Забелязват се първи знаци на оживление в автомобилопроизводството у нас. В Стара Загора се подготвя производството на електрически автомобили. Освен това в края на 2011 г. в Ловеч се очаква да започне производство на китайски автомобили. Говори се и за електрическо такси, базирано на модела "Юнивърс".
Електрически автомобил, който изминава 100 километра срещу едва 2,9 лева, ще се произвежда след няколко месеца в Стара Загора. Проектът беше анонсиран през февруари при посещение на премиера Бойко Борисов в Лондон. Идеята е заводът да достигне капацитет от 15 хиляди бройки годишно при единична цена от приблизително 20 000 лева.
Инвеститорът - английската фирма Zero Carbon Technology ("Зиро карбън текнолоджи"), вече произведе 230 електромобила в Австрия. Те са бутиково изпълнение и струват около 10 000 паунда. Българските ще бъдат малко по-евтини, разкри представителят на английската фирма Еню Енев, цитиран от вестник "24 часа". Първоначалните планове на инвеститорите са да бъдат разкрити между 300 и 500 работни места.
Производството в Стара Загора може да стартира още в средата на октомври.
Предстои да бъдат внесени една или две линии за производство на електромобилите.
Засега името на модела им е само работно - наричат ги ZCV, което се чете като превозно средство с нулеви въглеродни емисии. Автомобилите ще бъдат в поне две разновидности: спортна и втори фамилен автомобил с 3 места, в момента се конструирала и друга разновидност на семейната кола.
Електромобилът е подходящ най-вече за шофиране в градски условия, защото е маневрен и лесно се паркира. Удобен е, разбира се, и за пътуване извън града. С едно зареждане колата изминава приблизително 300 километра.
В момента най-евтино излиза карането на природен газ. 100 км на метан се изминават срещу по-малко от 8 лева, по-икономичните дизелови версии дават около 14 лева разход.
В Стара Загора започна да се говори и за съпътстващ на новото производство бизнес - местен бизнесмен възнамерява да започне производство на колонки за зареждане на електромобили.
Същевременно стана ясно, че напусналият като генерален мениджър "Литекс мотърс" проф. Харалд Лешке започва нов проект с Техническия университет за електрическо такси, което също може да влезе в полезрението на инвеститори.
Припомняме ви, пред май 2007 г. беше представен прототипът на първия български автомобил - "Юнивърс", който е съвместно дело на учени и студенти от Техническия университет в София, "Мерцедес" и "Брабус", под ръководството на Лешке. Тогава стана ясно, че цената на превозното средство може да е около 8000 евро. То развива до 210 км/час и има мощност 90 конски сили. Моделът можеше да се произвежда от "Литекс моторс", но впоследствие той беше изместен от партньорството на компанията с китайската фирма Great Wall (прочетете по-долу). Именно на базата на "Юнивърс" Лешке планира да направи платформа за малък градски автомобил, който може да се използва както за такси, така и за куриерски услуги. Основната цел е батериите да издържат около 150 км градско шофиране.
В края на следващата година се очаква да слезе първата кола от завода в Ловеч. Съоръжението, което ще произвежда модели на китайската марка Great Wall (“Грейт Уол”), расте буквално с дни.
За края на тази година се очаква да бъдат вдигнати конструкциите. Ако всичко върви нормално, в началото на 2011 г. ще пристигнат 200 специалисти от Китай, Япония и Германия, за да монтират оборудването.
Производството ще бъде съвместно между китайската компания Great Wall и българската "Литекс моторс", мажоритарен дял в която държи собственикът на футболен клуб "Литекс" Гриша Ганчев. Споразуменията са на стойност близо 570 млн. евро. Първоначалната инвестиция в завода е 80 млн. евро, а на следващ етап вложението ще надхвърли 300 млн. евро. Очаква се да се произвеждат три модела автомобили - пикапи Wingle, джипове Hover и трети модел от клас MPV, общо по 50 000 броя годишно.
По информация на вестник "24 часа". Оригиналната статия може да прочетете тук.