извършва в технологична последователност специфичните дейности по техническото обслужване и ремонта на локомотиви и вагони, като:
- знае разположението, устройството и действието на всички части и възли от механичното, електрическото и пневматичното оборудване на локомотивите и вагоните;
- извършва в правилна технологична последователност експлоатационен преглед на агрегати, възли и части от локомотиви и вагони и установява причините за повреди;
- описва материалите и основните технологични операции за изработване и възстановяване на детайлите на локомотиви и вагони;
- извършва монтажно-демонтажни операции при техническото обслужване и ремонт на локомотиви и вагони;
- обяснява предназначението, функциите и начините за безопасна работа с експлоатационни материали, инструменти, измервателни уреди, помощен инвентар и машини по специалността и спазва правилата за работа с тях;
- разчита технологични схеми, технически чертежи, наредби и друга специфична техническа документация;
- прилага усвоените знания и умения за правилно организиране на работното място;
- оценява конкретните ситуации на работното място и съобразно тях извършва необходимите трудови дейности;
- изпълнява трудовите си задължения в съответствие с нормативните документи;
- познава структурата и правомощията на длъжностните лица във фирмата и взаимоотношенията с други фирми и институции при изпълнение на трудовите задължения.
3.3.2. Специалност 5250802 "Подемно-транспортна, пътностроителна и ремонтна жп техника"
След завършване на обучението по специалността обучаваният трябва да умее да извършва в технологична последователност специфичните дейности по техническото обслужване и ремонта на подемно-транспортна, пътностроителна и ремонтна жп техника, като:
- знае предназначението и устройството на основните видове подемно-транспортна, пътностроителна и ремонтна жп техника;
- познава разположението, устройството и действието на всички части и възли от оборудването на подемно-транспортната, пътностроителната и ремонтната жп техника;
- извършва експлоатационен преглед на агрегати, възли и части от ПТПСРЖПТ;
- описва материалите и основните технологични операции за изработване и възстановяване на детайлите на ПТПСРЖПТ;
- извършва монтажно-демонтажни операции при техническо обслужване и ремонт;
- обяснява предназначението, функциите и начините за безопасна работа с експлоатационни материали, инструменти, измервателни уреди, помощен инвентар и машини по специалността и спазва правилата за работа с тях;
- разчита схеми, чертежи, инструкции и друга специфична техническа документация;
- прилага усвоените знания и умения за правилно организиране на работното място;
- оценява конкретните ситуации на работното място и съобразно тях извършва необходимите трудови дейности;
- изпълнява трудовите дейности в съответствие с нормативните документи;
- познава структурата и правомощията на длъжностните лица във фирмата и взаимоотношенията с други фирми и институции при изпълнение на трудовите задължения.
4. Съдържание на обучението
Обучението по задължителната професионална подготовка, включващо теория и практика, се регламентира с учебен план и учебни програми, които се разработват на базата на ДОИ за придобиване на квалификация по професията "Монтьор на железопътна техника" - втора степен на професионална квалификация.
Съдържанието на обучението по професията "Монтьор на железопътна техника" - втора степен на професионална квалификация, е представено в табл. 3.
Таблица 3
Съдържание на обучението |
|
Професионални компетенции |
Тематични области |
Обща задължителна професионална подготовка - единна за всички професионални направления |
|
1. Познава и използва личните предпазни средства, знае и прилага основните правила за здравословни и безопасни условия на труд при техническото обслужване, поддръжката и ремонта на железопътната техника, не замърсява с работата си околната среда. |
Здравословни и безопасни условия на труд; Пожарна и аварийна безопасност; Първа долекарска помощ; Опазване на околната среда. |
2. Умее да формулира проблеми, задава въпроси, прави отчет за извършената работа. |
Видове общуване; Принципи на деловото общуване; Правила за водене на делова кореспонденция: молба, автобиография, писма, отчет, заявки, работна документация. |
3. Познава правата и задълженията си като участник в трудовия процес съгласно Кодекса на труда, разбира договорните отношения между работодател и работник. |
Трудовоправно законодателство; Трудовоправни отношения в производственото звено (предприятието); Нормиране на труда; Заплащане на труда; Работна заплата; Длъжностни характеристики; Структура на фирмата. |
4. Познава пазарните отношения, мястото и ролята на отделните лица, фирми, институции и държавата в тях. |
Нормиране на труда; Заплащане на труда; Работна заплата. |
5. Участва при разпределяне на задачите между членовете на екипа, съдейства им и търси помощ от тях, отнася се отговорно при изпълнение на възложената му задача. Разбира ролята си в трудовия процес и необходимостта от повишаване на квалификацията си. |
Организация на трудовия процес; Принципи на деловото общуване; Екипна организация на труда; Потребности и способности на личността за саморазвитие. |
6. Умее да намира информация в компютъра и да създава текст. |
Конфигурация на компютъра; Устройства за въвеждане и съхраняване на данни; Съхраняване и намиране на информация; Работа с програмни продукти за създаване на елементарен текст; Програмни продукти за намиране и въвеждане на информация за техническото състояние на локомотивите и вагоните. |
7. Осъществява кратка комуникация на чужд език, като използва основната професионална терминология. | Най-често употребявана лексика - думи и изрази, свързани с изпълнение на професионалните задачи (говоримо и писмено). |
Отраслова задължителна професионална подготовка - единна за всички професии oт професионалното направление "Моторни превозни средства, кораби и летателни апарати" |
|
8. Познава и правилно поддържа, транспортира и съхранява основните материали, резервни части и инструменти в зависимост от предназначението им. |
Конструкционни машиностроителни материали - видове, качества, технологични процеси и приложение; Експлоатационни материали - видове, качества, приложение, правила за транспорт и съхранение; Основи на материалообработването - техника и технология. |
9. Измерва основни технически величини, като работи с измервателни уреди с нисък и среден клас на точност. | Основни закономерности, понятия, мерни единици (дължина, площ, обем, маса, налягане, вискозитет, мощност, температура и др.) и средства за измерването им в техническата механика, електротехниката и електрониката, автоматизацията, хидравликата и пневматиката. |
10. Познава, разчита и използва на практика техническата документация. | Конструктивна и технологична документация - схеми, чертежи, основни правила за съставянето им, означения и разчитане на готови схеми и чертежи; Нормативни документи - наредби, предписания, инструкции и правилници - български и на Европейския съюз. |
11. Познава основни машинни елементи, агрегати и възли и тяхното приложение в железопътната техника. |
Машинни елементи - неразглобяеми и разглобяеми съединения, зъбни, верижни и ремъчни предавки, съединители, пружини и др., и тяхното приложение; Електрически машини и апарати; Двигатели с вътрешно горене. |
12. Познава и спазва технологичната последователност, противопожарната и аварийна безопасност при изпълнение на трудови дейности, свързани с техническото обслужване и ремонта на железопътна техника. |
Организация на работното място; Техника и технология на материалообработването; Норми за безопасност и хигиена на труда при техническото обслужване и ремонта на железопътна техника; Противопожарни средства и гасене на пожари; Опазване на околната среда от замърсяване по време на работа; Електробезопасност; Първа долекарска помощ. |
Специфична за професията "Монтьор на железопътна техника" задължителна професионална подготовка |
|
Специалност 5250801 "Локомотиви и вагони" |
|
13. Познава разположението, устройството и действието на всички части и възли от механичното, електрическото и пневматичното оборудване на локомотивите и вагоните. |
Предназначение и устройство на основните видове локомотиви и вагони, в т.ч. техните детайли, възли и агрегати; Екипажна част на локомотиви и вагони; Теория и конструкция на двигателите с вътрешно горене; Спомагателни уредби и предавателни системи на дизелови локомотиви; Отопление, вентилация, водоснабдяване и осветление на пътнически вагони; Спирачни уредби на локомотивите и вагоните и техните елементи; Електрообзавеждане на електрическия подвижен състав. |
14. Извършва в правилна технологична последователност експлоатационен преглед на агрегати, възли и части от локомотиви и вагони и установява причините за повреди. |
Технологична последователност на основните диагностични операции; Възможни повреди по агрегати, възли и части от локомотиви и вагони и причини за тях. |
15. Познава материалите и основните технологични операции за изработване и възстановяване на детайлите на локомотиви и вагони. |
Видове материали - свойства, приложение, допустими отклонения; Основни технологични операции за изработване и възстановяване на детайлите на локомотиви и вагони; Металорежещи машини - видове, устройство, действие; Заваряване-техника и технология. |
16. Извършва монтажно-демонтажни операции при техническото обслужване и ремонта на локомотиви и вагони. |
Ремонт на локомотиви и вагони - видове ремонт, периодичност; Последователност на монтажно-демонтажните операции. |
17. Познава правилата за безопасна работа с машини, материали и инструменти при техническото обслужване и ремонта на локомотиви и вагони. |
Предназначение, функции и начини за безопасна работа с експлоатационни материали, инструменти, измервателни уреди, помощен инвентар и машини по специалността и правила за работа с тях; Специфични изисквания към акумулаторното отделение. |
18. Разчита схеми, чертежи и друга специфична техническа документация. |
Видове техническа и технологична документация; Условни означения в технологичните документи; Съхраняване на документи; Работа с технологични схеми, технически чертежи, правилници и друга специфична техническа документация. |
19. Правилно организира работното си място, бързо се адаптира в нова работна ситуация и изпълнява задълженията си в съответствие с нормативните документи. |
Организация на работното място; Екипна организация на труда; Организация на трудовия процес; Длъжностна характеристика; Права и задължения на административно-техническия персонал в железопътните заводи, депа и работилници. |
20. Познава структурата и правомощията на длъжностните лица във фирмата и взаимоотношенията с други фирми и институции. |
Производствена структура на железопътни заводи, депа и работилници; Правомощия на длъжностните лица и взаимоотношения с други фирми и институции. |
Специалност 5250802 "Подемно-транспортна, пътно-строителна и ремонтна жп техника" |
|
21. Познава предназначението и устройството на основните видове подемно-транспортна, пътностроителна и ремонтна жп техника, както и разположението, устройството и действието на всички части и възли от оборудването. |
Предназначение и устройство на основните видове ПТПСРЖПТ, в т.ч. детайли, възли, агрегати и допълнително работно оборудване; Основни елементи на железния път и тяхното предназначение; Технология на основните процеси и работи при строеж, ремонт и поддържане на железния път; Устройство и конструктивни особености на всички видове стрелки, изкуствени жп съоръжения, прелези и др. |
22. Извършва в правилна технологична последователност експлоатационен преглед на агрегати, възли и части от ПТПСРЖПТ и установява причините за повреди. |
Технологична последователност на основните диагностични операции; Възможни повреди по агрегати, възли и части от ПТПСРЖПТ. |
23. Познава материалите и основните технологични операции за изработване и възстановяване на детайлите на ПТПСРЖПТ. |
Видове материали - свойства, приложение, допустими отклонения; Основни технологични операции за изработване и възстановяване на детайлите на ПТПСРЖПТ; Металорежещи машини - видове, устройство, действие; Заваряване - техника и технология. |
24. Извършва монтажно-демонтажни операции при техническото обслужване и ремонта на ПТПСРЖПТ. |
Ремонт на ПТПСРЖПТ - видове ремонт, периодичност; Последователност на монтажно-демонтажните операции. |
25. Познава правилата за безопасна работа с машини, материали и инструменти при техническото обслужване и ремонта на ПТПСРЖПТ и поддържането на железния път. |
Предназначение, функции и начини за безопасна работа с експлоатационни и строителни материали, инструменти, измервателни уреди, помощен инвентар и машини по специалността и правила за работа с тях; Правила за безопасна работа с настолна бормашина, шмиргел, ъглошлайф, оксижен, електрожен и дрелка; Правила за безопасна работа с тирфоногаечна, релсопробивна, релсорезачна машина и инструменти за работа по железния път; Правила за измерване на железния път и стрелките с ръчни измервателни инструменти; Съхранение и рационално използване на материали, механизация и инструменти. |
26. Разчита чертежи, схеми и друга специфична техническа документация. |
Видове техническа и технологична документация; Условни означения в технологичните документи; Съхраняване на документи; Работа с технологични схеми, технически чертежи, правилници и друга специфична техническа документация. |
27. Правилно организира работното си място, бързо се адаптира в нова работна ситуация и изпълнява задълженията си в съответствие с нормативните документи. |
Организация на работното място; Организация на пътностроителния участък; Правила за сигнализиране на мястото на работа или неизправност на железния път със съответните указатели и ползване на сигналните принадлежности при необходимост; Екипна организация на труда; Организация на трудовия процес; Права и задължения на административно-техническия персонал. |
28. Познава структурата и правомощията на длъжностните лица във фирмата и взаимоотношенията с други фирми и институции. | Производствена структура на железопътните заводи, депа и работилници; Правомощия на длъжностните лица и взаимоотношения с други фирми и институции. |
5. Система за оценяване и сертифициране
Оценяването на знанията, уменията и професионално-личностните качества на обучаваните в институциите на системата за професионално образование и обучение e в съответствие с изискванията на Наредба № 3 от 2003 г. за системата за оценяване (ДВ, бр. 37 от 2003 г.). При оценяването се определя степента на постигане на поставените цели и подцели на обучението.
Оценяването се извършва на три нива - входящо, междинно и изходно.
Оценките от проверките се изчисляват по шестобалната система.
Входящото образователно равнище за обучаван без професионална квалификация се удостоверява чрез свидетелство за завършено основно образование.
Входящото квалификационно равнище при повишаване на квалификацията се удостоверява със свидетелство за професионална квалификация или удостоверение за професионално обучение.
5.1. Оценяване на междинно ниво
5.1.1. За оценяване по теория
Слаб 2 - обучаваният не е усвоил основни понятия, не умее да дефинира и не познава основни факти, процеси, закони и зависимости;
Среден 3 - обучаваният е усвоил основни понятия, умее да ги дефинира и с тяхна помощ описва основни факти, процеси, явления, закони и зависимости;
Добър 4 - обучаваният осмисля и разбира, обяснява и сравнява факти, методи, схеми, зависимости и др.;
Много добър 5 - обучаваният умее да прилага усвоените знания в познати ситуации;
Отличен 6 - обучаваният умее да прилага усвоените знания в нови ситуации, прави анализи, оценки и сравнения на процеси, явления, технологии по предварително зададени критерии.
5.1.2. За оценяване по практика
Слаб 2 - обучаваният не умее да изпълнява практическа задача по предварително дадени указания;
Среден 3 - обучаваният изпълнява отделни операции по предварително дадени указания, спазвайки правилата за безопасен труд;
Добър 4 - обучаваният изпълнява поставена практическа задача по предварително дадени указания, спазвайки правилата за безопасен труд, работи с измервателни уреди;
Много добър 5 - обучаваният осмисля и изпълнява практическа задача в позната ситуация самостоятелно, спазвайки правилата за безопасен труд;
Отличен 6 - обучаваният осмисля и изпълнява практическа задача в нова ситуация самостоятелно, спазвайки правилата за безопасен труд, сам подбира методи, суровини и материали и оценява качеството на работата си.
5.1.3. При оценяване на обучение, организирано на модулен принцип, се разработва система за оценяване, която включва:
- описание на професионалните компетенции, които ще бъдат проверявани при всяко изпитване;
- определяне на минималния брой точки, при който обучаваният се счита за издържал (обучаваният е овладял минималните знания и умения, необходими да продължи обучението му);
- определяне на критерии за оценяване на всяка задача от изпитването;
- въвеждане на коефициент на тежест за всяка изпитна процедура при оформяне на окончателната оценка;
- задаване на формула (скала) за изчисляване на оценката по шестобалната система.
5.1.4. Инструменти за оценяване - тест, практическо задание, устно изпитване, писмено изпитване, практически задачи и др., които се разработват в съответствие с методическите изисквания за всеки от тях.
Степента на трудност на конкретните задачи, въпроси, задания и други се съобразява с равнището на професионални компетенции, зададено в т. 3 "Цели на обучението".
5.2. Оценяване на изхода
Държавните изпитите за придобиване на втора степен на професионална квалификация са два - по теория на професията и по практика на професията, и се провеждат по национални изпитни програми, утвърдени от министъра на образованието и науката в съответствие с ДОИ за придобиване на квалификация по професията "Монтьор на железопътна техника" - втора степен на професионална квалификация.
5.2.1. Изпит по теория
Критериите за оценяване са формулирани като обобщение на подцелите от "Цели на обучението". Показателите за оценяване отразяват степента на постигане на подцелите. Критериите и показателите за оценяване, както и тежестта им в общата оценка са представени в табл. 4.
Таблица 4
Критерии | Показатели |
Тежест (%) |
1. Знания за различни дейности в съответствие с нормативните изисквания. |
Разпознава, разчита и използва техническата документация - наредби, правилници, предписания, чертежи, схеми и др.; Познава основните материали според предназначението им и правилата за транспорт и съхранение; Знае методите и уредите за измерване на основни величини, познава основните инструменти и правилата за работа с тях; Познава основните машинни елементи и възли, предназначението и приложението им; Познава основни операции за обработка на конструкционните материали и елементарно монтажно-демонтажни операции на машинни елементи; Познава основни понятия и закони в електротехниката и основните принципи на автоматизацията и автоматичните устройства; Знае предназначението и устройството на различните видове железопътна техника; Знае методите и средствата за диагностика; Знае методите и средствата за техническо обслужване, поддръжка и ремонт на железопътната техника в съответствие с нормативните изисквания; Познава основните правила за безопасна експлоатация и технологичните операции при монтаж и демонтаж на агрегати, възли и части на железопътната техника. |
70 |
2. Знания за здравословно и безопасно упражняване на изучаваната професия и за опазване на околната среда. |
Знания за личните предпазни средства и тяхното приложение; Знания за основните правила за безопасна работа при експлоатацията, техническото обслужване и ремонта на железопътна техника на работното място и/или ремонтните цехове; Знания за опазване на околната среда при изпълнение на конкретна работа; Знания за безопасна работа на работното място; Разпознаване на опасни ситуации в процеса на работа и своевременно реагиране; Отчитане на специфичните особености при техническото обслужване на железопътна техника (наличие на контактна мрежа и релсов път); Описание на начините за оказване на първа долекарска помощ на пострадал при авария, катастрофа и удар от електрически ток; Знания за ефективно екологично използване на конструктивни и експлоатационни материали, машини и съоръжения. |
15 |
3. Икономически и трудовоправни знания и умения. |
Знания за спазване на общите принципи на трудовото законодателство; Знания за системите за заплащане на труда и спецификациите на материалите и вложения труд. |
7 |
4. Знания и умения по информационна техника и технологии. | Знания за намиране и съхраняване на информация в компютъра и създаване на текст; Използва готови програмни продукти. | 5 |
5. Справяне с предвидими и рутинни задачи на работното място, като осъществява комуникация на чужд език. | Владее ограничен набор от предвидими и елементарни езикови средства, свързани с професионалните задачи, и тяхното просто комбиниране. | 3 |
общо | 100 | |
5.2.2. Изпит по практика
Критериите за оценяване са формулирани като обобщение на подцелите от "Цели на обучението". Показателите за оценяване отразяват степента на постигане на подцелите. По време на изпита обучаваните се поставят при еднакви предварително известни условия и указания за работа. Критериите и показателите за оценяване, както и тежестта им в общата оценка са представени в табл. 5.
Таблица 5
Критерии | Показатели |
Тежест (%) |
1. Спазване на правилата за здравословни и безопасни условия на труд и опазване на околната среда. |
Прилага специфичните изисквания за безопасни условия на труд, свързани с наличието на контактна мрежа и релсов път; Избира и ползва правилно лични предпазни средства; Употребява по безопасен начин предметите и средствата на труда; Разпознава възможните опасни ситуации, които могат да възникнат при изпълнение на трудовите задачи; Опазва околната среда в процеса на изпълнение на изпитното задание, включително почистване на работното място. |
10 |
2. Ефективна организация на работното място и правилен подбор на материали, инструменти, изделия и машини съобразно с конкретното задание. | Преценява типа и вида на необходимите материали, изделия, агрегати, машини и инструменти според изпитното задание; Подрежда инструменти и материали, като осигурява удобство и точно спазване на технологията; Целесъобразно употребява материалите; Изпълнява заданието за определено време. | 10 |
3. Спазване на изискванията, отразени в правилниците, наредбите и предписанията. | Спазва изискванията на правилниците, наредбите и предписанията, свързани с изпитното задание (материали, инструменти, машини, жп техника, лични предпазни средства). | 10 |
4. Спазване на технологичната последователност на операциите според изпитното задание. | Самостоятелно определя и спазва технологичната последователност на операциите. | 10 |
5. Качество на изпълнението на изпитното задание. |
Правилно разчита и използва техническата документация - чертежи, схеми и др.; Правилно използва основните материали според предназначението им и прилага правилата за транспорт и съхранение; Правилно използва методите и уредите за измерване на основни величини; Правилно използва основните инструменти; Правилно извършва основни операции при обработка на конструктивните материали и елементарни монтажно-демонтажни операции на машинни елементи; Правилно извършва операции от диагностика, техническо обслужване и ремонт на железопътната техника; Правилно извършва контрол на техническите показатели; Съответствие на крайното изпълнение на практическото задание със зададените технически параметри. |
60 |
Общо | 100 | |
5.3. Удостоверяване на професионалното образование и обучение
Завършено професионално обучение с придобиване на втора степен на професионална квалификация се удостоверява със свидетелство за професионална квалификация.
Съдържанието на документа се определя съгласно ДОИ за документите за системата на народната просвета и ДОИ за придобиване на квалификация по професията "Монтьор на железопътна техника" - втора степен на професионална квалификация.
6. Изисквания към материалната база
Обучението по теория се осъществява в учебни кабинети, а по практика - в учебни работилници или базови обекти (предприятия) при предварително сключени договори. Материалната база трябва да бъде в съответствие с изискванията на действащите нормативни актове на Министерството на образованието и науката, Министерството на труда и социалната политика, Министерството на вътрешните работи, Министерството на здравеопазването, отрасловите министерства, съответните български стандарти, както и с действащите правилници и инструкции за извършване на деповски ремонт на локомотиви и вагони на Национална компания БДЖ.
6.1. Учебни кабинети
За обучение по професията "Монтьор на железопътна техника" - втора степен на професионална квалификация, са необходими учебни кабинети по "Железопътна техника", "Техническо чертане", "Техническа механика", "Технология на материалите", "Здравословни и безопасни условия на труд", "Автоматизация на производството", "Електротехника и електроника" и др. за обучението по отрасловата задължителна професионална подготовка (комбинирани или самостоятелни).
6.1.1. Основно оборудване и обзавеждане - работно място за всеки обучаван (учебна маса и стол), работно място на обучаващия (учебна маса и стол), учебна дъска, шкафове, гладка свободна стена за окачване на табла, платно за прожектиране, технически средства и аудио-визуална техника (диапроектор, шрайбпроектор, компютър и др.).
6.1.2. Учебни помагала - демонстрационни табла, схеми, диапозитиви, макети и модели, реални образци, онагледяващи табла, учебни видеофилми, програмни продукти, каталози, справочници, инструкции, технически паспорти, наредби, правилници и др., съобразени с преподаваното учебно съдържание, фирмени материали за усъвършенствани конструкции железопътна техника
6.1.3. Помощно оборудване - тебешир, гъба за изтриване, чертожни инструменти, пердета или щори за прозорците.
6.2. Учебни работилници и лаборатории
Учебните работилници се оборудват с машини и съоръжения, както и със съответни помагала, съобразно усвояваната професия и специалност. Учебните работилници трябва да осигуряват работни места за всички обучавани и едно работно място за обучаващия.
Обучаващите институции по професията "Монтьор на железопътна техника" - втора степен на професионална квалификация, е задължително да имат: учебни работилници по общометална практика, практика по специалността и лабораторна практика.
Учебните работилници и лаборатории се обзавеждат с машини и съоръжения, демонстрационни макети и модели, реални образци на съвременни конструкции железопътна техника, онагледяващи табла, учебни видеофилми, програмни продукти съобразно формирането на практически умения у обучаваните.
Необходимото обзавеждане за всяка специалност (основните материали, инструменти и машини) следва да бъде съобразено с т. 2 "Профил на професията", графа "Предмети и средства на труда". Провеждането на учебната практика по специалността и производствената практика е наложително да се извършва в жп поделенията, като се има предвид спецификата на необходимото оборудване.
6.2.1. Оборудване на учебна лаборатория
6.2.1.1. Основно оборудване - хранилище за материали, учебни работни маси и столове, преподавателска маса, учебна дъска, лабораторни маси със захранващи токоизточници, автотрансформатор, регулируеми стабилизирани токоизправители, измервателни уреди от различни серии, с различни измервателни възможности и клас на точност, измервателен мост, генератор, осцилоскоп, честотомер.
6.2.1.2. Помощно оборудване - реостати, съединителни проводници и елементи, превключватели, прекъсвачи, усилвател, товарни устройства, набор от резистори, кондензатори, бобини, лабораторни постановки и стендове, електронни калкулатори.
6.2.1.3. Инструменти - поялници, набор от отвертки, клещи, ключове, пинцети.
6.2.2. Оборудване на учебна работилница по общометална практика
6.2.2.1. Основно оборудване - хранилище за съхранение на материали, шкафове за инструменти и приспособления, шкафчета за съхранение на работно облекло, учебна дъска, шлосерски маси с менгемета, бормашина, електрически шмиргел, полуавтоматична ножовка, струг, фреза, заваръчна маса, заваръчен токоизточник, гилотина.
6.2.2.2. Помощно оборудване - резервни части за металорежещите машини, ножици за рязане на метал, ръчни ножовки, заваръчни маски, престилки и ръкавици, електроди, електрододържач, чертилки, тебешир, букви и цифри, четки, кошчета за почистване на работното място, шкурка, линии и ъгълници, шаблони, калибри, пожарогасител.
6.2.2.3. Инструменти - пили, чукове, клещи, пинцети, гаечни ключове, метчици, флашки, стругарски ножове, фрези, свредла, зенкери, райбери, измервателни инструменти - шублери, микрометри, заострено чукче за почистване на шлака.
7. Изисквания към обучаващите
7.1. По теория:
Право да преподават теория имат лица с висше образование, с образователно-квалификационна степен "магистър" или "бакалавър" от област "Технически науки" по специалности, съответстващи на учебните предмети (модули) от отрасловата и специфичната задължителна професионална подготовка.
7.2. По практика:
Право да преподават практика имат лица с висше образование, с образователно-квалификационна степен "магистър", "бакалавър" или "специалист" от област "Технически науки" по специалности, съответстващи на учебните предмети (модули) от отрасловата и специфичната задължителна професионална подготовка.
Препоръчително е на всеки 3 години обучаващите да преминават курс за актуализиране на професионалните и педагогическите им знания и умения в центровете за професионално обучение към "БДЖ" - ЕАД, и НК "ЖИ" с оглед преструктурирането на железопътния транспорт и обновяването с нови техники и технологии.
8. Процедури за преглед и актуализиране на ДОИ по професията "Монтьор на железопътна техника" - втора степен на професионална квалификация
- апробиране на ДОИ в обучаващи институции;
- текущ мониторинг на дейностите, свързани с внедряване на ДОИ;
- ежегоден анализ на резултатите и промени при доказана необходимост.