УСТРОЙСТВЕН ПРАВИЛНИК НА МИНИСТЕРСТВОТО НА ОКОЛНАТА СРЕДА И ВОДИТЕ

Приет с ПМС № 274 от 20.11.2009 г.
Обн. ДВ. бр.94 от 27 Ноември 2009г.

Глава първа.
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ

Чл. 1. С правилника се определят организацията, редът на дейност, функциите и числеността на персонала на Министерството на околната среда и водите, наричано по-нататък "министерството", и на неговите организационни структури и административни звена.

 

Чл. 2. (1) Министерството на околната среда и водите е юридическо лице на бюджетна издръжка със седалище София и адрес: бул. Мария-Луиза 22.

(2) Министерството на околната среда и водите е администрация, която подпомага министъра на околната среда и водите при осъществяване на правомощията му, осигурява технически дейността му и извършва дейности по административното обслужване на гражданите и юридическите лица.

 

Глава втора.
ПРАВОМОЩИЯ НА МИНИСТЪРА НА ОКОЛНАТА СРЕДА И ВОДИТЕ

Раздел I.
Общи положения

Чл. 3. (1) Министърът на околната среда и водите, наричан по-нататък "министъра", ръководи разработването и провеждането на държавната политика в областта на околната среда и водите в изпълнение на Конституцията и законите, като:

1. разработва с компетентните органи на изпълнителната власт (в секторните политики - транспорт, енергетика, строителство, селско стопанство, туризъм, промишленост, образование и други) политиката и стратегията за опазване на околната среда в Република България;

2. ръководи чрез Изпълнителната агенция по околна среда (ИАОС) Националната система за мониторинг на околната среда;

3. контролира състоянието на околната среда на територията на страната;

4. координира контролните правомощия на другите органи на изпълнителната власт по отношение на околната среда;

5. издава заповеди, разрешителни, инструкции и утвърждава методики;

6. съвместно със заинтересуваните органи на изпълнителната власт:

а) издава норми за максимално допустими емисии по видове замърсители и норми за максимално допустими концентрации на вредни вещества по компоненти на средата по райони;

б) утвърждава методики за оценка на въздействието върху околната среда (ОВОС);

в) издава норми за рационално използване на възобновими и невъзобновими природни ресурси;

г) осигурява събирането и предоставянето на информация за състоянието на околната среда;

д) утвърждава методики за контрол на компонентите на околната среда;

7. ежегодно внася в Министерския съвет доклад за състоянието на околната среда, който след приемането му се публикува като Национален доклад за състоянието и опазването на околната среда;

8. организира и координира дейностите по финансовия инструмент на Европейската комисия за околна среда (LIFE+).

(2) Министърът ръководи и представлява Министерството на околната среда и водите.

(3) Министърът ръководи, контролира и организира дейността по Закона за защита на класифицираната информация (ЗЗКИ) и подзаконовите нормативни актове по прилагането му в рамките на министерството.

(4) Министърът утвърждава:

1. длъжностното и поименното щатно разписание на министерството;

2. разпределения по организационни и административни структури бюджет на министерството.

(5) Министърът осъществява други правомощия, възложени му със закон или с постановление на Министерския съвет.

 

Чл. 4. (1) При осъществяване на политическата програма на правителството, при разработване на проекти на нормативни актове и при изпълнение на правомощията си министърът се подпомага от двама заместник-министри.

(2) Функциите на министъра в негово отсъствие от страната или когато ползва законоустановен отпуск, се изпълняват от определен със заповед за всеки конкретен случай заместник-министър.

 

Раздел II.
Правомощия на министъра на околната среда и водите

Чл. 5. (1) Министърът ръководи, координира и контролира разработването и провеждането на държавната политика в областта на опазването на околната среда, опазването и използването на водите и земните недра.

(2) Министърът или определен от него заместник-министър управлява програми и проекти в сферата на своята компетентност, финансирани от предприсъединителните фондове, Структурните фондове, Кохезионния фонд и други финансови инструменти на Европейския съюз (ЕС) и от други международни финансови институции и донори, както и осигурява ефикасното и правомерното управление на тези програми и проекти.

(3) Министърът или определен от него заместник-министър организира дейността на управляващия орган на Оперативна програма "Околна среда 2007 - 2013" и определя състава на Комитета за наблюдение на Оперативна програма "Околна среда 2007 - 2013" и на Комитета за избор и координация на проекти по Оперативна програма "Околна среда 2007 - 2013".

 

Раздел III.
Политически кабинет

Чл. 6. (1) Политическият кабинет е организационна структура, която подпомага министъра при формулиране и разработване на конкретни решения за провеждане на правителствената политика, при представянето на тази политика пред обществото и при осъществяването на координацията на действията и връзките с кабинета на министър-председателя.

(2) Политическият кабинет включва заместник-министрите, началника на кабинета на министъра, парламентарния секретар и началника на отдел "Връзки с обществеността и протокол".

(3) Политическият кабинет има съвещателни, информационни и аналитични функции, в изпълнение на които:

1. периодично събира, обобщава и анализира информация, необходима за разработването на решения;

2. разработва прогнози и предлага програми за постигане целите на политиката за околната среда и водите;

3. обменя информация с политическите кабинети на другите министри;

4. осъществява връзките на министъра с обществеността.

(4) Работата на политическия кабинет се подпомага от експертни и технически сътрудници.

 

Чл. 7. (1) Работата на политическия кабинет се организира от началника на кабинета.

(2) Началникът на политическия кабинет може да участва в съвещанията, ръководени от началника на политическия кабинет на министър-председателя.

(3) Началникът на политическия кабинет координира подготовката на работната програма на министъра.

(4) Началникът на политическия кабинет организира връзките на министъра с другите членове на Министерския съвет, с другите държавни органи и с органите на местното самоуправление, с политически и обществени организации и с граждани.

 

Чл. 8. (1) Парламентарният секретар организира връзките на министъра с Народното събрание, парламентарните групи, народните представители и с политическите партии и коалиции.

(2) Парламентарният секретар изпълнява основните си функции, като:

1. осигурява материалите от дейността на Народното събрание и на неговите комисии;

2. дава информация относно дебатите, повдигнатите въпроси и решенията на комисиите на Народното събрание;

3. предоставя необходимата информация на народните представители и на парламентарните групи;

4. проследява законопроектите от стадий на работна група до внасянето им в Народното събрание, като информира министъра за всички предложения за промени в текстовете на законопроектите, отнасящи се до околната среда и водите, и съдейства за отстраняване на възникнали проблеми;

5. координира и контролира подготовката на отговорите на министъра за парламентарния контрол;

6. заедно с останалите членове на политическия кабинет формулира конкретните задачи на кабинета и администрацията;

7. осъществява размяна на информация между народните представители и министъра.

 

Чл. 9. Началникът на кабинета и парламентарният секретар се назначават по трудово правоотношение от министъра и са на негово пряко подчинение.

 

Чл. 10. (1) Началникът на отдел "Връзки с обществеността и протокол" изразява официалната позиция по различни въпроси от политиката или текущата дейност, като предоставя информация относно:

1. текущото състояние на околната среда и политиката на министерството за нейното опазване и подобряване;

2. предполагаемото въздействие на дейности или обекти върху околната среда и водите;

3. настъпило замърсяване или увреждане на околната среда, а при стихийни бедствия, производствени аварии и пожари - за предприетите мерки за тяхното ограничаване и отстраняване и за изискванията към поведението на гражданите;

4. непосредствена опасност от съществено замърсяване или увреждане на околната среда.

(2) Началникът на отдел "Връзки с обществеността и протокол" представя политиката и дейността на министъра пред обществеността, като:

1. планира и организира връзките на министъра със средствата за масово осведомяване;

2. организира отразяването на международните срещи и прояви на министъра;

3. осигурява информация относно обществените ангажименти и публични изяви на министъра;

4. организира пресконференции във връзка с дейността на министъра;

5. подготвя информация относно дейността на министъра и предоставянето й на средствата за масово осведомяване по негово решение;

6. възлага социологически проучвания и анализи.

(3) Министърът назначава началника на отдел "Връзки с обществеността и протокол" по служебно правоотношение.

 

Чл. 11. (1) Към политическия си кабинет министърът може да назначава по трудово правоотношение експерти и технически сътрудници по чл. 6, ал. 4 за подпомагане на политическия кабинет при анализирането на информация и при подготовката на материали за осъществяване на функциите и техническото му осигуряване.

(2) Трудовите правоотношения на експертите и техническите сътрудници се прекратяват с прекратяването на правомощията на министъра.

 

Чл. 12. Министърът на околната среда и водите със заповед определя функциите на заместник-министрите.

 

Раздел IV.
Отношения на министъра с други държавни органи

Чл. 13. Министърът осъществява своите правомощия във взаимодействие с Министерския съвет, с другите министри и с другите органи на изпълнителната власт за провеждане на единна държавна политика.

 

Чл. 14. (1) Министърът самостоятелно или съвместно с други министри разработва и внася за приемане от Министерския съвет:

1. концепции, стратегии и програми за развитието на околната среда и водите;

2. проекти на нормативни актове, решения и разпореждания;

3. проекти на международни договори.

(2) Министърът изразява становища по представените за разглеждане в Министерския съвет проекти на актове.

(3) Министърът координира своята дейност с министър-председателя, а в определени от него случаи - със заместник министър-председателите.

 

Чл. 15. (1) Министърът присъства и се изказва на заседанията на Народното събрание и на парламентарните комисии или отговаря на питания или въпроси на народни представители по реда, определен в Конституцията на Република България, в Правилника за организацията и дейността на Народното събрание и в Устройствения правилник на Министерския съвет и на неговата администрация.

(2) Министърът представя в Министерския съвет ежегоден доклад за дейността на министерството.

 

Глава трета.
СТРУКТУРА, ФУНКЦИИ И ОРГАНИЗАЦИЯ НА РАБОТАТА НА МИНИСТЕРСТВОТО

Раздел I.
Общи положения

Чл. 16. (1) Министерството е структурирано в 16 дирекции и инспекторат.

(2) Числеността на персонала в администрацията на министерството е посочена в приложението.

(3) Регионалните инспекции по околната среда и водите, дирекциите на националните паркове и басейновите дирекции са самостоятелни юридически лица на бюджетна издръжка.

(4) В регионалните инспекции по околната среда и водите, в басейновите дирекции и в дирекциите на националните паркове, с изключение на органите по чл. 10, ал. 1, т. 3, 4 и 5 от Закона за опазване на околната среда, се ползват длъжностите, определени в Единния класификатор на длъжностите в администрацията.

 

Чл. 17. Министърът утвърждава структурата на административните звена и длъжностното разписание на министерството.

 

Чл. 18. Министерството подпомага и осигурява министъра при подготовката, организацията, изпълнението и контрола на решенията и актовете, свързани с осъществяването на правомощията на министъра във връзка със:

1. разработването на стратегии, програми и баланси за опазване на околната среда по компоненти, за рационално управление и използване на водите и подземните природни богатства, за управление на дейностите, свързани с отпадъците и опасните вещества, за опазване на биологичното разнообразие, за ограничаване на вредните физични фактори и др.;

2. управлението на Предприятието за управление на дейностите по опазване на околната среда, Националната система за мониторинг на околната среда, Националната система за мониторинг на водите и Националния геофонд;

3. контрола върху състоянието на околната среда;

4. обявяването и опазването на защитените територии, защитените зони и защитените видове растения и животни, управлението на националните паркове и резерватите и опазването на биологичното разнообразие;

5. използването и опазването на водите и земните недра.

 

Раздел II.
Главен секретар

Чл. 19. (1) За главен секретар се назначава лице с висше образование по специалността "Право".

(2) Главният секретар осъществява административното ръководство на министерството в изпълнение на законните разпореждания на министъра.

(3) Главният секретар ръководи, координира и контролира функционирането на общата и специализираната администрация за точното спазване на нормативните актове.

 

Чл. 20. Главният секретар:

1. организира разпределянето на задачите между звената от общата и специализираната администрация в министерството и контролира изпълнението им;

2. създава условия за нормална и ефективна работа в министерството и осъществява контрол по изпълнение на възложените задачи;

3. координира и контролира дейността по ползването и управлението на държавната собственост, предоставена на министерството;

4. разработва предложения за длъжностното разписание и утвърждава длъжностните характеристики;

5. утвърждава разходите по управлението на администрацията;

6. организира подготовката на проекта на бюджет на администрацията;

7. осъществява взаимодействие с главния секретар на Министерския съвет;

8. предлага структурирането и преструктурирането на звената, включени в дирекциите;

9. организира заседанията на постоянните и временните съвети в министерството;

10. ръководи отчета и контрола по изготвянето на заповедите на министъра;

11. координира отношенията между министерството или негови структурни звена, съответно служители, с други администрации;

12. контролира документооборота в министерството, както и функционалната реализация на отделните звена, съответно спазването на служебните отношения, в съответствие с нормативните актове;

13. изготвя ежегоден доклад за състоянието на административната дейност, който се представя за утвърждаване от министъра на околната среда и водите;

14. организира работата с предложенията и сигналите в съответствие с разпоредбите на глава осма от Административнопроцесуалния кодекс;

15. осъществява дейност по контрол на изготвянето на доклад за състоянието на администрацията на министерството.

 

Раздел III.
Инспекторат

Чл. 21. Инспекторатът осъществява контрол върху дейността на организационните структури и административните звена на министерството, регионалните инспекции по околната среда и водите, дирекциите на националните паркове, басейновите дирекции и ИАОС.

 

Чл. 22. (1) Инспекторатът извършва цялостни, комплексни и тематични проверки, като представя на министъра информация за констатациите от проверките и прави предложения за отстраняване на допуснатите нарушения.

(2) Дейността на инспектората е насочена към обективно, безпристрастно и точно изясняване на проверяваните проблеми и предлагане на мерки за тяхното решаване и включва проверка на:

1. изпълнението на функциите на структурните звена;

2. ефективността на работата и степента на взаимодействието между структурните звена;

3. изпълнението на задачите, произтичащи от програмата за изпълнение на Националната стратегия за противодействие на корупцията;

4. осъществява дейности по мониторинг и превенция на корупцията в министерството и във второстепенните разпоредители с бюджетни кредити към министъра;

5. спазването на етичните правила и разглежда постъпили сигнали за конфликт на интереси и други нарушения на служебните задължения, като осъществява контрол по спазване на Кодекса за поведение на служителите в държавната администрация;

6. постъпили сигнали на граждани и организации и подготвяне на отговори по тях;

7. изпълнението на препоръките от вътрешния и външния одит и предписанията, дадени от компетентните органи при извършени проверки;

8. наличието или липсата на конфликт на интереси съгласно Закона за предотвратяване и разкриване на конфликт на интереси.

 

Чл. 23. (1) Министърът със заповед определя периодичността на проверките по чл. 22.

(2) Министърът може да изисква извършването и на извънредни проверки по отношение на определени звена или дейности.

(3) Инспекторатът докладва директно на министъра.

 

Раздел IV.
Служител по сигурността на информацията

Чл. 24. (1) Служителят по сигурността на информацията е пряко подчинен на министъра и изпълнява задачите, възложени му със ЗЗКИ и нормативните актове по прилагането му.

(2) Служителят по сигурността на информацията осъществява дейността по защита на класифицираната информация, като:

1. следи за спазването на изискванията на ЗЗКИ и на международните договори във връзка със защитата на класифицираната информация;

2. прилага правилата относно видовете защита на класифицираната информация;

3. разработва план за охрана на организационната единица чрез физически и технически средства и следи за неговото изпълнение;

4. извършва периодични проверки на отчетността и движението на материалите и документите;

5. извършва обикновено проучване по чл. 47 ЗЗКИ;

6. осъществява процедурата по обикновеното проучване в рамките на организационната единица и води регистър на проучените лица;

7. уведомява Държавната комисия по сигурността на информацията (ДКСИ) при изтичане на срока на разрешенията, при напускане или преназначаване на служителя, както и при необходимост от промяна на разрешението, свързано с достъп до определено ниво на класификация;

8. информира незабавно в писмена форма ДКСИ и компетентната служба за всяка промяна, отнасяща се до обстоятелствата, свързани с издадените разрешения, удостоверения, сертификати или потвърждения;

9. води на отчет случаите на нерегламентиран достъп до класифицирана информация и на взетите мерки, за което информира незабавно ДКСИ;

10. следи за правилното определяне нивото на класификация на информацията;

11. разработва план за защита на класифицираната информация при положение на война, военно или друго извънредно положение;

12. организира и провежда обучението на служителите в организационната единица в областта на защитата на класифицираната информация.

 

Раздел V.
Финансов контрольор

Чл. 25. (1) Финансовият контрольор осъществява предварителен контрол за законосъобразност в съответствие със Закона за финансово управление и контрол в публичния сектор и утвърдената от министъра на финансите методология на всички документи, свързани с дейността на министерството.

(2) Финансовият контрольор извършва проверки на всички документи и приложенията към тях преди вземане на решение, свързано с дейността на министерството, и изразява мнение за съответствие с приложимото законодателство.

(3) Финансовият контрольор осъществява предварителен контрол на дейностите по усвояване на средствата по Програма ФАР, Структурните фондове и Кохезионния фонд на Европейския съюз в частта на съфинансирането от държавния бюджет.

(4) Финансовият контрольор е пряко подчинен на министъра.

 

Раздел VI.
Дирекция "Вътрешен одит"

Чл. 26. (1) Дирекция "Вътрешен одит" е на пряко подчинение на министъра, докладва директно на него и осъществява вътрешен одит по Закона за вътрешния одит в публичния сектор.

(2) Дирекцията по ал. 1 осъществява дейността по вътрешен одит на всички структури, програми, дейности и процеси в министерството, включително на разпоредителите със средства на ЕС и на разпоредителите с бюджетни кредити от по-ниска степен към министъра, с изключение на второстепенните разпоредители с бюджетни кредити, в които е изградено самостоятелно звено за вътрешен одит, както и техните разпоредители с бюджетни кредити от по-ниска степен.

(3) Дирекцията по ал. 1:

1. планира, извършва и докладва дейността по вътрешен одит в съответствие с изискванията на Закона за вътрешния одит в публичния сектор, Стандартите за вътрешен одит в публичния сектор, Етичния кодекс на вътрешните одитори, Статута на дирекция "Вътрешен одит" и утвърдената от министъра на финансите методология за вътрешен одит в публичния сектор;

2. изготвя на базата на оценка на риска тригодишен стратегически план и годишен план за дейността си, които се утвърждават от министъра;

3. изготвя одитен план за всеки одитен ангажимент, който съдържа обхват, цели, времетраене и разпределение на ресурсите за изпълнение на ангажимента, одитния подход и техники, вида и обема на проверките;

4. дава на министъра независима и обективна оценка за състоянието на одитираните системи за финансово управление и контрол;

5. оценява процесите за идентифициране, оценяване и управление на риска, въведени от министъра;

6. проверява и оценява съответствието на дейностите със законодателството, вътрешните актове и договори; надеждността и всеобхватността на финансовата и оперативната информация; създадената организация по опазване на активите и информацията; ефективността, ефикасността и икономичността на дейностите; изпълнението на задачите, договорите, поетите ангажименти и постигането на целите;

7. консултира министъра по негово искане, като дава съвети, мнение, обучение и др. с цел да се подобрят процесите на управление на риска и контролът, без да поема управленска отговорност за това;

8. докладва и обсъжда с министъра и с ръководителите на структурите, чиято дейност е одитирана, резултатите от всеки извършен одитен ангажимент и представя одитен доклад;

9. дава препоръки в одитните доклади за подобряване на адекватността и ефективността на системите за финансово управление и контрол, подпомага министъра при изготвянето на план за действие и извършва проверки за проследяване изпълнението на препоръките;

10. изготвя и представя на министъра годишен доклад за дейността по вътрешен одит в съответствие с чл. 40 от Закона за вътрешния одит в публичния сектор, който се изпраща на дирекция "Вътрешен контрол" на Министерството на финансите до 28 февруари следващата година;

11. предлага на министъра план за повишаване квалификацията на вътрешните одитори и осъществява контакти с другите звена за вътрешен одит от организациите от публичния сектор с цел обмяна на добри практики.

 

Раздел VI.
Обща администрация

Чл. 27. (1) Общата администрация осигурява технически дейността на министъра, дейността на специализираната администрация и дейностите по административното обслужване на гражданите и юридическите лица.

(2) Общата администрация е структурирана във:

1. дирекция "Правно-нормативно обслужване и обществени поръчки";

2. дирекция "Бюджет, финанси и счетоводство";

3. дирекция "Стопанска дейност, човешки ресурси, канцелария и информационно обслужване".

 

Чл. 28. Дирекция "Правно-нормативно обслужване и обществени поръчки":

1. участва със свои представители в работни групи за разработването на проекти на нормативни актове, свързани с дейността на министерството;

2. съгласува или дава становища по законосъобразност на проекти на нормативни или административни актове и наказателни постановления, издавани от министъра;

3. изготвя, а в определени случаи съвместно с другите дирекции съгласувателни становища по проекти на актове на Министерския съвет;

4. осъществява процесуалното представителство на министерството пред съдилищата;

5. изготвя проекти на договори и съгласува по законосъобразност договорите, изготвени от други дирекции или предложени от други лица и организации;

6. подготвя отговори и дава становища по законосъобразност по постъпили в министерството предложения и сигнали;

7. организира и координира процеса на достъп на обществеността до информация за околната среда;

8. планира и организира провеждането на процедурите за възлагане на обществените поръчки и изготвя график за провеждането им през съответната година;

9. изготвя вътрешни правила за възлагане на обществените поръчки на министерството, които министърът утвърждава.

 

Чл. 29. Дирекция "Бюджет, финанси и счетоводство":

1. предлага на министъра проекти на средносрочна бюджетна прогноза и годишен бюджет на министерството по елементи на Единната бюджетна класификация и в програмен формат;

2. изготвя месечно разпределение на приетия годишен бюджет по икономически елементи на Единната бюджетна класификация и по програми и предлага на министъра разпределението на бюджетните кредити на министерството и на второстепенните разпоредители с бюджетни кредити към министъра;

3. организира, изготвя и представя ежемесечно в Министерството на финансите заявка за необходимия лимит за плащания на текущите и капиталовите разходи на министерството в съответствие със закона за държавния бюджет на Република България за съответната година; одобрява плащанията чрез Системата за единните бюджетни разплащания (СЕБРА), наредени от банковите сметки на министерството;

4. изготвя ежемесечни, тримесечни и годишни отчети за касовото изпълнение на бюджета и извънбюджетните сметки и фондове на министерството; изготвя консолидиран годишен финансов отчет на администрацията съгласно Закона за счетоводството; изготвя консолидирани периодични и годишни финансови отчети за степента на изпълнение на политиките и програмите на министерството;

5. в съответствие със Закона за устройството на държавния бюджет и/или други нормативни актове изготвя периодично, при необходимост, предложения/искания за извършване на промени по бюджета на министерството;

6. разработва счетоводната политика на министерството, като методология на счетоводната и финансовата отчетност на министерството, съгласно Закона за счетоводството и действащите нормативни актове в областта по бюджетната методология и програмното бюджетиране;

7. организира и осъществява счетоводната отчетност на приходите и разходите на министерството в съответствие със Сметкоплана за бюджетните предприятия и Единната бюджетна класификация;

8. изготвя месечните ведомости за работни заплати и документите за пенсиониране, свързани с осигурителния доход;

9. организира и извършва в установените срокове инвентаризацията на активите и пасивите с цел достоверното им представяне във финансовите отчети на министерството;

10. организира и осъществява касовите разплащания на министерството като първостепенен разпоредител с бюджетни кредити;

11. организира, координира и осъществява протоколната дейност на министерството.

 

Чл. 30. Дирекция "Стопанска дейност, човешки ресурси, канцелария и информационно обслужване":

1. организира, отговаря и осъществява контрол за правилното, законосъобразното и ефективното ползване и управление на недвижимите и движимите вещи, предоставени на министерството, включително осигурява поддържането и ремонта на предоставените на министерството недвижими имоти и движими вещи; отговаря за правилната техническа експлоатация и поддръжка на транспортните средства на министерството; предлага предприемане на разпоредителни действия по отношение на недвижимите имоти и движимите вещи на министерството с оглед постигане на максимална ефективност;

2. организира и осъществява материално-техническото снабдяване на министерството;

3. организира и осигурява почистването и отговаря за санитарно-хигиенните условия в административните сгради на министерството и прилежащите им терени;

4. организира и координира изграждането и управлението на вътрешноведомствени информационни системи в министерството в съответствие с изискванията на Закона за електронното управление;

5. организира и осъществява програмното и техническото осигуряване на компютърната техника в министерството;

6. осигурява ведомствената охрана и пропускателния режим;

7. осъществява координация и взаимодействие с компетентните органи по осигуряване на противопожарната и аварийната безопасност;

8. подпомага министъра при осъществяване на политиката по управлението на човешките ресурси в министерството;

9. организира дейността по набирането и подбора на персонала, както и процеса по назначаването на служители в министерството;

10. подготвя и съхранява всички актове, свързани с възникването, изменянето и прекратяването на служебните и трудовите правоотношения, и ги отразява в Единната информационна система за управление на човешките ресурси в държавната администрация, съхранява трудовите и служебните досиета на служителите;

11. изготвя и актуализира длъжностните и поименните разписания на длъжностите;

12. организира и контролира съставянето и актуализирането на длъжностните характеристики на служителите;

13. организира и контролира обучението, оценяването и развитието на персонала;

14. приема, регистрира, разпределя и насочва входящата служебна кореспонденция към адресатите, извежда и изпраща по предназначение изходящата кореспонденция и извършва външна и вътрешна куриерска дейност;

15. организира дейността по административното обслужване на физическите и юридическите лица на "едно гише".

 

Раздел VI.
Специализирана администрация

Чл. 31. Специализираната администрация е организирана в 12 дирекции и включва:

1. дирекция "Управление на водите";

2. дирекция "Земни недра и подземни богатства";

3. дирекция "Политики по околната среда";

4. дирекция "Национална служба за защита на природата";

5. дирекция "Опазване чистотата на въздуха";

6. дирекция "Превантивна дейност";

7. дирекция "Политика по изменение на климата";

8. дирекция "Управление на отпадъците";

9. дирекция "Кохезионна политика за околна среда";

10. дирекция "Координация по въпросите на Европейския съюз и международно сътрудничество";

11. дирекция "Европейски и международни проекти";

12. дирекция "Фондове на Европейския съюз за околна среда".

 

Чл. 32. Дирекция "Управление на водите" осъществява:

1. управлението на водите на национално ниво чрез:

а) подготовка на Националната стратегия за управление и развитие на водния сектор;

б) разработване на национална политика и разработване и съгласуване на програми за намаляване на замърсяването на водите, координация и контрол на тяхното изпълнение;

в) участие в разработването и съгласуването съвместно с други държави на политики, стратегии и програми за опазване на трансграничните води; подготовка и реализация на международни документи и проекти в областта на водите, съоръженията за пречистване на отпадъчни води и за защита от вредното въздействие на водите;

г) участие в подготовката на документи в областта на водите, свързани с членството на Република България в ЕС, и осигуряване на националното докладване в областта на водите пред ЕС;

д) разработване на нормативни актове в областта на управление на водите;

е) определяне на уязвими зони за опазване на водите от замърсяване с нитрати от земеделски източници, на чувствителните зони за опазване на водите от замърсяване с биогенни елементи и на списъка на приоритетните и приоритетно опасните вещества;

ж) определяне на проектните категории на повърхностните води;

з) провеждане на процедурите и подготовка на разрешителните за водовземане и/или ползване на воден обект, когато компетентен орган по издаването е министърът на околната среда и водите;

и) координиране на процедурата по подготовка на заповед за учредяване на санитарно-охранителни зони около водовземните съоръжения за питейно-битово водоснабдяване, когато компетентен орган е министърът на околната среда и водите, и за учредяване на санитарно-охранителни зони около водовземните съоръжения за минерални води;

к) подготовка на документите и на заповедите за оценка на експлоатационните ресурси на минералните води - изключителна държавна собственост;

л) съгласуване на водностопанския анализ при предоставяне на концесии на водностопански системи и съоръжения;

м) провеждане и координация на процедурите за предоставяне на концесии за ползване на минерални води и осъществяване на контрол по изпълнението на концесионните договори за минерални води и на условията в издадените от министъра на околната среда и водите разрешителни за водовземане на минерални води;

н) създаване на специализирани карти за водите и създаване и поддържане на регистрите по Закона за водите;

о) съставяне на националния баланс на водите;

п) съставяне на режимните графици за водовземане от комплексните и значимите язовири по приложение № 1 от Закона за водите;

р) изготвяне на становища по изпълнението на проекти от органите по чл. 10 от Закона за водите, областните управители, кметовете на общини и научните организации, свързани с използването, опазването и защитата от вредното въздействие на водите;

с) осигуряване на техническо и експертно обслужване на Висшия консултативен съвет по водите;

2. координация, методическо ръководство, анализ и контрол на дейността на басейновите дирекции при оперативното управление на водите, в т.ч. по отношение на:

а) дейностите по прилагане на международни конвенции в областта на водите и осъществяване на сътрудничеството с компетентните органи за басейново управление на други държави по отношение на управлението на водите в международни райони за басейново управление;

б) установяване на границите на водните обекти;

в) издаването на разрешителните за водовземане и ползване на воден обект;

г) дейностите, свързани със защита от вредното въздействие на водите;

д) контрола на състоянието и правилната експлоатация на съоръженията за пречистване на отпадъчни води;

е) организацията на разработването и обсъждането на плановете за управление на речните басейни;

ж) обобщаване на информацията и съставяне на специализирани карти за водите;

з) извършване на превантивен, текущ и последващ контрол на условията в издадените разрешителни за водовземане и/или ползване на води;

3. взаимодействие с други централни ведомства и техните регионални структури при осъществяване управлението на водите.

 

Чл. 33. Дирекция "Земни недра и подземни богатства" осъществява:

1. опазването на земните недра и подземните богатства чрез:

а) съставянето и воденето на Националния баланс на запасите, на Регистъра на откритията, на Специализирания кадастър на регистъра и на Специализираната карта на находищата на подземни богатства;

б) съгласуването и контрола по спазването на утвърдените работни проекти за търсене, проучване, добив и първична преработка на подземни богатства и на работните проекти за консервация и ликвидация на геологопроучвателни и миннодобивни обекти;

в) създаването и функционирането на мониторинг на геоложката среда и специализирани геоекологична карта и регистър на миннодобивната дейност в страната;

г) разработването и прилагането на нормативни актове, национални и секторни програми и планове в областта на геоинформатиката, търсенето и проучването на подземни богатства и опазването на подземните недра;

2. подготовката и контрола върху геоложките и геоеколожките изследвания, финансирани с държавни средства; разработване и координиране изпълнението на международни проекти и програми в областите геоинформатика, търсене, проучване и опазване на земните недра;

3. организацията по подготовката на разрешения за търсене и/или проучване на подземни богатства, в т.ч.:

а) изготвяне на предложения за предоставяне на разрешения за търсене и/или проучване на подземни богатства;

б) организиране на подготовката и провеждането на търгове и конкурси за избор на титуляри на разрешения за търсене и/или проучване;

в) водене на преговори и изготвяне на предложения за сключване на договори с титуляри на разрешения за търсене и/или проучване;

г) контрол по изпълнението на сключените договори с титулярите на разрешения за търсене и/или проучване;

4. съставянето и воденето на Единния регистър и кадастър на разрешенията за търсене и/или проучване на подземни богатства в страната;

5. поддържането на Националния геофонд, Националното скалнофондово хранилище и на специализирана информационна система за данните от геологопроучвателните дейности за търсене и/или проучване на подземни богатства;

6. разработването на нормативни актове за опазване на земите и почвите в компетенциите на министерството; съгласуване и контрол по спазването на утвърдените работни проекти за рекултивация на нарушени и замърсени терени;

7. представляването на страната и министерството в областта на геологията и опазването на земните недра пред Асоциацията на геоложките служби в Европейския съюз, както и пред други сродни структури в Европа и света;

8. развитието и поддържането на двуезичен Национален геоложки сървър;

9. оперативното и методическото ръководство на регионалните инспекции по околната среда и водите (РИОСВ) по отношение на дейностите, свързани с опазването на подземните богатства и земните недра.

 

Чл. 34. Дирекция "Политики по околната среда" осъществява:

1. вътрешноведомствената и междуведомствената координация по разработването и актуализирането на Националната стратегия за околна среда и наблюдение, контрол и отчитане на изпълнението на плана за действие към нея;

2. координацията на дейността на дирекциите на министерството, свързана с устойчивото развитие, произтичаща от националното законодателство и международните споразумения, по които Република България е страна;

3. методическо ръководство и участие в разработването на секторни стратегии, програми и планове в областта на околната среда;

4. координацията на финансирането на екологични проекти от национални, европейски и други международни програми и създаване и поддържане на база данни за тези проекти;

5. методическото подпомагане на регионалните и местните власти за прилагане на националната политика за опазване на околната среда във връзка с разработване и изпълнение на общинските програми за опазване на околната среда;

6. координацията в процеса по обмен на информация с Националния статистически институт;

7. организацията и координацията на цялостната дейност на министерството, Изпълнителната агенция по околна среда, регионалните инспекции по околна среда и води, дирекциите на националните паркове и басейновите дирекции по достъп на обществеността до информация в областта на околната среда и за подобряване участието на обществеността, неправителствени организации и други заинтересувани страни за прилагане на националната политика за опазване на околната среда;

8. координацията при подготовката и провеждането на кампании за повишаване на общественото съзнание и култура в областта на околната среда;

9. координацията и участието в дейности по екологично образование и възпитание за устойчиво развитие;

10. координиране и контрол на осъществяването на контролната дейност на РИОСВ, налагането на санкции на предприятия, замърсяващи околната среда над допустимите норми, и обработка на сигнали, получени по "Зелен телефон" и електронната поща на министерството;

11. методическо ръководство и координация на дейността на РИОСВ по отношение на планирането, провеждането и докладването на контролната дейност в съответствие с изискванията за минимални критерии за екологични инспекции в държавите - членки на Европейския съюз;

12. методическо ръководство и координация на дейностите на РИОСВ при възникване на аварии, аварийни ситуации и замърсявания на околната среда;

13. координация на дейността на специализираните дирекции на министерството при разработване на ръководства, методически указания и информационни материали, свързани с контролната дейност на РИОСВ;

14. подготовката на документацията за налагане на санкции за наднормено замърсяване, когато компетентен е министърът;

15. анализ на осъществяваната контролна дейност от РИОСВ, обобщаване на резултатите на национално ниво и създаване и поддържане на национална база данни за контролната дейност на РИОСВ.

 

Чл. 35. Дирекция "Национална служба за защита на природата":

1. подготвя проекти на нормативни актове в областта на защита на природата и генетично модифицирани организми (ГМО);

2. провежда процедури за обявяване и промени на защитени територии и защитени зони;

3. провежда процедури по възлагането, приемането или утвърждаването на планове за управление на защитени територии и защитени зони;

4. провежда процедури по оценка за съвместимост на инвестиционни предложения, проекти, планове и програми;

5. прилага съгласувателни и разрешителни режими за строителство и дейности в защитени територии, когато компетентен е министърът;

6. провежда процедури по възлагането и утвърждаването на планове за действие за растителни и животински видове;

7. подготвя обявяването на защитени видове растения и животни;

8. разработва и координира контрола по спазването на ограничителни режими за уязвими биологични ресурси;

9. организира контрола по спазване на минималните изисквания и условия, при които могат да се отглеждат животните в зоологическите градини, цирковете и други организации;

10. прилага лицензионния режим за зоологическите градини;

11. прилага процедурите за издаване на разрешения за дейности с ГМО в контролирани условия и при освобождаването им в околната среда;

12. организира работата на Консултативната комисия по ГМО към министъра на околната среда и водите;

13. издава разрешителни и сертификати, свързани с международната търговия със застрашени видове от дивата флора и фауна;

14. организира набирането, поддържането в актуално състояние и съхраняването на данни за Националната екологична мрежа и създаването на специализирани карти, регистри и информационна система въз основа на тези данни;

15. организира създаването и поддържането на национална информационна система и публичен регистър за работа с ГМО и освобождаването им в околната среда;

16. поддържа регистър на организациите и лицата, които притежават и поддържат колекции от диви видове от местната или чуждата флора и фауна;

17. организира и участва в работата на Националния съвет по биологично разнообразие и на Висшия експертен екологичен съвет - специализиран състав за разглеждане на планове за управление на защитени територии;

18. организира прилагането на международни конвенции в областта на защита на природата;

19. предоставя информация за Националната екологична мрежа;

20. подготвя доклади за прилагането на директивите на ЕС в сектори "Защита на природата" и "ГМО";

21. участва в работни групи и комисии на международни конвенции и на Европейската комисия (ЕК);

22. подпомага методически дейността на регионалните органи по отношение на контрола по защитените територии, защитените зони, биологичното разнообразие и ГМО;

23. поддържа връзки и координация с други ведомства и организации по въпросите на защитените територии, защитените зони, опазването на биологичното разнообразие и ГМО.

 

Чл. 36. Дирекция "Опазване чистотата на въздуха" осъществява:

1. организацията по разработването на норми за качеството на атмосферния въздух (КАВ) и алармени прагове за информиране на населението, за съдържание на вредни вещества в горивата и свързаните с тях технически и качествени изисквания и за допустими емисии на вредни вещества, изпускани в атмосферния въздух от неподвижни източници;

2. координацията на дейностите, свързани с осъществяването на контрола върху спазването на нормите по т. 1;

3. координацията съвместно с компетентните министерства и ведомства на дейностите по ограничаване емисиите на вредни вещества от подвижни източници;

4. координацията на дейностите по разработването и изпълнението на програми за достигане и поддържане на установените норми за КАВ и на оперативни планове за действие в случаите на превишаване на установените алармени прагове на територията на страната;

5. организиране на разработването и координиране изпълнението на програми за осигуряване качеството на измерванията в съответствие с европейските изисквания в областта;

6. организиране на разработването и координиране прилагането на необходимите нормативни актове, национални и секторни програми и/или планове за действие във връзка с изпълнението на задълженията на страната в рамките на Конвенцията за трансгранично замърсяване на въздуха на далечни разстояния и свързаните с нея европейски нормативни изисквания за ограничаване на емисиите от определени производства и дейности (големи горивни инсталации, дейности, свързани с употребата на разтворители, инсталации за съхраняване, товарене и разтоварване на бензини и др.);

7. организиране на разработването и координиране прилагането на нормативни актове, национални и секторни програми и/или планове за действие във връзка с изпълнението на задълженията на страната в рамките на Виенската конвенция за защита на озоновия слой, ратифицирана през 1989 г.;

8. организиране на разработването и координиране извършването на годишните инвентаризации на вещества, разрушаващи озоновия слой, и на парникови газове;

9. оценяване на проекти, свързани със замяната на вещества, разрушаващи озоновия слой, енергийната ефективност и увеличаване дела на използваните в страната възобновяеми енергийни източници в зависимост от екологичните ползи (предотвратени емисии на парникови газове).

 

Чл. 37. Дирекция "Превантивна дейност" осъществява:

1. политиката по предотвратяване и превантивен контрол на замърсяването на околната среда, в т. ч.:

а) разработване на проекти на нормативни актове в областта на: оценка на въздействието върху околната среда на инвестиционни предложения и екологична оценка на планове и програми; комплексни разрешителни; схеми за управление по околна среда и одит - EMAS, и за екомаркировка на Европейския съюз; защита от шум в околната среда; отговорност за предотвратяване и отстраняване на екологични щети; предотвратяване на големи аварии с опасни вещества; регистрация, оценка, разрешаване и ограничаване на химикали, устойчиви органични замърсители; износ и внос на опасни химикали и детергенти;

б) разработване, координация и контрол на прилагането на планове за действие във връзка с прилагането на европейското законодателство;

в) изготвяне на становища, позиции, участие в срещите на компетентните органи на ниво Европейски съюз;

г) докладване по прилагане на сближеното национално законодателство със законодателството на Европейската общност;

2. провеждане и координиране на процедурите по ОВОС на инвестиционни предложения и на процедури по екологична оценка на планове и програми от компетенциите на министерството, в т.ч. координиране съвместно с дирекция "Национална служба за защита на природата" чрез процедурите по ОВОС и екологична оценка на оценката на съвместимост по чл. 31 от Закона за биологичното разнообразие; подпомагане на контрола на издадените решения;

3. изпълнение на задълженията в съответствие с международната нормативна уредба (конвенции) по ОВОС в трансграничен контекст и стратегическа екологична оценка и участие в съответните работни органи;

4. организация на работата на Висшия експертен екологичен съвет - основен състав и специализирани състави - Междуведомствена комисия и Междуведомствен експертен екологичен съвет;

5. оперативно и методическо подпомагане на ИАОС по отношение на издаването, преразглеждането, изменението и актуализирането на комплексните разрешителни и по осъществяване контрола на шума в околната среда;

6. оценка на получената информация за планирани промени в работата на инсталации с издадени комплексни разрешителни, включително за наличие на "съществена промяна";

7. контрол по спазване на сроковете за приключване и изискванията към процедурите по комплексни разрешителни и подпомагане на контрола по издадените комплексни разрешителни;

8. изпълнение на задълженията в съответствие с международната нормативна уредба по регистрите за изпускането и преноса на замърсители и участие в съответните работни органи;

9. координиране и контрол по изпълнението на програми за отстраняване на щетите върху околната среда от минали действия или бездействия при приватизация;

10. организиране и ръководство на цялостната дейност на схемата на Общността за управление по околна среда и одит - EMAS, и провеждане на процедури за регистрация и контрол на съответствието с изискванията за регистрация по EMAS;

11. организиране на цялостната дейност по изграждането и функционирането на схемата за екомаркировка на ЕС и провеждане на процедура за присъждане на знак за екомаркировка;

12. координиране съвместно със заинтересуваните министерства и ведомства на дейностите по защита от шум в околната среда;

13. провеждане на процедури за определяне на превантивни и оздравителни мерки при непосредствена заплаха за възникване на екологични щети или при причинени екологични щети в случаите, когато компетентен орган е министърът на околната среда и водите;

14. създаване и поддържане на информационна система за събиране и обработка на информацията по екологични щети, необходима за подготовка на докладите до Европейската комисия;

15. политиката по прилагане на международни актове (конвенции) в областта на управлението на химикалите относно: процедурата по предварително обосновано съгласие при международната търговия с определени опасни химикали и пестициди, устойчивите органични замърсители, трансграничните въздействия на промишлените аварии;

16. участие в изготвянето на предложения за оценяване на вещества, предложения за идентифициране на особено опасни вещества за разрешаване и предложения за ограничаване на химикали;

17. дейности във връзка с вноса и износа на опасни химикали;

18. провеждане на процедури и изготвянето на проекти на разрешителни за предотвратяване на големи аварии с опасни вещества и за ограничаване на последствията от тях;

19. изготвянето на доклади за оценка на екотоксикологичните характеристики на продукти за растителна защита в процедурата по издаване на разрешения за пускането на пазара на продукти за растителна защита от министъра на земеделието и храните по реда на Закона за защита на растенията;

20. изготвяне на експертни становища за екотоксикологичните характеристики на биоцидни препарати в процедурата по издаване на разрешения за пускане на пазара от министъра на здравеопазването по реда на Закона за защита от вредното въздействие на химичните вещества и препарати;

21. предоставяне на информация на обществеността за рисковете и безопасната употреба на химикалите;

22. поддържане на публични регистри:

а) на експертите, извършващи екологична оценка и ОВОС;

б) с данни за извършване на процедурите по ОВОС и екологична оценка на планове и програми;

в) с данни за резултатите от издаването, преразглеждането, изменението и актуализирането на комплексните разрешителни и информационна база данни за най-добрите налични техники;

г) на регистрираните по ЕМАS организации и на база данни на продуктите с присъден знак за екомаркировка;

д) на операторите, осъществяващи стопански дейности в обхвата на нормативната уредба по отговорността за предотвратяване и отстраняване на екологични щети;

е) за осъществяваните дейности по химикали;

23. методическо подпомагане:

а) на работата на РИОСВ по отношение на процедурите по ОВОС и на екологична оценка; и

б) съгласуване на работата на ИАОС, регионалните лаборатории на ИАОС и на РИОСВ по осъществяването на контрола на шума, излъчван от промишлени инсталации и съоръжения; и

в) контрол на РИОСВ, басейновите дирекции по управление на водите и дирекциите на националните паркове по прилагането на нормативната уредба по отговорността за предотвратяване и отстраняване на екологични щети;

г) на дейността на РИОСВ по отношение на планирането, провеждането и докладването на контролната дейност.

 

Чл. 38. Дирекция "Политика по изменение на климата":

1. подготвя и координира участието на Република България в международните преговори по Рамковата конвенция на ООН по изменение на климата съгласувано с Министерството на външните работи;

2. координира докладването и изпълнението на международните задължения на Република България по Рамковата конвенция на ООН по изменение на климата и по Протокола от Киото;

3. извършва и координира дейности, свързани с участието на Република България в различни механизми за търговия с емисии на парникови газове, в т.ч. международна търговия с емисии чрез дейности по създаване на Схема за зелени инвестиции;

4. подготвя и преговаря двустранни меморандуми/споразумения за сътрудничество в областта на изменение на климата;

5. координира и изпълнява дейности по проекти с международно финансиране в областта на изменение на климата;

6. участва в разработването на национални стратегии, планове и проекти в областта на изменение на климата и отчети по изпълнението им;

7. разработва нормативни актове в областта на изменение на климата във връзка с европейското законодателство и изпълнение на международните ангажименти на Република България;

8. извършва и координира дейности, свързани с европейските политики по изменение на климата и прилагане на Европейската схема за търговия с емисии на парникови газове в Република България;

9. извършва предварителна оценка на проекти по механизма "съвместно изпълнение" съгласно утвърдените процедури и координира тяхното одобрение;

10. координира с ИАОС дейности по транзакции на емисии на парникови газове по проекти "съвместно изпълнение" чрез Националния регистър;

11. координира с ИАОС дейности за поддържане на система за оценка на емисиите на парникови газове, изготвяне на разрешителни и изготвяне на национални инвентаризации на емисиите на парникови газове във връзка с докладване към Европейската комисия и Рамковата конвенция на ООН по изменение на климата;

12. координира работата на други министерства и ведомства и на междуведомствени работни групи във връзка с националната политика по изменение на климата;

13. представя националната политика по изменение на климата на различни конференции и работни срещи;

14. подготвя материали и участва в кампании за информиране на обществеността за проблемите, свързани с изменение на климата.

 

Чл. 39. Дирекция "Управление на отпадъците" осъществява:

1. подготовката и реализацията на програми и проекти в областта на управлението на отпадъците, включително съставяне и координация на изпълнението на Националната програма за управление на дейностите по отпадъците;

2. изработването на годишни отчети за управление на дейностите по отпадъците;

3. издаването на разрешения за извършване на дейности, включващи събиране, транспортиране, съхраняване или обезвреждане на производствени и опасни отпадъци;

4. издаването на разрешения за въвеждане, изнасяне или транзит на отпадъци през територията на Република България;

5. класифицирането на отпадъци;

6. координацията и контрола по прилагане на изискванията за третиране и транспортиране на отработени масла и отпадъчни нефтопродукти, полихлорирани бифенили/полихлорирани терфенили, батерии и акумулатори;

7. координацията и контрола по прилагане на изискванията за управление на опаковки и отпадъци от опаковки;

8. координацията и контрола по прилагане на изискванията за опазване на почвите при употреба на утайки от пречистването на отпадъчните води за нуждите на земеделието;

9. координацията и контрола по прилагане на условията и реда за намаляване на замърсяването с отпадъци от моторни превозни средства;

10. координацията и контрола при проектирането, изграждането и експлоатацията на съоръжения и инсталации за обезвреждане на битови отпадъци и спазване на изискванията при избор на площадки за разполагане на съоръжения за третиране на отпадъци;

11. координацията и контрола по прилагане на изискванията за третиране и транспортиране на производствени и опасни отпадъци;

12. координацията и контрола при проектирането, изграждането и експлоатацията на съоръжения и инсталации за оползотворяване и обезвреждане на производствени и опасни отпадъци и спазване на изискванията при избор на площадки за разполагане на съоръжения за третиране на отпадъци;

13. координацията и контрола по прилагане на изискванията за управление на отпадъци от електрически и електронни уреди;

14. методическо ръководство на РИОСВ във връзка с осъществяваната от тях контролна дейност в областта на управлението на отпадъците.

 

Чл. 40. Дирекция "Кохезионна политика за околна среда" осъществява:

1. функциите на управляващ орган на Оперативна програма "Околна среда";

2. организацията, разработването, координацията и съгласуването по време на подготовката и изпълнението на Оперативна програма "Околна среда" и други необходими програмни документи за целите на структурните фондове и Кохезионния фонд при спазване принципа на партньорство;

3. организацията и провеждането на преговори с ЕК във връзка с Оперативна програма "Околна среда";

4. организацията, разработването и координацията по изготвянето на документи, съпътстващи Оперативна програма "Околна среда" и необходими за нейното изпълнение;

5. организацията по отношение на създаването на Комитет за наблюдение на Оперативна програма "Околна среда", включително осъществяване на функциите на секретариат на комитета за наблюдение;

6. изготвянето на предложения за изменения на Оперативна програма "Околна среда" и представянето им на Комитета за наблюдение на Оперативна програма "Околна среда" за одобряване;

7. организацията, разработването и представянето на критериите за избор на проекти за одобряване от Комитета за наблюдение на Оперативна програма "Околна среда";

8. изготвянето на предложения за изменение на критериите за избор на проекти и представянето им на Комитета за наблюдение на Оперативна програма "Околна среда" за одобряване;

9. разработването и представянето на комуникационен план на Оперативна програма "Околна среда" на комитета за наблюдение и на ЕК;

10. организацията, разработването и съгласуването на процедурите и сроковете за избор на проекти и набирането на проектни предложения;

11. участието в процеса на оценка на проектни предложения съгласно предвиденото в споразуменията за делегиране на задачи на междинни звена;

12. организацията по отношение на създаването и провеждането на заседанията на Комитета за избор и координация на проекти;

13. организацията и извършването на оценка на риска на проектите, одобрени за финансиране по Оперативна програма "Околна среда", и определяне на мерки за предотвратяване и намаляване на риска;

14. организацията и изпълнението на дейности за техническа помощ с оглед на осигуряването на ефективно изпълнение на Оперативна програма "Околна среда";

15. изготвянето на предложения за реалокация на средства в рамките на Оперативна програма "Околна среда" и за представянето им на Комитета за наблюдение на Оперативна програма "Околна среда";

16. планирането и извършването на дейностите по оценка на Оперативна програма "Околна среда" с цел осигуряване на качествено изпълнение на програмата;

17. организацията и изпълнението на препоръките от извършените оценки на Оперативна програма "Околна среда";

18. планирането и извършването на дейностите по оценки на процедурите в рамките на Оперативна програма "Околна среда";

19. извършването на дейностите по наблюдение на Оперативна програма "Околна среда" в съответствие с разработената система за мониторинг, включваща индикатори за напредък, набиране и поддържане на необходимата информация и нейното анализиране;

20. организацията, подготовката и представянето на комитета за наблюдение и на ЕК на годишните доклади за напредък и окончателния доклад за изпълнението на Оперативна програма "Околна среда";

21. осигуряването на съответствието на проектите с националната политика и политиките на ЕС в областта на държавните помощи, обществените поръчки, опазването на околната среда и равните възможности;

22. организацията на представянето на проектите по смисъла на чл. 39 от Регламент (ЕО) № 1083/2006 на Съвета от 11 юли 2006 г. относно определянето на общи разпоредби за Европейския фонд за регионално развитие, Европейския социален фонд и Кохезионния фонд и за отмяна на Регламент (ЕО) № 1260/1999 (ОВ, Специално издание 2007 г., глава 14, том 2) в рамките на Оперативна програма "Околна среда" на Европейската комисия за окончателно одобряване;

23. осигуряване на доброто финансово управление на Оперативна програма "Околна среда", включително по отношение на извършените транзакции въз основа на финансовите ангажименти по оперативната програма;

24. гарантиране на разработването и установяването на писмени стандарти, указания и процедури за добро финансово управление на Оперативна програма "Околна среда" и разпространението им към междинни звена и бенефициенти на програмата;

25. разработването на системата за управление и контрол на Оперативна програма "Околна среда";

26. финансовото планиране на Оперативна програма "Околна среда" чрез изготвянето на необходимите документи във връзка с програмното бюджетиране и финансовото планиране, включително прогнози за плащанията по програмата и представянето им на Министерството на финансите;

27. финансовото управление на Оперативна програма "Околна среда" при спазване на принципа за разделение на функциите по управление, плащане, наблюдение и контрол;

28. изготвянето и съгласуването на споразумения за делегиране на задължения на междинни звена, а така също изготвянето на указания и инструкции за междинните звена и бенефициентите по отношение на изпълнението на Оперативна програма "Околна среда";

29. установяването на писмени стандарти и процедури за верификации на разходите и плащанията в рамките на Оперативна програма "Околна среда";

30. разкриването, регистрирането, отчитането, докладването и последващо разрешаване на всички регистрирани случаи на нередности в рамките на Оперативна програма "Околна среда";

31. осигуряването на надеждна счетоводна отчетност в междинните звена;

32. поддържането на адекватна одитна пътека по отношение на Оперативна програма "Околна среда";

33. организацията на съхраняването и архивирането на документи по Оперативна програма "Околна среда";

34. организацията, координацията и изпълнението на дейностите, свързани с осигуряване на мерките по информация и публичност относно получената от Европейския съюз помощ, възможностите, които тя предлага, и постигнатите резултати;

35. разработването и поддържането на специализирана интернет страница на Оперативна програма "Околна среда".

 

Чл. 41. Дирекция "Координация по въпросите на Европейския съюз и международно сътрудничество" осъществява:

1. координацията на цялостната дейност на министерството по въпросите на ЕС във връзка с прилагането на европейското законодателство по околна среда, в т.ч.:

а) участието на Република България в процеса на вземане на решения в ЕС;

б) подготовката на национални позиции и указания по въпросите на околната среда за участие в работните органи на Съвета на ЕС и ЕК;

в) участието в разработването на нормативни актове, транспониращи европейското законодателство;

г) организирането на работата на междуведомствената Работна група 20 "Околна среда" в рамките на координационния механизъм по европейските въпроси;

д) координацията на процеса на докладване до Европейската комисия по силата на действащото европейско законодателство в областта на околната среда;

е) координацията на процедурите по предоставяне на информация на ЕК по нейни запитвания относно правилното прилагане на законодателството на Общността по околна среда (т. нар. информационна фаза);

ж) координацията на процеса на изготвяне и съгласуване на позиции по стартирани от ЕК процедури по нарушение (infringement procedures) в областта на околната среда срещу Република България по смисъла на чл. 226 от Договора за създаване на Европейските общности;

з) координацията на участието на министерството в Европейската мрежа за прилагане и налагане на европейското екологично законодателство (ИМПЕЛ);

2. мобилизирането на външни финансови ресурси от международни програми за изпълнение на приоритетни екологични проекти;

3. организацията, поддръжката и координацията на дейностите по осъществяване на международното сътрудничество на двустранно и многостранно ниво на министерството и неговите структури;

4. дейностите по подготовка, съгласуване, сключване, координиране и контрол на изпълнението на двустранни и многостранни международни договори, споразумения, конвенции, протоколи, програми и други международни документи и ги съгласува с Министерството на външните работи;

5. поддържането и координирането с Министерството на външните работи на контактите на министерството и неговите структури със съответните чужди правителствени ведомства и техните структури, както и с международни правителствени и неправителствени организации - ООН, ЮНЕСКО, ЮНЕП, ПРООН, ГЕФ, СБ, ОИСР, ОЧИС, ПСЮИЕ, РЕЦ и други институции, процеси, инициативи и програми;

6. поддържането и координирането на контактите на министерството и неговите структури със задграничните представителства на Република България и посолства и представителства на чужди държави в Република България;

7. организирането и координирането на дейността на министерството по подготовката и осъществяването на Официална помощ за развитие в областта на околната среда и водите;

8. връзки и контакти между български и чуждестранни заинтересувани страни за привличане на помощ и инвестиции в областта на околната среда и водите;

9. организирането, координирането и участието в провеждането на международни преговори и срещи;

10. координирането и участието в работата на правителствени смесени комисии за търговско, икономическо и научно-техническо сътрудничество; изготвя и съхранява паметни записки от международните срещи на министъра, неговите заместници, главния секретар и други международни срещи на министерството и неговите структури;

11. поддържането на база данни за международните договори в областта на околната среда и водите и международните проекти, финансирани от източници, различни от европейските фондове.

 

Чл. 42. Дирекция "Европейски и международни проекти":

1. осъществява дейностите по подготовка, управление, изпълнение, мониторинг и контрол на международни и европейски проекти (с изключение на проектите, финансирани по Оперативна програма "Околна среда 2007 - 2013 г.");

2. съвместно с бенефициенти в системата на министерството извършва оценка на потребностите от външно финансиране на изпълняваните от министерството политики и програми и идентифицира подходящи донорски програми;

3. участва в разработването на програмни документи и управляващите или наблюдаващите органи на програми, финансирани от ЕС и други донори;

4. съдейства на бенефициентите в системата на министерството за съставяне на партньорства и изготвяне на формуляри за кандидатстване;

5. отговаря за управлението на проектите, финансирани от ИСПА/Кохезионен фонд, съгласно Регламент на Съвета (ЕО) № 1164/94 от 16 май 1994 г. относно създаване на Кохезионен фонд (OB, L 130, 25.05.1994 г.), както и по програми, финансирани от ЕС и други донори и международните финансови институции в съответствие с подписаните финансови меморандуми, проектни фишове или други програмни документи съгласно правилата на съответната програма, регламенти на ЕС и действащото национално законодателство;

6. изпълнява функциите на Управляващ орган по Кохезионния фонд съгласно Регламент № 1164/94 и отговаря за финансовото управление на средствата от ЕС, отпуснати за финансиране на тези проекти, като:

а) подготвя, организира, администрира и контролира подготовката на документите за възлагане на обществени поръчки съобразно компетентността на дирекцията;

б) организира процеса по провеждане и възлагане на процедурите по обществени поръчки в съответствие с нормативните изисквания, приложимите правила на ЕС и националното законодателство;

в) изготвя договори, организира процеса по сключването им и провежда преговори с потенциални изпълнители;

г) осъществява координация със съответните финансиращи институции;

7. осъществява функциите на Звено за изпълнение на проекти по програма ФАР и Преходния финансов инструмент - 2007 г.;

8. координира кандидатстването, управлението и изпълнението на проектите по ИСПА/Кохезионен фонд (Регламент 1164/1994), както и по програми, финансирани от ЕС и други донори, по които МОСВ или неговите регионални структури са бенефициенти - съгласно правилата на съответната програма;

9. осъществява финансовото управление на средствата от ЕС, отпуснати за финансиране на проекти по ИСПА/Кохезионен фонд (Регламент 1164/1994), за които министерството е управляващ орган, както и по програми, финансирани от ЕС и други донори, включително поддържане и осъвременяване на счетоводната система за отчитане на финансовите средства;

10. докладва за напредъка на проектите по ИСПА/Кохезионен фонд (Регламент 1164/1994), както и по програми, финансирани от ЕС и други донори, на структурите и институциите, отговорни за наблюдението и контрола по усвояването на средства от фондове на ЕС или други донори;

11. координира дейностите по усвояване на средства от Кохезионния фонд съгласно Регламент № 1164/94 - сектор "Околна среда", както и по програми, финансирани от ЕС и други донори, с всички заинтересувани национални и международни институции и организации;

12. осъществява предварителен контрол на:

а) процесите на сключване на договори и разплащане за гарантиране на съответствие с процедурите и нормативните изисквания на ЕС, други донори и Република България;

б) качеството на документациите за обществени поръчки като част от процеса на сключване на договори;

в) качеството по отношение на проекта на техническите спецификации за осигуряване постигането на целите, заложени в съответния финансов меморандум или друг програмен документ;

13. разкрива, регистрира, отчита и докладва към дирекция "Национален фонд" към Министерството на финансите и последващо проследява регистрирани случаи на нередности в рамките на Кохезионния фонд (Регламент 1164/94).

 

Чл. 43. Дирекция "Фондове на Европейския съюз за околна среда" осъществява функциите на междинно звено на Оперативна програма "Околна среда", като:

1. подпомага оперативното изпълнение на Оперативна програма "Околна среда";

2. извършва плащания по Оперативна програма "Околна среда" към бенефициентите;

3. организира и извършва оценката на проектни предложения, подадени по процедури за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма "Околна среда" съобразно делегираните й задачи;

4. извършва оценка на капацитета на потенциалните бенефициенти по Оперативна програма "Околна среда";

5. подготвя, организира, администрира и контролира подготовката на документации за възлагане на обществени поръчки, свързани с финансиране от фондовете на ЕС по Оперативна програма "Околна среда" на бенефициенти на Оперативна програма "Околна среда", които са дирекции в централната администрация на министерството или са второстепенни разпоредители с бюджетни кредити към министерството;

6. организира процеса на провеждане на процедурите за възлагане на обществени поръчки в съответствие с националното законодателство и законодателството на ЕС на бенефициенти на Оперативна програма "Околна среда", които са дирекции в централната администрация на министерството или са второстепенни разпоредители с бюджетни кредити към министерството;

7. изготвя договори за обществени поръчки на бенефициенти на Оперативна програма "Околна среда", които са дирекции в централната администрация на министерството или са второстепенни разпоредители с бюджетни кредити към министерството, и организира процеса по сключването им;

8. осъществява предварителен, текущ и последващ контрол на процедури за обществени поръчки на бенефициентите по Оперативна програма "Околна среда", включително:

а) извършва проверка за законосъобразност на проекти на документации за възлагане на обществени поръчки на бенефициенти по Оперативна програма "Околна среда" преди официалното започване на процедурите за възлагане на обществени поръчки;

б) извършва проверка за съответствие на техническите спецификации от документациите за обществени поръчки с нормативните изисквания и с одобрените проектни предложения по Оперативна програма "Околна среда" в случаите по чл. 20а от Закона за обществените поръчки;

в) извършва проверка за законосъобразност на документациите от проведени процедури за възлагане на обществени поръчки, включително протоколи, решения и сключени договори за обществени поръчки на бенефициенти по Оперативна програма "Околна среда";

9. участва в комисии за провеждане на процедури за обществени поръчки на бенефициентите в зависимост от делегираните й задачи и в съответствие с Наредбата за осъществяване на предварителен контрол върху процедури за обществени поръчки;

10. осъществява предварителен, текущ и последващ контрол на процедури за определяне на изпълнител по Постановление № 55 на Министерския съвет от 2007 г. за условията и реда за определяне на изпълнител от страна на бенефициенти на договорена безвъзмездна финансова помощ от структурните фондове на Европейския съюз, Програма ФАР на Европейския съюз и от Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство (обн., ДВ, бр. 24 от 2007 г.; изм. и доп., бр. 109 от 2008 г. и бр. 68 от 2009 г.) на бенефициентите по Оперативна програма "Околна среда";

11. дава указания и консултации на бенефициентите по време на изпълнение на проектите, одобрени за финансиране по Оперативна програма "Околна среда", по отношение на различните аспекти на финансовото управление, мониторинга, докладването и техническото изпълнение съобразно делегираните й задачи;

12. извършва верификация и проверки на място на бенефициентите по Оперативна програма "Околна среда", както и проверява и одобрява периодичните доклади за напредък от бенефициентите в съответствие с делегираните й задачи;

13. подготвя искания за средства и доклади за напредък до Управляващия орган на Оперативна програма "Околна среда" на ниво мярка съобразно делегираните й задачи;

14. изпълнява и други функции в качеството на междинно звено на Оперативна програма "Околна среда" съобразно делегираните й задачи;

15. разкрива, регистрира, отчита и докладва към управляващия орган регистрирани случаи на нередности в рамките на Оперативна програма "Околна среда".

 

Раздел I.
Организация на работата на министерството

Чл. 44. Дейността на администрацията се осъществява по начин, който осигурява разработването и провеждането на държавната политика от министъра в рамките на предоставените му правомощия.

 

Чл. 45. (1) В съответствие с правомощията си съгласно нормативните актове министърът разработва дългосрочна програма и годишни планове, които предоставя на главния секретар за координиране и контрол по изпълнението им.

(2) В програмата и плановете по ал. 1 задължително се съдържат:

1. документи, които трябва да се разработят от министерството в изпълнение на функциите му (стратегии, планове, програми, баланси, нормативни актове);

2. оперативни действия при провеждане на политиката в сферата на административните и договорните отношения или в други специфични сфери.

 

Чл. 46. Главният секретар свиква по своя преценка и по целесъобразност ръководните държавни служители от съответните звена за обсъждане на различни въпроси и отговаря за изпълнението на комплексната програма.

 

Чл. 47. (1) Директорите отговарят за частта от програмата и плановете съобразно функциите на дирекцията и определените от главния секретар конкретни задачи.

(2) Държавните служители, които заемат експертни длъжности с изпълнителски функции или технически длъжности, изпълняват конкретни задачи, които са им поставени от преките им ръководители в съответствие с длъжностите и служебните им рангове.

 

Чл. 48. Задачите в министерството се решават от отделни лица, звена или разширен екип съгласно Инструкцията за документооборота.

 

Чл. 49. (1) Директорите на дирекции "Бюджет, финанси и счетоводство", "Стопанска дейност, човешки ресурси, канцелария и информационно обслужване" и "Правно-нормативно обслужване и обществени поръчки" парафират в посочения ред договори и други актове, имащи за предмет финансово-стопански отношения.

(2) Оригиналите на договорите, по които страна е министърът, се съхраняват в деловодството. Копие от всеки договор се съхранява от финансовия контрольор и от ресорния директор, отговарящ за изпълнението му.

 

Чл. 50. Директорите на дирекциите от специализираната администрация отговарят за осъществяване на функциите на съответните звена, определени с правилника.

 

Чл. 51. (1) Директорите на регионалните инспекции, националните паркове, басейновите дирекции и изпълнителният директор на Изпълнителната агенция по околна среда до 31 януари всяка година разработват и представят за утвърждаване от министъра годишен план за оперативната и контролната дейност на ръководените от тях администрации.

(2) Директорите на регионалните инспекции, националните паркове и басейновите дирекции представят на министъра тримесечни и годишни отчети за изпълнението на плановете за оперативната и контролната дейност и за състоянието на администрацията.

(3) Изпълнителният директор на Изпълнителната агенция по околна среда представя на министъра тримесечни и годишни отчети за изпълнението на дейностите, залегнали в плана за дейността на изпълнителната агенция.

 

Чл. 52. (1) Работното време в министерството е от 9,00 до 17,30 ч. с обедна почивка от 12,00 до 12,30 ч.

(2) Приемното време на министъра за изслушване на граждани и представители на организации относно предложения и сигнали се оповестява на общодостъпно място в министерството.

 

Приложение към чл. 16, ал. 2
Приложение към чл. 16, ал. 2

Численост на персонала в администрацията на Министерството на околната среда и водите - 441 щатни бройки

Политически кабинет 10
Главен секретар 1
Инспекторат 4
Финансов контрольор 1
Служител по сигурността на информацията 1
Дирекция "Вътрешен одит" 10
Експертни представители в Постоянното  
представителство на Република България  
към Европейския съюз в Брюксел 3
Обща администрация 63
в т.ч.  
дирекция "Правно-нормативно обслужване  
и обществени поръчки" 17
дирекция "Бюджет, финанси и счетоводство" 19
дирекция "Стопанска дейност, човешки  
ресурси, канцелария и информационно  
обслужване" 27
Специализирана администрация 348
в т.ч.  
дирекция "Управление на водите" 33
дирекция "Земни недра и подземни  
богатства" 27
дирекция "Политики по околната среда" 14
дирекция "Национална служба за защита  
на природата" 34
дирекция "Опазване чистотата на въздуха" 14
дирекция "Превантивна дейност" 30
дирекция "Координация по въпросите на  
Европейския съюз и международно  
сътрудничество" 15
дирекция "Управление на отпадъците" 21
дирекция "Европейски и международни  
проекти" 52
дирекция "Кохезионна политика за околна  
среда" 42
дирекция "Политика по изменение на  
климата" 10
дирекция "Фондове на Европейския съюз за  
околната среда" 56

 

Предложи
корпоративна публикация
Holiday Inn Sofia A warm "Welcome" to Sofia's newest 5 Star hotel.
Holiday Inn Sofia Добре дошли в най-новия 5-звезден хотел в София.
Интерлийз ЕАД Лизинг на оборудване, транспорни средства, леки автомобили и др.
Резултати | Архив