Приблизително 1 милиард евро е общата стойност на проектите в сферата на железопътния сектор в новия програмен период на Оперативна програма „Транспорт“ (2014-2020 г.). Това заяви министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Данаил Папазов при откриването на днешната конференция за приоритетите в сектора през следващия седемгодишен интервал, информират от ресорното ведомство.
При планирането на проектите след 2014 г. ще се търси баланс между инвестициите, насочени към Северна и Южна България, както и между железопътния и пътния сектори, обяви Папазов.
"През последните години основният политически приоритет бе строителството на пътища и магистрали", изтъкна той. И добави: "Това е важно за всеки, но едрите товародатели, бизнесът, който осигурява работни места, има най-вече нужда от бърз и конкурентоспособен жп транспорт. Такива са и европейските приоритети. Затова ние предлагаме инвестициите през новия програмен период да бъдат разпределени 50 на 50% между железопътния и пътния сектор".
Бюджетът на ОП "Транспорт и транспортна инфраструктура" ще бъде около 1,5 милиарда евро, планират от Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията (МТИТС). България ще получи и приблизително 350 милиона евро по линия на механизма "Свързана Европа".
ЖП приоритети
През следващия програмен период от ресорното ведомство ще се фокусират върху няколко ключови железопътни проекта, поясни Данаил Папазов.
Основен приоритет е завършването на рехабилитацията по цялата линия Пловдив – Бургас. В рамките на интервала 2007-2013 г. се изпълняват три участъка. За да бъдат завършено цялото направление, ще са необходими още около 350 милиона евро.
Друг важен проект е изграждането на жп линията Карнобат – Синдел, която е частично построена преди годините. По нея трябва да бъдат завършени няколко участъка и един тунел, които са на обща стойност 170 млн. евро.
"С една сравнително малка инвестиция ще направим връзка между Северна и Южна България и най-важното – между пристанищата във Варна и Бургас“, обобщи транспортният. По думите му това ще има още по-голямо значение, след като бъде изграден тунелът под Босфора и отсечките, които се строят в момента по ОПТ (Пловдив – Свиленгад – турска/гръцка граници).
Приоритети в пътния сектор
Приблизителната стойност на обсъжданите пътни проекти за следващата финансова стойност също е 1 милиард евро.
"Приоритетно трябва да бъде изграден най-тежкият участък от АМ „Струма“, който обхваща Кресненското дефиле“, заяви Папазов. В зависимост от останалия наличен финансов ресурс ще се работи и по направлението Видин – София, като приоритетно ще се финансира отсечката до Монтана. Министърът добави, че ако има възможност за спестяване на средства по тази линия, те ще бъдат насочени към АМ „Хемус“.
Планира се още финансирането на строителството на „най-тежкия участък“ и от софийското метро – трасето от бул. „Янко Сакъзов“ до квартал „Красно село“. Индикативната стойност на отсечката е 280 милиона евро. Тя ще осигури връзката с вече функциониращите два метролъча.