Снимка: БНР
България ще предложи на Европейската комисия да стартира обявяването на криза на пазара на автомобилни превози у нас. Причината е, че в момента на пазара има твърде много фирми, които извършват автомобилни превози, а в същото време работата за тях намалява.
Кризата трябва да бъде обявена най-късно до края на месец юни. За да стане факт тя обаче и да спре регистрацията на нови автомобилни превозвачи у нас, Европейската комисия трябва да приеме заключенията в изготвения от ИА "Автомобилна администрация" доклад.
Според данните в доклада извършената работа от един товарен автомобил през 2008 г. е намаляла с 20% в сравнение с 2007 г. Освен това общият оборот на транспортните фирми е намалял с около 33% през първото тримесечие на 2009 г. в сравнение със същия период на миналата година.
През месец юли 2008 г. е започнало трайно намаление на броя на излезлите от страната товарни превозни средства. В края на годината това намаление е било от поръдъка на 26%.
Най-драстично обаче е намалението в броя на влезлите в страната български превозни средства. През декември то е било около 26%, а в края на януари то е достигнало 41%.
Като пример за свръхпредлагането на пазара на автомобилните превози у нас министърът на траспорта Петър Мутафчиев посочи факта, че в края на декември 2006 г. у нас са били регистрирани 2962 фирми, които са се занимавали с тази дейности. Към февруари месец 2009 г. техният брой е достигнал 6012.
Обявяването на криза ще има положителен ефект. Най-малкото, защото след като премине крзата, пазарът ще бъде готов да поеме увеличаването на броя на товарите, който се очаква да настъпи с преминаването на икономическата криза, обясни още транспортният министър. Той добави, че след кризата ще оцелеят само фирмите, които са финансово стабилни.
Надявам се да бъде обявена криза на пазара на автомобилните превози. Това ще може поне малко да отрегулира състоянието на автомобилния бранш у нас, коментира от своя страна председателят на Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт Миролюб Столарски. Той прогнозира, че кризата ще бъде „преживяна" не от големите фирми, а от „малките фирми, които имат по един камион и един шофьор".
Проблемите в автомобилния бранш не могат да бъдат решени само с обявяване на криза. Това е само „част от картината". Друга част от необходимите мерки за излизане от сегашното положение трябва да бъдат приети от правителството. В това число се намаление на акцизите на горивата, коментира още Столарски специално за Econ.bg. Той допълни, че за последната година в бранша не се е променило нищо и изрази надежда, че отношенията между автомобилните превозвачи и следващото правителство ще бъдат по-добри.