Високите наемни нива в първите молове в София могат да изиграят лоша шега на мениджмънта и да накарат търговците да потърсят по-изгодни локации за развитие на бизнеса си. Това е показала проверка на вестник „Класа" в големите шопинг центрове.
Вчера около 25 магазина затвориха врати за няколко часа в знак на протест срещу скъпите наеми в City Center Sofia. По думите на собствениците средната стойност на наемите е 70-80 евро на кв. м, като за някои магазини достигат до 130 евро на кв. м.
Освен кризата новите молове привличат наемателите си с около 2 пъти по-ниски цени за наем, коментираха още стачкуващите магазинери в City Center Sofia. В момента постоянно затворените магазини в столичния мол са около 10, като само през миналата седмица два обекта са преустановили дейността си. Голяма част от посетителите на първите два големи търговски центъра в София идват предимно с цел покупка или консумация на храна.
Дори кината отбелязват спад в посещаемостта заради по-голямата конкуренция в сегмента. Клиентите на магазините за дрехи в старите молове са намалели на места почти двойно, оплакаха се продавачки, като много от тях предпочитат да преустановят дейността си и да платят неустойка, отколкото да работят на загуба.
Единствените търговци, чиито обекти са незасегнати от икономическата стагнация и са запазили относително силни позиции, са тези на скъпи бижута, козметика и аксесоари. Една от причините за това са специфичните клиенти, които трудно биха се впуснали в изграждане на доверие в друга марка или други консултанти, особено ако става въпрос за продукт в луксозния ценови сегмент, обясниха от луксозните магазини.
От друга страна, в двата нови мола бъдещето изглежда много по-розово. След като първоначалният шум и буквално морето от посетители в първите дни на откриването им утихнаха, започна да се наблюдава интересна тенденция. The Mall е почти винаги пълен през седмицата, като през уикенда се пръска по шевовете от посетители. Непосредствената близост до големи офис сгради е нестихващ източник на клиенти за търговците. „Магазинът на Technopolis е най-посещаваният в сравнение с всеки друг обект на веригата за техника. Явно хората обичат моловете и се надяват да открият всичко необходимо там", коментираха от компанията.
Макар посетителите на двата нови мола да са в пъти повече, отколкото тези на старите, те се насочват към по-ниския ценови сегмент дори и в храненето. Магазините, предлагащи по-луксозни стоки там, привличат единствено погледите на минувачите с лъскавите си витрини. Поради финансовите затруднения на средностатистическия българин той все още не прекрачва уверено прага на по-скъпите търговски обекти.
Тази седмица Serdika Center отчете 1 млн. посетители от откриването си на 16 март до сега. От The Mall и Sofia Outlet Center коментираха, че резултатите им също са добри, но не конкретизираха точни цифри.