ПРАВИЛНИК ЗА СТРУКТУРАТА, ДЕЙНОСТТА И ОРГАНИЗАЦИЯТА НА РАБОТА НА АГЕНЦИЯ "ПЪТНА ИНФРАСТРУКТУРА"

Приет с ПМС № 295 от 10.12.2009 г.
Обн. ДВ. бр.100 от 16 Декември 2009г.

Глава първа.
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ

Чл. 1. С правилника се уреждат структурата, организацията, редът на дейност и числеността на персонала на Агенция "Пътна инфраструктура", наричана по-нататък "агенцията".

 

Чл. 2. (1) Агенцията е юридическо лице - второстепенен разпоредител с бюджетни кредити към министъра на регионалното развитие и благоустройството.

(2) Агенцията е със седалище София и с адрес: бул. Македония 3.

(3) Разпоредбите на Закона за администрацията не се прилагат по отношение на структурата и длъжностите в агенцията съгласно чл. 21д, ал. 1 от Закона за пътищата.

 

Чл. 3. Агенцията осъществява своята дейност в интерес на обществото и в съответствие с Конституцията, международните договори и другите нормативни актове при спазване принципите на законност, предвидимост, публичност и прозрачност, достъпност, отговорност и отчетност, ефективност, субординация и координация, обективност и безпристрастност.

 

Чл. 4. (1) Агенцията се състои от централна и специализирана администрация.

(2) Общата численост на служителите в агенцията и разпределението на числеността на персонала в централната и специализираната администрация са определени в приложението.

 

Чл. 5. (1) Централната администрация е организирана в дирекции.

(2) Специализираната администрация включва специализираните звена - 27 областни пътни управления и Централен институт на пътните технологии, национални и европейски норми и стандарти.

 

Чл. 6. (1) Източниците на финансиране на агенцията са:

1. субсидии от държавния бюджет и трансфери, предвиждани ежегодно със закона за държавния бюджет на Република България за съответната година;

2. такси по чл. 10 и чл. 18, ал. 3, т. 1 от Закона за пътищата;

3. лихви;

4. дарения, помощи и други привлечени средства от местни и чуждестранни физически и юридически лица;

5. приходи от лабораторни услуги, от извършени експертизи и от други административни услуги, предоставяни от агенцията;

6. средства от Европейския съюз и от международни организации;

7. наеми от имущество;

8. други приходи, определени със закон или с акт на Министерския съвет.

(2) Средствата по ал. 1 се разходват за:

1. изграждане на нова пътна инфраструктура;

2. експлоатация, поддържане, ремонт и реконструкция на републиканските пътища;

3. административно-стопански и други разходи, свързани с дейността на агенцията.

 

Глава втора.
УПРАВЛЕНИЕ НА АГЕНЦИЯТА

Чл. 7. Агенцията се ръководи от управителен съвет.

 

Чл. 8. (1) Управителният съвет се състои от председател и двама членове.

(2) Управителният съвет е колегиален орган по чл. 19, ал. 4 от Закона за администрацията.

 

Чл. 9. (1) За председател и член на управителния съвет на агенцията може да бъде назначено лице, което отговаря на изискванията на чл. 21б, ал. 1 от Закона за пътищата и има подходяща квалификация и професионален опит в областта на управлението, планирането, изграждането и поддържането на пътната инфраструктура или в управлението на публични и корпоративни структури.

(2) Договорите с председателя и с членовете на управителния съвет се сключват, изменят се и се прекратяват от министъра на регионалното развитие и благоустройството.

 

Чл. 10. (1) Управителният съвет на агенцията взема решения за:

1. организиране разпределението и разходването на средствата за изпълнение на дейностите по планирането, изграждането, управлението и поддържането на републиканските пътища;

2. приемане проекта на бюджет на агенцията;

3. извършване на разпоредителни сделки или отдаване под наем на имоти и вещи - държавна собственост, предоставени за управление на агенцията;

4. предложения до министъра на регионалното развитие и благоустройството за промени в списъка на републиканските пътища;

5. предложения за проекти на нормативни актове, уреждащи управлението, проектирането, строителството и поддържането на пътища;

6. одобряване на технически спецификации, технически указания и методически документи, свързани с изграждането, управлението, експлоатацията и поддържането на пътищата;

7. възлагане на обществени поръчки за проектиране, строителство, ремонт и поддържане на републиканските пътища, както и за управление на проекти, научно-приложни изследвания и консултации, свързани с управлението на пътищата;

8. изработване проекти на решения за откриване на процедури за предоставяне на концесия, на обосновка, на обявление, на документация за участие и на договори за концесии на републикански пътища;

9. разработване проект на стратегия за развитие на пътната инфраструктура в съответствие с държавната политика;

10. управление на републиканските пътища в съответствие с нормативните актове, стратегията за развитие на пътната инфраструктура и средносрочните оперативни програми;

11. проучване, анализиране и прогнозиране развитието на автомобилното движение по републиканските пътища;

12. изпълнение на проекти, финансирани със средства от Европейския съюз и от други програми;

13. сключване на оперативни споразумения с управляващите органи по Кохезионния фонд (Регламент 1164/94), Оперативна програма "Транспорт" и Оперативна програма "Регионално развитие", договори за получаване на безвъзмездна финансова помощ, както и други договори и споразумения, необходими за дейността на агенцията;

14. организиране и контролиране изпълнението на бюджета на агенцията;

15. представяне на проектни предложения пред съответните договарящи органи за сключване на договори за получаване на безвъзмездна финансова помощ и организиране на изпълнението и оперативния им контрол;

16. съгласуване на проекти и устройствени планове за изграждане на местни пътища;

17. съгласуване на инвестиционни проекти, свързани с републиканските пътища, включително за изграждане на пътни връзки с тях, както и проекти, които налагат изместване на пътя или при реализацията на които се изискват допълнителни мерки за безопасност на движението по републиканските пътища;

18. издаване на разрешения за специално ползване на републиканските пътища;

19. осъществяване на дейността по контрола над превозните средства по отношение на габарити, общо тегло и осово натоварване с оглед правилната експлоатация на пътищата и предпазването им от разрушаване и събирането на такси при превишаване на допустимите стойности;

20. делегиране правомощия на ръководителите на специализирани звена в случаите, предвидени в нормативен акт;

21. определяне на ръководителите и екипите за подготовка на инфраструктурни проекти, изпълнявани от агенцията;

22. издаване на удостоверения за регистрация на лицата, извършващи пътна помощ, в случаите на упълномощаване от министъра на регионалното развитие и благоустройството по чл. 148в, ал. 2 от Закона за движението по пътищата;

23. издаване на общи и индивидуални административни актове;

24. определяне на длъжностните лица, които да съставят актове за установяване на административни нарушения по републиканските пътища, предвидени в глава осма "Административнонаказателни разпоредби" от Закона за пътищата;

25. издаване на наказателни постановления или оправомощаване на длъжностни лица от агенцията да издават наказателни постановления по реда на глава осма "Административнонаказателни разпоредби" от Закона за пътищата;

26. изготвяне, приемане и предоставяне на министъра на регионалното развитие и благоустройството ежегодно до 31 март на годишен отчет за дейността на агенцията за предходната година;

27. определяне функциите на Експертния технико-икономически съвет като държавно-обществен орган в областта на пътищата и състава на участниците в този съвет.

(2) С решение управителният съвет може да възложи на член на управителния съвет следните функции и задачи:

1. да разрешава отпуски и да командирова служителите в централната администрация на агенцията, както и директорите на специализираните звена;

2. да подписва удостоверителни документи, свързани с пенсиониране на служители;

3. да разпределя входящата кореспонденция;

4. да подписва изходящата кореспонденция с изключение на документи, свързани с въпроси, които са от изключителната компетентност на председателя на управителния съвет или на управителния съвет;

5. други функции и задачи по ръководството и управлението на агенцията, доколкото не противоречи на нормативен акт.

(3) Управителният съвет участва в разработването и изпълнението на международни договори във връзка с изграждането, поддържането и ползването на пътищата, включително в преговори за държавни заеми и държавно гарантирани заеми за развитие на пътната инфраструктура.

(4) Управителният съвет взема и други решения, свързани с оперативното ръководство и дейността на агенцията.

(5) Управителният съвет взема решения с мнозинство от неговите членове.

(6) Правилата за работата на управителния съвет се одобряват от министъра на регионалното развитие и благоустройството по предложение на управителния съвет.

 

Чл. 11. (1) Агенцията се представлява от председателя на управителния съвет.

(2) Председателят на управителния съвет на агенцията:

1. организира дейността на агенцията;

2. сключва, изменя и прекратява трудовите договори с лицата, работещи в централната администрация, и с ръководителите в специализираната администрация;

3. може да упълномощава ръководителите на специализирани звена да сключват, изменят и прекратяват трудовите договори със служителите в тези звена в съответствие с утвърдените разписания на длъжностите, както и да налагат дисциплинарни наказания;

4. сключва договорите за обществени поръчки за проектиране, строителство, ремонт и поддържане на републиканските пътища, както и за управление на проекти, научно-приложни изследвания и консултации, свързани с управлението на пътищата, след решение на управителния съвет;

5. сключва концесионните договори за републикански пътища и представлява концедента по тях, включително като извършва контрола по изпълнението на концесионните договори;

6. сключва оперативни споразумения с ръководителите на управляващите органи по Кохезионния фонд (Регламент 1164/94), Оперативна програма "Транспорт" и Оперативна програма "Регионално развитие" за изпълнение на проекти, финансирани от Кохезионния фонд и от Европейския фонд за регионално развитие на Европейския съюз, договори за получаване на безвъзмездна финансова помощ, както и други договори и споразумения, необходими за дейността на агенцията, след решение на управителния съвет;

7. организира и привежда в изпълнение решенията на управителния съвет;

8. решава други въпроси, предвидени в нормативен акт, които не са от изключителната компетентност на управителния съвет.

 

Чл. 12. При отсъствие на председателя или на някой от другите членове на управителния съвет неговите правомощия за всеки конкретен случай се упражняват от лице, определено от министъра на регионалното развитие и благоустройството.

 

Чл. 13. (1) Помощен орган на агенцията е Експертният технико-икономически съвет, който разглежда, приема и предлага на управителния съвет за утвърждаване разработки и проекти за изграждане, ремонт и поддържане на републиканските пътища.

(2) Експертният технико-икономически съвет изпълнява функциите на държавно-обществен орган в областта на пътищата в случаите, определени с решение на управителния съвет на агенцията.

(3) Управителният съвет на агенцията определя с решение състава на Експертния технико-икономически съвет измежду служителите на агенцията. На заседанията могат да бъдат канени изтъкнати специалисти в областта на пътното дело.

 

Глава трета.
СТРУКТУРА, ФУНКЦИИ И ОРГАНИЗАЦИЯ НА РАБОТАТА НА АГЕНЦИЯТА

Раздел I.
Общи положения

Чл. 14. (1) Министърът на регионалното развитие и благоустройството утвърждава по предложение на управителния съвет числеността на персонала на дирекциите в централната администрация.

(2) При спазване на утвърдената численост по ал. 1 управителният съвет утвърждава длъжностното разписание на агенцията.

(3) Въз основа на утвърденото длъжностно разписание и трудовите договори се изготвя поименно разписание на длъжностите, което се утвърждава от управителния съвет. Поименното разписание на длъжностите включва числеността на дирекциите, отделите, секторите и специализираните звена на агенцията, имената на лицата, които заемат конкретната длъжност, незаетите длъжности, началната и максималната индивидуална заплата за длъжността.

 

Раздел II.
Централна администрация

Чл. 15. Централната администрация на агенцията се състои от:

1. дирекция "Вътрешен одит";

2. дирекция "Международна дейност, пресцентър и обществена информация";

3. дирекция "Правна, отчуждаване и управление на собствеността";

4. дирекция "Бюджет, финанси и разплащания по проекти";

5. дирекция "Управление на проекти, финансирани с кредитни и бюджетни инвестиции";

6. дирекция "Инвестиционно проектиране, технически норми и правила";

7. дирекция "Експлоатация и поддържане на републиканската пътна мрежа";

8. дирекция "Изпълнение на проекти по Оперативна програма "Регионално развитие" и по програмите за териториално сътрудничество на Европейския съюз";

9. дирекция "Изпълнение на проекти по Оперативна програма "Транспорт" и Кохезионния фонд";

10. дирекция "Обществени поръчки и публично-частно партньорство";

11. дирекция "Анализ на риска и оперативен контрол";

12. дирекция "Пътни такси и разрешения за специално ползване на пътищата";

13. дирекция "Административно-информационно обслужване".

 

Чл. 16. (1) Дирекция "Вътрешен одит" е на пряко подчинение на управителния съвет и осъществява вътрешен одит по Закона за вътрешния одит в публичния сектор.

(2) Дирекция "Вътрешен одит" осъществява дейността по вътрешен одит на всички структури, програми, дейности и процеси в агенцията, включително по европейски фондове и програми и по международни проекти.

(3) Дирекция "Вътрешен одит":

1. планира, извършва и докладва дейността по вътрешен одит в съответствие с изискванията на Закона за вътрешния одит в публичния сектор, Стандартите за вътрешен одит, Етичния кодекс на вътрешните одитори, статута на звеното за вътрешен одит и утвърдената от министъра на финансите методология за вътрешен одит в публичния сектор;

2. изготвя на базата на оценка на риска тригодишен стратегически план и годишен план за дейността си, които се утвърждават с решение на управителния съвет. Стратегическият и годишният план за дейността по вътрешен одит на агенцията се обсъждат предварително с Министерството на регионалното развитие и благоустройството;

3. изготвя одитен план за всеки одитен ангажимент, който съдържа обхват, цели, времетраене и разпределение на ресурсите за изпълнение на ангажимента, одитния подход и техники, вида и обема на проверките;

4. представя на управителния съвет независима и обективна оценка за състоянието на одитираните системи за финансово управление и контрол;

5. оценява адекватността и ефективността на процесите за идентифициране, оценяване и управление на риска, въведени от управителния съвет;

6. проверява и оценява: съответствието на дейностите със законодателството, с вътрешните актове и договори; надеждността и всеобхватността на финансовата и оперативната информация; създадената организация по опазване на активите и информацията; ефективността, ефикасността и икономичността на дейностите; изпълнението на задачите, договорите, поетите ангажименти и постигането на целите;

7. консултира управителния съвет по негово искане, като дава съвети, мнение, обучение и други с цел да се подобрят процесите на оперативен контрол и управление на риска, без да поема управленска отговорност за това;

8. докладва и обсъжда с управителния съвет, с ръководителите на структурите, чиято дейност е одитирана, резултатите от всеки извършен одитен ангажимент, дадените препоръки и предприетите действия и представя одитен доклад; одитният доклад се изпраща на Министерството на регионалното развитие и благоустройството;

9. дава препоръки в одитните доклади за подобряване на адекватността и ефективността на системите за финансово управление и контрол, подпомага управителния съвет при изготвянето на план за действие и извършва проверки за проследяване изпълнението на препоръките;

10. изготвя и представя на управителния съвет и на Министерството на регионалното развитие и благоустройството годишен доклад за дейността по вътрешен одит и оценка на адекватността и ефективността на системите за финансово управление и контрол;

11. осигурява повишаването на професионалната квалификация на вътрешните одитори и осъществява контакти с другите звена за вътрешен одит от организациите от публичния сектор с цел обмяна на добри практики.

 

Чл. 17. Дирекция "Международна дейност, пресцентър и обществена информация":

1. осъществява и поддържа контакти с международни организации и институции в областта на пътната инфраструктура;

2. осигурява дейността по международно сътрудничество, извършва преводи, изготвя становища, подготвя материали и води международна кореспонденция;

3. подготвя предварителни анализи, предоставя информация и отговаря за актуални инициативи и дейности, засягащи изпълнението на проекти в областта на пътната инфраструктура по международни инициативи и програми;

4. организира осъществяването на срещи на агенцията с чуждестранни партньори по споразумения, договори и програми от международен характер по разпореждане на председателя на управителния съвет;

5. съдейства на другите дирекции при осъществяване на кореспонденцията с международните финансови институции;

6. подпомага управителния съвет при изпълнението на функциите на държавна пътна администрация и координира участието на агенцията в международни пътни организации;

7. осъществява протоколното обслужване на агенцията;

8. събира, съхранява и предоставя информация по международни инициативи и програми;

9. осъществява и осигурява за нуждите на агенцията писмени и симултанни преводи от чужд език на български език и обратно;

10. разработва и осъществява политиката по връзки с обществеността на агенцията и програмата за обществено информиране;

11. прилага и развива утвърдените от управителния съвет политики по прилагане на насоките за осъществяване на мерките за информация и публичност по директивите за проекти, финансирани от европейските фондове;

12. организира и осигурява публичните изяви на управителния съвет;

13. осъществява ежедневния преглед на печата и електронните медии относно дейността на агенцията и извършва анализ на информацията;

14. осъществява ежедневния контакт с медиите и обществеността и достъпа до обществена информация на агенцията;

15. съвместно с дирекция "Административно-информационно обслужване" отговаря за актуализацията на структурата и информацията на интернет страницата на агенцията и организира администрирането й;

16. ръководи, контролира и координира организирането на срещи, семинари и конференции и посещения, свързани с връзките с обществеността на агенцията;

17. проучва и анализира общественото мнение относно дейността на агенцията;

18. методически подпомага и координира специализираните звена в областта на връзките с обществеността;

19. осигурява текуща информация на гражданите, обществените организации и учрежденията относно състоянието на пътищата, трафика и интензитета на движение, главните и обходните маршрути, организацията на движението при кризи, бедствия и аварии и при утежнени метеорологични условия;

20. въвежда системи за онлайн информация на водачите на моторни превозни средства по пътищата;

21. организира публичност на програмите и проектите на агенцията за строителство, ремонт и поддържане на пътищата, за концесиите, за процедурите за възлагане на обществени поръчки и за оперативната дейност по изпълнението и реализацията на текущите проекти;

22. организира, отговаря и контролира предоставянето на обществена информация при условията и по реда на Закона за достъп до обществена информация.

 

Чл. 18. Дирекция "Правна, отчуждаване и управление на собствеността":

1. оказва правна помощ на управителния съвет, на централната и специализираната администрация на агенцията за законосъобразното осъществяване на техните функции;

2. изготвя правни становища и документи, свързани с правните проблеми по изпълнението на проекти и програми, финансирани със средства от европейските фондове, от държавни инвестиционни заеми и от държавния бюджет;

3. участва в подготвителните действия за предоставяне на концесии за републикански пътища;

4. разглежда и дава становища по правните анализи във връзка с изпълнението на проекти и програми;

5. съгласува проектите на договори, по които агенцията е страна;

6. оказва правно съдействие за събиране вземанията на агенцията;

7. участва със свои представители в разработването на проекти на нормативни актове и дава становища по законосъобразността на такива проекти;

8. участва в преговори във връзка с извънсъдебно разрешаване на спорове, по които агенцията е страна;

9. осъществява процесуално представителство пред съдебните институции и други юрисдикции по дела, по които агенцията е страна;

10. води и поддържа регистър на договорите и техните изменения, по които агенцията е страна или които пораждат задължения за нея, по утвърден от управителния съвет ред;

11. осъществява методическо ръководство на другите дирекции от централната и специализираната администрация по правните въпроси;

12. отговаря за управлението на имотите - държавна собственост;

13. изгражда и отговаря за съхраняването на база данни за имотите - държавна собственост;

14. организира отчуждителните процедури за нуждите на инвестиционните проекти на агенцията;

15. отговаря за законосъобразното провеждане на процедурите по принудително отчуждаване на имоти за държавни нужди съгласно правомощията на агенцията, предвидени с нормативен акт;

16. изготвя и комплектува искания за актуване на имоти - държавна собственост, предоставени за управление на агенцията, води на отчет и съхранява актовете и следи за своевременното им актуализиране.

 

Чл. 19. Дирекция "Бюджет, финанси и разплащания по проекти":

1. ръководи, координира, осъществява контрол и участва при разработването на стратегии, програми, прогнози и планове за развитие на пътната инфраструктура на национално и регионално равнище;

2. набира, съхранява и обработва необходимата информация, свързана с икономическата и финансовата политика на агенцията;

3. обобщава, обвързва финансово и контролира икономическите аспекти на краткосрочните, средносрочните и дългосрочните програми за дейността на агенцията;

4. разработва предложения за икономическата политика на агенцията и средствата за нейното осъществяване;

5. подпомага участието на управителния съвет в смесени международни и междуведомствени работни групи за международни и интермодални транспортни проучвания;

6. разработва проучвания тип "форсайт" за научно-приложно технико-икономическо развитие в сектора;

7. координира, организира и контролира разработването на проекта на бюджет на агенцията в съответствие с утвърдените стратегии, програми, прогнози и планове и при спазване на приетата вътрешна процедура;

8. координира, организира и контролира разработването на предложения за корекции в бюджета на агенцията;

9. подготвя ежемесечни заявки за лимити за плащания;

10. отговаря за правилната организация на счетоводството и отчетността на агенцията в съответствие с действащото законодателство;

11. обслужва финансово-счетоводно специализираните звена;

12. съставя месечни, тримесечни и годишни отчети за касовото изпълнение на бюджета на агенцията;

13. контролира опазването на движимото и недвижимото имущество чрез провеждане на инвентаризации;

14. изготвя месечни и годишни оборотни ведомости;

15. изготвя годишния счетоводен отчет и баланс на агенцията;

16. подпомага органите на агенцията за правилното и законосъобразното използване на финансовите ресурси;

17. извършва счетоводно отчитане на приходите и разходите по пълна бюджетна класификация и по счетоводни сметки от сметкоплана на бюджетните предприятия;

18. организира съхраняването и ползването на счетоводния архив;

19. поддържа и отговаря за финансовото наблюдение по реализацията на проектите;

20. извършва проверка на представените документи за разплащане за съответствие с договорите с изпълнителите на обществени поръчки;

21. подготвя финансови отчети за изпълнението на проекти и програми;

22. подготвя месечни и тримесечни прогнози за плащания по изпълнението на проектите и ги докладва на управителния съвет;

23. подготвя искания за плащания до съответния управляващ орган;

24. извършва разплащане с изпълнителите на допустимите и сертифицираните разходи по проекти и програми;

25. поддържа работеща оперативна техническа система за отчетност на разходите за всички източници на финансиране от Кохезионния фонд (Регламент 1164/94), структурните инструменти на Европейския съюз, бюджетни средства и международни финансови институции;

26. участва в разработването на анализи и прогнози за движението на паричните потоци от държавния бюджет, такси за ползване на републиканските пътища, кредити и безвъзмездни помощи;

27. дава методически указания на специализираните звена в областта на финансовата дейност.

 

Чл. 20. Дирекция "Управление на проекти, финансирани с кредитни и бюджетни инвестиции":

1. организира, осъществява и координира дейностите по подготовка, възлагане, управление, наблюдение, отчитане и въвеждане в експлоатация на пътни инфраструктурни обекти с характер на ново строителство, рехабилитация, реконструкция и основен ремонт, финансирани със средства от държавни инвестиционни заеми и бюджетни средства, като:

а) разработва проектни предложения съгласно изискванията на съответния финансиращ орган, осъществява административно и техническо управление на проектите, финансирани със средства от държавни инвестиционни заеми и с бюджетни средства;

б) координира изпълнението и отчитането на проектите;

в) координира, осъществява и отчита дейностите по осъществяване на правата и изпълнение на задълженията на възложителя по договори за строителство и договори за строителен надзор по Закона за устройство на територията на възложеното от агенцията ново строителство, рехабилитация, реконструкция и основен ремонт, финансирани със средства от държавни инвестиционни заеми и с бюджетни средства, като координира дейността си с дирекция "Инвестиционно проектиране, технически норми и правила" по отношение на договорите с проектантите;

г) изготвя и представя доклади за развитието на проектите, изпълнявани по програмите, до управителния съвет и чрез него до управляващите органи, отговорни за наблюдението и контрола по усвояването на средства от държавни инвестиционни заеми и бюджетни средства;

д) осъществява координация с финансиращите институции;

е) анализира и отчита изпълнението на проекти за пътни обекти, финансирани със средства от държавния бюджет и с държавни инвестиционни заеми;

ж) координира взаимодействието между участниците в строителството;

2. съгласува годишните областни инвестиционни програми с областните пътни управления;

3. подпомага дирекция "Обществени поръчки и публично-частно партньорство" при подготовката на документациите за възлагане на обществени поръчки по Закона за обществените поръчки, свързани с проектите, финансирани със средства от държавни инвестиционни заеми и с бюджетни средства, като предоставя конкретните технически данни и специфичните изисквания към кандидатите или участниците и участва в провеждането на процедурите за възлагане на обществени поръчки;

4. координира подготовката по одобряване на инвестиционните проекти и разрешаване строителството на пътни обекти;

5. контролира изпълнението на договорите по опазване на недвижимите паметници на културата, които попадат в обхвата на републиканските пътища;

6. подпомага подготовката, реализирането и отчитането на проекти, финансирани от международни финансови институции;

7. участва в смесени международни и междуведомствени работни групи за международни и интермодални транспортни проучвания;

8. участва в разработването на дългосрочна стратегия за развитие на републиканските пътища и средносрочна оперативна програма за изпълнението й;

9. изготвя предложения за финансови разчети за финансиране дейността на дирекцията и отчети за изпълнението им;

10. съгласува изработването на техническите задания, на техническите спецификации и на проектите с оглед осигуряване постигането на целите, заложени в съответния финансов меморандум;

11. участва в работата на комисии и работни групи по проекти, свързани с усвояване на средства от структурните фондове на Европейския съюз;

12. дава становища по научни разработки, проекти на нормативни актове, технико-икономически предложения и други въпроси;

13. осигурява и гарантира за съответствието на процедурите по изпълнение на проектите с нормативните изисквания съгласно националното законодателство и изискванията на международните финансови институции;

14. изготвя и съгласува с дирекция "Анализ на риска и оперативен контрол" периодични отчети за напредъка по изпълнение на проектите, финансирани със средства от държавни инвестиционни заеми и с бюджетни средства, както и доклади за установени нередности и друга финансова, административна и техническа документация;

15. изготвя или координира изготвянето на тримесечни доклади до управителния съвет, които съгласува с дирекция "Анализ на риска и оперативен контрол", с които се отчита подготовката на проекта, техническото и финансовото му изпълнение, изпълнението на календарния график и на показателите за изпълнение на целите на проекта, и посочва проблемите и мерките за преодоляването им;

16. съвместно с дирекция "Анализ на риска и оперативен контрол" и дирекция "Бюджет, финанси и разплащания по проекти" разработва показателите за техническото и финансовото изпълнение за всеки конкретен проект.

 

Чл. 21. Дирекция "Инвестиционно проектиране, технически норми и правила":

1. подпомага разработването на стратегии, програми и планове за развитието на пътната инфраструктура, както и отговаря за изпълнението на програми, свързани с инвестиционното проектиране, техническите норми и правила;

2. организира и съдейства за възлагане на предпроектни проучвания и анализи за развитие на пътната инфраструктура;

3. организира, ръководи и контролира проектирането на пътни обекти с характер на ново строителство, рехабилитация, реконструкция и основен ремонт;

4. подпомага дирекция "Обществени поръчки и публично-частно партньорство" при подготовката на документациите за възлагане на обществени поръчки и участва в провеждането на процедурите за възлагане на обществени поръчки;

5. участва в работата на комисии и работни групи по проекти, свързани с усвояване на средства от структурните фондове на Европейския съюз;

6. оказва експертно съдействие при осъществяване на инвеститорски контрол;

7. контролира спазването на техническите норми и правила и методическите документи за прилагането им;

8. подпомага управителния съвет при изпълнението на правомощията му по чл. 21в, ал. 1, т. 5 и 6 от Закона за пътищата;

9. организира изготвянето на необходимата информация за провеждане на процедури по реда на глава шеста от Закона за опазване на околната среда - екологична оценка и оценка на въздействието върху околната среда на планове, програми и инвестиционни предложения за строителство, дейности и технологии или техни изменения или разширения, изготвянето на доклади по екологична оценка, оценка на въздействието върху околната среда и оценка за съвместимост с предмета и целите на опазване на защитени зони;

10. организира дейностите в процеса на строителството по издирване, изучаване и опазване на недвижимите паметници на културата на територията на обектите от републиканските пътища;

11. организира и осъществява съгласуването и утвърждаването на инвестиционни проекти за ново строителство, реконструкция и ремонт на пътищата от съответните институции;

12. дава становища по изготвянето на технико-икономически задания и задания за разработване на научноизследователски и приложни задачи;

13. изработва становища за съгласуване проектите на други инвеститори, засягащи пътищата, както и на комуникационни и други устройствени планове и разработки и ги предлага за съгласуване от Експертния технико-икономически съвет;

14. дава становища по научни разработки, нормативни актове, технико-икономически предложения и по други въпроси;

15. представя становища за икономическите и финансовите аспекти в рамките на технико-икономическите проучвания на пътни обекти и програми;

16. изготвя предложения за финансови разчети на дирекцията и отчети за изпълнението им;

17. организира разработването на програми за технологично усъвършенстване и нормативно осигуряване на дейностите, свързани с развитието на републиканските пътища, включително хармонизирането им с европейското законодателство;

18. изготвя становища и съгласува документи, разработени от други организации, които засягат нормативни и технически въпроси;

19. предлага план за възлагане на обществени поръчки, свързани с дейността на дирекцията.

 

Чл. 22. Дирекция "Експлоатация и поддържане на републиканските пътища":

1. ръководи, организира, координира и контролира дейностите по ремонта и поддържането на републиканските пътища, като:

а) подпомага дирекция "Обществени поръчки и публично-частно партньорство" при подготовката на документациите за възлагане на обществени поръчки и участва в провеждането на процедурите за възлагане на обществени поръчки;

б) координира изпълнението и отчитането на проектите по програмите;

в) координира, осъществява и отчита дейностите по осъществяване на правата и изпълнението на задълженията на възложителя по договори за строителство и договори за строителен надзор по Закона за устройство на територията на възложеното от агенцията строителство за ремонт и поддържане съгласно действащото национално законодателство;

2. разработва планове, финансови разчети и програми за ремонт и поддържане, въз основа на които прави обосновани искания за разпределение на средствата;

3. обобщава и анализира информацията за състоянието на републиканските пътища, въз основа на която прави предложения за коригиране и оптимизиране компонентите на системата за управление на поддържането;

4. осъществява контрол за специалното ползване на пътищата, разрешава и контролира временното използване на части от пътното платно;

5. въвежда временна организация на движението при извършване на строително-ремонтни работи, при природни бедствия и при възникване на опасност за сигурността на движението;

6. ръководи, организира и координира дейностите по поддържане на републиканската пътна мрежа при възникване на стихийни бедствия, аварии и катастрофи;

7. оказва съдействие за привеждане на нормативната уредба по експлоатация на републиканските пътища в съответствие със законодателството на Европейския съюз;

8. участва в работата на комисии и работни групи по проекти, свързани с усвояване на средства от структурните фондове на Европейския съюз;

9. подготвя предложения за решения на управителния съвет за извършване на съгласувания и за издаване на разрешения за специално ползване на пътищата по Закона за пътищата;

10. изготвя предложения за финансови разчети на дирекцията и отчети за тяхното изпълнение;

11. подпомага управителния съвет при осъществяването на контрола и предприемането на необходимите действия по установяване и обезопасяване на участъците с концентрация на пътнотранспортни произшествия по републиканските пътища и при осигуряване изпълнението на предписанията на Държавно-обществената консултативна комисия по проблемите на безопасността на движението по пътищата към Министерския съвет;

12. отговаря за воденето на регистър на републиканските пътища;

13. организира издаването на разрешителните и води регистъра на лицата, извършващи пътна помощ;

14. подготвя предложения за промени в списъка на републиканските пътища;

15. организира и съдейства за възлагане на научно-приложни изследвания и консултации, свързани с управлението на републиканските пътища;

16. дава становище и заключения относно физическото състояние на пътищата и степента на необходимост за включване в програмата за реконструкция, ремонт и рехабилитация;

17. съгласува документациите по процедурите за възлагане на обществени поръчки и проектите на договори за възлагане на обществени поръчки, разработени от областните пътни управления, както и документацията по процедурите за сключване на анекси;

18. предлага план за възлагане на обществени поръчки, свързани с дейността на дирекцията;

19. обобщава и анализира информацията за състоянието на мостовете и тунелите на републиканските пътища, въз основа на които прави предложения за коригиране и оптимизиране компонентите на системата за управление на поддържането;

20. одобрява месечни задания за текущ ремонт и поддържане в рамките на осигурения годишен бюджет.

 

Чл. 23. Дирекция "Изпълнение на проекти по Оперативна програма "Регионално развитие" и по програмите за териториално сътрудничество на Европейския съюз”:

1. организира, осъществява и координира дейностите по подготовка, възлагане, управление, наблюдение, отчитане и въвеждане в експлоатация на пътни инфраструктурни обекти с характер на ново строителство, рехабилитация, реконструкция и основен ремонт, финансирани със средства от фондовете на Европейския съюз, в т. ч.:

а) разработва проектни предложения съгласно изискванията на съответния договарящ орган, осъществява административно и техническо управление на проектите, изпълнявани по европейски програми "Регионално развитие", и програмите за териториално сътрудничество, финансирани от Европейския съюз;

б) подпомага дирекция "Обществени поръчки и публично-частно партньорство" при подготовката на документациите за възлагане на обществени поръчки и участва в провеждането на процедури за възлагане на обществени поръчки;

в) координира изпълнението и отчитането на проектите по програмите;

г) изготвя доклади за напредъка на проектите, изпълнявани по програмите, до управителния съвет и чрез него до управляващите органи, отговорни за наблюдението и контрола по усвояването на средства от фондовете на Европейския съюз;

д) осъществява координация с управляващия орган по Оперативна програма "Регионално развитие" и програмите за териториално сътрудничество;

2. участва в разработването на предложения за инвестиционните програми на агенцията и средствата за тяхното осъществяване по отношение на усвояването на средства от европейски програми и проекти;

3. участва в разработването на дългосрочна стратегия за развитие на републиканските пътища и на средносрочна оперативна програма за нейното изпълнение;

4. дава становища по научни разработки, проекти на нормативни актове, технико-икономически предложения и други въпроси;

5. изготвя предложения за финансови разчети на дирекцията и отчети за изпълнението им;

6. осигурява и гарантира съответствието на процедурите по изпълнение на проектите с нормативните изисквания съгласно националното законодателство и изискванията на програмите;

7. изготвя и съгласува с дирекция "Анализ на риска и оперативен контрол" периодични отчети за напредъка по изпълнението на проектите, подготвя необходимата информация за искане на средства от управляващия орган по Оперативна програма "Регионално развитие" и програмите за териториално сътрудничество, както и доклади за установени нередности и друга финансова, административна и техническа документация;

8. изготвя или координира изготвянето на тримесечни доклади до управителния съвет, които съгласува с дирекция "Анализ на риска и оперативен контрол" и в които отчита подготовката на проекта, техническото и финансовото му изпълнение, изпълнението на календарния график и на показателите за изпълнение на целите на проекта, и посочва проблемите и мерките за тяхното преодоляване;

9. съвместно с дирекция "Анализ на риска и оперативен контрол" и с дирекция "Бюджет, финанси и разплащания по проекти" разработва индикаторите за техническото и финансовото изпълнение за всеки конкретен проект;

10. предлага план за възлагане на обществени поръчки, свързани с дейността на дирекцията;

11. координира и осигурява изпълнението на ангажиментите по чл. 10, ал. 1, т. 12 и чл. 11, ал. 2, т. 6; координира и осигурява изпълнението на проектите по отношение на Оперативна програма "Регионално развитие" и програмите за териториално сътрудничество;

12. организира изпълнението и приключването на проектите, които са стартирани по Програма ФАР, архивира и съхранява документацията по тях.

 

Чл. 24. Дирекция "Изпълнение на проекти по Оперативна програма "Транспорт" и Кохезионен фонд":

1. организира, осъществява и координира дейностите по подготовка, възлагане, управление, наблюдение, отчитане и въвеждане в експлоатация на пътни инфраструктурни обекти с характер на ново строителство, рехабилитация, реконструкция и основен ремонт, финансирани със средства от фондовете на Европейския съюз по Оперативна програма "Транспорт" и по Кохезионния фонд (Регламент 1164/94), в т. ч.:

а) разработва проектни предложения съгласно изискванията на съответните управляващи органи, осъществява административно и техническо управление на проектите, финансирани по Оперативна програма "Транспорт" и по Кохезионния фонд (Регламент 1164/94);

б) подпомага дирекция "Обществени поръчки и публично-частно партньорство" при подготовката на документациите за възлагане на обществени поръчки и участва в провеждането на процедури за възлагане на обществени поръчки;

в) координира изпълнението и отчитането на проектите по програмите;

г) осъществява координация със съответния управляващ орган по Оперативна програма "Транспорт" и с Управляващия орган по Кохезионния фонд (Регламент 1164/94);

д) изпълнява функциите на междинно звено по пътните проекти, финансирани от Кохезионния фонд (Регламент 1164/94);

2. участва в разработването на предложения за инвестиционните програми на агенцията и средствата за тяхното осъществяване по отношение на усвояването на средства от европейски програми и проекти;

3. участва в разработването на дългосрочна стратегия за развитие на републиканските пътища и средносрочна оперативна програма за изпълнението й;

4. дава становища по научни разработки, проекти на нормативни актове, технико-икономически предложения и други въпроси;

5. осигурява и гарантира съответствието на процедурите по изпълнение на проектите с нормативните изисквания съгласно националното законодателство и изискванията на програмите;

6. изготвя и съгласува с дирекция "Анализ на риска и оперативен контрол" периодични отчети за напредъка по изпълнението на проектите, подготвя необходимата информация за искане на средства от управляващия орган по Кохезионния фонд (Регламент 1164/94) и управляващия орган по Оперативна програма "Транспорт", както и доклади за установени нередности и друга финансова, административна и техническа документация;

7. изготвя или координира изготвянето на тримесечни доклади до управителния съвет, които съгласува с дирекция "Анализ на риска и оперативен контрол" , в които отчита подготовката на проекта, техническото и финансовото му изпълнение, изпълнението на календарния график и на показателите за изпълнение на целите на проекта, и посочва проблемите и мерките за тяхното преодоляване;

8. съвместно с дирекция "Анализ на риска и оперативен контрол" и дирекция "Бюджет, финанси и разплащания по проекти" разработва индикаторите за техническото и финансовото изпълнение за всеки конкретен проект;

9. предлага план за възлагане на обществени поръчки, свързани с дейността на дирекцията;

10. координира и осигурява изпълнението на ангажиментите по чл. 10, ал. 1, т. 12 и чл. 11, ал. 2, т. 6.

 

Чл. 25. Дирекция "Обществени поръчки и публично-частно партньорство":

1. организира и координира дейността по провеждането на процедури за възлагане на обществени поръчки;

2. планира обществените поръчки и изготвя график за провеждането им през съответната година;

3. подготвя документациите за участие в процедурите за обществени поръчки в съответствие с предоставените й от съответната координираща дирекция необходими технически данни по предмета на поръчката и специфични изисквания към кандидатите или участниците;

4. води регистър за проведените процедури за възлагане на обществени поръчки;

5. отговаря за подготовката и изпращането на информацията в съответствие с изискванията на Закона за обществените поръчки;

6. организира съхранението на документацията по провеждането на процедурите за възлагане на обществени поръчки до приключването им и предаването на документацията в архива на агенцията;

7. разработва и предлага за утвърждаване от управителния съвет на агенцията:

а) вътрешни правила за организацията за провеждане на процедури за възлагане на обществени поръчки от агенцията и за контрола по изпълнението им;

б) разработва типови документации за възлагане на обществени поръчки;

8. организира и осъществява дейността по предоставяне на концесии за републиканските пътища, за отделни участъци или пътни съоръжения при условията и по реда на Закона за концесиите;

9. осъществява подготвителни, координиращи, контролни и информационни функции във връзка с концесиите за републиканските пътища, за отделни участъци или пътни съоръжения при условията и по реда на Закона за концесиите;

10. организира и осъществява контрол върху изпълнението на концесионните договори;

11. разглежда, проучва и дава становища по инициативи за предоставяне на концесия, заявени от заинтересувано лице съгласно чл. 20 от Закона за концесиите;

12. организира дейността по определяне на обекта на концесия въз основа на одобрен проект по чл. 126, ал. 6 от Закона за устройство на територията;

13. организира възлагането при условията и по реда на Закона за обществените поръчки и осъществява контрол по изпълнението на договорите за изготвяне обосновки на концесии, концесионни анализи и проектите на документи по чл. 22 от Закона за концесиите;

14. организира подготовката на окончателен текст на обосновка на концесията, на концесионната документация и провежда процедурите за предоставяне на концесии върху обектите по т. 8;

15. представлява агенцията и участва в национални, международни и европейски проекти и програми в областта на публично-частното партньорство в областта на пътната инфраструктура;

16. изработва становища за съгласуване на нормативни актове, правила, норми и стандарти в рамките на своята компетентност, разработени от други министерства, ведомства и организации;

17. подпомага управителния съвет при изпълнението на други дейности, свързани с предоставянето и изпълнението на концесии, определени с нормативен акт.

 

Чл. 26. Дирекция "Анализ на риска и оперативен контрол":

1. идентифицира, анализира и оценява рисковете, свързани с дейността на агенцията, и предлага мерки и планове за тяхното управление;

2. установява и оценява фактите и данните за нередности и нарушения, установени при предварителния, текущия и последващия контрол;

3. координира, осигурява методически и контролира разработването на правила, процедури, политики и стандарти за оперативен контрол и управление на риска;

4. докладва на управителния съвет за случаи на нередности, за причинени вреди, за изплатени без основание плащания, както и за случаи, в които може да се предполага, че са налице нередности;

5. разработва анализ за нуждите на агенцията на пътностроителните и проектантските организации в Република България;

6. извършва оценка на уменията, ефективността и надеждността на лицата, които изпълняват поръчки, възложени от агенцията, и подготвя проекти на препоръки за добро изпълнение;

7. води регистър на нередностите при оперативната дейност на агенцията;

8. организира обучението на служители на агенцията с цел превенция на рисковете, нередностите и нарушенията;

9. оказва съдействие на управляващите органи по съответните оперативни програми за осъществяване на контрол по изпълнението съгласно условията на съответния финансов меморандум, оперативно или рамково споразумение;

10. контролира спазването в агенцията на изискванията за несъвместимост, безпристрастност, поверителност и конфликт на интереси, когато е предвидено в нормативен акт и във вътрешните правила на агенцията;

11. осигурява изпълнението на контролните функции на управителния съвет по изпълнението на трудовите задължения на служителите на агенцията;

12. следи за спазването на етичния кодекс на агенцията и разглежда постъпили сигнали за нарушения на трудовите задължения и за конфликт на интереси;

13. контролира спазването от служителите на агенцията на препоръките от вътрешния и външния одит и предписанията, дадени от компетентните органи при извършени проверки;

14. предлага на управителния съвет прилагането на дисциплинарни мерки и налагане на дисциплинарни наказания на служители на агенцията;

15. дава становища по законосъобразността и целесъобразността на включените в документациите за възлагане на обществени поръчки условия, изисквания и технически спецификации и по текущия контрол по изпълнението на договорите за обществени поръчки;

16. организира пропускателния режим, видеонаблюдение и физическа охрана на административната сграда и гаража;

17. организира, осигурява и контролира вътрешната сигурност при оперативната дейност на агенцията;

18. проверява съответствието на техническите проекти със заданието на агенцията и със състоянието на трасето, стандартите и нормите, отнасящи се до технология на изпълнение и методи на ценообразуване;

19. извършва проверка на техническите възможности на кандидатите или участниците в обществени поръчки, възлагани от агенцията, както и на оборудването за изпитване и изследване и на възможностите за осигуряване на качеството, когато управителният съвет използва възможността, предоставена с чл. 52 от Закона за обществените поръчки;

20. осъществява предварителен контрол за законосъобразност и целесъобразност на актовете по управление и разпореждане с имуществото на агенцията, както и на актовете, с които се пораждат права и задължения за агенцията;

21. осъществява текущ и последващ контрол, мониторинг и оценка на оперативната дейност и на служителите на агенцията, включително при изпълнението на инфраструктурни проекти, изпълнявани от агенцията, относно:

а) изпълнението на задълженията от изпълнителите по договори с агенцията относно предпроектното проучване, инвестиционното проектиране, строителството, строителния надзор, ремонта, рехабилитацията и поддържането на пътната мрежа;

б) текущото поддържане на наличие на необходимия капацитет на изпълнителя (включително машини, съоръжения, персонал) за изпълнение на договорените задачи;

в) изпълнението на възложените задачи по текущо поддържане на републиканските пътища;

г) организацията и техническата готовност за работа при зимни условия и за справяне с кризи, предизвикани от лоши атмосферни условия;

д) спазването на политиката на безопасност на строителните обекти, на които агенцията е възложител;

е) дейността на структурите в централната и специализираната администрация на агенцията, отговорни за координацията на изпълнението на инфраструктурните проекти, експлоатацията на пътищата и качеството на изпълнение и на влаганите материали, както и дейността на Централния институт на пътните технологии, национални и европейски норми и стандарти и на районните пътни лаборатории за спазване изискванията на националното законодателство, указанията на управляващите органи на оперативните програми и приложимите международни стандарти при изпълнение на възложените им дейности;

ж) ефективността и ефикасността на процесите по събиране на такси;

з) състоянието и качеството на гаранционното поддържане на републиканската пътна инфраструктура;

22. осъществява предварителен, текущ и последващ финансов контрол върху администрирането на приходи от агенцията, разходите по проекти, управление на пътища и за административно-стопански дейности, като:

а) извършва предварителен контрол на процесите, свързани с разплащане на извършените дейности в съответствие с процедурните наръчници за удостоверяване на заявени разходи по изпълнение на проектите и програмите, съгласно целите на проекта, действащото законодателство и изискванията на международните финансови институции;

б) осъществява проверки преди вземането на решения за поемане на задължения и за извършване на разходи съгласно изискванията на Закона за финансово управление и контрол в публичния сектор.

 

Чл. 27. (1) Дирекция "Пътни такси и разрешения за специално ползване на пътищата" подпомага управителния съвет на агенцията при изпълнение на функциите по администриране събирането на пътни такси и издаването на разрешителни.

(2) Дирекция "Пътни такси и разрешения за специално ползване на пътищата":

1. осъществява събирането на такси за преминаване по отделни републикански пътища и такси за ползване на пътната инфраструктура и отделни съоръжения от транспортни средства с българска регистрация;

2. контролира общата маса, осовото натоварване и габаритните размери на пътните превозни средства, като при превишаване на допустимите стойности изисква съответните разрешителни и събира полагащите се пътни такси и глоби чрез формирани от състава на дирекцията мобилни групи;

3. подготвя издаването на разрешителни и събира такси за движение на тежки и извънгабаритни превозни средства и осъществява контрол за правилната експлоатация на пътната мрежа;

4. събира такси при издадено разрешение за специално ползване на пътя чрез експлоатация на търговски крайпътни обекти и пътни връзки към тях и на рекламни съоръжения в обхвата на пътя и в обслужващите зони;

5. участва в комисии и дава становище за съгласуване на проекти и издаване на разрешения за специално ползване на пътищата;

6. изготвя отчети и прогнози за приходи от пътни такси;

7. подготвя предложения за решение на управителния съвет за извършване на съгласувания и за издаване на разрешения за специално ползване на пътищата по Закона за пътищата;

8. организира разпространяването и продажбата на винетните стикери, както и отчитането на реализираните приходи;

9. изготвя анализи и участва със свои представители в комисии за промяна на нормативни и вътрешноведомствени актове по компетентност.

(3) При необходимост и по решение на управителния съвет дирекция "Пътни такси и разрешения за специално ползване на пътищата" открива временни и постоянни пунктове по републиканската пътна мрежа за осъществяване на дейностите по ал. 1.

(4) При осъществяване на своите функции дирекция "Пътни такси и разрешения за специално ползване на пътищата" съгласува и координира дейността си със съответните дирекции в администрацията на агенцията, като служителите му спазват техните методически указания във връзка с оперативната дейност на агенцията, а при осъществяването на контролни дейности - с дирекция "Анализ на риска и оперативен контрол".

 

Чл. 28. (1) Дирекция "Административно-информационно обслужване":

1. изпълнява дейности, свързани с административно-организационното подпомагане на управителния съвет на агенцията;

2. организира и контролира работата с документи, съхраняването им и опазването на служебната тайна;

3. следи за спазването на сроковете за изпълнение на решенията на управителния съвет на агенцията;

4. ръководи, координира, контролира и отговаря за функционирането на информационното обслужване на агенцията, както и за въвеждането и функционирането на автоматизираните системи в работата на агенцията;

5. подпомага управителния съвет за управлението на имуществото на агенцията в съответствие с неговите решения;

6. организира деловодната обработка, архивирането и съхраняването на кореспонденцията и документацията в съответствие с нормативните актове и с изискванията на управляващите органи по оперативните програми и на международните финансови институции;

7. разработва, внедрява, контролира и отговаря за програми, свързани с оперативната дейност и административно-стопанското обслужване и архива на агенцията;

8. осъществява деловодната обработка посредством автоматизирана деловодна система, включително система за архивиране и съхраняване на кореспонденцията и документацията в агенцията;

9. извършва справки и изготвя заверени копия на документи, съхранявани в архива на агенцията;

10. води отчетност и осигурява информация за входящата и изходящата кореспонденция;

11. изготвя периодични отчети за административното обслужване на физически и юридически лица;

12. осигурява административно-техническото обслужване на дейността на Експертния технико-икономически съвет;

13. методически подпомага специализираните звена в областта на административно-стопанското обслужване и архива;

14. организира ремонта и поддържането на сградите и имуществото на агенцията в съответствие с решенията на управителния съвет;

15. осъществява материално-техническото осигуряване на агенцията;

16. създава организация по охрана на труда и по техника на безопасността;

17. следи за произтичащите за агенцията задължения от нормативни актове, свързани с отбранително-мобилизационната подготовка на страната, и организира изпълнението им;

18. организира, координира и контролира информационните системи в агенцията, поддържа информационните системи и бази данни на агенцията, разработва, осъществява, контролира и отговаря за програми, свързани с информационните технологии в агенцията;

19. осигурява защита на данните, включени в информационната система на агенцията;

20. организира подготовката на служителите на агенцията за работа с информационните системи;

21. дава методически указания на структурите на централната администрация и на специализираните звена на агенцията при изпълнение на задълженията им за работа с информационните системи и бази данни;

22. разработва геопортал на единната пътна мрежа като част от европейската транснационална пътна инфраструктура и в съответствие с Европейските изисквания с приоритет Директива 2007/02/ЕО - INSPIRE, и с Решение 1692/96/ЕО за Европейската транспортна мрежа;

23. разработва и прилага система за мониторинг на републиканската пътна инфраструктура на основата на дистанционни методи за наблюдение и анализ;

24. разработва и прилага национална инфраструктура и приложни информационни програми за въвеждане на системи за навигация и контрол, както и на системи за сигурност в съответствие с европейската политика в навигационните системи (Програма ГАЛИЛЕО), Програма ГМОС (Глобален мониторинг на околна среда и сигурност), ГССЗН (Глобална система на системите за земно наблюдение) и ГНСС (Глобална навигационна спътникова система);

25. изготвя проекти на актовете и документи, свързани с възникването, изменянето и прекратяването на трудовите правоотношения със служителите в агенцията и с налагането на дисциплинарни наказания и търсенето на имуществена отговорност по реда на Кодекса на труда, разработва, осъществява, контролира и отговаря за програми, свързани с човешките ресурси на агенцията;

26. организира дейностите по:

а) управлението и развитието на човешките ресурси;

б) изготвянето и актуализирането на длъжностното разписание на агенцията;

в) изготвянето на поименното разписание на длъжностите в администрацията;

г) изготвянето и прилагането на вътрешните правила за работната заплата в агенцията;

д) изгражда ефективна система за повишаване квалификацията на служителите в агенцията;

е) допълнителното материално стимулиране и награди на служителите;

27. организира и участва във:

а) провеждането на конкурси за заемане на свободните длъжности в агенцията;

б) разработването и актуализирането на длъжностните характеристики на служителите в агенцията;

28. съхранява трудовите досиета на служителите в агенцията и ги поддържа в съответствие с изискванията на закона;

29. поддържа автоматизирана система за управление на човешките ресурси;

30. прави предложения за развитие на организационната и управленската структура на агенцията;

31. разработва проекти на вътрешноорганизационни документи за планиране, подбор, атестиране, развитие на персонала и организация на труда;

32. разработва основни насоки, проучва, анализира и обобщава потребностите от обучение и изготвя годишен план за задължително и специализирано обучение на служителите в агенцията; осигурява условия за професионално и служебно развитие на персонала; организира провеждането на обучение на персонала;

33. организира оценката на риска във връзка с изпълнението на Закона за здравословни и безопасни условия на труд и нормативните актове по прилагането му;

34. организира и осъществява библиотечната дейност;

35. разрешава отпуските и командировките на служителите с изпълнителски и експертни функции и изпълнява други задачи, възложени от управителния съвет на агенцията.

 

Раздел III.
Специализирана администрация

Чл. 29. Специализираната администрация включва специализираните звена - 27 областни пътни управления и Централен институт на пътните технологии, национални и европейски норми и стандарти.

 

Чл. 30. (1) Областните пътни управления са специализирани териториални звена, които осигуряват изпълнението на определени функции на агенцията на територията на една административна област.

(2) Областните пътни управления:

1. осъществяват взаимодействието на агенцията с областната и с общинските администрации;

2. осъществяват дейности, свързани с подобряване безопасността на движението по републиканските пътища на територията на областта, като подпомагат управителния съвет при предприемане на действия по установяване и обезопасяване на участъците с концентрация на пътнотранспортни произшествия по републиканските пътища и изпълняват предписанията на Държавно-обществената консултативна комисия по проблемите на безопасността на движението по пътищата към Министерския съвет;

3. осъществяват надзор на дейността на лицата, на които е възложено да поддържат пътищата, и проверяват готовността им за работа при зимни и кризисни условия;

4. набират, поддържат и актуализират информация и подробна пътна база с данни за текущото технико-експлоатационно състояние на републиканските пътища на територията на областта, малките пътни съоръжения, пътните принадлежности, крайпътните обслужващи обекти, рекламните съоръжения и пътните имоти;

5. организират съставянето на паспорти на съоръженията по пътната мрежа и актуализирането на информацията за технико-експлоатационното им състояние;

6. подпомагат централната администрация при събирането на информация, анализи и оценки на транспортно-експлоатационното състояние на републиканските пътища;

7. изготвят програми за ремонт на републиканските пътища на територията на областта и ги представят на централната администрация на агенцията;

8. подпомагат централната администрация при контрола по изграждането и експлоатацията на пътните връзки към търговските крайпътни обекти и на рекламните съоръжения;

9. осъществяват дейности по съгласуване на инвестиционни проекти в случаите, предвидени с нормативен акт;

10. организират дейността по текущия ремонт и по поддържането на републиканските пътища в съответната област;

11. отговарят за поддържането, ремонта и управлението на обслужващата дейността държавна собственост - опорни пунктове и други пътни имоти;

12. поддържат и актуализират подробни данни за териториите, заети от републиканската пътна мрежа, и пътните имоти в съответствие с изискванията на Закона за кадастъра и имотния регистър;

13. изготвят предложения за финансови разчети и отчети за тяхното изпълнение и месечни и тримесечни прогнози за предстоящи плащания във връзка с дейността им;

14. подпомагат дирекция "Правна, отчуждаване и управление на собствеността" при извършване на дейностите по актуване на имотите - държавна собственост;

15. подпомагат дирекция "Пътни такси и разрешения за специално ползване на пътищата" при събирането на такси за ползването на пътната инфраструктура;

16. подпомагат управителния съвет при съгласуването и издаването на разрешения за специално ползване на пътищата по Закона за пътищата;

17. изготвят предложения за бюджетни сметки на управленията и отчети за тяхното изпълнение.

(3) Управителният съвет на агенцията може със свое решение да възложи на областните пътни управления:

1. организирането и изпълнението на дейности по текущ ремонт и поддържане на републиканските пътища, свързани с аварии и бедствия, както и други непредвидени дейности;

2. координирането с изпълнителите на обществени поръчки и с концесионерите на дейностите по т. 1;

3. издаването на разрешения по Закона за пътищата за изпълнение на различни дейности в обхвата на пътя;

4. провеждането на процедури за възлагане на малки обществени поръчки, свързани с дейността им;

5. други дейности по управлението и поддържането на републиканските пътища съгласно Закона за пътищата;

6. съставянето на актове за нарушения в случаите, предвидени в нормативен акт;

7. дейности по контрола на качеството и на изпълнението на работите по поддържането и ремонта на републиканските пътища;

8. дейности по контрола на количеството и качеството на пътностроителните работи в областта;

9. организирането и провеждането на технически съвети за разглеждане на проекти за търговски крайпътни обекти;

10. издаването на разрешения и други документи за ползване на пътищата, пътните връзки и други обслужващи крайпътни дейности съгласно действащите наредби и събирането на такси за съгласуване на проекти.

(4) Служителите на областните пътни управления спазват методическите указания на централната администрация и координират дейността си със съответните дирекции на централната администрация във връзка с оперативната дейност на агенцията, а при осъществяването на контрол и надзор по ал. 2, т. 9, 11 и 12 - с дирекция "Анализ на риска и оперативен контрол".

(5) Организацията на работа на областните пътни управления се определя с вътрешни правила за работа, утвърдени от управителния съвет.

 

Чл. 31. (1) Директорите на областните пътни управления разработват годишна областна програма за ремонт и поддържане на пътната инфраструктура.

(2) Проектът на годишна областна инвестиционна програма се представя за становище на общините в областта и на областния съвет за регионално развитие.

(3) Проектът на годишна областна програма се съгласува с дирекция "Бюджет, финанси и разплащания по проекти" и с дирекция "Експлоатация и поддържане на републиканската пътна мрежа" и се утвърждава от управителния съвет в рамките на годишната национална инвестиционна програма на агенцията.

 

Чл. 32. Директорите на областните пътни управления участват в заседанията на областните съвети за регионално развитие, когато се разглеждат въпроси, свързани с развитието на пътната инфраструктура в областта, и изразяват становище при разглеждането и приемането на областни и регионални стратегии и планове за развитие.

 

Чл. 33. (1) Централният институт на пътните технологии, национални и европейски норми и стандарти е специализирано звено, което изпълнява научна, изследователска и приложна дейност на национално равнище в областта на пътното дело, дейности по контрол и изпитване на строителни материали и изготвяне на експертизи при спазване на националното законодателство, правото на Европейския съюз и на приложимите международни стандарти.

(2) Централният институт на пътните технологии, национални и европейски норми и стандарти:

1. осигурява научнообоснована база данни за основните пътища и автомагистрали по инженеринговите и пътнотранспортните въпроси;

2. подпомага вземането на управленски решения чрез становища в областта на проектирането, строителството, ремонта и поддържането на пътищата;

3. подготвя предложения за изменение на нормативните актове и техническите правила в областта на пътното дело, съдейства за въвеждане на европейските и международните стандарти;

4. извършва експертизи на проучвателни, проектни и строителни проблеми в пътното строителство;

5. обследва и оценява експлоатационното състояние на републиканските пътища във връзка с планирането на пътноремонтните работи;

6. изготвя изходни данни за разработване на проекти за ремонт на републиканските пътища;

7. изпитва и оценява устойчивостта и състоянието на пътните съоръжения;

8. разработва, поддържа и актуализира централна информационна база данни за материали, влагани в пътното строителство;

9. извършва експертиза, оценява и контролира качеството на вложените материали при строителството, ремонта и поддържането на пътищата;

10. изпитва качеството и разрешава влагането на материали при строителството, ремонта и експлоатацията на републиканските пътища;

11. разработва, съгласува и осъществява контрол върху рецептите за композитни пътностроителни материали;

12. извършва експертизи за качеството на хоризонталната и вертикалната пътна сигнализация и на пътните принадлежности по републиканските пътища;

13. извършва необходимите изследвания за изясняване на причините за възникване на повреди по републиканските пътища;

14. разработва, поддържа и актуализира система за управление на пътищата и пътните съоръжения;

15. експериментира и изследва възможностите за усъвършенстване на използваните материали в пътното строителство и одобрява след проверка в лабораторни условия използването на нови видове материали, за което докладва на управителния съвет;

16. изпълнява арбитражни функции при технически спорове във връзка с окачествяване на материалите;

17. обследва и разработва мероприятия за обезопасяване на участъци с концентрация на пътнотранспортни произшествия в изпълнение на стратегията за развитие на пътната инфраструктура и средносрочната оперативна програма;

18. създава и поддържа база данни за места и участъци с концентрация на пътнотранспортни произшествия, интегрирана с базата данни на дирекция "Охранителна и пътна полиция" при Главна дирекция "Охранителна полиция" на Министерството на вътрешните работи;

19. извършва и контролира одити и инспекции на пътната безопасност на инфраструктурни обекти;

20. координира и участва в работата по задачи и поети ангажименти във връзка с европейското научно сътрудничество (в съответствие с текущата кореспонденция с Форума на европейските национални пътни изследователски лаборатории (FEHRL);

21. координира изготвянето на предложения за включване в проекти по линия на FEHRL;

22. разпределя и контролира изпълнението на поети задачи и работа по европейски проекти в рамките на сътрудничеството с FEHRL;

23. организира обработването и разпространяването на информацията от FEHRL, Европейския консултативен съвет за изследвания в пътния транспорт (ELTRAC) и др.;

24. участва в работните срещи на "Научните координатори" и Генералната асамблея на FEHRL;

25. води строга отчетност и организира съхраняването на официалните предложения и документи, свързани с дейността по FEHRL;

26. проучва и разпространява в системата на агенцията новостите в пътната наука по отношение на материалите, изделията и изпълнените строителни и монтажни работи, технологиите, безопасността на движението и др.;

27. изготвя предложения за финансови разчети и отчети за изпълнението им;

28. осъществява методическо ръководство и контрол на своите териториални звена - районните пътни лаборатории.

(3) При осъществяване на своите задачи Централният институт на пътните технологии, национални и европейски норми и стандарти координира дейността си със съответните дирекции в администрацията на агенцията, като се спазват методическите указания във връзка с оперативната дейност на агенцията, а при осъществяването на контролни дейности - на дирекция "Анализ на риска и оперативен контрол".

(4) Централният институт на пътните технологии, национални и европейски норми и стандарти се ръководи и представлява от директор, който се назначава от управителния съвет на агенцията.

(5) Структурата на Централния институт на пътните технологии, национални и европейски норми и стандарти се утвърждава от управителния съвет на агенцията по предложение на директора.

(6) Централният институт на пътните технологии, национални и европейски норми и стандарти подпомага централната администрация и областните пътни управления, като извършва необходимите за осъществяване на тяхната дейност проучвания, експертизи и контрол на качеството.

(7) Териториални звена на Централния институт на пътните технологии, национални и европейски норми и стандарти са районните пътни лаборатории.

 

Раздел IV.
Организация на работата

Чл. 34. Управителният съвет утвърждава с решения:

1. вътрешни правила за работа в агенцията;

2. вътрешни правила за финансово управление и контрол в агенцията;

3. вътрешни правила за осъществяване на дейността по управление и контрол на проекти, финансирани със средства от Европейския съюз;

4. Етичен кодекс за поведение на служителите на агенцията.

 

Чл. 35. В изпълнение на своите функции и възложени конкретни задачи звената в агенцията изготвят становища, отчети, доклади, анализи, концепции, информации, проектни решения по конкретни въпроси, вътрешни актове, проекти на нормативни актове, проекти на международни договори и други документи.

 

Чл. 36. Служителите в агенцията, заемащи ръководни длъжности, съобразно възложените функции и задачи на ръководеното от тях звено организират, контролират, планират, координират, отчитат се и носят отговорност за дейността и за изпълнението на задачите, като:

1. възлагат задачи на работещите в звеното, контролират и отговарят за тяхното срочно и качествено изпълнение;

2. осигуряват взаимодействието с другите звена в агенцията в съответствие с установените организационни връзки и разпределението на дейностите между тях;

3. ежегодно изготвят отчет за дейността на звеното и правят предложения за конкретни мерки за подобряване на дейността в него;

4. предлагат назначаване, повишаване, преместване, стимулиране, санкциониране и освобождаване на работещите в звеното.

 

Чл. 37. Управителният съвет се подпомага от секретариат при формулирането и разработването на конкретни решения за изпълнението на функциите му, както и при взаимодействието с администрацията на агенцията, с други институции и организации. Управителният съвет определя функциите, задачите и дейността на служителите в секретариата.

 

Чл. 38. (1) Работното време на агенцията е 8 часа дневно и 40 часа седмично при 5-дневна работна седмица.

(2) Работното време на централната и специализираната администрация на агенцията е от 9,00 до 17,30 ч. с почивка 30 минути между 12,00 и 14,00 ч. при спазване правилата на чл. 10 от Наредбата за административното обслужване, приета с Постановление № 246 на Министерския съвет от 2006 г. (обн., ДВ, бр. 78 от 2006 г.; изм. и доп., бр. 47 и 64 от 2008 г.).

 

Чл. 39. (1) Служителите в агенцията могат да бъдат награждавани с отличия и награди за образцово изпълнение на задълженията си с решение на управителния съвет.

(2) Наградите са парични или предметни. Средствата за награди се изплащат от бюджета на агенцията. Стойността на паричната или предметната награда не може да надвишава размера на основната заплата на служителя.

 

Чл. 40. На служителите на агенцията ежегодно се изплащат суми за облекло при условия, по ред и в размер, определени от управителния съвет, в съответствие с нормативната уредба.

 

Чл. 41. Служителите в агенцията удостоверяват самоличността и длъжността си със служебни карти. Формата и видът на служебните карти се определят с решение на управителния съвет.

 

Чл. 42. (1) Директорът на дирекция "Анализ на риска и оперативен контрол":

1. възлага извършването на планови и извънредни външни и вътрешни проверки за сигурността на информацията при данни за нередности и нарушения, за предварителен контрол, мониторинг, оценка и финансов контрол върху оперативната дейност на агенцията;

2. разработва и предлага на управителния съвет за утвърждаване годишен план за проверки за оперативен контрол;

3. може да възлага служебно на Централния институт на пътните технологии, национални и европейски норми и стандарти за сметка на бюджета на агенцията експертизи във връзка с планови и извънредни проверки, извършвани от дирекцията;

4. представя на управителния съвет месечни отчети за дейността на дирекцията;

5. представя на управителния съвет доклади от проверки, изпълнявани от дирекцията, в които се посочват констатираните несъответствия и нередности, включително в случаите, в които може да се предполага, че са налице нередности;

6. предлага на управителния съвет дисциплинарни мерки спрямо служители на агенцията;

7. предлага на управителния съвет проекти на решения във връзка с издаване на препоръки за добро изпълнение на изпълнители на обществени поръчки, възложени от агенцията;

(2) Управителният съвет може със свое решение да определи и други служители на дирекция "Анализ на риска и оперативен контрол", които да възлагат проверки.

 

Чл. 43. (1) При извършването на проверки служителите в дирекция "Анализ на риска и оперативен контрол" съставят констативни протоколи, към които прилагат събраните доказателства, и разработват и представят писмен доклад с мотивирано заключение до възложителя на проверката, който изразява становище по доклада и го изпраща на директора на дирекция "Анализ на риска и оперативен контрол".

(2) Съобразно констатираните несъответствия, нередности и нарушения в докладите по ал. 1 се предлага:

1. временно преустановяване работата на обект, ако е констатирано лошо изпълнение, влагане на некачествени материали и неспазване на проекта и техническите норми;

2. неприемане на извършената работа от изпълнителя на обществена поръчка;

3. оценка на уменията, ефективността и надеждността на лицата, които изпълняват обществени поръчки по договори с агенцията;

4. неиздаване на препоръка за добро изпълнение;

5. предлагане налагането на санкционни мерки на изпълнители съгласно условията на договорите;

6. прекратяване на договори с изпълнители;

7. установяване ненадежност на изпълнител на обществена поръчка, възложена от агенцията, включително в случаите на:

а) разваляне на договора за обществена поръчка поради съществено неизпълнение, за което изпълнителят отговаря, включително в случаите на липса на капацитет за изпълнение на договорни задължения и нарушения на изискванията за избягване конфликт на интереси;

б) установени от компетентните органи измама, съществени нередности и несъответствие, с които изпълнителят на обществената поръчка е засегнал интересите на Европейските общности и на българската държава;

в) влязло в сила осъдително съдебно решение по съставен акт за начет на изпълнителя на обществена поръчка, съставен от Агенцията за държавната финансова инспекция на основание на Закона за държавната финансова инспекция;

8. образуване на производство по установяване дисциплинарно нарушение на служители на агенцията и налагане на дисциплинарни наказания;

9. сигнализиране на правоохранителните органи;

10. други подходящи мерки за управление на риска.

 

Чл. 44. При изпълнение на трудовите си задължения служителите в дирекция "Анализ на риска и оперативен контрол" имат следните права:

1. право на свободен достъп до работните помещения на всички служители, до цялата документация и информация на агенцията с цел осъществяване на функциите им;

2. право да изискват документи и да събират сведения от служителите на агенцията във връзка с изпълнението на възложената задача;

3. право на достъп до обектите на проверка - офиси, производствени помещения, складове, земи, терени и други, на изпълнители по обществени поръчки, възложени от агенцията;

4. да изискват писмени и устни обяснения от проверяваните лица и техни служители по въпроси, свързани с тяхната дейност;

5. да изискват и да получават и проверяват всички данни и документи, както и в електронен вариант, за целите на оперативния контрол (включително копия на документи, извлечения, справки и други, необходими за изпълнение на задълженията им, всички договори и допълнителни споразумения с изпълнители, доклади и актове по изпълнение на договори и проекти, пълните досиета на проектите за изграждане, ремонт и реконструкция и др.).

 

Чл. 45. (1) Служителите в дирекция "Анализ на риска и оперативен контрол" и в Централния институт на пътните технологии, национални и европейски норми и стандарти се ръководят от принципите на:

1. безпристрастност;

2. независимост от проектанта, производителя, доставчика и лицето за монтаж на строителните продукти, които ще се оценяват;

3. поверителност, като не могат да разгласяват информация, станала им известна при изпълнение на служебните им задължения, освен на членовете на управителния съвет.

(2) Служителите, на които е възложено извършването на проверка, подписват декларация за безпристрастност и независимост за всеки конкретен случай.

(3) Служителите в дирекция "Анализ на риска и оперативен контрол" и в Централния институт на пътните технологии, национални и европейски норми и стандарти носят дисциплинарна отговорност за неспазването на ал. 1 и 2 и за верността на своите заключения.

 

Глава четвърта.
ПРЕВЕНЦИЯ И КОНТРОЛ НА КОНФЛИКТА НА ИНТЕРЕСИ

Чл. 46. (1) Управителният съвет обявява с решение списъка с категориите информация, подлежаща на класифициране като служебна тайна.

(2) Управителният съвет утвърждава правила за администрирането на информация, представляваща служебна тайна.

 

Чл. 47. (1) Не може да бъде служител в агенцията лице, за което е налице обстоятелство по чл. 107а, ал. 1 от Кодекса на труда, както и лице, което е свързано лице по смисъла на Търговския закон с търговец или съдружник, или акционер в търговец, който участва в процедури за обществени поръчки или за концесии, провеждани от агенцията.

(2) Служителите подават декларация за липса на обстоятелствата по ал. 1 при встъпване в длъжност и на всеки 12 месеца.

(3) В тридневен срок от промяна на декларираните обстоятелства лицето подава декларация за това.

(4) При възникване на обстоятелство, което е несъвместимо с изискванията за заемане на длъжността, трудовото правоотношение на служителя се прекратява.

 

Чл. 48. Служителите в централната администрация и в специализираните звена на агенцията, на които са възложени подготовката, ръководството и контролът по изпълнението на проекти, изготвянето на правни анализи, концесионни анализи, финансови анализи, технически оценки и други дейности в процедурите за възлагане на обществени поръчки и за концесиониране, и членовете на техните семейства нямат право да придобиват имущество, дялове или акции, да участват в управлението, да работят по трудово правоотношение или по граждански договор за лице, което е било изпълнител по обществена поръчка, докато са служители на агенцията и в течение на една година от датата на прекратяване на трудовото им правоотношение.

 

Чл. 49. (1) Служителите в агенцията нямат право да полагат допълнителен труд и да извършват дейности по граждански договори с предмет, сходен с функциите на агенцията.

(2) Служителите с ръководни функции в агенцията, както и ръководителите на проекти по Постановление № 194 на Министерския съвет от 2007 г. за управление на изпълнението на инфраструктурни проекти, финансирани със средства от Европейския съюз (ДВ, бр. 69 от 2007 г.), не могат да работят по трудово правоотношение, по граждански договор, по договор за управление и да придобиват дялове и акции в търговско дружество, което е участвало или участва в процедури за обществени поръчки или за концесии, провеждани от агенцията, докато са служители и за срок една година след прекратяване на правоотношенията им с агенцията, независимо от основанието.

 

Чл. 50. (1) Неизпълнението на задължения, предвидени в тази глава, съставлява съществено нарушение на трудовите задължения.

(2) Управителният съвет на агенцията осигурява изпълнението на тази глава, като включва тези задължения и определя вида и размера на отговорността в съдържанието на правилника за вътрешния трудов ред, в съдържанието на договорите със съответните лица, образци на декларациите, организира реда за деклариране.

 

Глава пета.
ОРГАНИЗАЦИЯ НА РАБОТАТА С ПРЕДЛОЖЕНИЯТА И СИГНАЛИТЕ

Чл. 51. (1) Гражданите, организациите, омбудсманът и обществените посредници в общините могат да отправят до управителния съвет предложения за усъвършенстване на организацията и дейността на агенцията, както и за решаване на въпроси от правомощията на управителния съвет на агенцията, за които няма определен друг специален ред.

(2) Управителният съвет на агенцията взема решение по предложението в срок до два месеца след постъпването му, освен ако този срок бъде удължен до 6 месеца поради необходимост от по-продължително проучване. Взетото решение по предложението се съобщава на подателя в 7-дневен срок. Направените предложения, както и взетите по тях решения могат да се публикуват на страницата на агенцията в интернет.

 

Чл. 52. (1) Гражданите, организациите и омбудсманът могат да подават до управителния съвет сигнали за злоупотреби с власт и корупция, лошо управление на държавно имущество или за други незаконосъобразни или нецелесъобразни действия или бездействия на служителите на агенцията, с които се засягат държавни или обществени интереси, права или законни интереси на други лица.

(2) Сигнали, подадени повторно по въпрос, по който има решение, не се разглеждат, освен ако са във връзка с изпълнение на взето решение или се основават на нови факти и обстоятелства.

(3) Изясняването на постъпил сигнал не може да се възлага на служител, срещу чието действие или бездействие той е подаден.

(4) Управителният съвет на агенцията взема решение по сигнала в срок до един месец след постъпването му, като този срок може да бъде удължаван с един месец, ако важни причини налагат това. Подателят се уведомява в 7-дневен срок за взетото решение и за предприетите мерки по сигнала. При данни за извършено престъпление управителният съвет на агенцията уведомява незабавно прокуратурата.

 

Чл. 53. (1) Не се разглеждат анонимни предложения и сигнали, които не са подписани от подателя или от негов представител по закон или пълномощие.

(2) Алинея 1 не се прилага в случаите, предвидени в регламент на Европейския съюз или в друг нормативен акт.

 

Заключителни разпоредби

§ 1. Управителният съвет утвърждава длъжностните характеристики на служителите в агенцията в срок до два месеца от влизането в сила на правилника.

 

§ 2. В 7-дневен срок от влизането в сила на правилника управителният съвет на агенцията предлага на министъра на регионалното развитие и благоустройството за утвърждаване числеността на персонала на дирекциите в централната администрация.

 

§ 3. Правилникът се приема на основание чл. 21д, ал. 3 от Закона за пътищата.

 

Приложение към чл. 4, ал. 2
Приложение към чл. 4, ал. 2

Обща численост на персонала в администрацията на Агенция "Пътна инфраструктура" - 1678 щатни бройки
 

Централна администрация 341
Централен институт на пътните технологии, национални и европейски норми и стандарти 75
Областни пътни управления 1262

 

Предложи
корпоративна публикация
Интерлийз ЕАД Лизинг на оборудване, транспорни средства, леки автомобили и др.
SIXENSE GROUP - СИКСЕНС ГРУП SIXENSE Group е глобална компания, базирана на 5 континента, развиваща...
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
Резултати | Архив