Могат ли да се върнат безмитните магазини?

16.02.2012 | 10:07
по статията работи: Ралица Стоянова
Възстановяването на безмитната търговия e прагматичен ход в борбата с кризата, смята икономист
Могат ли да се върнат безмитните магазини?
Снимка: Булфото

"Възстановяването на безмитната търговия e прагматичен ход в борбата с кризата". Това заяви председателят на Българския икономически форум Георги Табаков по повод внесения в НС законопроект за възстановяване на дейността на безмитните оператори по сухопътните ни граници след решение на европейския Омбудсман в тяхна полза, информира БГНЕС.

"Три години и половина след като правителството на Тройната коалиция с лека ръка закри дейността на безмитните обекти по сухопътните граници на България, може да теглим чертата и еднозначно да констатираме: резултатът от затварянето на фришоповете е отрицателен", констатираТабаков. Приходите в бюджета не са се повишили, но за сметка на това 3-4 пъти е скочил ръстът на "сивия” сектор в търговията със стоки, при непроменени дълго време акцизни ставки по тях.

"Предишното правителство просто си купи политическа индулгенция от Брюксел, забранявайки един легитимен и европейски регулиран бизнес у нас. Вместо да си дадат реална оценка за липсата на организация и контрол по границите, да ограничат карго контрабандата и т.нар. куфарна търговия, управляващите през 2008 г. предпочетоха да намерят "жертвен козел" за пред европейските институции", не спести критиките си Табаков.

Днес този бизнес го няма. Няма ги също така 175 млн. евро търговски оборот, които могат да подобрят външнотърговския баланс на страната, тъй като безмитната търговия по закон е износ, уточни той. Хазната e загубила над 92 млн. лева годишно от данъци, социални и здравни осигуровки. Пропаднали са заплати на персонала, печалби на търговците, инвестирани обратно тук в България. Не са влезли такси в банковата система, както и други генерирани приходи от около 1500 служители, работещи по цялата верига на обслужване на бизнеса в икономически слабо развити и с хронична безработица погранични райони.

"Кой спечели след като българските безмитни обекти бяха закрити", пита той. Според икономиста това са съседите – преди всичко Турция, която веднага е разширила безмитните си обекти с 2800 кв. м, издигнала е безмитен МОЛ на границата Капакуле- Капитан Андреево и на практика се е превърнала в монополист на Балканите в тази дейност. Гърция и Румъния също са отбелязали рязък ръст на оборотите от безмитна търговия по сухопътните си граници, след закриването й от българска страна. Гърците са възобновили дейността на за кратко затворените си безмитни бензиностанции. Сега техните тираджии имат конкурентно предимство пред българските превозвачи, защото зареждат по-евтино гориво, а таксите, събирани от тях, отиват в други икономики, защото те са стимулирани да заобикалят транспортния коридор през България, разказва Табаков, основавайки се на данните, с които разполага.

В Европа в безмитната търговия се въртят обороти от порядъка на 16 млрд. евро. Това е сериозна сума и поради тази причина съществува стриктна регламентация на дейността по границите на Европейския съюз и дори вътре в него съгласно чл. 14 и чл. 5 на Директива 2008/118 на ЕС, уточнява Табаков.

В България това е бизнес за около 175 млн. евро. Освен че е износ и подобрява външнотърговското ни салдо, в тези обекти се продават и български стоки от български производители, подчерта Табаков. Създават се работни места в пограничните райони, където безработицата е голяма. Плащат се данъци, социални и здравни осигуровки, от които фиска се нуждае. В момент, когато правителството на ГЕРБ се опитва да се справи с развихрилата се нелегална търговия с цигари и горива, безмитната търговия по цял свят се използва като интелигентно противодействие на "сивия" сектор в търговията с акцизни стоки, посочи председателят на Българския икономически форум.

С днешна дата сторената грешка с преустановената безмитна търговия по сухопътните граници на България може да бъде поправена, смята  Табаков. Още повече, че Директива 2008/118 разрешава на страните членки, които към 01.07.2008 са имали такива обекти по сухопътните си граници, да развиват тази дейност до 2017 г., уточнява той. Гърция, Португалия и Кипър вече са поискали официално от ЕК продължаване на този срок. Мотивирано от решението на европейския Омбудсман, в българския парламент е внесен законопроект за възстановяване на дейността на българските безмитни оператори.

"Икономическата логика изисква този бизнес да се развива и от него да печелят потребителите, купуващи качествени стоки на изход от България", смята Георги Табаков. "Така ще могат да печелят и стопанските субекти, които го извършват, и пограничните общини, нуждаещи се от икономическо оживление. В крайна сметка ще печели и държавата, в чийто интерес е да се случва всичко това", заключи икономистът.



Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Интерлийз ЕАД Лизинг на оборудване, транспорни средства, леки автомобили и др.
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
Кооперативна охранителна фирма ООД КОФ ООД е специализирано дружество за комплексна охрана.
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Женевски конвенции
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Зимна приказка
  • Зимна приказка
Когато разбрали, че бързият влак от София до Бургас пътува 8 часа, китайците били истински впечатлени от размерите на България...
На този ден 15.11   1315 г. – В борбата си за независимост войските на новосъздадената Швейцарска конфедерация побеждават австрийската армия в битката при Моргартен. 1533 г. – В...