Очаква се ръст на абонамента на печатни издания в България, обяви управителят на разпространителската фирма "Артефакт" Станко Йорданов. Според него увеличаването на абонатите ще се случи със
сигурност, ако издателите инвестират повече в маркетинга на продуктите си.
В момента абонаментното разпространение е малко повече от 10% от целия пазар на преса. Годишните продажби на периодични издания в България са около 150 млн. лв. От тях около 18 млн. лв. се реализират
чрез абонамент. Близо 90% от абонатите обаче ползват услугите на държавното дружество "Български пощи". По този начин фирмата държи около 45% от оборота на разпространителския пазар в България,
съобщи Дневник.bg.
"Това поставя "Български пощи" в господстващо положение в сектора, което трябва да бъде прекратено", коментира председателят на Националната асоциация на разпространителите на печатни издания
(НАПРИ)Любен Маджаров.
НАПРИ спечели дело във Върховния административен съд (ВАС) срещу "Български пощи", след като Комисията за защита на конкуренцията преди това глоби с 50 хил. лв. държавното дружество за нелоялното
пазарно поведение. Причината е, че пощите правят абонамента на цени, които са по-ниски от реалната стойност на услугата. Частните разпространители обаче се принудени да се съобразяват с наложените от
монополиста условия, заради което търпят загуби. Самите пощи също са на загуба. Само през 2006 г. дружеството е загубило от абонамента 9.8 млн. лв., като загубите се покриват от други търговски
дейности на фирмата.
На 6 октомври обаче ВАС се произнесе, че абонаментът не е услуга, за която пощите получават субсидия от държавата и затова цената на тази услуга трябва да се формира на пазарни принципи. Съдиите
разпоредиха монополистът да промени начина си на ценообразуване. В каталога за предстоящата абонаментна година обаче цените на пощите отново не са пазарни, твърдят от НАПРИ. Засега не е ясно дали
държавното дружество ще обжалва решението на ВАС пред петчленен състав.