Битовата газификация у нас се бави значително

26.04.2010 | 17:11
по статията работи:
На по-високо ниво проблемът е свързан с определените от ДКЕВР райони
Битовата газификация у нас се бави значително

Битовата газификация в България е достигнала едва 2-3 процента за 15 години от възникването на пазара, докато в някои европейски страни до 90 на сто от гражданите ползват природен газ за отопление и други домакински нужди. Мрежата у нас съответно е 10 пъти по-къса отколкото средните нива в Европейския съюз. Такава статистика представи компанията "Овергаз" днес по време на дискусия за развитието на газовата инфраструкутра и диверсификацията в рамките на софийската среща на форума "Виенски икономически разговори".

Причините за това състояние са няколко: политиката за даване на лицензи за битовата газификация по райони, административните пречки и явните парадокси, създавани от държавата, обясни изпълнителният директор на дружеството Сашо Дончев.

По думите му газовият пазар не се нуждае от някакъв специален вид държавна помощ или преференции, а просто да бъде оставен да се развива по пазарна логика и да отпаднат трудностите пред желаещите да се газифицират.

В момента се искат 16 подписа, различни съгласия и разрешения, за да си газифицира човек дома, с оправдания за сигурност, и то при положение, че налягането в този вид мрежа е 800 пъти по-ниско от това в една бутилка пропан-бутан, която всеки човек може просто да си купи от пазара, да си вземе маркуч и да си върже уреда, коментира Дончев.

Като друг пазарен парадокс той посочи това, че след като се газифицира едно жилище, му се вдига данъчната оценка, защото има подобрения по него, хората трябва да плащат по-високи данък сгради и такса "смет", което също демотивира инвестицията в довеждането на "синьо" гориво до дома им и за съответните уреди.

На по-високо ниво проблемът е свързан с определените от Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР) райони, за които при проява на интерес се обявяват търгове за издаване на лиценз. Такъв обаче няма от доста време към някои от районите, тъй като обхващаните територии са доста големи. Има много компании, които проявяват интерес към газификацията на малки населени места. Те нямат финансов ресурс да кандидатстват за големите райони и това спъва газификацията, посочи шефът на "Овергаз".

По изчисления от преди 10 години 420 млн. долара са били нужни за газификацията на страната. Само транзитната такса, която прибира държавният оператор "Булгартрансгаз", е 100 млн. долара. При увеличаване и на вътрешното потребление приходите на държавната компания биха нараснали значително, стана ясно от думите на Дончев.

Същата теза изказа и директорът на обществения снабдител на синьо гориво "Булгаргаз" Димитър Гогов. Той посочи пред журналисти, че нова газова инфраструктура би увеличила потреблението и би съживила цели региони на страната, които от години са в икономически колапс и са обезлюдени. Гогов даде за пример Видин, който има сериозен икономически потенциал, но до него въобще не стига газова тръба. Една газификация на района може да привлече много инвеститори, смята той, цитиран от Mediapool.bg.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Интерлийз ЕАД Лизинг на оборудване, транспорни средства, леки автомобили и др.
Кооперативна охранителна фирма ООД КОФ ООД е специализирано дружество за комплексна охрана.
Holiday Inn Sofia A warm "Welcome" to Sofia's newest 5 Star hotel.
Резултати | Архив
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Когато разбрали, че бързият влак от София до Бургас пътува 8 часа, китайците били истински впечатлени от размерите на България...
На този ден 22.11   1497 г. – Вашко да Гама достига нос Добра надежда. 1906 г. – На международна конференция в Берлин е възприето съгласие сигналът SOS да бъде международен при...