Гишетата за обслужване на граждани в общинските и областните администрации ще работят не по-малко от 40 часа седмично. На служителите в тези гишета ще се налага да се
трудят извънредно и 2 часа след края на официалното си работно време, ако има опашки от чакащи граждани. Това каза министърът на държавната администрация Николай Василев, по чието
предложение днес правителството прие промени в Наредбата за общите правила за организацията на административното обслужване. Предвижда се промените да влязат в сила от 1 юни 2008
г.
Възможно е звената за обслужване на клиенти да работят от 12 до 20 ч., а не както досега - от 9 до 17 ч. Работното време ще се определя от ръководителя на съответната администрация, коментира
Василев. Промените предвиждат
администрациите да осигуряват достъп до звената за административно обслужване в удобно за потребителите на административни услуги време. Целта е да се
уточни досега съществуващият в Наредбата текст, в който администрациите тълкуваха термина “удобно време" по отношение на тях самите, а не удобно за потребителите, коментират от министерството на
държавната администрация и административната реформа. Въвежда се и изискване работното време на звеното за административно обслужване да не е по-кратко от работното време на съответната
администрация. Друг важен елемент на предложения от министър Василев проект е свързан с въвеждането на ново изискване за случаите, когато в служебните помещения има потребители на административни
услуги в края на обявеното работно време. То касае случаите, когато потребителите са влезли в служебното помещение преди края на работното време, но не са били обслужени до неговото изтичане.
Съгласно предложените изменения работата на звеното продължава до приключване на тяхното обслужване, но не повече от 2 часа след обявеното работно време. Предлага се още в звеното за административно
обслужване да се установи различен ред за ползване на почивките, така че да се осигури непрекъсваем режим на работа с потребителите.
Правителството прие и промени в Наредбата, свързани с
подобряване на достъпа до административни услуги на хора с увреждания. Те включват както изграждане на елементи за адаптиране на
служебните помещения и достъпа до тях (рампи, хидравлични платформи, асансьори, естакади и други приспособления), така и задължително провеждане на специализирани обучения на служителите от звеното
за административно обслужване за работа с хора с увреждания. Тези нови разпоредби са в съответствие със Закона за интеграция на хората с увреждания, Закона за защита от дискриминация, както и с
принципите, залегнали в Закона за администрацията.
Нов текст в Наредбата задължава администрациите да използват
автоматизирани деловодни информационни системи с активирани функции за контрол по изпълнението на сроковете за
предоставяне на административните услуги. Това изискване е свързано с влизането в сила на Закона за електронното управление на 13.06.2008 г. и на наредбите към него. Освен това се цели и по-ефективен
контрол върху работата на администрацията, както от страна на ръководителите в конкретните структури, така и външен контрол.
Приетите днес промени предвиждат
Хартата на клиента да се поставя на достъпно и видно място в служебните помещения, в които се обслужват потребители.
Името на самата Наредба за общите правила за организацията на административното обслужване ще се промени на “Наредба за административното обслужване".