Няколко български застрахователни компании вече пореден месец бавят изплащането на обезщетения при настъпили пътно-транспортни произшествия (ПТП) в чужбина с участието на наши коли. Основно това са три компании - "Бул Инс“, "Евроинс“ и "ОЗК". Проблемите идват най-вече от Италия, Испания и Румъния. Това стана ясно от провелото се днес Общо събрание на Управителния съвет на Националното бюро на българските автомобилни застрахователи (НББАЗ)*.
На срещата присъстваха председателят на Комисията за финансов надзор (КФН) Стоян Мавродиев и Мариус Вищовски, председател на Съвета на бюрата. Присъствието на Вищовски в началото на общото събрание на НББАЗ е по повод създалия се проблем около тези три застрахователни дружества, предаде Insmarket.bg.
Когато българска кола причини пътно-транспортно произшествие, наш застраховател покрива щетите. Това се случва в срок до 3 месеца по закон. Ако компанията не иска да изплати обезщетение на пострадалия чужденец, той завежда иск и средствата му се дават от местното бюро по "Зелена карта“. След като последното плати, си иска парите от българското бюро – НББАЗ.
От своя страна Националното бюро на българските автомобилни застрахователи си възстановява парите от банковата гаранция на застрахователя, която в момента е 600 хил. евро.
В случай на пълно или частично плащане по издадена банкова гаранция, съответният застраховател се задължава в едномесечен срок от плащането да поднови банковата гаранция, по която е извършено плащане, до пълния размер. Всички щети, които са покрити от гаранцията, се считат за забавени или отказани.
Досега НББАЗ не е успял да се справи с проблема, въпреки проведените срещи по казуса. Шефове на трите компании изтъкнали различни опрадания и обещали да се справят с въпроса.
Ако това не стане обаче, твърде вероятно е не само да се стигне до санкции за виновните, но и до завишени изисквания към целия бранш, например увеличаване на банковата гаранция, а оттук – и до поскъпване на задължителната автомобилна застраховка.
Независимо че не е предприела мерки досега, Европа ни наблюдава и доказателство за недоволството на Международния Съвет на бюрата е и присъствието на Вищовски на днешното заседание в България в този момент.
Въпреки че няма оповестено официално становище, Insmarket.bg е научил, че от Съвета на бюрата са заплашили страната ни с процедура по мониторинг, най-краткия срок за който е 5 години. Това е прецедент и за нас, и за международната организация, така че не може да се каже какво може да последва.
Вариантите са различни – от принудително наблюдение, през глоби и реално сериозно увеличаване на гаранцията за компаниите до връщане на граничния контрол. Ще се стигне ли до крайни мерки, предстои да видим, пишат от застрахователния сайт.
Във всеки случай обновеният УС на българско бюро влиза в своите правомощия с летящ старт за разрешаване на създалия се проблем. Като първа стъпка обновеното ръководство планира разписването на нова глава в Устава на НББАЗ, касаеща вътрешния мониторинг.
Днес на Общото събрание на Националното бюро беше решено, че Орлин Пенев става новият председател на Управителния съвет на Националното бюро на българските автомобилни застрахователи (НББАЗ). Бяха сменени трима от седмината в Управителния съвет. Става дума за Атанас Табов – досегашен председател на УС на НББАЗ, Огнян Йорданов – ексизпълнителен директор на „Групама“, и Петрозар Петков – изпълнителен директор на „Бул Инс“. На тяхно място са избрани Орлин Пенев - изпълнителен директор и зам.-председател на УС на „Алианц България“ ЗАД, Петър Аврамов – изпълнителен директор на „ХДИ Застраховане“, и Константин Велев - член на УС на „Дженерали България Холдинг“.
*НББАЗ организира, администрира и контролира изготвянето и отпечатването на международни сертификати за автомобилна застраховка, наричани „Зелена карта“, както и гранична застраховка. Освен това бюрото обработва щети на пострадали лица за причинените им на територията на България вреди от моторни превозни средства, които обичайно се намират на територията на държава членка или трета държава.