„Историята на света става все-голямо състезание между обучението и катастрофата". Тези думи на писателя Хърбърд Уелс цитира Христо Христов - директор енергиен мениджмънт в Schneider Electric България, по време на конференцията за чисти технологии и устойчиво развитие "Cleantech Bulgaria - Marketplace, Research and Funding".
*Econ.bg е златен медиен партньор на събитието.
До 2030 година се очаква потреблението на електроенергия да се увеличи двойно. В същото време е необходимо бързо намаляване на въглеродните емисии.
Индустрията използва 31% от енергията, жилищата и сградите - 40%, транспортът - 28%. Голяма част от енергията, която потребяваме, се губи при производството и преноса. За да намалим консумацията на енергия, не можем да разчитаме само на новите технологии - и в момента има действащи решения, заяви Христов. Той даде за пример енергийния мениджмънт, който прави енергията безопасна, надеждна, ефективна, продуктивна и зелена.
Транспортът е на дневен ред, когато става въпрос за енергийна ефективност.
Електромобилите са единствените превозни средства, които съхраняват енергия, докато не работят, отбеляза Александър Василев - мениджър „Корпоративни клиенти" в General Motors. Те ще станат наистина функционални обаче, когато ще могат да се зареждат за 10 минути и да изминават 250 км с едно зареждане, смята Василев.
Според него бъдещето на "зелената" индивидуална мобилност е в комбинирането на различни варианти за придвижване - градски транспорт с кола и колело.
Общественият транспорт намалява нуждата от втори автомобил в семейството. „Българинът обаче не би могъл да се откаже съвсем от използването на кола. У нас е прието почивни дни и отпуски да се прекарват на вила или на село, а най-удобният начин за придвижване до там е с личен автомобил," смята Василев.
Проблемът на метрото е, че е много ресурсоемко. Изграждането му поема доста средства, а използването му - енергия.
Такситата са добър вариант за придвижване, който обаче не е евтин. Цената на километър по отношение на разходите за енергия трябва да се намали, смята експертът. Василев прогнозира, че в даден момент в центъра на големите градове ще бъдат допускани само хибридни таксита.
Авиационният транспорт е по-"чист" от автомобилния. Докато самолетът харчи 3 л/100 км на пътник, колата изразходва около 9 л/100 км. Най-ефективен, що се отнася до отношението цена - километър, остава водният транспорт.
Добро решение, което не изисква технологии и иновации, е и придвижването на няколко души до работа, например, с един автомобил. Добри практики от някои страни са запазените паркоместа за шофьори, които "споделят" автомобила си.
Паркомясто за "споделен" автомобил. Снимка: Lifeasahuman.com