Преструктуриране на две нива
Започва преструктуриране на администрацията на Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ). Новата структура ще засегне само и единствено управленския и административно-обслужващия персонал. Работниците и служителите, заети пряко в експлоатацията, няма да бъдат съкращавани.
Промените в компанията се реализират на две нива - централно и регионално.
На ниво Централно управление на компанията се извършва: съкращаване на заместник-генералните директори - от 3-ма остават 2-ма; закриват се 5 от 8 дирекции и остават 3; отделите се намаляват с 30 бр., като от 51 отдела остават 21. Поделение "Енергетика" от Централно управление се преструктурира в Енергоразпределително предприятие към НКЖИ (Повече по темата може да прочетете тук). Ефектът, изразяващ се в икономии от заплати, осигуровки и социални плащания, е в размер на 1,539 млн. лв. годишно. Предвижда се да бъдат съкратени 150 души от Централното управление. Тези цифри съобщи днес новият генерален директор на дружеството Милчо Ламбрев (на снимката долу). Заради редукцията на отдели 50 души ще бъдат преквалифицирани и ще заемат по-нисши ръководни постове. В резултат на това ще им бъдат намалени и заплатите. "Например, от заместник-директор лицето ще стане ръководител на отдел", поясни Ламбрев.
Що се отнася до регионалното ниво на управление, при запазване броя на регионалните поделения, ръководният екип ще бъде намален с 23%. Запазват се досегашните 3 секции за сигнализация и телекомуникация, 3 поделения "Управление движението на влаковете и гаровата дейност", 3 енергосекции и 13 регионални железопътни секции". Ефектът от промяната е икономия от заплати, осигуровки и социални плащания и е в годишен размер от 2,125 млн. лв. На 1 април 2010 г. в НКЖИ ще се закрият дейности, които не са пряко свързани с експлоатацията, като прогнозата е, че ще бъдат съкратени 244 души. Общият брой на служителите на компанията е 15 569.
Милчо Ламбрев, генерален директор на НКЖИ. Снимка: Econ.bg
Програма в помощ на съкратените
Компанията въвежда от 1 януари 2010 г. програма за преквалификация на съкратените служители. Докато са на борсата, те ще имат възможността да участват в програмата и да бъдат преквалифицирани в длъжности, от които компанията ще имат нужда в бъдеще. Съкратените ще бъдат обучени за сметка на НКЖИ. От дружеството още обещават, че ако се появи вакантно място, на преквалифицираните съкратени ще им се предлага връщане в компанията.
Дългове
Към момента вземанията на компанията възлизат на около 89 млн. лева. От тази сума между 75 и 76 млн. лева задължения са на БДЖ. 59 млн. лева дължи НКЖИ на доставчици, строителни и енергоразпределителни фирми.
Антикризисни мерки
В изпълнение на мерките, заложени в Антикризисната програма, за 9-те месеца на 2009 г. компанията е реализирала икономия от 8,8 млн. лв. Само за последното тримесечие, новото ръководство е намалило разходите с 5,7 млн. лв., отчитат от НКЖИ.
Служителите няма да останат без пари за Нова година
Въпреки лошото финансово състояние, заплатите на хората ще бъдат напълно изплатени до края на годината, обеща Милчо Ламбрев. Компанията ще тегли краткосрочен 6-месечен кредит, за да покрие задълженията си към служителите. Кредитът е в размер на 10 млн. лева при лихва 6.25%. Отпуснат е от "Алианц България". Изпълнителят е избран по Закона за обществените поръчки. Сумата ще бъде върната след продажба на неоперативни активи (сграден фонд и земя).
Социално напрежение в димитровградско село
По време на пресконференцията Econ.bg постави въпроса за социалното напрежение по повод изграждането на линията Пловдив-Свиленград-турска/гръцка граница. В петък (30 ноември) жители на димитровградското село Сталево спряха влака от Димитровград за Първомай. Мотивът за техния протест е че над 2000 декара плодородна земя остават от другата страна на релсите, а селскостопанската техника няма откъде да премине линията.
Проблемът за социалното напрежение е породен от лошата комуникация между компанията и местните власти, заяви Петър Дяков - директор "Изпълнение и управление на инфраструктурни проекти" в НКЖИ. Хората са предприели протестни действия, без да изложат пред компанията мотивите на несъгласието си.
От НКЖИ уточниха, че се предвижда изграждане на нов надлез в зоната на землището. По тези проблеми е предвидена среща с хората и общината. В момента се определя дата. Въпреки че официално не е получено искането на протестиращите, от НКЖИ обсъждат вариант за изграждане на надлеза. Средства за строителството обаче все още не са предвидени. При добро желание на транспортното министерство, пари могат да бъдат отпуснати по програма ИСПА, заяви Дяков.
След срещата Петър Бунев, председател на синдиката на железничарите към КНСБ, заяви за Econ.bg, че представените от НКЖИ мерки са били представени на синдикатите малко преди днешната пресконференция. В 15-дневен срок синдикатите трябва изкажат позициите си.
Запитан дали след тази среща си тръгва оптимист за бъдещето на работниците в компанията, Бунев заяви, че оптимист ще бъде, едва когато бъде приет бюджетът за 2010 г. и види какво е заложено в него.
Имам неофициална информация, че в бюджета са заложени по-малко пари. Ако е така, догодина лятото ще стигнем пак до стачки. Дано не се окажа лош пророк. Говори се за изграждане на високоскоростни линии. Смея да твърдя, че с този бюджет високи скорости няма да има, категоричен е Бунев.
Коментарът на Петър Бунев, както и отговорът на въпроса на Econ.bg за протестите в Димитровградско, даден от Петър Дяков, може да чуете в прикрепения файл след статията.