Обн. ДВ. бр.94 от 27 Ноември 2009г.
(2) Министерството на околната среда и водите е администрация, която подпомага министъра на околната среда и водите при осъществяване на правомощията му, осигурява технически дейността му и извършва дейности по административното обслужване на гражданите и юридическите лица.
1. разработва с компетентните органи на изпълнителната власт (в секторните политики - транспорт, енергетика, строителство, селско стопанство, туризъм, промишленост, образование и други) политиката и стратегията за опазване на околната среда в Република България;
2. ръководи чрез Изпълнителната агенция по околна среда (ИАОС) Националната система за мониторинг на околната среда;
3. контролира състоянието на околната среда на територията на страната;
4. координира контролните правомощия на другите органи на изпълнителната власт по отношение на околната среда;
5. издава заповеди, разрешителни, инструкции и утвърждава методики;
6. съвместно със заинтересуваните органи на изпълнителната власт:
а) издава норми за максимално допустими емисии по видове замърсители и норми за максимално допустими концентрации на вредни вещества по компоненти на средата по райони;
б) утвърждава методики за оценка на въздействието върху околната среда (ОВОС);
в) издава норми за рационално използване на възобновими и невъзобновими природни ресурси;
г) осигурява събирането и предоставянето на информация за състоянието на околната среда;
д) утвърждава методики за контрол на компонентите на околната среда;
7. ежегодно внася в Министерския съвет доклад за състоянието на околната среда, който след приемането му се публикува като Национален доклад за състоянието и опазването на околната среда;
8. организира и координира дейностите по финансовия инструмент на Европейската комисия за околна среда (LIFE+).
(2) Министърът ръководи и представлява Министерството на околната среда и водите.
(3) Министърът ръководи, контролира и организира дейността по Закона за защита на класифицираната информация (ЗЗКИ) и подзаконовите нормативни актове по прилагането му в рамките на министерството.
(4) Министърът утвърждава:
1. длъжностното и поименното щатно разписание на министерството;
2. разпределения по организационни и административни структури бюджет на министерството.
(5) Министърът осъществява други правомощия, възложени му със закон или с постановление на Министерския съвет.
(2) Функциите на министъра в негово отсъствие от страната или когато ползва законоустановен отпуск, се изпълняват от определен със заповед за всеки конкретен случай заместник-министър.
(2) Министърът или определен от него заместник-министър управлява програми и проекти в сферата на своята компетентност, финансирани от предприсъединителните фондове, Структурните фондове, Кохезионния фонд и други финансови инструменти на Европейския съюз (ЕС) и от други международни финансови институции и донори, както и осигурява ефикасното и правомерното управление на тези програми и проекти.
(3) Министърът или определен от него заместник-министър организира дейността на управляващия орган на Оперативна програма "Околна среда 2007 - 2013" и определя състава на Комитета за наблюдение на Оперативна програма "Околна среда 2007 - 2013" и на Комитета за избор и координация на проекти по Оперативна програма "Околна среда 2007 - 2013".
(2) Политическият кабинет включва заместник-министрите, началника на кабинета на министъра, парламентарния секретар и началника на отдел "Връзки с обществеността и протокол".
(3) Политическият кабинет има съвещателни, информационни и аналитични функции, в изпълнение на които:
1. периодично събира, обобщава и анализира информация, необходима за разработването на решения;
2. разработва прогнози и предлага програми за постигане целите на политиката за околната среда и водите;
3. обменя информация с политическите кабинети на другите министри;
4. осъществява връзките на министъра с обществеността.
(4) Работата на политическия кабинет се подпомага от експертни и технически сътрудници.
(2) Началникът на политическия кабинет може да участва в съвещанията, ръководени от началника на политическия кабинет на министър-председателя.
(3) Началникът на политическия кабинет координира подготовката на работната програма на министъра.
(4) Началникът на политическия кабинет организира връзките на министъра с другите членове на Министерския съвет, с другите държавни органи и с органите на местното самоуправление, с политически и обществени организации и с граждани.
(2) Парламентарният секретар изпълнява основните си функции, като:
1. осигурява материалите от дейността на Народното събрание и на неговите комисии;
2. дава информация относно дебатите, повдигнатите въпроси и решенията на комисиите на Народното събрание;
3. предоставя необходимата информация на народните представители и на парламентарните групи;
4. проследява законопроектите от стадий на работна група до внасянето им в Народното събрание, като информира министъра за всички предложения за промени в текстовете на законопроектите, отнасящи се до околната среда и водите, и съдейства за отстраняване на възникнали проблеми;
5. координира и контролира подготовката на отговорите на министъра за парламентарния контрол;
6. заедно с останалите членове на политическия кабинет формулира конкретните задачи на кабинета и администрацията;
7. осъществява размяна на информация между народните представители и министъра.
1. текущото състояние на околната среда и политиката на министерството за нейното опазване и подобряване;
2. предполагаемото въздействие на дейности или обекти върху околната среда и водите;
3. настъпило замърсяване или увреждане на околната среда, а при стихийни бедствия, производствени аварии и пожари - за предприетите мерки за тяхното ограничаване и отстраняване и за изискванията към поведението на гражданите;
4. непосредствена опасност от съществено замърсяване или увреждане на околната среда.
(2) Началникът на отдел "Връзки с обществеността и протокол" представя политиката и дейността на министъра пред обществеността, като:
1. планира и организира връзките на министъра със средствата за масово осведомяване;
2. организира отразяването на международните срещи и прояви на министъра;
3. осигурява информация относно обществените ангажименти и публични изяви на министъра;
4. организира пресконференции във връзка с дейността на министъра;
5. подготвя информация относно дейността на министъра и предоставянето й на средствата за масово осведомяване по негово решение;
6. възлага социологически проучвания и анализи.
(3) Министърът назначава началника на отдел "Връзки с обществеността и протокол" по служебно правоотношение.
(2) Трудовите правоотношения на експертите и техническите сътрудници се прекратяват с прекратяването на правомощията на министъра.
1. концепции, стратегии и програми за развитието на околната среда и водите;
2. проекти на нормативни актове, решения и разпореждания;
3. проекти на международни договори.
(2) Министърът изразява становища по представените за разглеждане в Министерския съвет проекти на актове.
(3) Министърът координира своята дейност с министър-председателя, а в определени от него случаи - със заместник министър-председателите.
(2) Министърът представя в Министерския съвет ежегоден доклад за дейността на министерството.
(2) Числеността на персонала в администрацията на министерството е посочена в приложението.
(3) Регионалните инспекции по околната среда и водите, дирекциите на националните паркове и басейновите дирекции са самостоятелни юридически лица на бюджетна издръжка.
(4) В регионалните инспекции по околната среда и водите, в басейновите дирекции и в дирекциите на националните паркове, с изключение на органите по чл. 10, ал. 1, т. 3, 4 и 5 от Закона за опазване на околната среда, се ползват длъжностите, определени в Единния класификатор на длъжностите в администрацията.
1. разработването на стратегии, програми и баланси за опазване на околната среда по компоненти, за рационално управление и използване на водите и подземните природни богатства, за управление на дейностите, свързани с отпадъците и опасните вещества, за опазване на биологичното разнообразие, за ограничаване на вредните физични фактори и др.;
2. управлението на Предприятието за управление на дейностите по опазване на околната среда, Националната система за мониторинг на околната среда, Националната система за мониторинг на водите и Националния геофонд;
3. контрола върху състоянието на околната среда;
4. обявяването и опазването на защитените територии, защитените зони и защитените видове растения и животни, управлението на националните паркове и резерватите и опазването на биологичното разнообразие;
5. използването и опазването на водите и земните недра.
(2) Главният секретар осъществява административното ръководство на министерството в изпълнение на законните разпореждания на министъра.
(3) Главният секретар ръководи, координира и контролира функционирането на общата и специализираната администрация за точното спазване на нормативните актове.
1. организира разпределянето на задачите между звената от общата и специализираната администрация в министерството и контролира изпълнението им;
2. създава условия за нормална и ефективна работа в министерството и осъществява контрол по изпълнение на възложените задачи;
3. координира и контролира дейността по ползването и управлението на държавната собственост, предоставена на министерството;
4. разработва предложения за длъжностното разписание и утвърждава длъжностните характеристики;
5. утвърждава разходите по управлението на администрацията;
6. организира подготовката на проекта на бюджет на администрацията;
7. осъществява взаимодействие с главния секретар на Министерския съвет;
8. предлага структурирането и преструктурирането на звената, включени в дирекциите;
9. организира заседанията на постоянните и временните съвети в министерството;
10. ръководи отчета и контрола по изготвянето на заповедите на министъра;
11. координира отношенията между министерството или негови структурни звена, съответно служители, с други администрации;
12. контролира документооборота в министерството, както и функционалната реализация на отделните звена, съответно спазването на служебните отношения, в съответствие с нормативните актове;
13. изготвя ежегоден доклад за състоянието на административната дейност, който се представя за утвърждаване от министъра на околната среда и водите;
14. организира работата с предложенията и сигналите в съответствие с разпоредбите на глава осма от Административнопроцесуалния кодекс;
15. осъществява дейност по контрол на изготвянето на доклад за състоянието на администрацията на министерството.
(2) Дейността на инспектората е насочена към обективно, безпристрастно и точно изясняване на проверяваните проблеми и предлагане на мерки за тяхното решаване и включва проверка на:
1. изпълнението на функциите на структурните звена;
2. ефективността на работата и степента на взаимодействието между структурните звена;
3. изпълнението на задачите, произтичащи от програмата за изпълнение на Националната стратегия за противодействие на корупцията;
4. осъществява дейности по мониторинг и превенция на корупцията в министерството и във второстепенните разпоредители с бюджетни кредити към министъра;
5. спазването на етичните правила и разглежда постъпили сигнали за конфликт на интереси и други нарушения на служебните задължения, като осъществява контрол по спазване на Кодекса за поведение на служителите в държавната администрация;
6. постъпили сигнали на граждани и организации и подготвяне на отговори по тях;
7. изпълнението на препоръките от вътрешния и външния одит и предписанията, дадени от компетентните органи при извършени проверки;
8. наличието или липсата на конфликт на интереси съгласно Закона за предотвратяване и разкриване на конфликт на интереси.
(2) Министърът може да изисква извършването и на извънредни проверки по отношение на определени звена или дейности.
(3) Инспекторатът докладва директно на министъра.
(2) Служителят по сигурността на информацията осъществява дейността по защита на класифицираната информация, като:
1. следи за спазването на изискванията на ЗЗКИ и на международните договори във връзка със защитата на класифицираната информация;
2. прилага правилата относно видовете защита на класифицираната информация;
3. разработва план за охрана на организационната единица чрез физически и технически средства и следи за неговото изпълнение;
4. извършва периодични проверки на отчетността и движението на материалите и документите;
5. извършва обикновено проучване по чл. 47 ЗЗКИ;
6. осъществява процедурата по обикновеното проучване в рамките на организационната единица и води регистър на проучените лица;
7. уведомява Държавната комисия по сигурността на информацията (ДКСИ) при изтичане на срока на разрешенията, при напускане или преназначаване на служителя, както и при необходимост от промяна на разрешението, свързано с достъп до определено ниво на класификация;
8. информира незабавно в писмена форма ДКСИ и компетентната служба за всяка промяна, отнасяща се до обстоятелствата, свързани с издадените разрешения, удостоверения, сертификати или потвърждения;
9. води на отчет случаите на нерегламентиран достъп до класифицирана информация и на взетите мерки, за което информира незабавно ДКСИ;
10. следи за правилното определяне нивото на класификация на информацията;
11. разработва план за защита на класифицираната информация при положение на война, военно или друго извънредно положение;
12. организира и провежда обучението на служителите в организационната единица в областта на защитата на класифицираната информация.
(2) Финансовият контрольор извършва проверки на всички документи и приложенията към тях преди вземане на решение, свързано с дейността на министерството, и изразява мнение за съответствие с приложимото законодателство.
(3) Финансовият контрольор осъществява предварителен контрол на дейностите по усвояване на средствата по Програма ФАР, Структурните фондове и Кохезионния фонд на Европейския съюз в частта на съфинансирането от държавния бюджет.
(4) Финансовият контрольор е пряко подчинен на министъра.
(2) Дирекцията по ал. 1 осъществява дейността по вътрешен одит на всички структури, програми, дейности и процеси в министерството, включително на разпоредителите със средства на ЕС и на разпоредителите с бюджетни кредити от по-ниска степен към министъра, с изключение на второстепенните разпоредители с бюджетни кредити, в които е изградено самостоятелно звено за вътрешен одит, както и техните разпоредители с бюджетни кредити от по-ниска степен.
(3) Дирекцията по ал. 1:
1. планира, извършва и докладва дейността по вътрешен одит в съответствие с изискванията на Закона за вътрешния одит в публичния сектор, Стандартите за вътрешен одит в публичния сектор, Етичния кодекс на вътрешните одитори, Статута на дирекция "Вътрешен одит" и утвърдената от министъра на финансите методология за вътрешен одит в публичния сектор;
2. изготвя на базата на оценка на риска тригодишен стратегически план и годишен план за дейността си, които се утвърждават от министъра;
3. изготвя одитен план за всеки одитен ангажимент, който съдържа обхват, цели, времетраене и разпределение на ресурсите за изпълнение на ангажимента, одитния подход и техники, вида и обема на проверките;
4. дава на министъра независима и обективна оценка за състоянието на одитираните системи за финансово управление и контрол;
5. оценява процесите за идентифициране, оценяване и управление на риска, въведени от министъра;
6. проверява и оценява съответствието на дейностите със законодателството, вътрешните актове и договори; надеждността и всеобхватността на финансовата и оперативната информация; създадената организация по опазване на активите и информацията; ефективността, ефикасността и икономичността на дейностите; изпълнението на задачите, договорите, поетите ангажименти и постигането на целите;
7. консултира министъра по негово искане, като дава съвети, мнение, обучение и др. с цел да се подобрят процесите на управление на риска и контролът, без да поема управленска отговорност за това;
8. докладва и обсъжда с министъра и с ръководителите на структурите, чиято дейност е одитирана, резултатите от всеки извършен одитен ангажимент и представя одитен доклад;
9. дава препоръки в одитните доклади за подобряване на адекватността и ефективността на системите за финансово управление и контрол, подпомага министъра при изготвянето на план за действие и извършва проверки за проследяване изпълнението на препоръките;
10. изготвя и представя на министъра годишен доклад за дейността по вътрешен одит в съответствие с чл. 40 от Закона за вътрешния одит в публичния сектор, който се изпраща на дирекция "Вътрешен контрол" на Министерството на финансите до 28 февруари следващата година;
11. предлага на министъра план за повишаване квалификацията на вътрешните одитори и осъществява контакти с другите звена за вътрешен одит от организациите от публичния сектор с цел обмяна на добри практики.
(2) Общата администрация е структурирана във:
1. дирекция "Правно-нормативно обслужване и обществени поръчки";
2. дирекция "Бюджет, финанси и счетоводство";
3. дирекция "Стопанска дейност, човешки ресурси, канцелария и информационно обслужване".
1. участва със свои представители в работни групи за разработването на проекти на нормативни актове, свързани с дейността на министерството;
2. съгласува или дава становища по законосъобразност на проекти на нормативни или административни актове и наказателни постановления, издавани от министъра;
3. изготвя, а в определени случаи съвместно с другите дирекции съгласувателни становища по проекти на актове на Министерския съвет;
4. осъществява процесуалното представителство на министерството пред съдилищата;
5. изготвя проекти на договори и съгласува по законосъобразност договорите, изготвени от други дирекции или предложени от други лица и организации;
6. подготвя отговори и дава становища по законосъобразност по постъпили в министерството предложения и сигнали;
7. организира и координира процеса на достъп на обществеността до информация за околната среда;
8. планира и организира провеждането на процедурите за възлагане на обществените поръчки и изготвя график за провеждането им през съответната година;
9. изготвя вътрешни правила за възлагане на обществените поръчки на министерството, които министърът утвърждава.
1. предлага на министъра проекти на средносрочна бюджетна прогноза и годишен бюджет на министерството по елементи на Единната бюджетна класификация и в програмен формат;
2. изготвя месечно разпределение на приетия годишен бюджет по икономически елементи на Единната бюджетна класификация и по програми и предлага на министъра разпределението на бюджетните кредити на министерството и на второстепенните разпоредители с бюджетни кредити към министъра;
3. организира, изготвя и представя ежемесечно в Министерството на финансите заявка за необходимия лимит за плащания на текущите и капиталовите разходи на министерството в съответствие със закона за държавния бюджет на Република България за съответната година; одобрява плащанията чрез Системата за единните бюджетни разплащания (СЕБРА), наредени от банковите сметки на министерството;
4. изготвя ежемесечни, тримесечни и годишни отчети за касовото изпълнение на бюджета и извънбюджетните сметки и фондове на министерството; изготвя консолидиран годишен финансов отчет на администрацията съгласно Закона за счетоводството; изготвя консолидирани периодични и годишни финансови отчети за степента на изпълнение на политиките и програмите на министерството;
5. в съответствие със Закона за устройството на държавния бюджет и/или други нормативни актове изготвя периодично, при необходимост, предложения/искания за извършване на промени по бюджета на министерството;
6. разработва счетоводната политика на министерството, като методология на счетоводната и финансовата отчетност на министерството, съгласно Закона за счетоводството и действащите нормативни актове в областта по бюджетната методология и програмното бюджетиране;
7. организира и осъществява счетоводната отчетност на приходите и разходите на министерството в съответствие със Сметкоплана за бюджетните предприятия и Единната бюджетна класификация;
8. изготвя месечните ведомости за работни заплати и документите за пенсиониране, свързани с осигурителния доход;
9. организира и извършва в установените срокове инвентаризацията на активите и пасивите с цел достоверното им представяне във финансовите отчети на министерството;
10. организира и осъществява касовите разплащания на министерството като първостепенен разпоредител с бюджетни кредити;
11. организира, координира и осъществява протоколната дейност на министерството.
1. организира, отговаря и осъществява контрол за правилното, законосъобразното и ефективното ползване и управление на недвижимите и движимите вещи, предоставени на министерството, включително осигурява поддържането и ремонта на предоставените на министерството недвижими имоти и движими вещи; отговаря за правилната техническа експлоатация и поддръжка на транспортните средства на министерството; предлага предприемане на разпоредителни действия по отношение на недвижимите имоти и движимите вещи на министерството с оглед постигане на максимална ефективност;
2. организира и осъществява материално-техническото снабдяване на министерството;
3. организира и осигурява почистването и отговаря за санитарно-хигиенните условия в административните сгради на министерството и прилежащите им терени;
4. организира и координира изграждането и управлението на вътрешноведомствени информационни системи в министерството в съответствие с изискванията на Закона за електронното управление;
5. организира и осъществява програмното и техническото осигуряване на компютърната техника в министерството;
6. осигурява ведомствената охрана и пропускателния режим;
7. осъществява координация и взаимодействие с компетентните органи по осигуряване на противопожарната и аварийната безопасност;
8. подпомага министъра при осъществяване на политиката по управлението на човешките ресурси в министерството;
9. организира дейността по набирането и подбора на персонала, както и процеса по назначаването на служители в министерството;
10. подготвя и съхранява всички актове, свързани с възникването, изменянето и прекратяването на служебните и трудовите правоотношения, и ги отразява в Единната информационна система за управление на човешките ресурси в държавната администрация, съхранява трудовите и служебните досиета на служителите;
11. изготвя и актуализира длъжностните и поименните разписания на длъжностите;
12. организира и контролира съставянето и актуализирането на длъжностните характеристики на служителите;
13. организира и контролира обучението, оценяването и развитието на персонала;
14. приема, регистрира, разпределя и насочва входящата служебна кореспонденция към адресатите, извежда и изпраща по предназначение изходящата кореспонденция и извършва външна и вътрешна куриерска дейност;
15. организира дейността по административното обслужване на физическите и юридическите лица на "едно гише".
1. дирекция "Управление на водите";
2. дирекция "Земни недра и подземни богатства";
3. дирекция "Политики по околната среда";
4. дирекция "Национална служба за защита на природата";
5. дирекция "Опазване чистотата на въздуха";
6. дирекция "Превантивна дейност";
7. дирекция "Политика по изменение на климата";
8. дирекция "Управление на отпадъците";
9. дирекция "Кохезионна политика за околна среда";
10. дирекция "Координация по въпросите на Европейския съюз и международно сътрудничество";
11. дирекция "Европейски и международни проекти";
12. дирекция "Фондове на Европейския съюз за околна среда".
1. управлението на водите на национално ниво чрез:
а) подготовка на Националната стратегия за управление и развитие на водния сектор;
б) разработване на национална политика и разработване и съгласуване на програми за намаляване на замърсяването на водите, координация и контрол на тяхното изпълнение;
в) участие в разработването и съгласуването съвместно с други държави на политики, стратегии и програми за опазване на трансграничните води; подготовка и реализация на международни документи и проекти в областта на водите, съоръженията за пречистване на отпадъчни води и за защита от вредното въздействие на водите;
г) участие в подготовката на документи в областта на водите, свързани с членството на Република България в ЕС, и осигуряване на националното докладване в областта на водите пред ЕС;
д) разработване на нормативни актове в областта на управление на водите;
е) определяне на уязвими зони за опазване на водите от замърсяване с нитрати от земеделски източници, на чувствителните зони за опазване на водите от замърсяване с биогенни елементи и на списъка на приоритетните и приоритетно опасните вещества;
ж) определяне на проектните категории на повърхностните води;
з) провеждане на процедурите и подготовка на разрешителните за водовземане и/или ползване на воден обект, когато компетентен орган по издаването е министърът на околната среда и водите;
и) координиране на процедурата по подготовка на заповед за учредяване на санитарно-охранителни зони около водовземните съоръжения за питейно-битово водоснабдяване, когато компетентен орган е министърът на околната среда и водите, и за учредяване на санитарно-охранителни зони около водовземните съоръжения за минерални води;
к) подготовка на документите и на заповедите за оценка на експлоатационните ресурси на минералните води - изключителна държавна собственост;
л) съгласуване на водностопанския анализ при предоставяне на концесии на водностопански системи и съоръжения;
м) провеждане и координация на процедурите за предоставяне на концесии за ползване на минерални води и осъществяване на контрол по изпълнението на концесионните договори за минерални води и на условията в издадените от министъра на околната среда и водите разрешителни за водовземане на минерални води;
н) създаване на специализирани карти за водите и създаване и поддържане на регистрите по Закона за водите;
о) съставяне на националния баланс на водите;
п) съставяне на режимните графици за водовземане от комплексните и значимите язовири по приложение № 1 от Закона за водите;
р) изготвяне на становища по изпълнението на проекти от органите по чл. 10 от Закона за водите, областните управители, кметовете на общини и научните организации, свързани с използването, опазването и защитата от вредното въздействие на водите;
с) осигуряване на техническо и експертно обслужване на Висшия консултативен съвет по водите;
2. координация, методическо ръководство, анализ и контрол на дейността на басейновите дирекции при оперативното управление на водите, в т.ч. по отношение на:
а) дейностите по прилагане на международни конвенции в областта на водите и осъществяване на сътрудничеството с компетентните органи за басейново управление на други държави по отношение на управлението на водите в международни райони за басейново управление;
б) установяване на границите на водните обекти;
в) издаването на разрешителните за водовземане и ползване на воден обект;
г) дейностите, свързани със защита от вредното въздействие на водите;
д) контрола на състоянието и правилната експлоатация на съоръженията за пречистване на отпадъчни води;
е) организацията на разработването и обсъждането на плановете за управление на речните басейни;
ж) обобщаване на информацията и съставяне на специализирани карти за водите;
з) извършване на превантивен, текущ и последващ контрол на условията в издадените разрешителни за водовземане и/или ползване на води;
3. взаимодействие с други централни ведомства и техните регионални структури при осъществяване управлението на водите.
1. опазването на земните недра и подземните богатства чрез:
а) съставянето и воденето на Националния баланс на запасите, на Регистъра на откритията, на Специализирания кадастър на регистъра и на Специализираната карта на находищата на подземни богатства;
б) съгласуването и контрола по спазването на утвърдените работни проекти за търсене, проучване, добив и първична преработка на подземни богатства и на работните проекти за консервация и ликвидация на геологопроучвателни и миннодобивни обекти;
в) създаването и функционирането на мониторинг на геоложката среда и специализирани геоекологична карта и регистър на миннодобивната дейност в страната;
г) разработването и прилагането на нормативни актове, национални и секторни програми и планове в областта на геоинформатиката, търсенето и проучването на подземни богатства и опазването на подземните недра;
2. подготовката и контрола върху геоложките и геоеколожките изследвания, финансирани с държавни средства; разработване и координиране изпълнението на международни проекти и програми в областите геоинформатика, търсене, проучване и опазване на земните недра;
3. организацията по подготовката на разрешения за търсене и/или проучване на подземни богатства, в т.ч.:
а) изготвяне на предложения за предоставяне на разрешения за търсене и/или проучване на подземни богатства;
б) организиране на подготовката и провеждането на търгове и конкурси за избор на титуляри на разрешения за търсене и/или проучване;
в) водене на преговори и изготвяне на предложения за сключване на договори с титуляри на разрешения за търсене и/или проучване;
г) контрол по изпълнението на сключените договори с титулярите на разрешения за търсене и/или проучване;
4. съставянето и воденето на Единния регистър и кадастър на разрешенията за търсене и/или проучване на подземни богатства в страната;
5. поддържането на Националния геофонд, Националното скалнофондово хранилище и на специализирана информационна система за данните от геологопроучвателните дейности за търсене и/или проучване на подземни богатства;
6. разработването на нормативни актове за опазване на земите и почвите в компетенциите на министерството; съгласуване и контрол по спазването на утвърдените работни проекти за рекултивация на нарушени и замърсени терени;
7. представляването на страната и министерството в областта на геологията и опазването на земните недра пред Асоциацията на геоложките служби в Европейския съюз, както и пред други сродни структури в Европа и света;
8. развитието и поддържането на двуезичен Национален геоложки сървър;
9. оперативното и методическото ръководство на регионалните инспекции по околната среда и водите (РИОСВ) по отношение на дейностите, свързани с опазването на подземните богатства и земните недра.
1. вътрешноведомствената и междуведомствената координация по разработването и актуализирането на Националната стратегия за околна среда и наблюдение, контрол и отчитане на изпълнението на плана за действие към нея;
2. координацията на дейността на дирекциите на министерството, свързана с устойчивото развитие, произтичаща от националното законодателство и международните споразумения, по които Република България е страна;
3. методическо ръководство и участие в разработването на секторни стратегии, програми и планове в областта на околната среда;
4. координацията на финансирането на екологични проекти от национални, европейски и други международни програми и създаване и поддържане на база данни за тези проекти;
5. методическото подпомагане на регионалните и местните власти за прилагане на националната политика за опазване на околната среда във връзка с разработване и изпълнение на общинските програми за опазване на околната среда;
6. координацията в процеса по обмен на информация с Националния статистически институт;
7. организацията и координацията на цялостната дейност на министерството, Изпълнителната агенция по околна среда, регионалните инспекции по околна среда и води, дирекциите на националните паркове и басейновите дирекции по достъп на обществеността до информация в областта на околната среда и за подобряване участието на обществеността, неправителствени организации и други заинтересувани страни за прилагане на националната политика за опазване на околната среда;
8. координацията при подготовката и провеждането на кампании за повишаване на общественото съзнание и култура в областта на околната среда;
9. координацията и участието в дейности по екологично образование и възпитание за устойчиво развитие;
10. координиране и контрол на осъществяването на контролната дейност на РИОСВ, налагането на санкции на предприятия, замърсяващи околната среда над допустимите норми, и обработка на сигнали, получени по "Зелен телефон" и електронната поща на министерството;
11. методическо ръководство и координация на дейността на РИОСВ по отношение на планирането, провеждането и докладването на контролната дейност в съответствие с изискванията за минимални критерии за екологични инспекции в държавите - членки на Европейския съюз;
12. методическо ръководство и координация на дейностите на РИОСВ при възникване на аварии, аварийни ситуации и замърсявания на околната среда;
13. координация на дейността на специализираните дирекции на министерството при разработване на ръководства, методически указания и информационни материали, свързани с контролната дейност на РИОСВ;
14. подготовката на документацията за налагане на санкции за наднормено замърсяване, когато компетентен е министърът;
15. анализ на осъществяваната контролна дейност от РИОСВ, обобщаване на резултатите на национално ниво и създаване и поддържане на национална база данни за контролната дейност на РИОСВ.
1. подготвя проекти на нормативни актове в областта на защита на природата и генетично модифицирани организми (ГМО);
2. провежда процедури за обявяване и промени на защитени територии и защитени зони;
3. провежда процедури по възлагането, приемането или утвърждаването на планове за управление на защитени територии и защитени зони;
4. провежда процедури по оценка за съвместимост на инвестиционни предложения, проекти, планове и програми;
5. прилага съгласувателни и разрешителни режими за строителство и дейности в защитени територии, когато компетентен е министърът;
6. провежда процедури по възлагането и утвърждаването на планове за действие за растителни и животински видове;
7. подготвя обявяването на защитени видове растения и животни;
8. разработва и координира контрола по спазването на ограничителни режими за уязвими биологични ресурси;
9. организира контрола по спазване на минималните изисквания и условия, при които могат да се отглеждат животните в зоологическите градини, цирковете и други организации;
10. прилага лицензионния режим за зоологическите градини;
11. прилага процедурите за издаване на разрешения за дейности с ГМО в контролирани условия и при освобождаването им в околната среда;
12. организира работата на Консултативната комисия по ГМО към министъра на околната среда и водите;
13. издава разрешителни и сертификати, свързани с международната търговия със застрашени видове от дивата флора и фауна;
14. организира набирането, поддържането в актуално състояние и съхраняването на данни за Националната екологична мрежа и създаването на специализирани карти, регистри и информационна система въз основа на тези данни;
15. организира създаването и поддържането на национална информационна система и публичен регистър за работа с ГМО и освобождаването им в околната среда;
16. поддържа регистър на организациите и лицата, които притежават и поддържат колекции от диви видове от местната или чуждата флора и фауна;
17. организира и участва в работата на Националния съвет по биологично разнообразие и на Висшия експертен екологичен съвет - специализиран състав за разглеждане на планове за управление на защитени територии;
18. организира прилагането на международни конвенции в областта на защита на природата;
19. предоставя информация за Националната екологична мрежа;
20. подготвя доклади за прилагането на директивите на ЕС в сектори "Защита на природата" и "ГМО";
21. участва в работни групи и комисии на международни конвенции и на Европейската комисия (ЕК);
22. подпомага методически дейността на регионалните органи по отношение на контрола по защитените територии, защитените зони, биологичното разнообразие и ГМО;
23. поддържа връзки и координация с други ведомства и организации по въпросите на защитените територии, защитените зони, опазването на биологичното разнообразие и ГМО.
1. организацията по разработването на норми за качеството на атмосферния въздух (КАВ) и алармени прагове за информиране на населението, за съдържание на вредни вещества в горивата и свързаните с тях технически и качествени изисквания и за допустими емисии на вредни вещества, изпускани в атмосферния въздух от неподвижни източници;
2. координацията на дейностите, свързани с осъществяването на контрола върху спазването на нормите по т. 1;
3. координацията съвместно с компетентните министерства и ведомства на дейностите по ограничаване емисиите на вредни вещества от подвижни източници;
4. координацията на дейностите по разработването и изпълнението на програми за достигане и поддържане на установените норми за КАВ и на оперативни планове за действие в случаите на превишаване на установените алармени прагове на територията на страната;
5. организиране на разработването и координиране изпълнението на програми за осигуряване качеството на измерванията в съответствие с европейските изисквания в областта;
6. организиране на разработването и координиране прилагането на необходимите нормативни актове, национални и секторни програми и/или планове за действие във връзка с изпълнението на задълженията на страната в рамките на Конвенцията за трансгранично замърсяване на въздуха на далечни разстояния и свързаните с нея европейски нормативни изисквания за ограничаване на емисиите от определени производства и дейности (големи горивни инсталации, дейности, свързани с употребата на разтворители, инсталации за съхраняване, товарене и разтоварване на бензини и др.);
7. организиране на разработването и координиране прилагането на нормативни актове, национални и секторни програми и/или планове за действие във връзка с изпълнението на задълженията на страната в рамките на Виенската конвенция за защита на озоновия слой, ратифицирана през 1989 г.;
8. организиране на разработването и координиране извършването на годишните инвентаризации на вещества, разрушаващи озоновия слой, и на парникови газове;
9. оценяване на проекти, свързани със замяната на вещества, разрушаващи озоновия слой, енергийната ефективност и увеличаване дела на използваните в страната възобновяеми енергийни източници в зависимост от екологичните ползи (предотвратени емисии на парникови газове).
1. политиката по предотвратяване и превантивен контрол на замърсяването на околната среда, в т. ч.:
а) разработване на проекти на нормативни актове в областта на: оценка на въздействието върху околната среда на инвестиционни предложения и екологична оценка на планове и програми; комплексни разрешителни; схеми за управление по околна среда и одит - EMAS, и за екомаркировка на Европейския съюз; защита от шум в околната среда; отговорност за предотвратяване и отстраняване на екологични щети; предотвратяване на големи аварии с опасни вещества; регистрация, оценка, разрешаване и ограничаване на химикали, устойчиви органични замърсители; износ и внос на опасни химикали и детергенти;
б) разработване, координация и контрол на прилагането на планове за действие във връзка с прилагането на европейското законодателство;
в) изготвяне на становища, позиции, участие в срещите на компетентните органи на ниво Европейски съюз;
г) докладване по прилагане на сближеното национално законодателство със законодателството на Европейската общност;
2. провеждане и координиране на процедурите по ОВОС на инвестиционни предложения и на процедури по екологична оценка на планове и програми от компетенциите на министерството, в т.ч. координиране съвместно с дирекция "Национална служба за защита на природата" чрез процедурите по ОВОС и екологична оценка на оценката на съвместимост по чл. 31 от Закона за биологичното разнообразие; подпомагане на контрола на издадените решения;
3. изпълнение на задълженията в съответствие с международната нормативна уредба (конвенции) по ОВОС в трансграничен контекст и стратегическа екологична оценка и участие в съответните работни органи;
4. организация на работата на Висшия експертен екологичен съвет - основен състав и специализирани състави - Междуведомствена комисия и Междуведомствен експертен екологичен съвет;
5. оперативно и методическо подпомагане на ИАОС по отношение на издаването, преразглеждането, изменението и актуализирането на комплексните разрешителни и по осъществяване контрола на шума в околната среда;
6. оценка на получената информация за планирани промени в работата на инсталации с издадени комплексни разрешителни, включително за наличие на "съществена промяна";
7. контрол по спазване на сроковете за приключване и изискванията към процедурите по комплексни разрешителни и подпомагане на контрола по издадените комплексни разрешителни;
8. изпълнение на задълженията в съответствие с международната нормативна уредба по регистрите за изпускането и преноса на замърсители и участие в съответните работни органи;
9. координиране и контрол по изпълнението на програми за отстраняване на щетите върху околната среда от минали действия или бездействия при приватизация;
10. организиране и ръководство на цялостната дейност на схемата на Общността за управление по околна среда и одит - EMAS, и провеждане на процедури за регистрация и контрол на съответствието с изискванията за регистрация по EMAS;
11. организиране на цялостната дейност по изграждането и функционирането на схемата за екомаркировка на ЕС и провеждане на процедура за присъждане на знак за екомаркировка;
12. координиране съвместно със заинтересуваните министерства и ведомства на дейностите по защита от шум в околната среда;
13. провеждане на процедури за определяне на превантивни и оздравителни мерки при непосредствена заплаха за възникване на екологични щети или при причинени екологични щети в случаите, когато компетентен орган е министърът на околната среда и водите;
14. създаване и поддържане на информационна система за събиране и обработка на информацията по екологични щети, необходима за подготовка на докладите до Европейската комисия;
15. политиката по прилагане на международни актове (конвенции) в областта на управлението на химикалите относно: процедурата по предварително обосновано съгласие при международната търговия с определени опасни химикали и пестициди, устойчивите органични замърсители, трансграничните въздействия на промишлените аварии;
16. участие в изготвянето на предложения за оценяване на вещества, предложения за идентифициране на особено опасни вещества за разрешаване и предложения за ограничаване на химикали;
17. дейности във връзка с вноса и износа на опасни химикали;
18. провеждане на процедури и изготвянето на проекти на разрешителни за предотвратяване на големи аварии с опасни вещества и за ограничаване на последствията от тях;
19. изготвянето на доклади за оценка на екотоксикологичните характеристики на продукти за растителна защита в процедурата по издаване на разрешения за пускането на пазара на продукти за растителна защита от министъра на земеделието и храните по реда на Закона за защита на растенията;
20. изготвяне на експертни становища за екотоксикологичните характеристики на биоцидни препарати в процедурата по издаване на разрешения за пускане на пазара от министъра на здравеопазването по реда на Закона за защита от вредното въздействие на химичните вещества и препарати;
21. предоставяне на информация на обществеността за рисковете и безопасната употреба на химикалите;
22. поддържане на публични регистри:
а) на експертите, извършващи екологична оценка и ОВОС;
б) с данни за извършване на процедурите по ОВОС и екологична оценка на планове и програми;
в) с данни за резултатите от издаването, преразглеждането, изменението и актуализирането на комплексните разрешителни и информационна база данни за най-добрите налични техники;
г) на регистрираните по ЕМАS организации и на база данни на продуктите с присъден знак за екомаркировка;
д) на операторите, осъществяващи стопански дейности в обхвата на нормативната уредба по отговорността за предотвратяване и отстраняване на екологични щети;
е) за осъществяваните дейности по химикали;
23. методическо подпомагане:
а) на работата на РИОСВ по отношение на процедурите по ОВОС и на екологична оценка; и
б) съгласуване на работата на ИАОС, регионалните лаборатории на ИАОС и на РИОСВ по осъществяването на контрола на шума, излъчван от промишлени инсталации и съоръжения; и
в) контрол на РИОСВ, басейновите дирекции по управление на водите и дирекциите на националните паркове по прилагането на нормативната уредба по отговорността за предотвратяване и отстраняване на екологични щети;
г) на дейността на РИОСВ по отношение на планирането, провеждането и докладването на контролната дейност.
1. подготвя и координира участието на Република България в международните преговори по Рамковата конвенция на ООН по изменение на климата съгласувано с Министерството на външните работи;
2. координира докладването и изпълнението на международните задължения на Република България по Рамковата конвенция на ООН по изменение на климата и по Протокола от Киото;
3. извършва и координира дейности, свързани с участието на Република България в различни механизми за търговия с емисии на парникови газове, в т.ч. международна търговия с емисии чрез дейности по създаване на Схема за зелени инвестиции;
4. подготвя и преговаря двустранни меморандуми/споразумения за сътрудничество в областта на изменение на климата;
5. координира и изпълнява дейности по проекти с международно финансиране в областта на изменение на климата;
6. участва в разработването на национални стратегии, планове и проекти в областта на изменение на климата и отчети по изпълнението им;
7. разработва нормативни актове в областта на изменение на климата във връзка с европейското законодателство и изпълнение на международните ангажименти на Република България;
8. извършва и координира дейности, свързани с европейските политики по изменение на климата и прилагане на Европейската схема за търговия с емисии на парникови газове в Република България;
9. извършва предварителна оценка на проекти по механизма "съвместно изпълнение" съгласно утвърдените процедури и координира тяхното одобрение;
10. координира с ИАОС дейности по транзакции на емисии на парникови газове по проекти "съвместно изпълнение" чрез Националния регистър;
11. координира с ИАОС дейности за поддържане на система за оценка на емисиите на парникови газове, изготвяне на разрешителни и изготвяне на национални инвентаризации на емисиите на парникови газове във връзка с докладване към Европейската комисия и Рамковата конвенция на ООН по изменение на климата;
12. координира работата на други министерства и ведомства и на междуведомствени работни групи във връзка с националната политика по изменение на климата;
13. представя националната политика по изменение на климата на различни конференции и работни срещи;
14. подготвя материали и участва в кампании за информиране на обществеността за проблемите, свързани с изменение на климата.
1. подготовката и реализацията на програми и проекти в областта на управлението на отпадъците, включително съставяне и координация на изпълнението на Националната програма за управление на дейностите по отпадъците;
2. изработването на годишни отчети за управление на дейностите по отпадъците;
3. издаването на разрешения за извършване на дейности, включващи събиране, транспортиране, съхраняване или обезвреждане на производствени и опасни отпадъци;
4. издаването на разрешения за въвеждане, изнасяне или транзит на отпадъци през територията на Република България;
5. класифицирането на отпадъци;
6. координацията и контрола по прилагане на изискванията за третиране и транспортиране на отработени масла и отпадъчни нефтопродукти, полихлорирани бифенили/полихлорирани терфенили, батерии и акумулатори;
7. координацията и контрола по прилагане на изискванията за управление на опаковки и отпадъци от опаковки;
8. координацията и контрола по прилагане на изискванията за опазване на почвите при употреба на утайки от пречистването на отпадъчните води за нуждите на земеделието;
9. координацията и контрола по прилагане на условията и реда за намаляване на замърсяването с отпадъци от моторни превозни средства;
10. координацията и контрола при проектирането, изграждането и експлоатацията на съоръжения и инсталации за обезвреждане на битови отпадъци и спазване на изискванията при избор на площадки за разполагане на съоръжения за третиране на отпадъци;
11. координацията и контрола по прилагане на изискванията за третиране и транспортиране на производствени и опасни отпадъци;
12. координацията и контрола при проектирането, изграждането и експлоатацията на съоръжения и инсталации за оползотворяване и обезвреждане на производствени и опасни отпадъци и спазване на изискванията при избор на площадки за разполагане на съоръжения за третиране на отпадъци;
13. координацията и контрола по прилагане на изискванията за управление на отпадъци от електрически и електронни уреди;
14. методическо ръководство на РИОСВ във връзка с осъществяваната от тях контролна дейност в областта на управлението на отпадъците.
1. функциите на управляващ орган на Оперативна програма "Околна среда";
2. организацията, разработването, координацията и съгласуването по време на подготовката и изпълнението на Оперативна програма "Околна среда" и други необходими програмни документи за целите на структурните фондове и Кохезионния фонд при спазване принципа на партньорство;
3. организацията и провеждането на преговори с ЕК във връзка с Оперативна програма "Околна среда";
4. организацията, разработването и координацията по изготвянето на документи, съпътстващи Оперативна програма "Околна среда" и необходими за нейното изпълнение;
5. организацията по отношение на създаването на Комитет за наблюдение на Оперативна програма "Околна среда", включително осъществяване на функциите на секретариат на комитета за наблюдение;
6. изготвянето на предложения за изменения на Оперативна програма "Околна среда" и представянето им на Комитета за наблюдение на Оперативна програма "Околна среда" за одобряване;
7. организацията, разработването и представянето на критериите за избор на проекти за одобряване от Комитета за наблюдение на Оперативна програма "Околна среда";
8. изготвянето на предложения за изменение на критериите за избор на проекти и представянето им на Комитета за наблюдение на Оперативна програма "Околна среда" за одобряване;
9. разработването и представянето на комуникационен план на Оперативна програма "Околна среда" на комитета за наблюдение и на ЕК;
10. организацията, разработването и съгласуването на процедурите и сроковете за избор на проекти и набирането на проектни предложения;
11. участието в процеса на оценка на проектни предложения съгласно предвиденото в споразуменията за делегиране на задачи на междинни звена;
12. организацията по отношение на създаването и провеждането на заседанията на Комитета за избор и координация на проекти;
13. организацията и извършването на оценка на риска на проектите, одобрени за финансиране по Оперативна програма "Околна среда", и определяне на мерки за предотвратяване и намаляване на риска;
14. организацията и изпълнението на дейности за техническа помощ с оглед на осигуряването на ефективно изпълнение на Оперативна програма "Околна среда";
15. изготвянето на предложения за реалокация на средства в рамките на Оперативна програма "Околна среда" и за представянето им на Комитета за наблюдение на Оперативна програма "Околна среда";
16. планирането и извършването на дейностите по оценка на Оперативна програма "Околна среда" с цел осигуряване на качествено изпълнение на програмата;
17. организацията и изпълнението на препоръките от извършените оценки на Оперативна програма "Околна среда";
18. планирането и извършването на дейностите по оценки на процедурите в рамките на Оперативна програма "Околна среда";
19. извършването на дейностите по наблюдение на Оперативна програма "Околна среда" в съответствие с разработената система за мониторинг, включваща индикатори за напредък, набиране и поддържане на необходимата информация и нейното анализиране;
20. организацията, подготовката и представянето на комитета за наблюдение и на ЕК на годишните доклади за напредък и окончателния доклад за изпълнението на Оперативна програма "Околна среда";
21. осигуряването на съответствието на проектите с националната политика и политиките на ЕС в областта на държавните помощи, обществените поръчки, опазването на околната среда и равните възможности;
22. организацията на представянето на проектите по смисъла на чл. 39 от Регламент (ЕО) № 1083/2006 на Съвета от 11 юли 2006 г. относно определянето на общи разпоредби за Европейския фонд за регионално развитие, Европейския социален фонд и Кохезионния фонд и за отмяна на Регламент (ЕО) № 1260/1999 (ОВ, Специално издание 2007 г., глава 14, том 2) в рамките на Оперативна програма "Околна среда" на Европейската комисия за окончателно одобряване;
23. осигуряване на доброто финансово управление на Оперативна програма "Околна среда", включително по отношение на извършените транзакции въз основа на финансовите ангажименти по оперативната програма;
24. гарантиране на разработването и установяването на писмени стандарти, указания и процедури за добро финансово управление на Оперативна програма "Околна среда" и разпространението им към междинни звена и бенефициенти на програмата;
25. разработването на системата за управление и контрол на Оперативна програма "Околна среда";
26. финансовото планиране на Оперативна програма "Околна среда" чрез изготвянето на необходимите документи във връзка с програмното бюджетиране и финансовото планиране, включително прогнози за плащанията по програмата и представянето им на Министерството на финансите;
27. финансовото управление на Оперативна програма "Околна среда" при спазване на принципа за разделение на функциите по управление, плащане, наблюдение и контрол;
28. изготвянето и съгласуването на споразумения за делегиране на задължения на междинни звена, а така също изготвянето на указания и инструкции за междинните звена и бенефициентите по отношение на изпълнението на Оперативна програма "Околна среда";
29. установяването на писмени стандарти и процедури за верификации на разходите и плащанията в рамките на Оперативна програма "Околна среда";
30. разкриването, регистрирането, отчитането, докладването и последващо разрешаване на всички регистрирани случаи на нередности в рамките на Оперативна програма "Околна среда";
31. осигуряването на надеждна счетоводна отчетност в междинните звена;
32. поддържането на адекватна одитна пътека по отношение на Оперативна програма "Околна среда";
33. организацията на съхраняването и архивирането на документи по Оперативна програма "Околна среда";
34. организацията, координацията и изпълнението на дейностите, свързани с осигуряване на мерките по информация и публичност относно получената от Европейския съюз помощ, възможностите, които тя предлага, и постигнатите резултати;
35. разработването и поддържането на специализирана интернет страница на Оперативна програма "Околна среда".
1. координацията на цялостната дейност на министерството по въпросите на ЕС във връзка с прилагането на европейското законодателство по околна среда, в т.ч.:
а) участието на Република България в процеса на вземане на решения в ЕС;
б) подготовката на национални позиции и указания по въпросите на околната среда за участие в работните органи на Съвета на ЕС и ЕК;
в) участието в разработването на нормативни актове, транспониращи европейското законодателство;
г) организирането на работата на междуведомствената Работна група 20 "Околна среда" в рамките на координационния механизъм по европейските въпроси;
д) координацията на процеса на докладване до Европейската комисия по силата на действащото европейско законодателство в областта на околната среда;
е) координацията на процедурите по предоставяне на информация на ЕК по нейни запитвания относно правилното прилагане на законодателството на Общността по околна среда (т. нар. информационна фаза);
ж) координацията на процеса на изготвяне и съгласуване на позиции по стартирани от ЕК процедури по нарушение (infringement procedures) в областта на околната среда срещу Република България по смисъла на чл. 226 от Договора за създаване на Европейските общности;
з) координацията на участието на министерството в Европейската мрежа за прилагане и налагане на европейското екологично законодателство (ИМПЕЛ);
2. мобилизирането на външни финансови ресурси от международни програми за изпълнение на приоритетни екологични проекти;
3. организацията, поддръжката и координацията на дейностите по осъществяване на международното сътрудничество на двустранно и многостранно ниво на министерството и неговите структури;
4. дейностите по подготовка, съгласуване, сключване, координиране и контрол на изпълнението на двустранни и многостранни международни договори, споразумения, конвенции, протоколи, програми и други международни документи и ги съгласува с Министерството на външните работи;
5. поддържането и координирането с Министерството на външните работи на контактите на министерството и неговите структури със съответните чужди правителствени ведомства и техните структури, както и с международни правителствени и неправителствени организации - ООН, ЮНЕСКО, ЮНЕП, ПРООН, ГЕФ, СБ, ОИСР, ОЧИС, ПСЮИЕ, РЕЦ и други институции, процеси, инициативи и програми;
6. поддържането и координирането на контактите на министерството и неговите структури със задграничните представителства на Република България и посолства и представителства на чужди държави в Република България;
7. организирането и координирането на дейността на министерството по подготовката и осъществяването на Официална помощ за развитие в областта на околната среда и водите;
8. връзки и контакти между български и чуждестранни заинтересувани страни за привличане на помощ и инвестиции в областта на околната среда и водите;
9. организирането, координирането и участието в провеждането на международни преговори и срещи;
10. координирането и участието в работата на правителствени смесени комисии за търговско, икономическо и научно-техническо сътрудничество; изготвя и съхранява паметни записки от международните срещи на министъра, неговите заместници, главния секретар и други международни срещи на министерството и неговите структури;
11. поддържането на база данни за международните договори в областта на околната среда и водите и международните проекти, финансирани от източници, различни от европейските фондове.
1. осъществява дейностите по подготовка, управление, изпълнение, мониторинг и контрол на международни и европейски проекти (с изключение на проектите, финансирани по Оперативна програма "Околна среда 2007 - 2013 г.");
2. съвместно с бенефициенти в системата на министерството извършва оценка на потребностите от външно финансиране на изпълняваните от министерството политики и програми и идентифицира подходящи донорски програми;
3. участва в разработването на програмни документи и управляващите или наблюдаващите органи на програми, финансирани от ЕС и други донори;
4. съдейства на бенефициентите в системата на министерството за съставяне на партньорства и изготвяне на формуляри за кандидатстване;
5. отговаря за управлението на проектите, финансирани от ИСПА/Кохезионен фонд, съгласно Регламент на Съвета (ЕО) № 1164/94 от 16 май 1994 г. относно създаване на Кохезионен фонд (OB, L 130, 25.05.1994 г.), както и по програми, финансирани от ЕС и други донори и международните финансови институции в съответствие с подписаните финансови меморандуми, проектни фишове или други програмни документи съгласно правилата на съответната програма, регламенти на ЕС и действащото национално законодателство;
6. изпълнява функциите на Управляващ орган по Кохезионния фонд съгласно Регламент № 1164/94 и отговаря за финансовото управление на средствата от ЕС, отпуснати за финансиране на тези проекти, като:
а) подготвя, организира, администрира и контролира подготовката на документите за възлагане на обществени поръчки съобразно компетентността на дирекцията;
б) организира процеса по провеждане и възлагане на процедурите по обществени поръчки в съответствие с нормативните изисквания, приложимите правила на ЕС и националното законодателство;
в) изготвя договори, организира процеса по сключването им и провежда преговори с потенциални изпълнители;
г) осъществява координация със съответните финансиращи институции;
7. осъществява функциите на Звено за изпълнение на проекти по програма ФАР и Преходния финансов инструмент - 2007 г.;
8. координира кандидатстването, управлението и изпълнението на проектите по ИСПА/Кохезионен фонд (Регламент 1164/1994), както и по програми, финансирани от ЕС и други донори, по които МОСВ или неговите регионални структури са бенефициенти - съгласно правилата на съответната програма;
9. осъществява финансовото управление на средствата от ЕС, отпуснати за финансиране на проекти по ИСПА/Кохезионен фонд (Регламент 1164/1994), за които министерството е управляващ орган, както и по програми, финансирани от ЕС и други донори, включително поддържане и осъвременяване на счетоводната система за отчитане на финансовите средства;
10. докладва за напредъка на проектите по ИСПА/Кохезионен фонд (Регламент 1164/1994), както и по програми, финансирани от ЕС и други донори, на структурите и институциите, отговорни за наблюдението и контрола по усвояването на средства от фондове на ЕС или други донори;
11. координира дейностите по усвояване на средства от Кохезионния фонд съгласно Регламент № 1164/94 - сектор "Околна среда", както и по програми, финансирани от ЕС и други донори, с всички заинтересувани национални и международни институции и организации;
12. осъществява предварителен контрол на:
а) процесите на сключване на договори и разплащане за гарантиране на съответствие с процедурите и нормативните изисквания на ЕС, други донори и Република България;
б) качеството на документациите за обществени поръчки като част от процеса на сключване на договори;
в) качеството по отношение на проекта на техническите спецификации за осигуряване постигането на целите, заложени в съответния финансов меморандум или друг програмен документ;
13. разкрива, регистрира, отчита и докладва към дирекция "Национален фонд" към Министерството на финансите и последващо проследява регистрирани случаи на нередности в рамките на Кохезионния фонд (Регламент 1164/94).
1. подпомага оперативното изпълнение на Оперативна програма "Околна среда";
2. извършва плащания по Оперативна програма "Околна среда" към бенефициентите;
3. организира и извършва оценката на проектни предложения, подадени по процедури за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма "Околна среда" съобразно делегираните й задачи;
4. извършва оценка на капацитета на потенциалните бенефициенти по Оперативна програма "Околна среда";
5. подготвя, организира, администрира и контролира подготовката на документации за възлагане на обществени поръчки, свързани с финансиране от фондовете на ЕС по Оперативна програма "Околна среда" на бенефициенти на Оперативна програма "Околна среда", които са дирекции в централната администрация на министерството или са второстепенни разпоредители с бюджетни кредити към министерството;
6. организира процеса на провеждане на процедурите за възлагане на обществени поръчки в съответствие с националното законодателство и законодателството на ЕС на бенефициенти на Оперативна програма "Околна среда", които са дирекции в централната администрация на министерството или са второстепенни разпоредители с бюджетни кредити към министерството;
7. изготвя договори за обществени поръчки на бенефициенти на Оперативна програма "Околна среда", които са дирекции в централната администрация на министерството или са второстепенни разпоредители с бюджетни кредити към министерството, и организира процеса по сключването им;
8. осъществява предварителен, текущ и последващ контрол на процедури за обществени поръчки на бенефициентите по Оперативна програма "Околна среда", включително:
а) извършва проверка за законосъобразност на проекти на документации за възлагане на обществени поръчки на бенефициенти по Оперативна програма "Околна среда" преди официалното започване на процедурите за възлагане на обществени поръчки;
б) извършва проверка за съответствие на техническите спецификации от документациите за обществени поръчки с нормативните изисквания и с одобрените проектни предложения по Оперативна програма "Околна среда" в случаите по чл. 20а от Закона за обществените поръчки;
в) извършва проверка за законосъобразност на документациите от проведени процедури за възлагане на обществени поръчки, включително протоколи, решения и сключени договори за обществени поръчки на бенефициенти по Оперативна програма "Околна среда";
9. участва в комисии за провеждане на процедури за обществени поръчки на бенефициентите в зависимост от делегираните й задачи и в съответствие с Наредбата за осъществяване на предварителен контрол върху процедури за обществени поръчки;
10. осъществява предварителен, текущ и последващ контрол на процедури за определяне на изпълнител по Постановление № 55 на Министерския съвет от 2007 г. за условията и реда за определяне на изпълнител от страна на бенефициенти на договорена безвъзмездна финансова помощ от структурните фондове на Европейския съюз, Програма ФАР на Европейския съюз и от Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство (обн., ДВ, бр. 24 от 2007 г.; изм. и доп., бр. 109 от 2008 г. и бр. 68 от 2009 г.) на бенефициентите по Оперативна програма "Околна среда";
11. дава указания и консултации на бенефициентите по време на изпълнение на проектите, одобрени за финансиране по Оперативна програма "Околна среда", по отношение на различните аспекти на финансовото управление, мониторинга, докладването и техническото изпълнение съобразно делегираните й задачи;
12. извършва верификация и проверки на място на бенефициентите по Оперативна програма "Околна среда", както и проверява и одобрява периодичните доклади за напредък от бенефициентите в съответствие с делегираните й задачи;
13. подготвя искания за средства и доклади за напредък до Управляващия орган на Оперативна програма "Околна среда" на ниво мярка съобразно делегираните й задачи;
14. изпълнява и други функции в качеството на междинно звено на Оперативна програма "Околна среда" съобразно делегираните й задачи;
15. разкрива, регистрира, отчита и докладва към управляващия орган регистрирани случаи на нередности в рамките на Оперативна програма "Околна среда".
(2) В програмата и плановете по ал. 1 задължително се съдържат:
1. документи, които трябва да се разработят от министерството в изпълнение на функциите му (стратегии, планове, програми, баланси, нормативни актове);
2. оперативни действия при провеждане на политиката в сферата на административните и договорните отношения или в други специфични сфери.
(2) Държавните служители, които заемат експертни длъжности с изпълнителски функции или технически длъжности, изпълняват конкретни задачи, които са им поставени от преките им ръководители в съответствие с длъжностите и служебните им рангове.
(2) Оригиналите на договорите, по които страна е министърът, се съхраняват в деловодството. Копие от всеки договор се съхранява от финансовия контрольор и от ресорния директор, отговарящ за изпълнението му.
(2) Директорите на регионалните инспекции, националните паркове и басейновите дирекции представят на министъра тримесечни и годишни отчети за изпълнението на плановете за оперативната и контролната дейност и за състоянието на администрацията.
(3) Изпълнителният директор на Изпълнителната агенция по околна среда представя на министъра тримесечни и годишни отчети за изпълнението на дейностите, залегнали в плана за дейността на изпълнителната агенция.
(2) Приемното време на министъра за изслушване на граждани и представители на организации относно предложения и сигнали се оповестява на общодостъпно място в министерството.
Численост на персонала в администрацията на Министерството на околната среда и водите - 441 щатни бройки
Политически кабинет | 10 |
Главен секретар | 1 |
Инспекторат | 4 |
Финансов контрольор | 1 |
Служител по сигурността на информацията | 1 |
Дирекция "Вътрешен одит" | 10 |
Експертни представители в Постоянното | |
представителство на Република България | |
към Европейския съюз в Брюксел | 3 |
Обща администрация | 63 |
в т.ч. | |
дирекция "Правно-нормативно обслужване | |
и обществени поръчки" | 17 |
дирекция "Бюджет, финанси и счетоводство" | 19 |
дирекция "Стопанска дейност, човешки | |
ресурси, канцелария и информационно | |
обслужване" | 27 |
Специализирана администрация | 348 |
в т.ч. | |
дирекция "Управление на водите" | 33 |
дирекция "Земни недра и подземни | |
богатства" | 27 |
дирекция "Политики по околната среда" | 14 |
дирекция "Национална служба за защита | |
на природата" | 34 |
дирекция "Опазване чистотата на въздуха" | 14 |
дирекция "Превантивна дейност" | 30 |
дирекция "Координация по въпросите на | |
Европейския съюз и международно | |
сътрудничество" | 15 |
дирекция "Управление на отпадъците" | 21 |
дирекция "Европейски и международни | |
проекти" | 52 |
дирекция "Кохезионна политика за околна | |
среда" | 42 |
дирекция "Политика по изменение на | |
климата" | 10 |
дирекция "Фондове на Европейския съюз за | |
околната среда" | 56 |