Големи търговски вериги, които планираха догодина да отварят нови магазини, сега преразглеждат намеренията си, показва проверка на в."Дневник". Макар все още слабо доловими, сигналите за намаляване
на покупателната способност и за спад в потреблението ги карат да оставят набелязаните стъпки за развитие на бизнеса си за момента, в който световната финансова криза ще започне да заглъхва.
Докато търговците прекрояват инвестиционните си програми, доставчици започнаха по-често да искат стоката да им се плаща веднага. Колкото до потребителите, очакванията за финансовите им възможности
стават по-мрачни .
Търговците смятат, че първите ефекти от свиването на потреблението ще се усетят още през ноември и декември, когато е обичайното голямо коледно пазаруване. За разлика от последните две-три години,
когато отбелязваха увеличение на оборотите в пъти, сега имат доста по-скромни предвиждания. Данните за 50% ръст на продажбите на компютри, 30% на плазмени телевизори и удвояване на потреблението на
френски сирена ще останат носталгия, каза с тъжна усмивка представител на търговска верига.
Увеличаващите се лихви по кредитите и инфлацията, съчетани с очакваното скромно нарастване на заплатите, ще увеличат дела на разходите в домакинските бюджети, смятат финансовите анализатори. Очаква
се ценово пренастройване на потребителите, най-силно ще се ограничи търсенето на стоки, които не са от първа необходимост, коментира инвестиционният консултант Георги Български.
Според Цветослав Цачев, ръководител "Анализи" в инвестиционния посредник "Елана трейдинг", пониженото търсене ще доведе до намаляване на цените на хранителните стоки и ще ограничи купуването на
луксозни продукти. Той очаква това да се почувства най-остро през зимата заради по-високите разходи за отопление.
При сегашната ситуация не само ние обмисляме да забавим предварително планираното разрастване и програмата за модернизиране на обектите, така ще постъпят и другите колеги, казаха от една от
търговските вериги, пожелали да останат неназовани.
До момента пазарът в България беше прекалено оптимистичен и ще настъпи отрезвяване, коментира Стефан Косев, консултант на "Пикадили". "Засега не усещаме спад на продажбите, а напротив - на плюс сме в
сравнение с миналата година. Въпреки това очакваме следващите месеци със свито сърце", каза собственикът на "Елемаг" Божидар Петракиев. "До момента сме позиционирани във високия сегмент и клиентите
ни последни ще си правят сметката на парите. Но отваряме магазини и извън София и ни е трудно да прогнозираме как ще се развиват продажбите там", добави той.
От германската верига "Лидл", която вече започна да строи магазини у нас, засега не променят нищо в инвестиционната си политика. Ние сме дискаунт верига (за стоки на ниски цени) и може да работим и в
трудни, и в лесни от икономическа гледна точка времена, коментира мениджърът на дружеството Милена Драгийска. По думите й зависи как компаниите са решили да се справят с кризата на глобално ниво и
оттам ще дойде решението за бъдещето им в България.
Още е рано да го усетим, но, разбира се, очакваме забавяне на потреблението, каза мениджърът на веригата за техника "Технополис" Божидар Колев. Най-вероятно потреблението ще бъде насочено към
масовите продукти, обясни той. Може да се очаква, че ще отслабне делът на покупките на кредит.
Затруднения изпитват участниците от другата страна на търговията - доставчиците. По данни на веригите при тях все по-често пристигат писма, в които производителите и вносителите предлагат бонус при
незабавно или предварително плащане. Така те се опитват да си осигурят оборотни средства. "Заради тежката икономическа ситуация и несигурността в доставките и плащанията бихме искали да обсъдим
възможността за "Бонус за незабавно плащане при доставка", гласи едно такова предложение.