Ново изследване на американски учени установи, че статусните ъпдейти на Facebook са по-запомнящи се от изреченията в новопрочетени книги или от лицата на непознати хора.
Изследователите установили, че въпросните информации в най-голямата социална мрежа са средно един и половина пъти по-запомнящи се от напечатан текст в книга и два и половина пъти повече от лицата на хора, които до момента не сме срещали.
Тези стойности показват впечатляващи разлики в производителността на паметта, коментират учените. „Бяхме наистина изненадани от резултатите“, казва Лаура Микс – гост-лектор от Калифорнийския университет в Сан Диего и старши изследовател в Университета Уоруик. „Тази огромна разлика в представянето на паметта може да се сравни с разликата в паметта на хора, страдащи от амнезия, и тези със здрава памет“, допълва изследователят, цитирана от Mashable.
„Facebook се ъпдейтва средно 30 млн. пъти на час, така че е лесно да приемем мрежата за пълна с досадна и тривиална информация, която забравяме веднага, щом прочетем“, обяснява Майкс. Според нея проучването не само преобръща с главата нагоре представите за човешката памет, но и дава на учените важни насоки за видовете информация, които сме "програмирани“ да запомняме.
За целта на изследването участниците в него трябвало да разучат над 200 аномимни Facebook поста. Изследователите специално избрали текстове, които били близки по дължина с изречения от книги. Освен това те се уверили, че в тях липсват странен словоред или други лингвистични аномалии, които биха ги направил по-лесни за запомняне.
Според учените ефектът на лесното запомняне на текстове от Facebook се постига благодарение на редица фактори. Най-важният от които е, че дигиталните комуникации много напомнят начина, по който хората говорят помежду си. Това прави фразите от ежедневния език в социалната мрежа по-трайни в паметта ни, отколкото внимателно композираните изречения в книгите.
"Отстрани изглежда, че последните пет хиляди години на старателно писане са били аномалия в човешката комуникация“, коментира Николас Кристефелд – професор по психология в Сан Диего.
Тази статия ви хареса? Присъединете се към Еcon.bg и във Facebook, за да следите всичко най-интересно за икономиката,
предприемачеството, кариерата, личните финанси, политиката и обществото!