Изпълнителният директор на италианската автомобилна компания Fiat Серджо Маркионе е прекарал четири години от живота си в преследване на потенциалното сливане между управляваната от него компания и Chrysler Group. В края на миналата седмица стана ясно, че Chrysler планира да започне първично публично предлагане (Initial Public Offering - IPO) в началото на 2014 г. Маркионе ще направи всичко, което е по силите му за да избегне IPO-то да се осъществи и то до голяма степен може да се окаже блъф, коментират от "Блумбърг".
Крайната цел е да се използва процеса, за да се сключи сделка с организацията, занимаваща се със здравеопазване Veba, която е другия основен собственик на акциите на Chrysler. Това съобщиха двама неназовани източника на агенцията.
Fiat е мажоритарен акционер и притежава 58,5% от акциите на Chrysler, като прояви желанието да закупи останалия дял, който е на Veba. От последната оценяват своите акции в Chrysler на цена, която е най-малко с 1 млрд. долара повече от това, което Fiat предлага да плати.
IPO-то има за цел да определи пазарната цена на акциите и да принуди Veba да се върне обратно на масата за преговори. В случай, че този план се провали Маркионе все още има предварително споразумение да плати 6 млрд. долара за акциите на Veba.
Ако IPO-то определи по-висока пазарна цена стойност от това, Маркионе може да упражни опцията на споразумението и да закупи акциите по фиксирана цена. Ако инвеститорите посочат, че книжата са с
по-малка стойност от тази по споразумението, Маркионе само трябва да предложи по-голяма от пазарната оценка за да поеме контрола над Chrysler.
"Маркионе ще се свърже с Veba веднага, след като цената бъде определена. Особено имайки предвид, че залогът е 6 млрд. долара", заяви Филип Хоучойс, анализатор в UBS в Лондон.
"Аз не бих подценил способността на Маркионе да постигне целта си. Свидетели сме на странна ситуация, в която той е този, който ще пусне IPO-то на пазара и същевременно отново той е потенциален купувач на акциите по това IPO", каза Джордж Галиерс, анализатор в ISI Group в Лондон.
Fiat отчете загуба в размер на 1,04 млрд. евро през 2012 г. Италианската компания чувствително понижи своята конкурентоспособност в Европа. Пазарният дял на компанията в региона спадна до 6,2% през август спрямо 6,5% през същия месец година по-рано.
"Fiat наистина се нуждае от паричния поток, генериран от Chrysler за да възроди марката Alfa Romeo и да я превърне в престижна, генерираща печалба за цялата група. Без Chrysler Маркионе никога няма да намери достатъчно ресурси за това начинание", каза Джузепе Берта, професор в университета в Милано.