Автомобилният пазар в Европа най-после започва да се възстановява след 5 години спадащо търсене. Въпреки това в сектора смятат, че оздравяването ще е бавно, тъй като високата безработица и слабото кредитиране от страна на банките оказват негативно влияние, пише агенция „Ройтерс“.
Производителите на автомобили в Европа пострадаха сериозно от финансовата криза, като продажбите намаляха значително, а свръхкапацитетът накара печалбите да спаднат още повече.
Въпреки това вече започват да се забелязват първи признаци на стабилизация, дори и в страни, които бяха най-силно ударени от кризата - Италия и Испания. Там продажбите на автомобили отчетоха спад от 50% от 2008 г. насам.
„Европейският автомобилен пазар се отлепя от дъното. В момента той се стабилизира на много ниско ниво“, заяви търговският директор на Volkswagen Кристиан Кинглер.
„Възстановяването ще отнеме известно време и зависи от икономическата и политическата ситуация“, допълни той. „Не забравяйте, че безработицата е на рекордно високо ниво. Банките пък не винаги отпускат кредити, изгодни за индустрията“.
Според Рупърт Стандлър, изпълнителен директор на Audi, ще трябва да минат поне още 1-2 години за да се засили възстановяването.
Подобно е и мнението на останалите производители. Ръководителят на Renault и Nissan Motors Карлос Госн заяви, че „изходът от тунела ще се види през следващата година“. Той прогнозира ръст на продажбите в размер на едва 1,5 през годината, което е на половина по-ниско от това, което Renault очакваше през април.
Търговският ръководител на френския гигант Peugeot Citroen също смята, че 2014 г. ще бъде още по-силна година.
Въпреки че икономическата криза удари всички производители, някои от тях не пострадаха толкова силно. Германските гиганти Volkswagen, BMW и Daimler се възползваха от силните си позиции в Северна Америка и Азия, както и от по-силното търсене на луксозни автомобили.
Това позволи на немските компании да инвестират много повече от конкурентите си от Южна Европа, в това число Peugeut, Renault и Fiat. Плодовете от тези инвестиции се видяха тази седмица на автоизложението във Франкфурт, където преобладаваха немски автомобили.
Най-големият производител в света VW заяви във вторник (10 септември), че очаква да продаде 9,5 млн. нови автомобила през годината, което е с 200 хиляди повече от реализираните през 2012г.