Специално за Econ.bg
Интервю на Апостол Апостолов
Нов инициативен комитет обяви през май 2010 г., че има намерение да организира конкурса "Годишни СПА номинации". Критериите, категориите и номинираните в конкурса бяха обявени малко по-късно от организатора на конкуса Николай Диковски. Преди официалната церемония, която ще се проведе на 16 юни в Правец, Диковски сподели в интервю за Econ.bg очакванията си за срещата, виждането за развитието на СПА-сектора у нас и целите, които си поставя занапред.
Econ.bg е основен медиен партньор на конкурса "Годишни СПА номинации".
Акценти:
- Хотелът: Не е само ядене и джакузи - гостът иска атмосфера;
- Конкурсът: Целим европейците да чуят за СПА хотелите ни;
- Велинград срещу Сандански: Нерешената битка за СПА трона;
- Популяризирането на СПА-туризма ще се превърне в национална кампания
Г-н Диковски, как се роди идеята за годишните СПА номинации?
Николай Диковски:
Идеята се роди след една среща с представители на СПА сектора. Управлявам рекламната агенция RD Partners, ориентирана към външната реклама и организирането на корпоративни събития. В портфолиото ни е цялостната организация за участието на Белоградчишките скали в международния конкурс за едно от новите Седем чудеса на света. След това организирахме и церемониалната вечер относно коронясването на Велинград като СПА столица на Балканите. След срещата с всички представители на СПА туризма в България стигнахме до идеята, че трябва да се направи нещо за популяризиране на нашия СПА туризъм. Този тип туризъм е нов за България и тепърва се налага като дестинация. Целта ни е да се превърнем в традиционна проява за страната, а след това мечтаем и за балкански формат на номинациите.
След консултации със Съюза по балнеология и СПА туризъм и Асоциацията по СПА, решихме да създаден инициативен комитет, в който да влязат хора, които не са в бранша, а пряко заинтересовани от сектора. Сред тях са кметовете на СПА-дестинации в България. Начело на инициативния комитет е кметът на Белоградчик Емил Цанков.
Защо решихте, че точно Емил Цанков трябва да бъде председател?
Николай Диковски:
Емил Цанков е много деен човек. Освен това той вече има организационен опит и доби рутина от конкурса със Скалите. Освен това, Белоградчик през последните години се превърна в инвестиционен център в сферата на туризма, пък и ролята на кмета да се случват нещата е огромна.
Кое беше най-трудното за Вас при организирането на конкурса?
Николай Диковски:
Трудностите започнаха още от първия ден, в който решихме, че ще правим конкурс. Тук е мястото да благодаря на Econ.bg и другите ваши колеги, които ни дадоха много ясни насоки, които ни помогнаха да изградим регламента на конкурса. Критериите бяха първата трудност, пред която се изправихме. Имахме много разминавания относно това кои точно критерии да включим в регламента. Поискахме съдействие от Европейската СПА асоциация. Другият проблем, пред който се изправихме, беше свързан с това кои точно фирми да селектираме. Със сигурност има много добри фирми, които няма да попаднат в номинациите.
Междувременно да ви спомена, след като се заговорихме за селекция и номинации, че буквално в последния момент решихме да отличим и обект в категорията "Медикал СПА комплекс". В категорията ще попаднат центрове с рехабилитационни бази, които и работят с Националната здравно-осигурителна каса.
Най-честите ни спорове при номинациите бяха породени в резултат на преки потребителски наблюдения от един или друг хотел - обслужване, обстановка, продукти. Най-големият проблем в СПА хотелите ни са персоналът и качеството на услугата. Това го заявявам не като специалист, а като потребител. Един хотел не е само ядене, пиене, джакузи и басейни. Нужни са още развлечения за гостуващите, или казано по друг начин - да има атмосфера. Тогава бих се върнал отново в същия хотел.
Критериите са ясни, какви са очакванията Ви?
Николай Диковски:
Ако ги кажа предварително, някой може да ме обвини в пристрастие. Все пак в България 2 са наложените СПА дестинации - Велинград и Сандански. Много ми се иска да видя какъв е вотът в конкурса, номинациите да покажат кой е по-добър в момента. Във Велинград имат уникални СПА хотели, но нямат развлечения. Сандански също може да се похвали с добри хотели. В този район обаче има създадени условия за винен туризъм, добра паркова инфраструктура. Интересна ми е голямата битка между двата СПА центъра.
Така или иначе конкурсът ще мине. Когато за първи път се срещнахте с медиите преди 2 месеца, заявихте, че голямата Ви цел е европейският турист - страната ни да бъде по-разпознаваема на Стария континент. Какво ви предстои след номинациите?
Николай Диковски:
Намеренията, които споменахте, ще започнем да ги реализираме от септември. Отново ще потърсим съдействието на медиите и на всички, които ни подкрепиха. Имаме намерение да превърнем инициативата за популяризирането на СПА туризма в една национална кампания.