На всеки се е случвало да влезе в магазина за един хляб, а да излезете с куп излишни покупки. Трескавото пазаруване на ненужни продукти обаче не се случва само по наша вина. Големите вериги магазини прилагат различни тактики, за да накарат потребителите да харчат повече.
Залагането на капани за клиентите е привлякло вниманията и на неправителствената организация Which?. Те са изпратили потребители в четири големи вериги, които са носели специални устройства, проследяващи накъде се насочват погледите на клиентите, пише iNews.
От опита става ясно, че магазините използват различни методи, с които подсъзнателно насочват купувачите към стоки, които носят по-голяма печалба.
Някои трикове се оказват съвсем прости. Висящи от рафтовете знаци и табели във формата на флагчета гарантират, че клиентите ще забележат продуктите поставени под тях. Причината е, че се движат и така привличат периферното зрение на клиентите.
Подредбата на магазина също може да провокира желание за пазаруване. Често срещан трик е бирата да бъде поставена до памперсите.
Подобно разположение на продуктите гарантира, че женените мъже биха купили и двете стоки в петък вечер. Според експертите хората четат етикетите като книга – от ляво на дясно и след това надолу.
Затова големите марки плащат солидни суми, за да бъдат поставяни техните стоки на нивото на човешкото око. Със същите мотиви продуктите се разполагат така, че най-евтините да са най-отляво, като
цената бавно се покачва към дясната част на рафта.
Друга практика е поставянето на червени етикети, тъй като хората несъзнателно ги асоциирали с намаление на цената. Всъщност стоките с намалени цени и на промоция стоят на крайните, забутани щандове.
Плодовете и зеленчуците пък се поставят в началото на магазина, за да създават у посетителите чувство на свежест и да им вдъхват енергия.