Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) е извършила масови проверки в офисите на енергоразпределителните дружества (ЕРП) във връзка с образувано производство за установяване на евентуално извършено нарушение по Закона за защита на конкуренцията (ЗЗК). Евентуалните нарушения се отнасят за злоупотребата с господстващо положение и споразумения между предприятия, "които имат за своя цел или резултат предотвратяванетое, ограничаването или нарушаването на конкуренцията в рамките на вътрешния пазар" (чл. 101 от Договора за функционирането на Европейския съюз - ДФЕС). Нарушенията обхващат материята на чл. 15 и чл. 21 от ЗЗК и чл. 101 и чл. 102 от ДФЕС.
Антимонополната комисия е влязла в офиси на "ЧЕЗ България” ЕАД, "ЧЕЗ Електро България” АД, "ЧЕЗ Разпределение България" АД, "ЧЕЗ Трейд България” ЕАД, "ЕВН България" ЕАД, "ЕВН България Електроснабдяване" ЕАД, "ЕВН България Електроразпределение" ЕАД, "ЕВН Саут Истърн Юръп” ЕАД, "Енерго-про продажби" АД, "Енерго-про мрежи" АД, "Енерго-про България трейдинг" ЕАД, "Енерго-про енергийни услуги" ЕООД, както и Сдружение "Асоциация на търговците на електроенергия в България” и Сдружение "Институт за енергиен мениджмънт”.
КЗК се е самосезирала въз основа на подадени сигнали срещу различни предприятия от икономическите групи на ЧЕЗ, ЕВН и Енерго-про. Предстои проверка на твърденията, че компаниите прилагат аналогични практики, посредством които възпрепятстват смяната на доставчика на електроенергия от потребителите.
Целта на проверката е да установи дали ЕРП-тата допускат до мрежата частни доставчици, уточниха от КЗК за iNews.bg.
Органът ще установи дали тези стопански практики се осъществяват въз основа на координирано поведение на конкуренти на съответния пазар. В такъв случай може да се формира хипотеза за забранено споразумение по смисъла на ЗЗК.
Органът действа съгласувано с ГД „Конкуренция“, както и отдел „Антитръст, енергетика и околна среда“ на Европейската комисия (ЕК).
Контролът е извършен на място то служители на КЗК, подпомогнати от представители на МВР. Мярката е осъществена след получено съдебно разрешение от Административен съд в София.
Предстои дълбочинен анализ на събраните документи, който ще бъдат извършен с помощта на ГД „Конкуренция“. Така ще бъде проучено дали са налице достатъчно доказателства за предявяване на твърденията за нарушение.
Ако това се окаже така, дружествата ще имат възможностт да упражнят правото си на защита. Крайните изводи по производството ще бъдат координирани с ГД „Конкуренция“ на ЕК.
Ситуацията с ЕРП-тата ескалира след масови граждански протести през зимата, породени от завишените сметки за ток. Под гражданския натиск Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР) започна проверки за установяване на това дали има причина за отнемане на лиценза на ЧЕЗ поради извършени нарушения. Впоследствие бяха обявени и други проверки на дружествата от различни органи. Националната агенция за приходите (НАП) обяви в средата на февруари, че започва данъчна проверка и на трите ЕРП-та. Вчера пък главният прокурор Сотир Цацаров обяви екипите на прокуратурата, които ще проверяват компаниите.
ЧЕЗ ще бъде контролиран от Роман Василев и общо 5 прокурори и данъчни служители. Одитът на ЕВН ще е оглавен от Румен Попов и също се състои от 5 прокурори и данъчни служители. Ръководител на третият екип, отговарящ за Енерго-про, ще е Владимир Чавдаров, като бройката на контролиращите е същия.
Що се отнася до цитираните от КЗК членове на закони, те гласят:
чл. 15. ЗЗК -
Забранено е поведението на предприятия с монополно или господстващо положение, както и на две или повече предприятия със съвместно господстващо положение, което може да предотврати, ограничи или наруши конкуренцията и да засегне интересите на потребителите, като:
1. Забраняват се като несъвместими с вътрешния пазар всички споразумения между предприятия,
решения на сдружения на предприятия и съгласувани практики, които биха могли да засегнат
търговията между държавите-членки и които имат за своя цел или резултат предотвратяването, ограничаването
или нарушаването на конкуренцията в рамките на вътрешния пазар, и в частност такива,
които:
а) пряко или косвено определят покупни или продажни цени или други условия на търговията;
б) ограничават или контролират производството, пазарите, технологичното развитие или инвестициите;
в) осъществяват подялба на пазари или на доставчици;
г) прилагат различни условия по отношение на еквивалентни сделки с други търговски партньори,
като по този начин ги поставят при сравнително по-неблагоприятни условия;
д) поставят сключването на договорите в зависимост от приемането на допълнителни задължения,
които по своя характер или в съответствие с търговската практика нямат връзка с предмета на тези
договори.
Забранена като несъвместима с вътрешния пазар е всяка злоупотреба от страна на едно или повече
предприятия с господстващо положение в рамките на вътрешния пазар или в съществена част от него,
доколкото тя може да повлияе върху търговията между държавите-членки.
Такава злоупотреба в частност може да се изразява в:
а) пряко или косвено налагане на нелоялни покупни или продажни цени или на други несправедливи
условия за търговия;
б) ограничаване на производството, пазарите или технологичното развитие във вреда на потребителите;
в) прилагане на различни условия по отношение на еквивалентни сделки с други търговски
партньори, като по този начин ги поставя в сравнително по-неблагоприятно положение;
г) поставяне на сключването на договори в зависимост от приемането на допълнителни задължения от
другите страни, които по своя характер или в съответствие с търговската практика нямат връзка с
предмета на тези договори.