Промените в икономиката и производствените капацитети през последните две десетилетия значително са повлияли на търсенето и дистрибуцията в автомобилния сектор в глобален мащаб. Към 2015 г. на Китай се дължи около 30% от увеличението на продажбите на автомобили по света, което представлява 400% ръст за по-малко от 10 години. През същия период, производството в Европа е спаднало наполовина - от 43% на 21%, предимно в западната част от континента. Държавите, засегнати в най-голяма степен са Италия, Франция и Белгия. Обединеното Кралство и Испания също са в групата, като само в Германия не се наблюдава сериозно низходящо изменение в производствените обеми, става ясно от последното проучване на Colliers.
„Автомобилното производство се е увеличило в ЦИЕ, като Словакия, Чехия и Румъния са сред най-бързо развиващите се пазари. Този растеж е предизвикан в голяма степен от пренасочването на дейност от Западна Европа, поради по-ниски разходи за труд, държавна помощ и инфраструктурни подобрения в ЦИЕ“, посочва Карел Странски, директор корпоративни решения в Colliers.
Перспективата
Проучването показва, че 80% от новите заводи за автомобили през последните 5 години изобщо не се намират в Европа. В момента 36% от новостроящите се такива на европейски компании са в Азия, а 27% в Северна Америка.
„През последните 5 години фокусът на европейските автомобилни компании се измества от Европа, предимно от западната й част, към други световни пазари. Това ще принуди производителите да направят оптимизации и да намалят разходите си чрез реорганизация по веригата на доставки. Пазарите в ЦИЕ и тези в съседство, като например Турция, изглеждат по-добре подготвени да посрещнат структурните промени в търсенето и предлагането. Те ще продължат да привличат инвестиции от автомобилната индустрия поради локацията си и ниските разходи за труд, водещи до ограничаване на производствените разходи и по-добри възможности за обслужване на европейските и други пазари“, обяснява Странски.
Спад в продажбите на автомобили
Демографските промени, продължаващата урбанизация, споделеното пътуване – всичко това ще доведе до спад в продажбите на автомобили в Европа. Ново търсене ще се генерира основно за еко автомобили, в резултат на повишаването на екологичната култура на купувачите и покровителството на европейските законодатели в тази сфера.
В по-зрелите пазари предизвикателствата пред автомобилната индустрия ще се изразяват не толкова в продажбата на коли, колкото в предоставянето на услуги. За началото на тази тенденция говори интересът на някои компании към създаването и развиването на услуги за споделено пътуване - BMW DriveNow, Mercedes Car2Go и Ford GoDrive.