В официалния вестник на Европейския съюз вече е оповестен конкурсът за търсене на концесионер на летище "София". От обявата се разбира, че прогнозната оценка на концесията е близо 4 млрд. евро. без ДДС.
Към кандидатите, както вече е известно, е заложено изискване освен да се предоставят съответните услуги на летището, но и да изградят трети терминал. За това е определен срок - до десетата година от началото на концесията. Целият й срок е 420 месеца или 35 години.
Това е поредният опит за концесиониране на летището като целта на управляващите е да поискат по-голямата част от очакваното концесионно възнаграждение в аванс и с него да покрият дълговете на БДЖ, които междувременно се изплащат с възмездни трансфери от бюджета.
Сред поставените пред канидадите изисквания е това да оперират поне едно международно летище, което обслужва над 10 млн. пътници годишно, активите им за последните три години да са поне на стойност 200 млн. евро и да имат опит при финансиране на голям инфраструктурен обект - за над 400 млн. евро.
Оферти се приемат до 22 октомври.
През 2017 г. броят на пътниците се е увеличил с 30.3%, като точната им бройка е 6 490 096 души. Ръстът е очакван, след като на летище София започна работа нискотарифната авиокомпания "Райънер", а конкурентът й "Уизер" продължи да разширява летателната си програма.
Тези именно ръстове и случаите на изпуснали полетите си хора заради малкия капацитет на летището при проверка на пътниците налага нуждата от нов терминал.
Разпределението на пътниците през 2017 г. по терминали е 64% в полза на терминал 2 и 36%, преминали през стария терминал на аерогарата. Голяма роля за това съотношение има Ryanair, която ползва новия терминал.