Дават гратисен период на хора с финансови проблеми преди събиране на дълга

12.02.2024 | 11:45
по статията работи: econ.bg
Ако всичко това не помогне на длъжника, банката ще може да пристъпи към принудително събиране на задълженията. Разбира се, банката може и да продаде проблемния кредит, за да не се занимава с принудителното събиране на задълженията
Дават гратисен период на хора с финансови проблеми преди събиране на дълга
Снимка: под лиценза на creative commons

При наличие на проблеми с изплащането на заеми, банките ще трябва да предлагат преструктурирането им.

Преди банките или фирмите за бързи зами да предприемат действия за принудително събиране на кредити, трябва да предприемат мерки за преструктуриране на задълженията. Това предвиждат промени в Закона за потребителския кредит и в Закона за кредитите за недвижими имоти на потребители, които са записани в преходните и заключителните разпоредби на новия Закон за за лицата, обслужващи кредити, и купувачите на кредити.

Тоест тези нови правила ще важат за хора с потребителски и ипотечни кредити. Ако банката види, че длъжник има проблеми с изплащането на заем, ще трябва да му предложи преструктуриране на задължението, което може да включва например пълно или частично рефинансиране на договора за кредит, промяна на съществуващите условия на договора за кредит - удължаване на срока на заема, промяна на вида на договора за кредит, разсрочване на плащането на всички или на част от вноските за даден период, промяна на лихвата, предлагане на гратисен период, конвертиране на валута или частично опрощаване на дълга.

Ако всичко това не помогне на длъжника, банката ще може да пристъпи към принудително събиране на задълженията. Разбира се, банката може и да продаде проблемния кредит, за да не се занимава с принудителното събиране на задълженията.

С промените в законите са предложени и ясни правила при промяна на условията по заеми. Преди условията на договора за потребителски или ипотечен кредит да бъдат променени, кредиторът трябва да предостави на човека на хартия новия погасителен план и размера на месечните вноски, както и ясно описание на предложените промени, начините за подаване на жалба или възражение, срока за подаване на жалба, име и адрес на компетентния орган, до който потребителят може да подаде жалба, като в общия случай това е Комисията за защита на потребителите.

Кредиторите трябва да следят показатели, от които става ясно, че длъжникът може да изпадне в затруднение при погасяване на кредита. При наличието на такива индикации кредиторът трябва да се свърже с длъжника и евентуално неговия поръчителя и да установи характера на затрудненията, предвиждат новите правила. В тези случаи кредиторът трябва да предоставя на длъжника и на поръчителя информация за броя на плащанията, които са просрочени и общия размер на просрочената сума, общия размер на непогасената част от заема, размера на обезщетението за забава на плащанията, както и последиците от забавяне на вноските.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Зимна приказка
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
-  Тате, защо Земята се върти? -  Как така се върти, бе! Да не си ми изпил ракията?
На този ден 06.12   963 г. – Лъв VIII е избран за римски папа. 1240 г. – Армията на монголския владетел Бату Хан покорява Киевското княжество. 1534 г. – В Еквадор е...