74 млрд. лв. е размерът на реализирания оборот от малките и средни фирми у нас за изминалата година. Това представлява около 61% от БВП на страната. Над 50% от всички средства са в рамките на малкия бизнес в страната. Това обяви изпълнителният директор на Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средни предприятия (ИАНМСП) Мариета Захариева по време на форум за предизвикателствата пред българската икономика.
Тя подчерта, че в рамките на новия програмен период 2014-2020 г. Европейския съюз залага на устойчивото и интелигентно развитие с акцент върху младежкото предприемачество, подпомагане на микро-, малките и средните предприятия в рамките на националните икономики на страните-членки. Особено внимание се обръща и на старт-ъп инициативите, които са важен фактор за потенциалното развитие на новите бизнес идеи и икономиката като цяло в България.
Захариева обясни, че за подпомагането на малките и средни предприятия е била създадена активна мрежа от специалисти, по браншово и регионално разпределение, целящи по-доброто информационно обслужване и повишаване ефективността в процеса на подпомагане на бизнеса.
От агенцията посочиха, че имат предоставени 1,4 млн. лв. от икономическото министерство, като средствата са за организирането и финансирането на 9 колективни участия на български фирми на международни изложби в чужбина и 3 колективни участия на международни изложби в страната през първата половина на годината.
„От тази година започваме да подпомагаме бизнеса за участието на панаири и изложения и в България“, каза Мариета Захариева.
Досега агенцията финансираше участието на компании само на панаири, изложения и търговски мисии в чужбина. Целта е малките и средните фирми да започнат да се представят първо на събитията у нас, където също идват чуждестранни компании. По този начин ще придобиват опит и готовност за излизане на външните пазари. Ситуацията до момента показва, че на някои панаири и изложения в чужбина са ходили компании, които нямат капацитет и готовност за износ.
Първите събития в България, на които агенцията ще подпомогне участието на малки и средни предприятия, са „Стройко“, „Светът на мебелите“ и Webit.
Държавата от тази година поема 80% от разходите за наем на изложбена площ и изграждането на щанд, като останалите 20% са самофинансиране от фирмите. Досега покриваше на 100% от разходите.