Европейската икономика страда от най-тежката депресия в следвоенния период, но мерките, заложени в Европейския план за икономическо възстановяване, дават необходимата финансова подкрепа за закъсалите икономики. Това се казва в тазгодишния доклад за публичните финанси на ЕС, публикуван от Европейската комисия.
Растящите публични задължения и непредвидените задължения, поети от правителствата в подкрепа на финансовия сектор, както и очакваното увеличение на разходите за пенсии и забавянето на икономическия ръст обаче поставят под въпрос разумното разходване на публичните финанси.
"Уроците от миналото ни учат как фискалните разходи в условията на банкова криза могат да бъдат ограничени. Силната фискална рамка е сред факторите за успех", отбеляза Хоакин Алмуния, комисар по въпросите на финансите на ЕС.
Докладът относно публичните финанси в общността тази година се съсредоточава върху начина, по който страните-членки на ЕС се справят с предизвикателствата н финансовата и икономическата криза. Като се отчитат ефектът от автоматичните стабилизатори, фискалната политика на ЕС предвижда подкрепа за икономиката от 5% от брутния вътрешен продукт през периода 2009 -2010 година. Става въпрос за 600 млрд. евро, отделно от помощта за банковия сектор.
През тази година най-мащабни като дял от БВП са стимулите, приети от правителствата на Испания, Австрия, Финландия, Великобритания, Германия и Швеция. Докладът на комисията показа още, че държавите с голям дял отпускани кредити и бум в сектора на недвижимите имоти отчитат и ръст на дефицита по текущата сметка, спад на данъчните приходи и ръст на публичните разходи. Отделно окончателната стойност на държавните заеми за банковата система ще е между 2.75% - 16.5% от БВП в зависимост от това доколкото европейските правителства ще съумеят да възвърнат заетите средства.
Втората част на доклада анализира развитието на фискалния надзор и се фокусира върху предизвикателствата на публичните интервенции във финансовата система. Внимание се обръща и върху начините за подобряване на мерките за циклично-регулирания бюджетен баланс, подобряване на публичните финанси, както и подобряване в средносрочен план на бюджетните рамки на държавите-членки.