На пазара на горива няма картел, а "Лукойл" не е монополист
Това твърдениe се отнася от една страна за положението на "Лукойл България" ЕООД по отношение на пазара на едро на бензин А95 и дизелово гориво. Днес Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) постанови решение, според което бургарската рафинерия не е злоупотребила с господстващото си положение на пазарите за търговия на едро на две от най-използваните горива.
Антимонополният орган е проучил търговските отношения на дружеството с клиенти на едро. Обърнато е особено внимание на политиката на рафинерията по предоставяне на отстъпки, с цел да се установи дали представляват отстъпки за лоялност, които обвързват клиентите да закупуват изключително от господстващото предприятие като по този начин се постига затваряне на пазара. Извършеният анализ е показал, че по време на разглеждания петгодишен период, предоставяните от „Лукойл България“ ЕООД отстъпки не са довели до подобен ефект, за което е показателен и сравнително високият и увеличаващ се дял на вноса на горива.
От друга страна не е открит картел и при проверките, която КЗК направи на големите търговци на горива у нас „Лукойл България” ЕООД, „Ромпетрол България ”АД, „Нафтекс Петрол” ЕООД, и „ОМВ България” ООД.
Те бяха стартирани миналата година заради скъпите горива. През месец март 2012 г. тази година в свое предварително решение КЗК обяви, че компаниите са извършили нарушение. То се състои в забранено споразумение и съгласувана практика за определяне на цени, които по своята цел или резултат предотвратяват, ограничават или нарушават конкуренцията на пазарите за търговия на едро на бензин и дизелово гориво.
Решението на антимонополния орган от март не можеше да бъде обжалвано. Въпреки това компаниите имаха 30 дни, в които да се запознаят с материалите по преписката, да изпратят писмени възражения по предявените твърдения, както и да бъдат изслушани в открито заседание на комисията. Едва след обсъждане на възраженията и писмените доказателства, КЗК можеше произнесе по съществото на спора.
В днешната си информация КЗК посочва, че приема предложените от четирите компании задължения по реда на чл. 75 от Закона за защита на конкуренцията (ЗЗК). Те са били направени във връзка с предявените на дружествата твърдения за извършено нарушение. Поетите ангажименти целят възможно най-бързо и ефективно разрешаване на конкурентните проблеми, отчитат от антимонополния орган. Единственото нарушение било свързано с публично обявяване на цените на едро на горивата и използването на публично обявените цени на едро на „Лукойл България“ ЕООД при последващо ценообразуване от основните участници на пазара.
Антимонополният е установил още, че „Лукойл Нефтохим Бургас” АД и „Лукойл Ейвиейшън България” ЕООД не са извършили нарушение по чл. 21 от Закона за защита на конкуренцията (ЗЗК), както и че срещу тях няма основание за предприемане на действия по чл. 102 от Договора за функциониране на ЕС (ДФЕС).
Образува производство сочи, че дружествата притежават характеристиките на предприятия с господстващо положение на съответните пазари, но не са извършили злоупотреба с това положение, изразяваща се в необоснован отказ за доставка на авиационно гориво за летищата и авиопревозвачите на територията на Р.България. Данните по преписката показват, че временните затруднения в доставката (от м. юли 2011 г.) са резултат от обстоятелства, които са възникнали независимо от волята на господстващите дружества и цялостното им поведение не е насочено към съзнателно поддържане на настъпилите ограничения, а към тяхното преодоляване.
Припомняме ви, че в края на месец юли миналата година държавата отне лиценза на "Лукойл". Впоследствие КЗК предприе секторен анализ на конкурентната среда на производството и реализацията на бензин и дизелово гориво. Той проследяваше пазарната среда и отношения по цялата верига на реализация на горивата - от производството и вноса, през търгуването им на едро до реализацията на дребно към крайния потребител.
Тогавашният министър на икономиката, енергетиката и туризма Трайчо Трайков заяви, че в писмен вид е задал въпроси към КЗК дали доставчикът на керосин за летищата има господстващо положение и не си изпълнява функциите.
За да няма проблем с работата на летищата, с решение на Министерския съвет бяха освободени от Държавния резерв 1800 тона керосин.
*Информацията е актуализирана в 13.50 ч.