Комисията за защита на потребителите (КЗП) започна проверки в туристическите обекти в цялата страна за спазването на изискването в Закона за туризма да не се допуска отказ от предоставяне на услуги,
както и те да не бъдат с по-ниско качество или при по-неблагоприятни условия за определени лица заради техните произход, раса, етническа и политическа принадлежност, увреждания и др.
Забраната за дискриминация важи и при обявяването на цените, които трябва да бъдат в еднакъв размер спрямо всички туристи. Този акцент при проверките е свързан с активния туристически сезон и
изискванията на Европейската комисия. При констатиране на нарушения ще бъдат съставяни актове и налагани глоби до 1 000 лв. и имуществени санкции до 2 000 лв., съобщават от комисията.
Заведенията за хранене и развлечения и средствата за подслон и местата за настаняване ще бъдат проверявани и за наличие на удостоверение за категоризация или за открита процедура по категоризиране,
както и за съответствие на предоставяните услуги на определената категория на обекта.
Инспекторите на КЗП ще продължат да извършват ежедневни проверки в търговските обекти на територията на България за наличието на опасни стоки, за които има постъпили нотификации от система RAPEX и за
такива, които са разкрити от контролния орган. Комисията ще се следи и за продукти, които пораждат съмнение, че крият риск за живота и здравето на потребителите и при попадането на такива ще бъдат
извършвани проверки при производителите и дистрибуторите.
В рамките на кампанията ще бъдат обхванати фирми производители и вносители на стоки, по които комисията има контролни правомощия и които са характерни или преобладаващи за съответните региони.
Проверки при вносителите ще бъдат извършвани и по уведомления, постъпили от Агенция „Митници” поради основателни съмнения относно безопасността.
Миналата седмица Комисията за защита на потребителите и Агенция „Митници” подписаха нова инструкция за взаимодействие между двете администрации при осъществяване на контрол за съответствие с
изискванията за безопасност на стоките, внасяни от трети страни.
КЗП ще следи предлагането на стоки за деца в търговските обекти в цялата страна. В Бургас са предвидени регионални кампании за надзор на пазара при продажбата на текстилни продукти и обувки, както и
при извършването на услуги. Търговските обекти с обувки и услугите ще бъдат проверявани и в столицата. Във Варна и Пловдив също ще се съблюдава спазването на изискванията в законодателството при
предоставянето на услуги. При тези инспекции ще се следи за информацията към предлаганите продукти и за верността й, както и за тяхната безопасност.
Комисията ще продължи да извършва своевременни проверки по постъпили жалби и сигнали на потребители и ще съдейства за разрешаването на рекламации за дефектни стоки или некачествено изпълнени услуги.
При възникнали спорове с търговци гражданите могат за сигнализират денонощно на националния телефон на потребителя 0 700 111 22 на цената на един градски разговор от цялата страна. На него могат да
позвънят и за консултация относно своите права като потребители преди да извършат покупка.