В днешните пазарни условия на иновации, бързи разкривания на нови пазарни ниши и не на последно място – доста капризни потребители, мениджърите на японската технологична корпорация Panasonic са традиционалисти типично по японски. Компанията се придържа към своя своебразен „манифест“ - 250-годишният бизнес план, който създателят ѝ Коносуке Мацушита е изготвил между двете световни войни.
Планът е изключително амбициозен и предвижда края на бедността и предлагането на технологични продукти на толкова ниски цени, че за домакинствата те да бъдат като разход, съизмерим с чешмяната вода. И всичко това да бъде побрано само в рамките на десет изминали поколения от написването му от Мацушита. За жалост, оптимизмът често среща трудности по пътя, и именно такова е положението на Panasonic в момента, изтъква "Ройтерс", посочвайки проблема с продажбите на корпорацията.
Имайки предвид стабилните проблеми в сферата на продажбата на телевизори, 55-годишният нов президент Казухиро Тсуга с право насочва компанията в друго направление. Panasonic понесе огромен финансов удар, акумулирайки загуби от над 15 милиарда долара за последните четири години, които понижиха пазарната стойност на корпорацията с повече от 80% до по-малко от 20 милиарда долара. И това в условията на възход за някои от основните конкуренти на техногиганта, който смалява ръста си постоянно.
„Грубата любов“ на Тсуга изглежда доста радикална – от 2008 година до съвсем скоро той отговаря за автомобилната линия на компанията и затваря фабрики, съкращава работни места и окастря автомобилния клон на дървото на Panasonic. С времето обаче си проличава, че зад мерките, които прилага, се съдържа мъдрост. Годишната загуба от 100 милиона долара се превръща в печалба от 250 милиона долара малко по-късно. Няма да е грешно да се каже, че Тсуга е брутален, но същевременно компанията, която той ще ръководи, има нужда от не по-малко брутално преструктуриране.
Въпреки негативните изгледи в пазарната ниша на телевизорите обаче, Panasonic няма да закрие гръбнака на своя бизнес. Преди две години производствената сфера, която осигурява 33 хиляди работни места, продаде 20 милиона телевизора. Тази година се очаква свиване на обема до 15,5 милиона. Омекотяване може да се намери по линията на развиващите се страни, където обаче купувачите все още залагат на по-скромните технологични модели.
„32-инчовите и по-малки телевизори представляват 80% от пазара на такъв тип продукти“, посочва изпълнителният директор на тази линия на производство на корпорацията – Мамору Йошида.
Нововъведението са по-ширещите се позиции на Panasonic в сферата на бялата техника, където главни конкуренти са Whirlpool, Electrolux и LG. За пръв път на IFA 2012 в Берлин – експото, което е ключово за индустрията на домакински електроуреди, Panasonic ще представи предлаганите от компанията модели миялни машини и хладилници.
А що се касае до енергийния „клон“ на корпорацията, то по-голямата част от стоките ще бъдат произвеждани извън Япония. Производството на литиеви автомобилни батерии в Китай например до три години ще съставя 60% от общото производство на компанията, увеличение с близо два пъти в сравнение със сега. Малайзия също ще бъде ключова за индустриалния възход на Panasonic, като планираният нов завод за соларни панели там ще има същия капацитет и производствен обем, какъвто има и този в родната Япония. Нещо, което може би ще наложи съкращения сред енергийната дивизия от 9 хиляди работници в Япония.
Но Panasonic знае как да се справя с трудностите тогава, когато положението изглежда почти безнадеждно.