Най-накрая идва краят на дългите, сложни и изнервящи бюрократични процедури по издаването на документи за граждани и фирми от държавните и общински администрации. Това ще стане реалност много скоро с обнародването на новите облекчени процедури в Наредбата за административното обслужване, която кабинетът прие на днешното си редовно заседание.
Това означава, че ще можем бързо и улеснено да издаваме даден документ, който ни трябва, само от едно място като например общината, без чиновниците да ни препращат по различните инстанции и ведомства. Чиновниците вече нямат право да ни искат документация за данни, които са налични в системата.
Прилагането на бюрократичните облекчения обаче ще станат факт с публикуването на наредбата в "Държавен вестник", което ще е съвсем скоро, информира iNews.
Промените дават възможност на гражданите и бизнеса да подават заявления за предоставяне на някаква административна услуга към една-единствена публична администрация, стига тя да предоставя тази комплексна услуга. Това ще улесни много хората като им спести време и разкарване, тъй като ще могат да заявят исканата услуга в най-близката до тях териториална администрация.
Така например, ако живеем във Варна и ни трябва документ, който досега можехме да получим само от централната администрация в столицата, вече няма да се разкарваме и губим дни за издаването му, а ще го заявим в областната администрация или в териториалните й звена, посочват вносителите на промените.
Службата, в която сме заявили документа - например общината, е задължена да издири наличната документация, която е необходима. Това са съществуващите в публичната система данни за нас още от раждането ни, които се съхраняват в различните служби. В заявлението си трябва да посочим документите, които трябва да бъдат открити, като свидетелство раждане, брак, съдимост и др. Администрацията, в която сме подали заявлението – в нашия случай близкото поделение на общината, трябва да издири цялата необходима информация и да я изпрати до компетентната централна администрация, която ще издаде документа.
Заявителят трябва да посочи и как иска да получи документа – лично или пък препоръчано по пощата, като поеме съответните пощенски разходи. Това много ще облекчи хората със здравословни проблеми, населението в малките селища и сънародниците ни зад граница.
Дава се възможност освен писмено, да заявяваме административни услуги и устно, което ще облекчи много хората с увреждания, възрастните и чужденците, които поради непознаване на езика, трудно се разбират с чиновниците зад гишето.