Facebook пристрастява

03.07.2013 | 12:50
по статията работи: Георги Георгиев
Ако им се оставим, социалните мрежи ни действат като наркотик, претоварват и мачкат самочувствието ни, показват редица проучвания
Facebook пристрастява

Наистина ли социалните мрежи като Facebook и Google+ са толкова пристрастяващи, колкото са метаамфетамините? Отговорът на част от социалните изследователи и експерти на този въпрос е положителен. Техният съвет е: отдръпнете се от компютъра/таблета/смартфона си и го направете сега, докато още можете.

Мнозина от специалисти са на мнение, че социалните мрежи като цяло са вредни за обществото. Това е и позицията на Дейвид Рейношек, който в последния си блог постинг нарича това състояние на обсебване от социалните мрежи FaceCrack.
В статията си авторът защитава тезата, че социални сайтове като Google, Yahoo и Facebook и дори медийни компании с история като The New York Times непрекъснато тъпчат главите ни с информация за продукти и услуги, новини или просто брътвежи, които претоварват мозъците ни.

Брайън Янг от Demand Media цитира скорошно проучване на университета в Корнел, според което социалните мрежи ни мамят, че разполагаме повече приятели и близки хора, отколкото е в действителност. Освен това те размиват границата между истинските връзки, които развиваме в реалния свят и купищата виртуални връзки в социалните мрежи.

„Когато отделяме толкова много време и психична енергия на тези по-маловажни контакти има опасност нашите най-важни връзки с околните да отслабнат“, опасява се Янг. В схемата добре се вписват и резултатите от трети изследвания, които ясно показват, че социалното сравнение в мрежите води до куп негативни емоции като гняв, завист и чувство собствена малоценност.

„Останахме изненадани да открием колко много хора изпитват негативни емоции при досега си с Facebook. Тяхната завист ги кара да се чувстват самотни, фрустрирани или гневни“, казва Хана Краснова, изследовател от Хумболтовия университет на Берлин.

И все пак, наистина ли Facebook променя съзнанието ни?

„Абсолютно“, смята Рейношек. И при това значително. „Мрежата променя физическата структура на невронната мрежа в мозъците, което от своя страна променя начина, по който възприемате себе си останалите хора“, смята авторът.

Рейношек се позовава на изследвания, които показват, че потребители започват да се вълнуват, когато проверяват пощите си, профилите си в социалните режи и други източници на електронна комуникация като Twitter. Това вълнение се получава от химикала допамин – невротрансмитер, който задвижва механизма „постижение-награда“ в мозъка.

„В общи линии Facebook действа на усещането ви за собствена стойност по начина, по който изпиването на голяма чаша Coca-Cola би се отразило на нивата на кръвната ви захар – както в краткосрочен, така и дългосрочен период". Така мрежата ви дава краткосрочно удоволствие, когато сте в нея и ви оставя изцедени, след като я напуснете. Точно както опиатите.

Тази статия ви хареса? Следете всичко най-интересно от Econ.bg и във
Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Holiday Inn Sofia A warm "Welcome" to Sofia's newest 5 Star hotel.
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
РАЙС ЕООД Търговия и сервиз на офис техника.
Резултати | Архив
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Женевски конвенции
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Мъж е в бара, пие и изглежда навъсен. - Какво ти е на теб? – пита барманът. - Бях женен три пъти и три пъти станах вдовец. Барманът иска да знае подробности. - Ами, първата се отрови с...
На този ден 22.11   1497 г. – Вашко да Гама достига нос Добра надежда. 1906 г. – На международна конференция в Берлин е възприето съгласие сигналът SOS да бъде международен при...