Във вторник ръководството на БДЖ предупреди за предстоящи масови съкращения в "Пътнически превози".
Тогава беше обяснено, че синдикатът на железничарите към КНСБ е получил уведомително писмо, в което се съобщава, че 450 работници на дружеството в цялата страна трябва да бъдат съкратени в най-скоро време. Те работят в клоновете на дружеството из цялата страна.
В понеделник пък стана ясно, че БДЖ готви нови съкращения в двете си дъщерни дружества – Пътнически и Товарни превози. Синдикатите от Федерацията на транспортните работници "Подкрепа" обявиха, че те ще обхванат около 1 050 души. Ръководството на БДЖ потвърди готвените уволнения, но заяви, че те няма да бъдат в такъв мащаб.
Вчера от КНСБ разпространиха информация, че се е провела среща с министър Ивайло Московски по повод готвените съкращения на 400 души от "Товарни превози" и още 450 от "Пътнически превози". Синдикалистите са представили своите аргументи срещу обявените намерения на мениджърския екип на БДЖ за нови съкращения, като:
- Незаконосъобразност на съкращенията в"БДЖ Товарни превози”, които противоречат на заложената численост на персонала в изготвените правен и икономически анализи, предоставени в Агенцията по приватизация и следприватизационен контрол, на база обявената приватизация на „БДЖ – Товарни превози”;
- Липсата на икономическа обосновка и за двете дружества съгласно Кодекса на труда, на базата на която да е видна необходимостта от предстоящите съкращения.
След дискусията министър Московски е наложил мораториум на съкращенията в "БДЖ Товарни превози", информират от КНСБ. Същевременно за необходимостта от съкращения в „БДЖ – Пътнически превози” мениджърският екип трябва да изготви икономически анализ и предостави и инвестиционна програма, след което преговорите между синдикати и работодатели да продължат.
Не е налаган мораториум върху съкращенията в „БДЖ-Товарни превози”. Това съобщиха за Агенция „Фокус” от МТИТС. Позицията на ведомство гласи, че мораториум, както твърдят синдикатите, не е налаган, защото няма документ, който да регламентира определена допълнителна бройка съкращения в БДЖ. Временна забрана се налага върху документ, а такъв документ няма, затова няма и как да бъде наложен мораториум.
Според Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията, към момента в двете дружества тече съкращение на персонала, което е започнало през 2011 г. преди стачката. Тогава е било съгласувано със синдикатите съкращението на около 2000 души, от които 1000 от „БДЖ-Пътнически превози”, 1000 от „БДЖ-Товарни превози”, които са част от реформите за оптимизация на дружеството. Според позицията на министерството този процес все още не е завършил и има хора от тези 2000, които все още не са съкратени, а преди да бъде завършен този процес, нови съкращения не се предвиждат.
Министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски твърдо и категорично застава зад реформата в железопътния сектор и това, което ръководството прави.