Министерството на финансите е спряло държавната субсидия за БДЖ.
70 на сто от парите, с които разполагат в дъщерната дружество на холдинга -"Пътнически превози", са напълно блокирани, заради необслужван заем. От компанията успокоиха, че проблемът ще бъде решен до дни. Близо 13 милиона лева месечна издръжка са под въпрос. Толкова са нужни на "Пътнически превози" за заплати и жп транспорт, информира bTV.
Стар необслужван заем от Световната банка е причина за предприетата мярка. По този повод министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски обясни: "През 1995 година е теглен заем от Световната банка, а тогава е имало само едно дружество – БДЖ, включващо в себе си и железопътната инфраструктура. Гаранцията тогава е покрита от финансовото министерство с пари от бюджета".
Повечето пари реално са ползвани от НКЖИ. Министърът добави, че вярва, че ще се намери начин да за прехвърляне на плащането.
Междувременно от Министерството на финансите запазиха пълно мълчание и отказах да обяснят мотивите за решението си. Появиха се подозрения, че парите се спират заради предстоящата проверка от Сметната палата. Едва след приключването й ще стане ясно дали в холдинга има нарушения.
"Не вярвам г-н Дянков да остави това положение", каза Московски. Той обаче предупреди, че намалената субсидия може да се отлага, но недостигът на средства ще се усети в края на годината. Няма да има забавяне на заплатите в БДЖ поне за следващите два месеца.
Темата с безплатните карти е бил поводът за протестите на синдикатите, обясни министърът. Той добави: "Аз за това обясних, че освен служителите на НКЖИ и БДЖ, техните семейства още 10 държавни институции и техни семейства ползват безплатни карти за пътуване. Справката сочи, че това са над 300-350 000 карти". Ако потенциално се предположи, че това са пропуснати ползи за държавата, то сумата надвишава 200 млн. годишно.