Наистина ли социалните мрежи като Facebook и Google+ са толкова пристрастяващи, колкото са метаамфетамините? Отговорът на част от социалните изследователи и експерти на този въпрос е положителен. Техният съвет е: отдръпнете се от компютъра/таблета/смартфона си и го направете сега, докато още можете.
Мнозина от специалисти са на мнение, че социалните мрежи като цяло са вредни за обществото. Това е и позицията на Дейвид Рейношек, който в последния си блог постинг нарича това състояние на
обсебване от социалните мрежи FaceCrack.
В статията си авторът защитава тезата, че социални сайтове като Google, Yahoo и Facebook и дори медийни компании с история като The New York Times
непрекъснато тъпчат главите ни с информация за продукти и услуги, новини или просто брътвежи, които претоварват мозъците ни.
Брайън Янг от Demand Media цитира скорошно проучване на университета в Корнел, според което социалните мрежи ни мамят, че разполагаме повече приятели и близки хора, отколкото е в действителност. Освен това те размиват границата между истинските връзки, които развиваме в реалния свят и купищата виртуални връзки в социалните мрежи.
„Когато отделяме толкова много време и психична енергия на тези по-маловажни контакти има опасност нашите най-важни връзки с околните да отслабнат“, опасява се Янг. В схемата добре се вписват и резултатите от трети изследвания, които ясно показват, че социалното сравнение в мрежите води до куп негативни емоции като гняв, завист и чувство собствена малоценност.
„Останахме изненадани да открием колко много хора изпитват негативни емоции при досега си с Facebook. Тяхната завист ги кара да се чувстват самотни, фрустрирани или гневни“, казва Хана Краснова, изследовател от Хумболтовия университет на Берлин.
И все пак, наистина ли Facebook променя съзнанието ни?
„Абсолютно“, смята Рейношек. И при това значително. „Мрежата променя физическата структура на невронната мрежа в мозъците, което от своя страна променя начина, по който възприемате себе си останалите хора“, смята авторът.
Рейношек се позовава на изследвания, които показват, че потребители започват да се вълнуват, когато проверяват пощите си, профилите си в социалните режи и други източници на електронна комуникация като Twitter. Това вълнение се получава от химикала допамин – невротрансмитер, който задвижва механизма „постижение-награда“ в мозъка.
„В общи линии Facebook действа на усещането ви за собствена стойност по начина, по който изпиването на голяма чаша Coca-Cola би се отразило на нивата на кръвната ви захар – както в краткосрочен, така и дългосрочен период". Така мрежата ви дава краткосрочно удоволствие, когато сте в нея и ви оставя изцедени, след като я напуснете. Точно както опиатите.