Кой транспорт е най-"чист"?*

17.11.2011 | 15:30
по статията работи: Ралица Стоянова
Бъдещето на "зелената" индивидуална мобилност е в комбинирането на различни варианти за придвижване, смята експерт
Кой транспорт е най-"чист"?*

Историята на света става все-голямо състезание между обучението и катастрофата". Тези думи на писателя Хърбърд Уелс цитира Христо Христов - директор енергиен мениджмънт в Schneider Electric България, по време на конференцията за чисти технологии и устойчиво развитие "Cleantech Bulgaria - Marketplace, Research and Funding".

*Econ.bg е златен медиен партньор на събитието.

До 2030 година се очаква потреблението на електроенергия да се увеличи двойно. В същото време е необходимо бързо намаляване на въглеродните емисии.

Индустрията използва 31% от енергията, жилищата и сградите - 40%, транспортът - 28%. Голяма част от енергията, която потребяваме, се губи при производството и преноса. За да намалим консумацията на енергия, не можем да разчитаме само на новите технологии - и в момента има действащи решения, заяви Христов. Той даде за пример енергийния мениджмънт, който прави енергията безопасна, надеждна, ефективна, продуктивна и зелена.

Транспортът е на дневен ред, когато става въпрос за енергийна ефективност.

Електромобилите са единствените превозни средства, които съхраняват енергия, докато не работят, отбеляза Александър Василев - мениджър „Корпоративни клиенти" в General Motors. Те ще станат наистина функционални обаче, когато ще могат да се зареждат за 10 минути и да изминават 250 км с едно зареждане, смята Василев.

Според него бъдещето на "зелената" индивидуална мобилност е в комбинирането на различни варианти за придвижване - градски транспорт с кола и колело.

Общественият транспорт намалява нуждата от втори автомобил в семейството. „Българинът обаче не би могъл да се откаже съвсем от използването на кола. У нас е прието почивни дни и отпуски да се прекарват на вила или на село, а най-удобният начин за придвижване до там е с личен автомобил," смята Василев.

Проблемът на метрото е, че е много ресурсоемко. Изграждането му поема доста средства, а използването му - енергия.

Такситата са добър вариант за придвижване, който обаче не е евтин. Цената на километър по отношение на разходите за енергия трябва да се намали, смята експертът. Василев прогнозира, че в даден момент в центъра на големите градове ще бъдат допускани само хибридни таксита.

Авиационният транспорт е по-"чист" от автомобилния. Докато самолетът харчи 3 л/100 км на пътник, колата изразходва около 9 л/100 км. Най-ефективен, що се отнася до отношението цена - километър, остава водният транспорт.

Добро решение, което не изисква технологии и иновации, е и придвижването на няколко души до работа, например, с един автомобил. Добри практики от някои страни са запазените паркоместа за шофьори, които "споделят" автомобила си.

carsharing-parking-car2go-300x199_300_01

Паркомясто за "споделен" автомобил. Снимка: Lifeasahuman.com

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Женевски конвенции
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
Иванчо пита вкъщи: - Тате, как разговарят змиите? Бащата поглежда тъщата и подхвърля: - Защо мълчиш? Детето се интересува!..
На този ден 19.12   1732 г. – Бенджамин Франклин публикува Алманах на бедния Ричард 1783 г. – Уилям Пит-младши става най-младият министър-председател в историята на Великобритания...