Обн. ДВ. бр.21 от 17 Март 2000г., изм. ДВ. бр.87 от 9 Октомври 2001г.
1. осъществява лицензиране и надзор върху дейността по:
а) допълнително доброволно пенсионно осигуряване;
б) доброволно здравно осигуряване;
в) доброволно осигуряване за безработица и професионална квалификация;
г) допълнително задължително пенсионно осигуряване;
2. извършва дейности по административно обслужване на гражданите и юридическите лица.
(2) Агенцията е второстепенен разпоредител с бюджетни кредити към министъра на труда и социалната политика.
(2) Председателят ръководи и представлява Държавната агенция за осигурителен надзор.
1. отговоря за цялостната дейност на агенцията;
2. участва в работата на Съвета по допълнително социално осигуряване;
3. издава наказателните постановления за налагане на глоби и имуществени санкции в предвидените от нормативните актове случаи;
4. дава указания по прилагането на нормативните актове по допълнително осигуряване;
5. утвърждава методическите ръководства, формулярите и образците, свързани с дейността на агенцията;
6. назначава държавните служители и сключва трудовите договори с останалите служители на агенцията;
7. координира дейността на агенцията по сътрудничеството с държавни органи и с неправителствени организации в страната и в чужбина, както и с международни организации;
8. организира:
а) разработването на проекти на нормативни актове, отнасящи се до дейността на агенцията;
б) създаването на собствена информационна система и регистър на дружествата за допълнително социално осигуряване и на доброволните пенсионни фондове;
в) дейността по анализ и прогнозиране на състоянието и развитието на допълнителното осигуряване;
г) издаването на периодичен бюлетин и други издания, свързани с дейността на агенцията;
д) дейността за повишаване квалификацията на служителите на агенцията.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 87 от 2001 г., в сила от 15.10.2001 г.) Общата численост на персонала в административните звена на агенцията е 43 щатни бройки.
(3) Числеността на отделните административни звена е посочена в приложението.
(2) По смисъла на ал. 1 служителите в агенцията са свързани с контролирани от агенцията лица, когато:
1. самостоятелно или чрез други лица са записали над 1 на сто от капитала на дружество, осъществяващо допълнително осигуряване или посредничество;
2. са съпрузи или роднини по права линия без ограничения, а по съребрена линия - до трета степен включително, с член на управителен орган на осигурително дружество или с лице, което е записало над 1 на сто от капитала на дружество за допълнително социално осигуряване.
(3) Служителите и лицата, привлечени към дейността на агенцията, са длъжни да пазят служебна тайна.
(4) При назначаването им служителите подписват декларации за обстоятелствата по ал. 1, 2 и 3 по образец, утвърден от председателя.
1. (Изм. - ДВ, бр. 87 от 2001 г., в сила от 15.10.2001 г.) представлява агенцията в случаите по чл. 5, както и в случаите, когато е изрично упълномощен от председателя.
2. организира разпределянето на задачите за изпълнение между административните звена в агенцията;
3. създава условия за нормална и ефективна работа на звената в агенцията;
4. осъществява общия контрол за изпълнението на възложените задачи;
5. контролира и отговаря за работата с документите, за съхраняването им и за опазването на служебната тайна;
6. организира и отговаря за управлението на ползваните за административни нужди недвижими имоти и движими вещи, предоставени на агенцията;
7. изпълнява и други задачи, възложени му от председателя.
1. участват в разработването на проекти на нормативни актове, свързани с дейността на агенцията;
2. осъществяват процесуалното представителство на агенцията пред съдилищата;
3. съдействат и осигуряват с правни средства своевременното събиране на вземанията на агенцията;
4. изготвят проекти на договори и дават становища по законосъобразността на договори, изготвени от агенцията или предложени от други организации, като ги парафират, а при несъгласие прилагат мотивирано мнение;
5. подготвят отговори и дават мнения по постъпили жалби, сигнали и предложения;
6. оказват правна помощ на председателя при упражняване на функциите му по управление;
7. дават становища за законосъобразността на проектите на индивидуални административни актове на председателя;
8. участват в комисии за провеждане на конкурсни процедури по Закона за държавния служител и на конкурси по Кодекса на труда, както и следят за законосъобразността на актовете, свързани с възникване, изменяне и прекратяване на трудовите и служебните правоотношения на служителите в агенцията;
9. предлагат подходяща политика и стратегия по управлението на човешките ресурси в агенцията и отговарят за прилагането й;
10. участват в подбора на служителите за агенцията;
11. изготвят съответните документи по назначаване, преназначаване и освобождаване на служителите съгласно действащото законодателство;
12. образуват, водят и съхраняват служебните и трудовите досиета на служителите;
13. извършват съответните административни дейности и обработват документите относно персонала;
14. организират и контролират въвеждането, обучението и развитието на персонала, като предлагат и реализират програмата за обучение и професионална квалификация за цялата система на агенцията;
15. отговарят за опазването на архива на персонала;
16. изготвят длъжностното и поименното разписание на администрацията;
17. организират и осъществяват програмното и техническото осигуряване на компютърната техника в агенцията;
19. осигуряват интегрирането на информационните системи на агенцията с информационните системи на другите звена от държавната администрация;
20. правят предложения за закупуването на нови или за модернизирането на стари програмни продукти и компютърна техника, както и за инсталирането и поддръжката им;
21. извършват дизайнерска и развойна дейност за програмните продукти и компютърната техника, които се внедряват в агенцията;
22. организират и участват в провеждането на конкурси или търгове за компютърна техника;
23. организират и провеждат обучението на служителите за работа с програмни продукти;
24. приемат и регистрират входящата и извеждат изходящата кореспонденция;
25. систематизират и съхраняват документите от текущия архив;
26. осигуряват информация за получената и изпратената кореспонденция;
27. организират и поддържат фонда на библиотеката на агенцията;
28. съставят бюджетите на администрацията и консолидирания бюджет на агенцията;
29. отчитат изпълнението на бюджета и на извънбюджетните сметки и фондове;
30. извършват счетоводното отчитане на приходите и разходите по пълна бюджетна класификация по счетоводни сметки от Единния сметкоплан;
31. изготвят ежемесечни и годишни оборотни ведомости на администрацията;
32. подготвят годишния баланс на администрацията и консолидирания баланс;
33. отговарят за снабдяването, съхраняването, стопанисването и използването на стоково-материалните ценности;
34. организират извършването на текущи ремонти, поправка на инвентар и съоръжения, товарно-разтоварни работи;
35. следят за изправността и упражняват контрол на ведомствения транспорт;
36. организират и контролират охраната и чистотата в сградите и прилежащите им обекти.
1. дирекция "Лицензионен режим";
2. дирекция "Общ и финансов контрол".
1. изготвя предложения за:
а) издаване на лицензии;
б) отнемане на лицензии;
в) назначаване на квестор;
2. предлага за утвърждаване биометричните таблици, които могат да ползват дружествата за допълнително социално осигуряване;
3. разработва проекти на нормативни актове, свързани с дейността по допълнително осигуряване;
4. създава регистър на осигурителните дружества и пенсионните фондове, на осигурителните посредници, инвестиционните посредници, банките депозитари, дипломираните експерт-счетоводители и на осигурителните продукти, уставите, правилниците, договорите и общите условия за допълнително осигуряване;
5. подготвя материали за периодичния бюлетин на агенцията.
1. осъществява цялостен контрол върху дейността по допълнително осигуряване;
2. осигурява прилагането на единен подход при осъществяването на контролната дейност чрез разработване на методически указания, информационни материали и обучение на служителите;
3. изготвя предложения за:
а) сливане, вливане, отделяне и разделяне на осигурителни фондове и дружества;
б) прехвърляне на осигурителен портфейл между пенсионноосигурителни дружества и пенсионни фондове;
в) налагане на мерки за подобряване на финансовото състояние на осигурителни дружества;
г) преобразуване, прекратяване, обявяване в несъстоятелност и ликвидация;
д) утвърждаване списъка на банките депозитари;
е) утвърждаване списъка на дипломираните експерт-счетоводители;
ж) образците на легитимационните документи на осигурителните посредници;
4. следи за:
а) поддържането на резервите и за тяхното състояние;
б) състоянието на активите и тяхното инвестиране и контролира инвестиционния портфейл на осигурителните дружества;
5. контролира разпределянето на дохода от инвестирането и оценката на активите на пенсионния фонд;
6. проверява и анализира отчетите, представяни от осигурителните дружества;
7. изготвя задължителни предписания към осигурителните дружества и осигурителните посредници за отстраняване на нарушения на нормативната уредба по допълнително осигуряване;
8. проучва жалбите на осигурените във фондовете за допълнително социално осигуряване;
9. осъществява контрол за достоверността на информацията, която предоставят осигурителните дружества, и върху тяхната рекламна дейност.
(2) При завеждането на документите се извършва проверка за наличието на всички материали, посочени в тях, и се образува служебна преписка.
(2) Насочването се извършва от главния секретар или от ръководителите на звена в общата администрация, като отдел "Канцелария" отбелязва във входящия регистър адресата на преписката.
(2) Ръководителите на административни звена възлагат с резолюция изработването на служебните преписки на определен служител. При възлагане на повече от един служител се посочва отговорният от тях.
(2) На всички молби и жалби се отговаря писмено в едномесечен срок от получаването им, ако в закон не е установен друг срок. При определени условия срокът може да бъде удължаван, но за не повече от 2 месеца.
(2) Техническите сътрудници на административните звена съхраняват копия от всички становища и отговори.
(2) Приемното време на административните звена, които работят с външни лица, се определя със заповед на председателя.
(2) Пропускът съдържа трите имена на лицето, името на служителя, при кого отива и часа на влизане. След приключване на посещението служителят, провел срещата, разписва пропуска и вписва часа на излизане.
(Изм. - ДВ, бр. 87 от 2001 г., в сила от 15.10.2001 г.)
Численост на персонала в административните звена |
на Държавната агенция за осигурителен надзор |
- 43 щатни бройки |
Председател | 1 |
Главен секретар | 1 |
Обща администрация | 12 |
в т. ч.: | |
Дирекция "Административно-правно | |
и информационно | |
обслужване, финансово-стопански дейности | |
и управление | |
на собствеността" | 12 |
Специализирана администрация | 29 |
в т. ч.: | |
Дирекция "Лицензионен режим" | 13 |
Дирекция "Общ и финансов контрол" | 16" |