Проблемът на кампанията за парламентарните избори е не, че имаше черни PR послания, а че те сработиха. Около това становище се обединиха авторите на политическите PR кампании на партиите по време на дискусия на тема: "Black&White PR в българските избори". Българските политици откриват своите качества, очерняйки опонента си, коментира Михаил Михайлов, ръководител на PR кампанията на партия „Лидер". Той изтъкна, че политиците са в голям грях към народа, тъй като за последните 20 години на хората се повтаря, че няма значение какво правиш, а е важно само да пуснеш точната бюлетина и някой ще ти помогне. „Политически дебати нямаше, тъй като политиците нямаха аргументи", коментира и Арман Бабикян, експерт по политически PR.
След последните избори в обществото се появи нагласата, че PR е нещо лошо
„Негативната кампания на БСП накара да излязат крайно ядосани хора", обясни социологът Юрий Асланов. „Смайващо постижение е да гласуват 70 и повече процента от реално живеещите тук хора". Негативната кампания изигра своята роля за активиране на избирателите на БСП, но накара и другите избиратели да излязат и да гласуват.
„Аз лично никога не съм вярвал, че БСП ще съумее да събере 750 хил. гласа", изтъкна още социологът и допълни, че без тази кампания „партията щеше да умре".
Интересно, но най-изненадани от изборните резултати останаха като че ли тези, които спечелиха изборите, коментира още Михаил Михайлов. „Те през цялото време искаха да получат 120 и повече депутатски места, а когато получиха 116 - останаха потресени". Михайлов изтъкна още, че това са били най-манипулираните и нечестни избори за последните 20 години. Всички обаче сега дискутират ролята на черния PR в тази кампания, рапърът, който ще влезе в парламента и т.н. "PR кампаниите се оказаха параван за машинациите на тези избори", допълни Михайлов.
„Първият добър извод от тези избори е, че хората разбраха, че гласът им струва нещо", смята директорът на пресцентъра на НДСВ Людмила Виденова. Социологическите прогнози от последните дни, които показваха малки разлики между БСП и ГЕРБ, изплашиха хората и те излязоха да гласуват, смята тя. Голямата избирателна активност обаче остави множество партии с традиции извън парламента, сред които НДСВ, ВМРО и други, допълни Асланов. „НДСВ беше големият губещ на тези избори. Но само нашият лидер излезе и си подаде оставката", потвърди Виденова.
Освен загубата на партии с традиции, имаме връщане към двуполюсния модел. „Изгубихме центъра, тъй като ДПС не е автентичният център", коментира още експертът.
Тя припомни, че само НДСВ е водела изцяло позитивна PR кампания. Всъщност тези избори показаха, че нито само негативна, нито само позитивна кампания носи успех на изборите. Трябва да се търси балансът, допълниха експертите.
„Кампанията не печели изборите, а може да ги загуби", заключи Найо Тицин, PR експерт на „Синята коалиция". Той призна, че към него е имало натиск да изготви негативна кампания в отговори на нападките към „Синята коалиция". Обяснявах, че целта на кампанията е именно да бъде отговорено и да се въвлече опонентът в дебрите на черния PR, коментира той. „Едва, когато изготвих един примерен клип, политиците се убедиха, че не трябва да отговаряме на тези нападки", допълни Тицин.