Моделът за борба с нелоялните търговски практики чрез промени в Закона за защита на конкуренцията (ЗЗК) е рисков и може да навреди на българския пазар. Това сочи доклад на Световната банка наречен „В отговор на нелоялните търговски практики в България“.
В документа се казва, че проектопромените в Закона могат да доведат до несигурност на пазара, да претоварят Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) и да са вредни, вместо градивни.
Предложеният модел от група депутати от БСП и ДПС (известен като Законът Нинова-Гечев) включва и въвеждането на понятието „значителна пазарна сила“. Според експертите на Световната банка обаче това е не само уникален подход в Европа, но е и много вероятно значително да затрудни КЗК от гледна точка на капацитет и ресурси.
Документът представя опита на страни като Чехия, Унгария и Италия в прилагането на „по стриктни правила за защита на по-слабите „играчи“ на пазара, въведени в рамките на конкурентните им законодателства”. Общото между опита на тези страни е, че подходът е бил многократно изменян след няколко години на прилагане на мерките.
В доклада е посочено, че правителството по-скоро разглежда нелоялните търговски практики като проблематика в областта на политиките на конкуренцията. „В противовес, въпросните практики могат да бъдат разгледани като проблематика на търговското право, на секторното регулиране или бизнес поведението, както е в други държави-членки на Европейския съюз”.
Въз основа на анализа експертите на Световната банка предлагат шест варианта за борба с нелоялните търговски практики, които са „по-уместни” от мерките, предвидени в проектозакона. Сред тях са използването на търговското законодателство и съда, британският модел с Кодекс за поведение и приемане на национално законодателство в съответствие с разглежданите правила на ниво Европейски съюз относно нелоялни търговски практики.
Най-приложим и ефективен вариант за България за справяне с нелоялните търговски практики според Световната банка е използването на търговските съдилища. В анализа се казва „...търговското право е предназначено точно за спорове между страни по нарушаване на договор или непочтени търговски взаимоотношения“.
„За сравнение, конкурентната политика е насочена преди всичко към мерки спрямо поведения, които влияят на целия пазар – а не на няколко пазарни участници....Освен това, прилагането на мерки, съгласно конкурентната политика, се основава на доказателства за нанесена вреда на потребител или на цялостното икономическо благосъстояние”, се казва още в официалния документ.
След публикуването на доклада изпълнителният директор Сдружението за модерна търговия Йордан Матеев заяви: „Изводите на експертите на Световната банка до голяма степен съвпадат с нашето становище, че предложените промени в ЗЗК са рискови и могат да доведат до много негативни последици за българския пазар. Според нас те ще доведат до повишаване на цените на стоките за българските потребители и ще навредят силно на малките и средните български производители.”