Либия обяви че ще задържа всеки български кораб в либийски води. В заповедта се казва и че всеки кораб, в който българска фирма има участие, ще бъде задържан. Обявено е, че мерките са в отговор на действия, предприети от българските власти спрямо либийския танкер „Бадр“.
Журналистът от вестник „24 часа“ Георги Милков обясни пред БНР, че историята датира от ноември 2017 г., когато либийският танкер е задържан на пристанище Бургас по искане на българска частна фирма, която твърди, че има стари вземания от Либия.
След много съдебни дела на 21 декември 2018 г. на борда на кораба се качва частен съдебен изпълнител, придружен от служители на охранителна фирма, на „Гранична полиция“ и „Морска администрация“. Либийският флаг на кораба е сменен, а капитанът и екипажът са принудени да напуснат кораба, който започва да плава под панамски флаг от 28 декември.
„Заради това Либия в момента ни обвинява в пиратство“, обясни Милков в предаването „12+3“ по „Хоризонт“. Той уточни, че в МВнР знаят за случая от самото му начало, тъй като либийската страна ги е информирала непрекъснато с ноти. Ведомството ни е сезирало всички институции у нас, които имат отношение към казуса - „Гранична полиция“, „Морска администрация“, Министерството на транспорта и Министерството на правосъдието, Върховната касационна прокуратура, Инспектората на ВСС и Инспектората към министъра на правосъдието, който следи работата на частните съдебни изпълнители, допълни журналистът.
„Всъщност тук най-големият проблем е, че има две решения на български съдилища. Първото е от 21 декември 2018 година на Бургаски окръжен съд, който отменя постановлението на частния съдебен изпълнител като незаконно. Второто е дошло чак след отплаването на кораба – на 2 януари Върховният административен съд е отменил всички предишни решения от първа инстанция на Бургаския административен съд и е постановил корабът да бъде освободен“, каза Милков.
Принудителната смяна на флага се тълкува като посегателство срещу националния суверенитетна Либия и това ѝ дава право да сезира Съвета за сигурност на ООН, обясни той.
„Самият кораб е напуснал българските териториални води и кръстосва из Черно море, но не е влизал в пристанище, защото ще бъде арестуван навсякъде, дори и да се върне в България. Плавателният съд е застрахован при голяма световна компания „които със сигурност няма да оставят нещата така“, допълни Милков.
Специален пратеник на либийския премиер - либийски посланик в Германия до 2012 г., е в София заради казуса. Известно е, че той е поискал среща с президента.
„Това вероятно е последен опит на либийците да намерят общ език с българската държава. Единственото, което искат, е българските власти да приложат закона, защото българските съдилища са се произнесли в тяхна полза, да съдействат за връщането на танкера и да предприемат наказателно преследване срещу замесените в този безпрецедентен за морското и международно право случай“, каза Георги Милков.