Правителството одобри актуализацията на три национални програми в сферата на средното образование. Заложените в тях цели и приоритети се запазват, съобщи правителствената информационна служба.
В Националната програма “Оптимизация на училищната мрежа” се включва нов модул – „Оптимизиране на вътрешната структура на училищата". Това се прави с цел повишаване ефективността на разходите на училищата чрез оптимизиране на вътрешната им структура. Чрез новия модул се предоставят допълнителни средства за изплащане на обезщетения на персонала за 2008 г. в резултат на намаляване на числеността му поради промяна в структурата и състава и обезщетения при прекратяване на трудовите правоотношения.
Новият модул ще разполага със 17 от общо 67 млн. лв бюджет на цялата програма. За модул „Оптимизиране на училищната мрежа” са осигурени 48 млн. лв., а модул „Рационализиране на мрежата от професионални училища” - 2 млн. лв.
Програмата има за цел да осигури възможност на всяко дете да получи съизмеримо по качество образование, да се създаде мрежа от професионални училища, отговаряща на състоянието на пазара на труда и на социално-икономическия профил на региона, както и да се повиши на ефективността на публичните разходи за образование. На общинско ниво дейностите са насочени към създаването и развитието на средищни училища, които да отговарят на социално-икономическите характеристики на съответната община и изискванията на пазара на труда. На ниво училище действията се насочат към намаляване броя на маломерните и слети паралелки.
Национална програма „Диференцирано заплащане” е насочена към създаване на условия за поетапно въвеждане на допълнително трудово възнаграждение на педагогическите специалисти за постигнати резултати от труда. Общият й бюджет е 56 млн. лв.
Моделът на диференцирано заплащане е разработен от Министерството на образованието и науката със съдействието на Министерството на финансите, Световната банка и социалните партньори. Той включва три стълба:
- Въвеждане на система за определяне на допълнително трудово възнаграждение за постигнати резултати от труда на педагогическите кадри на базата на показатели, определени на национално ниво, и критерии към всеки от тях, приети с решение на педагогическия съвет;
- Въвеждане на система за кариерно развитие на педагогическите кадри в хоризонтален и вертикален план и диференцирана основна заплата за съответното длъжностно ниво в зависимост от знанията, уменията и компетентностите;
- Въвеждане на система за външна оценка на дейността на училището, която да отчита оценка на знанията, уменията и компетентностите на учениците.
Актуализират се и финансовите средства по програма „Квалификация”. Целите и приоритетите на програмата не се променят, а действието й продължава и през 2008 г. Общият бюджет от 3 млн. лв. на програмата се разпределя между модулите „Квалификация на учителите” – 1,7 млн. лв., и „Квалификация на директори” – 1,3 млн. лв.