Калоричната стойност, съдържанието на фибри, сол и захари, обявени на опаковките на популярни марки диетични хлябове, не съответстват на реалното съдържание на продуктите. Това установиха тестове на асоциация „Активни потребители". Тестовете са проведени в лабораторията на SGS във Варна и включват 12 марки диетичен хляб, съобщиха от асоциацията.
Обявените енергийни стойности на етикетите на хлябовете на всички изследвани марки са по-ниски от реално установените. По принцип е важно за потребителите да знаят, че разликата в общата енергийна стойност при белите и тъмните хлябове не е голяма. Мит е, че тъмните хлябове спомагат да отслабнете, поради съдържание на по-малко калории. Всъщност, важният показател за диетичното хранене е съдържанието на влакнини (фибри), поясняват от "Активни потребители".
Тестовете на SGS показват и занижено съдържание на фибри при въпросните хлябове, не само в сравнение с обявеното на етикета, но и спрямо европейските практики. Според резултатите в изследваните хлябове средното количество фибри е 1.02 грама фибри на 100 грама. За сравнение, средното съдържание при проведен подобен тест в Холандия е 5,1 грама фибри на 100 грама или близо 5 пъти по-високо. Дори хлябът с най-високо съдържание на фибри в теста (Вита Силует с пшеничен зародиш) съдържа 3,18% фибри, което е доста по-малко от обявеното на етикета.
Високото съдържание на остатъчна пепел в продуктите в теста може да се обясни с влагането на много сол и други добавки (например утайка от кафе), които обикновено имат за цел да подобрят естетическия вид на хляба.
Най-високо съдържание на захари в теста е установено в хляба с наименование „за диабетици"
Препоръчителното количество сол не трябва да надвишава повече от 6 грама сол на ден. Хлябът допринася за приемането на около една трета от консумацията на сол. Етикетите на хляба дават малко насоки в това отношение, тъй като производителите не се задължени да изписват количеството сол върху опаковките. Би било добре, ако това се случваше за по-голяма яснота за потребителите, допълват от асоциацията. Тестовете на потребителските организации в Европа показват, че количеството сол в хляба е било чувствително намалено през последните години в резултат от настойчивите им кампании в тази насока.
Голяма част от производителите изписват върху етикетите си, че фирмите им са сертифицирани по ISO - напр. 9001:2000. Важно е да се подчертае, че това не е сертификация за качество на продуктите, а на производствения процес и вътрешно фирмената организация. Поставянето на такива надписи върху етикетите не е разрешено дори от самия стандарт, защото създава подвеждащо впечатление у потребителите, допълват от асоциацията.